Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rintojenpienennysleikkaus

Vierailija
19.11.2024 |

Kokemuksia. Miten paraneminen sujui? Kauanko oli kipuja? Entä haavat? Mulla olisi leikkaus reilun viikon päästä. Leikataan hyvänlaatuinen kasvain toisesta rinnasta samalla pois. Kun olin kirurgin puheilla tuon muutoksen takia, hän kysyi, että oletko harkinnut pienennystä, että se hoituisi samalla. Tuli vaan nopealla aikataululla, kun olin varautunut vain muutoksen poistoon...

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä koosta mihin kokoon sulla  pienennetiin? Mulla e/f-kupista c-kuppiin.

Ap

Vierailija
2/20 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin sujui paraneminen kun noudatti ohjeita. Kipuja oli ensimmäiset 3 päivää, sitten alkoi helpottaa, muistaakseni parin viikon päästä ei juurikaan. Haavat paranivat hyvin. Vuoden päästä olivat jo täysin vaalenneet. Onnea leikkaukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksestasi! Lisää kokemuksia!

Vierailija
4/20 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
5/20 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

G-kupista johonkin b/c-kuppiin. Haavat tulehtui ja aukes mutta johtui siitä että mun käskettiin olla kastelematta haavoja kun on teipit joten en niitä suihkutellut alkuun. Itse operaatio meni ok mutta etukäteen ja jälkikäteen meni moni asia pieleen, oli säätöä ja huonoa ohjeistusta sairaalan puolelta ja tuo väärä hoito-ohjeistus nyt yhtenä aika isona esimerkkinä. Et pitkään parantelin haavoja ja sain tosi huonosti siihen apua sairaalasta. Mutta kun ongelmat selätettiin niin oon tyytyväinen, vaikka isot rumat arvet jäi. Tykkään, elämä on helpompaa.

Vierailija
6/20 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

G-kupista johonkin b/c-kuppiin. Haavat tulehtui ja aukes mutta johtui siitä että mun käskettiin olla kastelematta haavoja kun on teipit joten en niitä suihkutellut alkuun. Itse operaatio meni ok mutta etukäteen ja jälkikäteen meni moni asia pieleen, oli säätöä ja huonoa ohjeistusta sairaalan puolelta ja tuo väärä hoito-ohjeistus nyt yhtenä aika isona esimerkkinä. Et pitkään parantelin haavoja ja sain tosi huonosti siihen apua sairaalasta. Mutta kun ongelmat selätettiin niin oon tyytyväinen, vaikka isot rumat arvet jäi. Tykkään, elämä on helpompaa.

Missä sairaalassa sinut leikattiin? 

Vierailija
7/20 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
8/20 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla F-G kupista B-kuppiin. Nopeasti toipui, n. viikko. Tuolla joku sanoi että jäi rumat isot arvet, minulla ei huomaa arpia lainkaan! Onnea leikkaukseen! Elämänlaatusi paranee. 

Vierailija
9/20 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla F-G kupista B-kuppiin. Nopeasti toipui, n. viikko. Tuolla joku sanoi että jäi rumat isot arvet, minulla ei huomaa arpia lainkaan! Onnea leikkaukseen! Elämänlaatusi paranee. 

Missä sut leikattiin? Olen alkanut  epäröimään koko pienennysleikkausta. Mitenkä siitä mahtaa toipua? Miten sinä toivuit niin nopeasti? 

Ap

Vierailija
10/20 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

F:stä C:hen, harmittaa, että en päässyt aiemmin! Elämän laatu paranee, vaatteet istuu päälle ja rintaliivitkin saa nyt normaalilla hinnalla sen sijaan, että pitää käydä erikoisliikkeessä maksamassa itsensä kipeäksi. Paraneminen kestää jokusen viikon, mutta kannattaa asennoitua siihen jo etukäteen ja seurata ohjeita tarkasti. Muista teippailla haavoja pitkään, että eivät repsahda leveiksi.

Vierailija
11/20 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan toipuminen riippuu siitä, miten paljon pienennetään. Itsellä lähti lähes kilo per rinta, K-L kupista en tiedä vielä mihin. Olisiko nämä nyt C-D. Käytän vielä niitä leikkauksen jälkeisiä kompressioliivejä.

Mulla oli pahimmat kivut leikkauspäivänä. Sairaalassa sai kyllä hyvät lääkkeet, että ei siinä tarvinnut kovin paljon kärsiä. Kylmäpussit auttoivat itseäni eniten, koska haavoja poltti. Samana päivänä pääsi kotiin ja sairaalasta sain kirjalliset hoito-ohjeet haavoille mukaan.

Kipuja kesti minulla noin kaksi viikkoa. Kävellessä sattui, koska rinnat hölskyivät. Paikallaan ollessa kipuja ei juuri tuntunut. Särkylääkkeistä oli toki jonkin verran apua, mutta en pystynyt niitä syömään niin paljon, koska mulla ottaa ne mahaan. Tein käsitöitä ja katsoin netflixiä, yritin käydä pikku kävelyillä, että verenkierto haavoihin pysyisi hyvänä. Sairaslomaa kirjoitettiin 4 viikkoa.

