Koulujen poissaolohälytykset
Lapseni on sairastanut 2x viiden päivän flunssan ja sen lisäksi tullut poissaoloa hammaslääkäreistä. Ensimmäinen hälytys tuli jo näistä. Pelottaa jo valmiiksi jos vielä joku flunssa iskee. Poissaoloa on tulossa jatkossa vielä lääkärikäynneistä. Kaikki on ollut pakollista poissaoloa niin tuntuu jotenkin syyllistävältä tämä uusi malli.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitä tarvitsee pelätä? Jos joku tantta kyselee, niin sanot, että teillä on ollut paljon flunssaa tänä syksynä. Ei siinä sen kummempaa. Jos poissaolot vaikuttavat koulumenestykseen, niin keskustelette tukiopetuksen mahdollisuudesta ja miten voit kotona auttaa lasta.
Kiitos. Tuli parempi mieli. :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sä pelkäät ja pidät toimenpiteitä syyllistävinä.
Kerrot palaverissa tai mitä nyt mahdollisesti seuraakaan, miksi lapsi on ollut poissa koulusta. Kyselet vähän koulu sisäilmasta, josko lapsen Sairastelu johtuu koulusta. Jos lapsi on jäänyt sairastelun vuoksi muista jälkeen, vaadit tukiopetusta tai muuta tukea.
Jos kyse olisi pinnaamisesta niin koulun olisi korkea aika puuttua sen syihin
Tuttavani lapsesta tehtiin lastensuojeluilmoitus vaikka opettaja tiesi miksi on ollut poissa ja oli oikeat syyt.
Ap
Niin kuuluukin tehdä kun tietty määrä tunteja on poissaoloja. Silloin keskustellaan mistä johtuu, voi olla psyykkisiä syitä jotka oireilee fyysisesti, sellainen on todella yleistä ja lapsi tarvitsee apua
Typerää sotkea lastensuojelua mukaan kun kyse on tuntimääristä, jotka ihan normaaliolosuhteissakin tulevat usein täyteen. Ja sitten kuitenkaan ei ole varaa hoitamiseen vaikka olisikin psyykkinen sairaus.
On typerää, mutta ei ole tosiaan opettajan oma päätös, vaan heidän on pakko toimia näin.
Vierailija kirjoitti:
Muistele nuoruuttasi kuinka lintsasit koulusta.
Kaikki ei lintsaa. Itse myöhästyin kolmesti peruskoulusta. Oma poika ei ole edes sitä ollut pois koulusta, kun ei ole koskaan kipeäkään. Nyt on lukiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sä pelkäät ja pidät toimenpiteitä syyllistävinä.
Kerrot palaverissa tai mitä nyt mahdollisesti seuraakaan, miksi lapsi on ollut poissa koulusta. Kyselet vähän koulu sisäilmasta, josko lapsen Sairastelu johtuu koulusta. Jos lapsi on jäänyt sairastelun vuoksi muista jälkeen, vaadit tukiopetusta tai muuta tukea.
Jos kyse olisi pinnaamisesta niin koulun olisi korkea aika puuttua sen syihin
Tuttavani lapsesta tehtiin lastensuojeluilmoitus vaikka opettaja tiesi miksi on ollut poissa ja oli oikeat syyt.
Ap
No sehän on täysin asiatonta. Mutta jos noin käy niin sossut soittaa ja voitte yhdessä nauraa tyhmälle ilmoitukselle.
Vantaalla ainakin lähtee lasu poissaoloista.
Jännä tämäkin, että heidän on muka PAKKO tehdä lasu.
Tiedän erään tapauksen missä ope oli sanonut äidille, että oikeasti hänen pitäisi tehdä lasu, mutta ei nyt tee kun uskoi perheen sairastelleen.
Eiköhän tämäkin ole taas joku pärstäkerroin asia heillä kenestä tehdään ja kenestä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko flunssasta on joku noin monta päivää poissa koulusta?
Oikeastiko joku ei tiedä, että flunssa voi olla myös vaikea? Mä olen aikuinen ja parasta aikaa koronassa. Mulla on astma joten helposti ottaa hengitykseen kun tulee flunssa. Ainakin huomisen olen vielä pois, Katsoo nyt mikä on vointi keskiviikkona pystynkö menemään töihin.
