Pitääkö mun soittaa Kelaan vai osaako joku auttaa tän asian kanssa?
Olin siis osa-aikatöissä vuoden ja sain samaan aikaan kelan työmarkkinatukea, jolloin tuo työmarkkinatuen veroprosentti tipahti nollaan. Nyt olen taas työtön niin pitääkö tuota työmarkkinatuen veroprosenttia käydä jossain korottamassa esim soittamalla kelaan vai meneekö automaattisesti se 20% kun olen taas pelkästään työtön? Kiitos jos joku tietäisi.
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvii soittaa. Ottavat automaattisesti verot.
Jos noin on niin hyvä juttu!
Siis mitä ihmettä?! Miten voit saada työmarkkinatukea (vieläpä verottomana), vaikka olit töissä?
Veikkaisin että menee automaattisesti tuo 20% jos ei vie muutosverokorttia sinne ja senhän näkee sit siitä eka maksusta että paljonko on mennyt veroa ja muuttaa sitten jos on mennyt liian vähän, esim. tuo 0.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä?! Miten voit saada työmarkkinatukea (vieläpä verottomana), vaikka olit töissä?
Olin osa-aikatöissä
Vierailija kirjoitti:
No jonkkku 70 e uroa sain :D
Vierailija kirjoitti:
Luehan uudestaan tuo aloitus.
Kela ottaa sen 20% automaationa. Jos sun veroprosentti omaverossa on alle sen, niin tilaa nyt hyvä ihminen sitten muutosverokortti etuutta varten, niin ei mene sitä 20 prossaa suotta.
Vierailija kirjoitti:
Kela ottaa sen 20% automaationa. Jos sun veroprosentti omaverossa on alle sen, niin tilaa nyt hyvä ihminen sitten muutosverokortti etuutta varten, niin ei mene sitä 20 prossaa suotta.
No ei se enää ole, kun olen taas työtön. Mietin vaan muuttuuko se automaattisesti tuohon 20%
Jos se sun verokortti etuuksia varten on voimassa vuoden loppuun asti, niin loppuvuoden verot menee edelleen sen mukaan. Mutta onko siinä jokin tuloraja, jonka jälkeen veroprosentti nousee? Jos on, ja saamasi työmarkkinatuki ylittää tämän rajan, niin sen ylittävästä summasta menee sitten korkeampi vero.
Vierailija kirjoitti:
Jos se sun verokortti etuuksia varten on voimassa vuoden loppuun asti, niin loppuvuoden verot menee edelleen sen mukaan. Mutta onko siinä jokin tuloraja, jonka jälkeen veroprosentti nousee? Jos on, ja saamasi työmarkkinatuki ylittää tämän rajan, niin sen ylittävästä summasta menee sitten korkeampi vero.
Voiko sitä muuttaa? Tuolla luki että soittamalla Kelaan voi nostaa veroprosenttia
Tee muutos verokorttiin netissä, se menee heti kelaan. Joku päivä siinä menee kun päivittyy. Saat veronpalautuksia sitten ensi vuonna kun käytät 20%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko sitä muuttaa? Tuolla luki että soittamalla Kelaan voi nostaa veroprosenttia
Kyllä voit nostaa veroprosenttia Kelaan ilmoittamalla, mutta kannattaa ensin tutkia veroprosenttilaskurilla, onko se tarpeen. Verotuksessa ratkaisee kokonaistulot koko vuoden aikana, ei se, paljonko olet saanut tuloja yksittäisen kuukauden aikana.
Automaattinen 20% Kelan peruspäivärahasta.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaisin että menee automaattisesti tuo 20% jos ei vie muutosverokorttia sinne ja senhän näkee sit siitä eka maksusta että paljonko on mennyt veroa ja muuttaa sitten jos on mennyt liian vähän, esim. tuo 0.
Kela ei hyväksynyt 0%. Laittoi automaattisesti lisäprosentin 25%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voit nostaa veroprosenttia Kelaan ilmoittamalla, mutta kannattaa ensin tutkia veroprosenttilaskurilla, onko se tarpeen. Verotuksessa ratkaisee kokonaistulot koko vuoden aikana, ei se, paljonko olet saanut tuloja yksittäisen kuukauden aikana.
Mä en ymmärrä noista vero asioista mitään, en vaan haluu maksaa takaisin jotain rahoja sitten...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä noista vero asioista mitään, en vaan haluu maksaa takaisin jotain rahoja sitten...
Laske sillä vero.fi laskurilla. Tiedät paljon saat joulukuussa rahaa. Tätä vuotta ei ole paljoa jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi netissä, päivittyy kelaan automaattisesti.
https://vero.fi/henkiloasiakkaat/verokortti-ja-veroilmoitus/verokortti/
Kelan tukien verotus
Verokortti
Verokorttia ei yleensä tarvitse toimittaa Kelaan. Kela saa useimmissa tapauksissa tiedot niin sanotusta perusverokortista suoraan Verohallinnosta.
Ei tarvii soittaa. Ottavat automaattisesti verot.