Inhottavin osio oli itselleni nuo haavat. Mulla tuli myös muutama "aukile" niihin. Tämä on kuulemma tavallista, samoin viivästynyt haavojen parantuminen. Onhan haavat isot ka osittain ongelmia voi aiheuttaa sulavat tikit, joita leikkauksessa käytetään. Näistä asioista kerrottiin kyllä jo sairaalassa esitutkimuksissa. Sairaalassa eivät haavoja enää hoida, ellei ne tulehdu vaan olen käynyt niiden kanssa ihan terveysasemalla hoitajalla.

En osaa sanoa vielä minkälaiset arvet tulee jäämään. Mun leikkauksesta on kohta 4 viikkoa. Teippihoitoa jatketaan vielä toiset neljä viikkoa eli haavat on haavateipin alla paranemassa. Sen jälkeen siirryn käyttämään silikoniteippiä, mikäli kaikki haavat on umpeutuneet. Tällä hetkellä on vielä muutama ongelmakohta, jotka ei ole kunnolla parantuneet.

Kipuja ei ole enää juurikaan, paitsi selkäkipuja jonkin verran, koska liikuntaharrastukset on tauolla. Puolen vuoden kohdalla näkee kunnolla tilanteen eli kärsivällisyyttä tämä paraneminen vaatii. Toki itsellä tehtiin tosi iso pienennys. Jos otetaan vähemmän pois niin pääsee varmasti helpommalla. Hartiakivut jäi heti leikkauspöydälle, joten uskon, että tämä tulee kyllä oarantamaan elämänlaatua pitkässä juoksussa. Pari viikkoa kipua ja jonkun verran haavojen kanssa takkuamista on kuitenkin aika pieni hinta siitä, että ei satu enää joka päivä jonnekin.

Toivottavasti tästä oli apua.

Vierailija
12/20 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä sairaalassa sinut leikattiin? 

Tays:ssa.

Vierailija
13/20 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis tuo joka kommentoi haaavojen aukeamista ja huonoja hoito-ohjeita. En kyllä missään vaiheessa ollut kipeä, se oli pienin murhe. Tulehduksista huolimatta. Ehdottoman tyytyväinen olen ja menisin silti uudelleen. Helpottaa elämää kovasti.

Vierailija
14/20 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut leikattiin Eiran sairaalassa. Toisesta rinnasta 350g ja toisesta 400g.

Ei juurikaan kipuja, toiseen  rintaan tuli 3 viikon kuluttua rintatulehdus jota kävin näyttämässä leikanneelle lääkärille, sain antibiootit ja parani nopeasti. Haavat myös paranivat hyvin.

Oman kokemukseni perusteella suosittelen lämpimästi. 

Vierailija
15/20 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäni paras päätös oli mennä! Isot roikkuvat e-kupit on nyt pienet terhakat b:t. Jäi arvet mutta ei haittaa, mulla on muitakin arpia esim sektio. Ne on vaan elettyä elämää.

Niska- ja päänsäryt jäi leikkauspöydälle!

Vierailija
16/20 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä sut leikattiin? Olen alkanut  epäröimään koko pienennysleikkausta. Mitenkä siitä mahtaa toipua? Miten sinä toivuit niin nopeasti? 

Ap

Älä epäröi! Miksi epäröisit? Minä toivuin tosiaan hyvin. Minulla oli vain ensimmäinen yö sairaalassa aika kauhea. (Tyks). Arat ne olivat noin viikon, ja käytin Panadol+Burana. Kun oli 3,5 vkoa aikaa olin jo juhlissa.

Vierailija
17/20 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras toimenpide ikinä! En muista mitään suurempia kipuja olleen leikkauksen jälkeen, mutta niskasäryt jäi leikkauspöydälle ja liikkuminen helpottui huomattavasti kun rinnat pysyy paikallaan. E -> B/C.

Vierailija
18/20 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haavojen hidas paraneminen ja erittävät kohdat on lääkärin mukaan tavallisia pienennyksen jälkeen. Itsellekin niitä tuli. Eivät olleet kipeitä, lähinnä inhottavia maallikolle, joka ei ole tottunut moista näkemään. Haavojen kanssa saa mennä omalle terveysasemalle tai työterveyteen. Itse olen käynyt molemmissa.

Vierailija
19/20 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahat ovat itselläni vähissä, joten herkut pitäisi jättää kauppaan ja laihduttaa pitäisi muutenkin. En vaan onnistu ottamaan itseäni niskasta kiinni ja aloitettua elämänmuutosta, sillä toivon myös paljon pienempiä rintoja näiden isojen ja riippuvien tilalle ja elämän toivossa, että laihduttaminen auttaisi tähän edes vähän. Itselleni b-kuppi riittäisi täysin tai noh. mieluiten olisin kokonaan ilman rintoja ja jos sairastuisin rintasyöpään saisi rinnat poistaa kokonaan. Olen aina inhonnut rintojani. Kohdallani leikkaus ei kuitenkaan ole mahdollinen, enkä sellaiseen uskaltaisikaan. Joskus kuitenkin huomaan nähneeni unta, jossa olen rinnaton ja sitten kun herään on pettymys kun ne isot ja riippuvat rinnat ovatkin yhä tallella. Kokoni ei ole mikään f/g, mutta kun ympärysmitta on iso niin pienempikin kuppi on oikeasti iso.

Vierailija
20/20 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haavat paranee kyllä parin kuukauden sisällä viimeistään. Arpi tulisi sinulle jokatapauksessa, jos joudutaan kasvain poistamaan. Itse koin pienennyksen helpotuksena.