Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Syömme ihan liikaa välipaloja"

Vierailija
19.11.2024 |

Viisi ateriaa päivässä on väärin ymmärretty mantra, sanoo ravitsemusasiantuntija. Ennen jokaista ruokailukertaa on hyvä miettiä, onko oikeasti nälkä, sanoo ravitsemusasiantuntija Patrik Borg.

Juttu tilaajille

https://www.hs.fi/lifestyle/art-2000010764710.html

No vihdoin se sanotaan kunnolla ääneen. Tätähän on toitotettu vuosia, ja tietysti se on iskostunut kaikkien päähän. 

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, onko ohi aiheen, mutta itse ihmettelen aina ystävien ja ystäväperheiden kanssa kun on jossain reissussa tms.niin sitä, kun niin monet syövät jatkuvasti sen vuoksi, ettei tule nälkä. Enkä nyt tarkoita lapsia, vaan ihan perusterveitä aikuisia. Ikäänkuin se, että on nälkä, on niin hirmuinen juttu, ettei tilannetta voi päästää sinne saakka, vaan sitä pitää aina vältellä. 

He varmaan syövät sellaista ruokaa, mikä ei pidä nälkää kovin kauaa vaan nostaa äkkiä verensokerin ja äkkiä laskee verensokerin.

Vierailija
42/65 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina syönyt välipaloja. Mulla tulee nälkä noin kolmen tunnin välein. Siksi syön noin kolmen tunnin välein. Syön aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Olen normaalipainoinen kolmekymppinen nainen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aina syönyt välipaloja. Mulla tulee nälkä noin kolmen tunnin välein. Siksi syön noin kolmen tunnin välein. Syön aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Olen normaalipainoinen kolmekymppinen nainen. 

Ootko koskaan miettiny miksi sulla tulee noin usein nälkä? 

Ite oon välillä päivän tai pari syömättä eikä tule nälkä.

Vierailija
44/65 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tulee kyllä nälkä myös sen mukaan mitä teen, sään ja voinnin mukaan. Esim. kesähelteellä erilainen ruoan tarve kuin talvipakkasilla. Välillä on päiviä kun istun paljon sisällä lukemassa, välillä teen pitkiä kuntolenkkejä. Kulutus on aivan erilainen eri päivinä. Välillä yksi ateria ja kolme välipalaa, välillä kolme ateriaa eikä yhtään välipalaa. En seuraa noita muotivirtauksia siitä miten minun pitää syödä.

Tuo sääjuttu pitää kyllä paikkansa. 

Kun elän ulkomailla lähes puolet vuodesta syön vain 3 ateriaa päivässä ja tietty ruuan laatu on erinomaista. Paino putoaa väkisinkin kun on aktiivisempi ja syö harvemmin

Suomessa, hämärässä ja kylmässä on koko ajan nälkä!! Kipujeni takia vietän talvella aikani sisällä joten jääkaappi kutsuu. Ja himoitsen makeaa ja hiilareita vaikka kuinka yritän säilyttää terveellisen syömisen. Mutta jo liha on rasvattomampaa kuin muualla joten ei pidä nälkää yhtä hyvin.

Vierailija
45/65 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monien nuorten ja aikuistenkin päivään kuuluu napostelua. Välipalapatukoita, smoothieita, paistopistetuotteita, karkkia, limua, sipsejä, jäätelöä. En ihmettele että kansa lihoo. Elintarviketeollisuus ja kaupat kiittää. 

Vierailija
46/65 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sinä miettinyt miten sinulle ei tule nälkä pariin päivään?

eri

Vierailija
47/65 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko nyt viisi "ateriaa" paha vai ne välipalat? Kuka nyt nimittää miksin sitä pitää suuhunsa laittaa. Jotkut tarvitsevat sen "pienen välipalan" ihan verensokerin tasaisena pitämiseksi lärviinsä. Harva haluaa olla heittämässä lättyynsä koko ajan ruokaa. Mutta joskus on pakko tunkea sinne leipäläpeen jotain jos meinaa tulla huono olo.

Söisin mielelläni kaksi kertaa päivässä, mutta se ei minulle sovi. On pakko syödä jotain siinä välissä ettei taju vallan valahda kankaalle. Juustoviipale tai pari auttaa aika hyvin. En lue niitä aterioiksi tai edes välipaloiksi. Ovat suupala, jotta pysyn toimintakykyisenä.

Vierailija
48/65 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eri

Olen. Se on normaalia luonnossa että eläimet eivät aina syö.

Vierailija
49/65 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä sillä on? Olen normaalipainoinen, eikä minulla ole terveysongelmia. Joten mitään ongelmaa ei ole. On ikävä olla nälässä, eikä silloin jaksa keskittyä sitten muuhun. Lisäksi kova nälkä voi aiheuttaa minulle migreenin tai seuraavan syömisen jälkeen vatsakipua. Joten syön, kun tulee nälkä ja siksi myös välipalaa. 

Vierailija
50/65 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kuulun myös näihin, joilla voi olla todella pitkä väli, ennen kuin tulee nälkä. 

Ei ole oikeaa, eikä väärää tapaa. Omaa kroppaa on kuunneltava. 

