"Syömme ihan liikaa välipaloja"
Viisi ateriaa päivässä on väärin ymmärretty mantra, sanoo ravitsemusasiantuntija. Ennen jokaista ruokailukertaa on hyvä miettiä, onko oikeasti nälkä, sanoo ravitsemusasiantuntija Patrik Borg.
Juttu tilaajille
https://www.hs.fi/lifestyle/art-2000010764710.html
No vihdoin se sanotaan kunnolla ääneen. Tätähän on toitotettu vuosia, ja tietysti se on iskostunut kaikkien päähän.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Jos syö säännöllisin väliajoin päivässä 3 kohtuullisen kokoista monipuolista pääateriaa ja muutaman välipalan, niin nälkä pysyy hyvin loitolla ja vatsa kyllä ilmoittaa koska on taas aika jotain syödä jos sattuu itse unohtamaan. Yksi syy miksi ihmiset lihovat on liian paljon kerralla syöminen ja jos syö jatkuvasti liikaa mahalaukku venyy ja sinbe uppoaa enemmän ruokaa ja nälän tunnekin lisääntyy. Jos ei tiedä mikä on kohtuulisen kokoinen ateria kannattaa opetella kokoamaan ateria lautasmallin mukaan, esimerkkejä löytyy vaikka kuinka paljon netistä.
Siis eihän tuo mahalaukun venyminen haittaa, jos syö harvemmin. Silloin tarvitseekin isomman annoksen ruokaa. Sitten, jos syö vaikkei olisi nälkä, niin tuosta voi tulla ongelma. Eikö tuon jutun pointtikin ollut, että pitäisi syödä silloin kun on nälkä?
Kolmanneksella suomalaisista on rasvamaksa. Välipalat pois ja tasaiset ateriat. Vähän niinku aikuiset ihmiset, välipalat suorastaan keksittiin lapsille. Myös oikeasti laaturuokaa, ei ihme jos nälkä heti taas kun syöty jos ruoka oli ihan roskaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos syö säännöllisin väliajoin päivässä 3 kohtuullisen kokoista monipuolista pääateriaa ja muutaman välipalan, niin nälkä pysyy hyvin loitolla ja vatsa kyllä ilmoittaa koska on taas aika jotain syödä jos sattuu itse unohtamaan. Yksi syy miksi ihmiset lihovat on liian paljon kerralla syöminen ja jos syö jatkuvasti liikaa mahalaukku venyy ja sinbe uppoaa enemmän ruokaa ja nälän tunnekin lisääntyy. Jos ei tiedä mikä on kohtuulisen kokoinen ateria kannattaa opetella kokoamaan ateria lautasmallin mukaan, esimerkkejä löytyy vaikka kuinka paljon netistä.
"Muutaman välipalan" kunnon aterioitten lisäksi :D:D:D
Ja ihmettelet ylipainoa!
En tiedä, onko ohi aiheen, mutta itse ihmettelen aina ystävien ja ystäväperheiden kanssa kun on jossain reissussa tms.niin sitä, kun niin monet syövät jatkuvasti sen vuoksi, ettei tule nälkä. Enkä nyt tarkoita lapsia, vaan ihan perusterveitä aikuisia. Ikäänkuin se, että on nälkä, on niin hirmuinen juttu, ettei tilannetta voi päästää sinne saakka, vaan sitä pitää aina vältellä.
Vierailija kirjoitti:
Verensokerin säätelyssä tai ravintoaineiden imeytymisessä on jotain vialla jos aikuinen tarvitsee viisi kertaa päivässä aterian.
No ei kyllä ole. Mikä olisi sitten hyvä jättää syömättä? Aamupala, lounas?
Ei ihme että ylipainoa on, kun ei syödä säännöllisesti vaan kerralla mätetään kauhea annos ja välissä ollaan pitkiä aikoja syömättä.
T. Se päälle 50 kg painava
Vierailija kirjoitti:
Edes mun lapsi ei jaksa syödä välipaloja. Runsas aamiainen, kaksi lämmintä ateriaa ja monipuolinen iltapala. Hammaslääkärikin kiittää.
Tuossahan on kaksi ateriaa ja kaksi välipalaa. Minä ainakin lasken aamiaisen ja iltapalan välipaloiksi, kun ne eivät ole varsinaisia aterioita. Alan ymmärtää näitä "en koskaan syö välipaloja" tyyppejä, kysehän näyttää olevan vain siitä, mitä tarkoittaa välipalalla.
