Kätilö jatkaa vielä vastaamista
Kommentit (16)
Vierailija:
Pitäiskö minun sen vuoksi kieltäytyä seuraavassa synnytyksessä samasta puudutuksesta ja pyytää jotain muuta. Toista kertaa en halua synnyttää ilman kivunlievitystä.
Paracervikaalin teho riippuu synnytyksen vaiheesta ja laittajan tekniikasta, seuraavalla kerralla voi hyvinkin toimia. Riippuu sairaalasi kivunlievitysmahdollisuuksista, mitä on tarjolla, onko esim spinaali käytössä.
klö
Mahdollisuus on myös spinaaliin ja epiduraaliin. Mikä sinun kokemuksen mukaan on varmin? Missä on pienin todennäköisyys, että ei toimisi lainkaan? Todella ahdistaa ajatus toisesta " luomusynnytyksestä" .
Kipeitä supistuksia ollut ja painoarvio oli 1000g, neuvolan oppaissa kun näillä viikoilla on painona 1700-1800g, hieman huolestuttaa onko vauva liian pieni.
Sen saa nopeammin ja vaikutus alkaa nopeammin kuin epiduraalissa ja yleensä uudelleensynnyttäjällä riittää loppuun saakka, Myöskään ennenaikaista ponnistamisentarvetta ei sillä tule.
klö
Vierailija:
Kipeitä supistuksia ollut ja painoarvio oli 1000g, neuvolan oppaissa kun näillä viikoilla on painona 1700-1800g, hieman huolestuttaa onko vauva liian pieni.
Kyllähän tuo painoarvio on reilust pieni viikkoihin ja tuo 1700-1800g on keskimääräinen paino 32 rv:lla.
klö
Emättimessä tuntuu sormella kokeillessa pallukka, joka antaa periksi, sijaitsee etupuolella. Olen nyt raskaana 27vkk
Esikoisestani on ennustettu yli nelikiloista. Onko tällaisen synnyttäminen vaikeampaa ja hitaampaa kuin esim kolmikiloisen? Lääkäri sanoi, että ponnistusvaiheeseen asti ei koolla ole väliä, mutta ponnistaminen " voi kestää" . NIinkö se on, että mitä isompi vauva sitä pidempi ensisynnytys?
Vierailija:
Emättimessä tuntuu sormella kokeillessa pallukka, joka antaa periksi, sijaitsee etupuolella. Olen nyt raskaana 27vkk
Korkealla vai heti emättimen suulla? Ensimmäisenä tulisi mieleen emättimen seinämän laskeuma, mutta puhu asiasta seuraavalla neuvolakäynnillä.
klö
Millä raskausviikolla sikiölle (alkiolle) on haitaksi, jos äiti nauttii alkoholia tai tupakkaa. Eli mille rv asti sikiö/alkio on ns. turvassa noilta päihteiltä?
Vierailija:
Esikoisestani on ennustettu yli nelikiloista. Onko tällaisen synnyttäminen vaikeampaa ja hitaampaa kuin esim kolmikiloisen? Lääkäri sanoi, että ponnistusvaiheeseen asti ei koolla ole väliä, mutta ponnistaminen " voi kestää" . NIinkö se on, että mitä isompi vauva sitä pidempi ensisynnytys?
Nykyisin nelikiloisia esikoisia synnytetään päivittäin eikä koko yleensä ole ongelma jos lantio on hyvä. Painoa enemmän ponnistusvaiheen kestoon vaikuttaa päänympärys.
klö
Vierailija:
Millä raskausviikolla sikiölle (alkiolle) on haitaksi, jos äiti nauttii alkoholia tai tupakkaa. Eli mille rv asti sikiö/alkio on ns. turvassa noilta päihteiltä?
Heti, kun raskaudesta tietää, tulisi lopettaa, viimeistään rv 8.
klö
]Ei haittaa synnytystä. Ilmeisesti ei ole " paha" jos ei sitä ole huomattu eikä se mitenkään vaivaa.
klö
Äidilläni vain yksi lapsi eli minä. Synnytys pitkittyi ja jouduttiin leikkaamaan. Mulla sama juttu. Kannattaako mun heti seuraavalla kerralla pyytää keisarileikkausta eikä yrittää ollenkaan alakautta. Syynä oli kuulemma, että pää katsoi eteenpäin eikä taaksepäin, kuten olisi ollut helpompaa.
Vierailija:
Äidilläni vain yksi lapsi eli minä. Synnytys pitkittyi ja jouduttiin leikkaamaan. Mulla sama juttu. Kannattaako mun heti seuraavalla kerralla pyytää keisarileikkausta eikä yrittää ollenkaan alakautta. Syynä oli kuulemma, että pää katsoi eteenpäin eikä taaksepäin, kuten olisi ollut helpompaa.
Mainitsemasi tarjontavirheen ei tarvitse toistua. Kuitenkin sinut seuraavan raskauden loppupuolella lähetetään äitiyspolille synnytystapa-arvioon edeltäneen section takia.
klö
Pitäiskö minun sen vuoksi kieltäytyä seuraavassa synnytyksessä samasta puudutuksesta ja pyytää jotain muuta. Toista kertaa en halua synnyttää ilman kivunlievitystä.