Yritin joskus syödä suositusten mukaan aamupalan ja välipalat. Minusta tuntui, että minun elimistö oli koko ajan tukossa ja oli raskas olo. 

Joten olen palannut tähän, että syön, kun on oikea nälkä. Joten saattaa mennä 20 tuntia väliä, etten syö. Joskus joudun syömään useamman kerran päivässä. Aika paljon riippuu liikunnan määrästä. Kun tulee liikuntaa enemmän, on useammin nälkä. Kun löhöän, tuntuu, että nälkä ei ole koskaan. 

Esim eilen kävin ystävän kanssa syömässä ja annos oli iso ja lihapitoinen. Tänään ei ole vielä ollut nälkä yhtään ja menee varmaan iltapäivään, että eilinen ateria on sulatettu. En ala väkisin syömään

Vierailija
51/65 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketkä näitä välipalojen syöjiä on?

Itse syön joka päivä aamulla kupin kahvia, lounaalla kevyesti esim. salaatin ja päivälliseksi lautasellisen ruokaa. 

Minulla ei ole koskaan nälkä eikä tule huhuttua "jos ei syö välipaloja ahmii illalla" efektiä.

Miten syödään kupillinen kahvia?

Vierailija
52/65 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nälkääkin on erilaista. Kun olin raskaana, en sietänyt yhtään nälkää. Olo oli heti yököttävä, kamala. Oli ihana saada raskauden jälkeen oma kroppa takaisin, missä nälkä on hyvä, jopa energisoiva tunne, jonka jälkeen hitaasti nautittu ateria tuntuu hyvältä ja tuo pitkäkestoista energiaa. 

Tästä päättelisin, että eri ihmisille ja eri rlämäntilanteille sopii eri ateriarytmit sen mukaan, miltä nälkä tuntuu. 

Vierailija
53/65 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienikokoinen, hoikka 42v nainen ja syön päivästä riippuen 3-5 kertaa päivässä. Kuumalla ja jos istuu pers**llään koko päivän, riittää vähemmän. Välillä teen 14 tuntisia työpäiviä tai olen muuten paljon liikkeellä ja silloin syön 5 ateriaa päivässä. Annokset on pieniä, en pupella leipää tai herkkuja ja syön yhden välipalan yleensä alkuiltapäivästä. Välipala on itsetehty smoothie tai banaani ja pari pähkinää. 

Vierailija
54/65 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketkä me.

No te

Vierailija
55/65 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketkä näitä välipalojen syöjiä on?

Itse syön joka päivä aamulla kupin kahvia, lounaalla kevyesti esim. salaatin ja päivälliseksi lautasellisen ruokaa. 

Minulla ei ole koskaan nälkä eikä tule huhuttua "jos ei syö välipaloja ahmii illalla" efektiä.

Miten syödään kupillinen kahvia?

Mietippä sitä. Oot varmaan sen verran älykäs että keksit vastauksen, tai sitten et.

Vierailija
56/65 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä olen minäkin yrittänyt kertoa, ettei aikuinen tarvitse montaa ateriaa. Aamulla syödään aamupala, töissä mitään luonasta tarvitse jotain leipää ja rahkaa. Kotona sitten päivällinen ja iltapala. 

Vierailija
57/65 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on oikeasti suunta terveeseen päin, että vihdoin on alettu puhumaan myös siitä, että nälän tunne on normaalia ja omaa kehoa pitää kuunnella. Ihan järjetöntä, että ihmiset syövät kellon mukaan, ei sen mukaan onko nälkä vai ei. Toki ymmärrän, että esim. tiukasti tauotetuissa töissä on pakko syödä taukorytmin mukaan, mutta ainahan poikkeuksia on muutenkin.

Ei ole kauaa kun luin jonkun ravitsemusasiantuntijan näkemyksen siitä, että jos aamulla ei pysty syömään, silloin ei kannata syödä aamupalaa. Kuinka monta vuotta siihen meni, että lakattiin hokemasta, että aamupala on päivän tärkein ateria ja heidänkin joiden vatsa kääntyi ympäri jo pelkästä ajatuksesta aamupalasta, olisi pitänyt väkisin yrittää syödä aamulla jotain?

----

Tässä Hesarin jutussakin Borg sanoi, että aamiainen pitäisi syödä vaikka väkisin; ilmeisesti pakkosyöttöön tottuu kuukaudessa, ja sitten tulee oikeasti aamuisin nälkä. Eli se siitä nälän ja oman kehon kuuntelemisesta...

Vierailija
58/65 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tai missä on suositeltu viittä ateriaa päivittäin? 3 ateriaa ja 1-2 välipalaa tarvittaessa on ollut suositus pitkään. 

Vierailija
59/65 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska tai missä on suositeltu viittä ateriaa päivittäin? 3 ateriaa ja 1-2 välipalaa tarvittaessa on ollut suositus pitkään. 

3 + 2 = 5

Vierailija
60/65 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eri

Olen. Se on normaalia luonnossa että eläimet eivät aina syö.

Isot lihansyöjäpedot voivat syödä muutaman päivän välein. Pikkupedot syövät usein monta kertaa päivässä. Kasvissyöjät puputtavat koko ajan. Jos identifioituu isoksi lihansyöjäksi, niin sitten kaiketi päätyy tuollaiseen ruokarytmiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän