"Syömme ihan liikaa välipaloja"
Viisi ateriaa päivässä on väärin ymmärretty mantra, sanoo ravitsemusasiantuntija. Ennen jokaista ruokailukertaa on hyvä miettiä, onko oikeasti nälkä, sanoo ravitsemusasiantuntija Patrik Borg.
Juttu tilaajille
https://www.hs.fi/lifestyle/art-2000010764710.html
No vihdoin se sanotaan kunnolla ääneen. Tätähän on toitotettu vuosia, ja tietysti se on iskostunut kaikkien päähän.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulee aina näläntunne noin 10 aikaan. Ihan sama vaikka söisi hevosen aamupalaksi. En syö siinä kohtaa mitään, tunne menee ohi noin 10-15minuutissa. Syön lounaan noin klo12.
Luulisi mahan tai aivojen tai mikä lie joka säätelee niin oppivan että ruokaa ei tuossa kohtaa tule, mutta tätä on jatkunut niin kauan kuin muistan. Olen 39v.
Mutta joo varmaan siis ihmiset syövät välillä turhaan näläntunteeseen.
Mitä sitten syöt aamupalaksi? Kerro muutama esimerkki
Tuon Hesarin jutun pointti oli, että ruokailu kannattaa kääntää aamu- ja aamupäiväpainoitteiseksi. Tätä toistettiin monta kertaa. Kunnon aamiainen ja lounas, monilla nämä jäävät aivan liian köykäisiksi, niiden pitäisi olla kunnon aterioita. Välipaloilla tarkoitettiin patukoita ja välipalakeksejä ja tällaisia
Borg listasi kolme kohtaa, joilla parantaa ruokailuaan, näistä viimeinen oli:
3.
Eikö aamuisin ole nälkä ja ajatuskin leipäviipaleista puistattaa?
Vatsansa voi kyllä kouluttaa aamiaisen syöntiin, Borg vakuuttaa.
Kun keho totutetaan reiluun aamusyömiseen, jo kuukaudessa se on tottunut uuteen rutiiniin, ja aamuisin herätessä onkin nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Se, että vatsassa on hieman tyhjä tunne, ei tarkoita nälkää. Näin se on kuitenkin rikkaassa maassa tulkittu, että heti proteiinipatukkaa tai kahvipullaa sinne täytteeksi kun ateriaan on vielä kolme tuntia!
Huhhuh, tiukille vetää. Mitä jos tuon 3 tunnin aikana ehtii kuolemaan nälkään?
Jatkuvaa syömistä ihmisillä. Kyllä terveelle aikuiselle pitäis riittää kolme kunnollista ateriaa. Nimenomaan kunnollisia, ei pelkkiä salaatinlehtiä vaan sopivasti proteiinia ja hyviä rasvoja ja reilusti kasviksia. Korkeintaan sit joku hiilihydraattipitoinen iltapala esim. banaani iltapalaksi. Pikkulapsille viisi ateriaa varmaan sopii. Välipaloista tulee kyllä ihan liikaa sokeria helposti.
Mulla tulee aina näläntunne noin 10 aikaan. Ihan sama vaikka söisi hevosen aamupalaksi. En syö siinä kohtaa mitään, tunne menee ohi noin 10-15minuutissa. Syön lounaan noin klo12.
Luulisi mahan tai aivojen tai mikä lie joka säätelee niin oppivan että ruokaa ei tuossa kohtaa tule, mutta tätä on jatkunut niin kauan kuin muistan. Olen 39v.
Mutta joo varmaan siis ihmiset syövät välillä turhaan näläntunteeseen.