Makkarissa viileää, miksi hikoilen yöllä???! Mikä mulla on??
Herään aamuyöstä nykyään aina tolkuttomaan hikeen, lakana on märkä ja olo karmea. Ikää vasta vähän yli 30 v., eli vaihdevuosista ei kai ole kyse? Pillereitä syön normaalisti, joten ei luulisi että hormoneissakaan yht' äkkiä tapahtuu suuria muutoksia...
Selittääkö valtava stressi yöhikoilun vai olenko vakavasti sairas...? Normaalisti en hikoile juuri lainkaan edes urheillessa.
Kommentit (17)
ja syön kalaöljykapseleita. Elämäntilanne vaan on sellainen että stressiä pukkaa. Voisko se tosiaan selittää tämän...? Todella pelottavaa, koska en normaalisti valu vettä edes saunassa :)
t. ap
vaikka stressi ehkä nostaa sitä? Viimeksi verenpainetta seurattiin neuvolassa pari vuotta sitten. Korkea verenpaine voisi kai selittää päänsärynkin, joka vaivaa nykyisin tasaisen tappavasti (luulin että sekin johtuu stressistä).
t. vaivainen ap
kannattais otattaa kilpirauhaskokeet
ja vaihdevuodet alkaa joillakin jo 35-vuotiaana, minulla oli tällainen työkaveri jonka menkat loppui 36-vuotiaana.
Joka tapauksessa menisin lääkäriin varmaan on joitakin sairauksiakin johon liittyy yöhikoilu
- Kilpirauhasen vajaatoiminta voi aiheuttaa yöhikoilua,
- imusolmukesyöpä, mutta siinä olis sitten muitakin oireita kuten suurentuneita imusolmukkeita, laihtumista yms.
- minä hikoilen kuukautisten aikana (aina tehnyt näin - e-pillerit vähän helpottaa).
Ne olikin sit kuumia aaltoja. Käy lääkärissä jos jatkuu. Kyllä siihen varmaan joku syy löytyy.
Pelkkä yöhikoilu nyt ei varmasti ole hivin oire, eikä yksittäisenä minkään muunkaan taudin. Vaihdevuosiin se usein liittyy, kuin myös tuohon kilpirauhasen toimintaan, mutta itselläni se liittyi kyllä myöskin tuohon epäilemääsi stressiin. Valitettavasti itsellä siihen ei oikein mikään auttanut, ennen kuin elämäntilanne alkoi helpottaa, mutta jos tuntuu että sekaan alkaa tulla esim masennusta, kehotan varailemaan aikaa lääkäriin ja saisithan sitten samalla otettua esim nuo kilpirauhaskokeet
En ole sen stressaantuneempi kuin ennekään eikä ole verenpaineongelmia tms. Vai liekö sitten mullakin jo vaihdevuodet kun ikää alkaa olla 35v ;-))
Hei! Ainakin vaihdevuosien kuumiin aaltoihin auttaa vahva E-EPA(E-EPA 500mg,E-DHA 71 mg). Olen 53v. nainen ja minulla oli kuumia aaltoja parin tunnin välein (n.2v). Nyt ostin E-EPA-kapseleita ja ne alkoivat melkein välittömästi vaikuttamaan. Nyt kuumia aaltoja on enää pari kertaa yöllä :) .Kannattaa kokeilla.
Myös refluksitauti kai voi aiheuttaa, närästäänkö?
Minulla sama ongelma kuin ap:llä. Vaihdevuodet ohi jo joten sitä ei ole, kilpirauhaskokeet näyttää ihan ok (tai no vain TSH otettu, arvo 1).
Hirveä olo, ei saa nukuttua kun kuivaan itseni/sängyn 4-5x yössä... Enkä koskaan ole hikoilllut aiemmin! Olen tosi "kuiva" tyyppi, nyt ihan päinvastoin - outoa sekin etten hikoile kainaloista ollenkaan vaan nenänpielistä, niskasta, rintojen välistä, nivusista, selästä, kyynärtaipeista jne. Iho on kauttaaltaan kostea (ei edes nihkeä).
Muitakin outoja oireita (kilppariinkin sopivia) on runsaasti mutta mitä sitten lieneekään??
Tätä kysytään aika usein, ja aika usein syynä on refluksitauti.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 10:52"]
[/quote]
Refluksitaudin AINOA oire voi joskus myös olla pelkkä yöhikoilu. Itseäni ei kovin usein närästä, vaikka minulla refluksi onkin.
Vaiharit alkaa keskimäärin 51-vuotiaana, mutta joillakin aikaisemmin ja joillakin myöhemmin joillakin vasta liki 60-vuotiaana ja joillakin jo 20-vuotiaana, jolloin se ei ole normaalia.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 11:02"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 10:52"]
[/quote]
Refluksitaudin AINOA oire voi joskus myös olla pelkkä yöhikoilu. Itseäni ei kovin usein närästä, vaikka minulla refluksi onkin.
[/quote]
nro 4 on todella paha refluksi, en ole koskaan kuullut että se aiheuttaisi yöhikoilua?? Onko lisätietoja??
Mulla refluksi on niin paha että herään lähes joka yö siihen että olen heti nukahdettuani (kun kroppa rentoutuu hetkeksi) oksentanut unissani ja vetänyt sen keuhkoihin. Voitte vain kuvitella miltä se tuntuu!! Siinä menee sitten taas tunti vähintään ennenkuin voi yrittää nukahtaa - ja herätä taas samaan tilanteeseen jopa 4-5 x yössä.
Aika usen nousen ylös kokonaan klo 3 jälkeen.... viikonloppuisin menen aamulla hetkeksi vielä nukkumaan mutta arkena päivä siis alkaa jo aamuyöstä:(
.. joillakin voi olla jo reilusti aiemminkin. Äidiltäni loppuivat kuukautiset 36-vuotiaana, minulta 35-vuotiaana. Oreita on usein jo pari vuotta ennen sitä.
Itse täytän pian 47 eikä mitään merkkejä vaihdevuosista.
Mulla ihan sama juttu kun on stressiä on myös yöhikoilua. Aloin syömään monivitamiinia ja kalaöljykapseleita (E-epa) kyllä on helpottanut stressi ja hikoilu!