Alkoholiton joulu?
Kommentit (79)
Vedän kunnon lärvät jouluna. Ei sitä yksin muuten joulua jaksa.
T: kiltti mies
Minulla alkoholi ei kuulu minkään juhlan yhteyteen. Kevyesti on mennyt 365 päivää vuodessa ilman kyseistä ainetta koko elämän ajan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kuuluu. Lasi viiniä ja savuolut ruokien kanssa menee. En ole tehnyt alkoholista mörköä lapsilleni, tosin en ole tainnut koskaan olla humalassa heidän nähtensä, kun en viinamäen miehiä kerran ole.
Savuaromi o vaarallista 😕
En vietä joulua, mutta olen todennäköisesti viihteellä ainakin yhtenä päivänä joulunpyhistä.
Ei todellakaan. Mun rauhallinen joulu on jo alkanut, kuusikin jo paikoillaan. En juo muutenkaan alkoholia, ainapa nuo vaput, juhannukset ym ovat tulleet vaikkei alkoholia otakaan, tosin ne on ihan normipäiviä.. Joulua vietän pitkään..
Kotikaljalinjalla mennään 👴👍🧡
Bandan juhlan pöytä konevehtia kaikille
Lapset ja lapsenlapset tulevat syömään ja viettämään aattoa. Kun lähtevät n. klo 19.00 minä avaan punaviinipullon, syön saamiani suklaita ja luen saamaani kirjaa. Voipi mennä toinenkin pullo. Asun yksin siis.
Pitäähän jouluna olla edes pienessä kekkulissa kun tuli nuo alkoholitkin haettua Virosta.
Banda kirjoitti:
Kotikaljalinjalla mennään 👴👍🧡
Puppalle vasullinen vodkaa ja rommia ou jee! 👴🏻🥃
Juon pöntöllisen itsetehtyä kiljua. Päälle puraisen makkaraa, joka on kinkun korvikkeena.
Sen jälkeen käyn paskantamassa naapurin postiluukuun. Poppivehkeissä toki soi nonstoppina Turmion Kätilöt täysillä.
Niin että hyvää vappua!
Koskaan en ole jouluna juonut alkoholia, enkä enää vuosiin muutenkaan. Mies olen.
Alkoholin runsas käyttö Jouluna on minulle aivan vieras tapa. Sukulaiseni tai tuttavani eivät sitä harrasta.
Ruoan kanssa lasi tai kaksi ruoan kanssa sovitettua viiniä (rose tai rosekuohuva on hyvä yleisviini joulupöydän mauille). Pieni snapsi ukrainalaista vodkaa kalapöytää aloittaessa, juon yhden snapsin jouluna, toisen juhannuksena. Ehkä glögi ennen ruokaa. Siinä se sitten onkin, runsas alkoholinkäyttö ei ole kuulunut jouluuni koskaan. Lapsuudessa vanhemmat joivat samaan tapaan maltillisesti lähinnä viiniä ruoan kanssa.
Joulusaunassa yksi olut, ruoan kanssa lasi viiniä ja illalla pari-kolme juomaa vielä. Mutta meillä on kaikki aikuisia. Ja saunat ja ruokailu ajoittuvat nekin alkuiltaan. Päivällä ulkoillaan, käydään viemässä lahjat naapureille ja valmistellaan iltaa. Siihen ei alko kuulu eikä sovi. Jos mukana olisi lapsia omalla vastuulla, olisin alkottomalla linjalla. Jos mukana olisi lapsia toisen aikuisen vastuulla, ottaisin sen viinin ruoan kanssa ja ehkä vielä illalla jonkun juoman, kun lapset menneet nukkumaan.
Muutama juoma on mielestäni ok lastenkin seurassa, kunhan lapsista päävastuussa oleva aikuinen on vesiselvä. Ja, kunhan se pysyy siinä muutamassa eikä vaikuta käytökseen. Niiden ihmisten, joiden on hankala hallita itseään ja käytöstään sen parinkin jälkeen, ei pitäisi mielestäni ylipäätään juoda ollenkaan ja varsinkaan lasten seurassa ei koskaan.
Viinilasillinen tai puoltoista, punkkua jouluruoan kanssa. Ei aiheuta kenellekään traumoja.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholin runsas käyttö Jouluna on minulle aivan vieras tapa. Sukulaiseni tai tuttavani eivät sitä harrasta.
Sama. Toisaalta, ei tässä puhuttukaan runsaasta käytöstä :) Lasillisen otan ruoan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Joulusaunassa yksi olut, ruoan kanssa lasi viiniä ja illalla pari-kolme juomaa vielä. Mutta meillä on kaikki aikuisia. Ja saunat ja ruokailu ajoittuvat nekin alkuiltaan. Päivällä ulkoillaan, käydään viemässä lahjat naapureille ja valmistellaan iltaa. Siihen ei alko kuulu eikä sovi. Jos mukana olisi lapsia omalla vastuulla, olisin alkottomalla linjalla. Jos mukana olisi lapsia toisen aikuisen vastuulla, ottaisin sen viinin ruoan kanssa ja ehkä vielä illalla jonkun juoman, kun lapset menneet nukkumaan.
Muutama juoma on mielestäni ok lastenkin seurassa, kunhan lapsista päävastuussa oleva aikuinen on vesiselvä. Ja, kunhan se pysyy siinä muutamassa eikä vaikuta käytökseen. Niiden ihmisten, joiden on hankala hallita itseään ja käytöstään sen parinkin jälkeen, ei pitäisi mielestäni ylipäätään juoda ollenkaan ja varsinkaan lasten seurassa ei koskaan.
Vesiselvä? Autoakin saa ajaa yhden annoksen jälkeen, miksei olla vastuussa lapsista?
Suomalaiset ollaan outoja, se yksikin on ongelma ja liikaa!
Miks teillä sit on niitä =D koristeena?