Tuo on kyllä tosiaan jotenkin iskostettu suomalaisilla selkärankaan asti. Tajusin jonkin aikaa sitten että podin huonoa omatuntoa siitä, kun en syö kuin kolme kertaa päivässä ja klo 18 jälkeen harvoin enää mitään. Oli sellainen olo että syön jotenkin väärin, vaikka syön silloin kun on nälkä.
Voi viddu kun ei enää osaa syödäkään kulutuksensa mukaan. Eikä saa kuunnella mitä keho sanoo. Piällysmiehet vahtii syömiset, jotta niillä ois virka.
Vierailija kirjoitti:
Verensokerin säätelyssä tai ravintoaineiden imeytymisessä on jotain vialla jos aikuinen tarvitsee viisi kertaa päivässä aterian.
Joillakin on fyysisesti raskas työ ja/tai liikkuvat muuten paljon.
Syön kaksi ateriaa päivässä ja kaksi välipalaa. Ihan sama mitä muut sanovat. Välipala on usein maustamaton luomu-jugurtti ja marjoja. Lisättyä sokeria en syö enkä juurikaan leipää. En siis syö leivonnaisia, karamelleja, jäätelöä tms.
Vierailija kirjoitti:
Välipalat onkin huono idea yleensä (paitsi pienet lapset tarvii), mutta kolme ateriaa päivässä -tyyliä ei oikein voi yhdistää mihinkään salaatinlehtilounaaseen. Jos syö sen kolme ateriaa, niin kyllä niiden pitää olla reiluja. Ja Suomessa on kyllä perinteisesti nimenomaan kahvin kanssa syöty jotain tärkkelystä. Nykytyylillä hörpitään kadulla juosten siitä puolen litran peilarista sitä kauramaitolattea. Ei olisi tullut mummun aikaan kuuloonkaan.
Ainakin näin istumatyöläiselle naiselle, joka ei harrasta liikuntaa, 3 ateriaa päivässä, ja vieläpä kasvisruokaa, ja salaattilounas, riittää mainiosti ilman välipaloja. Saa siltikin tarkkaiilla kaloreita, ettei pääse lihomaan. Tosin ei ne mun salaatit sentään mitään salaatinlehtilounaita ole, kyllä niissä on öljyistä kastiketta, jotain proteiininlähdettäkin ja syön leipää niiden kanssa. Kaloreita kun olen joskus tilapäisesti laskenut, niin niissä on yleensä 500-750 kcal energiaa niissä mun salaattilounaissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakin on fyysisesti raskas työ ja/tai liikkuvat muuten paljon.
Mä kuulun näihin. Syön kolmesti päivässä kaloreita laskematta, aamupalan, lounaan ja päivällisen. Hoikka vaihtari-ikäinen kilpirauhaspotilas. Ei ehdi tulla nälkä useammin.
Ja taas tulee näitä neuvojia miten pitää syödä. Jonkin ajan kuluttua jälleen uudet ohjeet. Eipä ihme, jos monet ovat jo sekaisin.
Mulle tulee kyllä nälkä myös sen mukaan mitä teen, sään ja voinnin mukaan. Esim. kesähelteellä erilainen ruoan tarve kuin talvipakkasilla. Välillä on päiviä kun istun paljon sisällä lukemassa, välillä teen pitkiä kuntolenkkejä. Kulutus on aivan erilainen eri päivinä. Välillä yksi ateria ja kolme välipalaa, välillä kolme ateriaa eikä yhtään välipalaa. En seuraa noita muotivirtauksia siitä miten minun pitää syödä.
Olen yhdessä ainoassa asiassa samaa mieltä "taseet töihin" pääministeri kanssa: KAIKENMAAILMAN ASIANTUNTIJAT.
Mä olen jo pitkään syönyt vain 3 kertaa päivässä. En edes ole ymmärtänyt missä välissä ihmiset ehtii enemmän syömään.
Eli olen siis skipannut noi suositukset koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Aha, itse olen päälle 50 kg nainen ja todellakin tarvitsee syödä 5 kertaa päivässä. Aamulla, lounaalla, iltapäivästä, kotona illalla. 4-5 kertaa päivässä. Jos jättää näistä minkä tahansa pois tulee kauhea nälkä ja väsymys.
Ja minä olen 190cm 80kg mies ja syön vain aamukahvin, lounaan ja päivällisen. En oo koskaa nälkänen tai väsyny.
Ei oo pakko mättää kauheaa kasaa ruokaa vaikkei söisi välipaloja.
Me? Ehkä puhuu itsestään ja muista rikkaista hyvinvoivista. Työtön köyhä ei syö viittä kertaa päivässä.