Koronaa voi verrata influenssaan ei flunssaan. Flunssa on nuha, kurkkukipu, kuume ja yskä. Yleensä paluu töihin ja koulunpenkillle kun oireet lieventyneet. Harva on viisi päivää nuhan takia poissa töistä tai koulusta.
Oma 9v oli vasta vaikean aivokalvotulehduksen takia koulusta pois viikkoja. Opettaja joutui tekemään lasun. Vaikka itsekin kävi potilasta sairaalassa katsomassa.
Nyt lapsi koulussa, mutta uupuu herkästi. Esim liikuntakielto päällä vuoden vaihteeseen. Jonain aamuina teen päätöksen, että lapsi pitää huilipäivän koulusta.
Sossun kanssa soiteltu, kutsuin kyläänkin. Yrittänyt tehdä mahdollisimman läpinäkyväksi asiat. Esim annoin lastenlääkärin yhteystiedot ja luvan keskustella lapsen tilasta.
Kuormittaa opettajaa ja sossua aivan liikaa tuommoinen kyttäys. Heillä olisi varmasti ihan oikeitakin töitä.
Itse koen tämän negana, kun pitää selitellä tarpeettomasti ja jatkuvasti. Tää toipilasaika voi helposti kestää vuodenkin. Eli poissaoloja ja erityisjärjestelyjä tulee olemaan. Jospa vaan sais keskittyä toipumiseen.
Koronaa voi verrata influenssaan ei flunssaan. Flunssa on nuha, kurkkukipu, kuume ja yskä. Yleensä paluu töihin ja koulunpenkillle kun oireet lieventyneet. Harva on viisi päivää nuhan takia poissa töistä tai koulusta.
No voi nyt hemmetti. Meillä on tosiaan ollut aivastelua,yskää,hengenahdistusta,kurkkukipua,tukkoisuutta,nenän valumista
En minä niin tarkkaan tiedä mikä tauti kyseessä mutta ei mukava sellainen
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jännä tämäkin, että heidän on muka PAKKO tehdä lasu.
Tiedän erään tapauksen missä ope oli sanonut äidille, että oikeasti hänen pitäisi tehdä lasu, mutta ei nyt tee kun uskoi perheen sairastelleen.
Eiköhän tämäkin ole taas joku pärstäkerroin asia heillä kenestä tehdään ja kenestä ei.
Toiset käyttää omaa harkintaa, toiset toimii ohjeiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää nämä vanhemmat jotka tyrkkää lapsensa sairaana kouluun sekä myös opettajat jotka ei voi saikuttaa edes pää kainalossa. Lapset tuo ne taudit sitten meille kotiin. :) Sitten niitä yhdessä palaverissa ihmetellään miten astmaatikko pirjoleenalla on 100h poissaoloa. Kantakaa se vastuu ja pysykää kotona sairaana.
Tämä! Meillä astmaatikkoja on sekä äiti, että tytär. Ottaa päähän, kun jonkun toisen välinpitämättömyys johtaa itsellä pitkiin sairaspoissaoloihin töistä ja lapsella ongelmiin koulussa. Ja aika vaikea on töitä tehdä tai koulussa käydä, jos esim. happisaturaatio on jossain 85% paikkeilla lääkkeistä huolimatta. Ja ei ole mitään hupia käydä päivystyksessä hakemassa lisähappea, kun muiden mielestä nuha ja yskä ei riitä siihen, että jää kotiin. Vähän saisi ajatella muitakin, vaikka ei enää korona-aikaa eletä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko flunssasta on joku noin monta päivää poissa koulusta?
Oikeastiko joku ei tiedä, että flunssa voi olla myös vaikea? Mä olen aikuinen ja parasta aikaa koronassa. Mulla on astma joten helposti ottaa hengitykseen kun tulee flunssa. Ainakin huomisen olen vielä pois, Katsoo nyt mikä on vointi keskiviikkona pystynkö menemään töihin.
Influenssa ja korona ovat viruksia, mutta flunssa ei. Flunssa on nimitys oireille. Flunssaa aiheuttaa lähes 200 erilaista virusta, kuten RS-virus ja otsikoissa ollut adenovirus. Joillakin tauti voi yltyä rajuksi ja toisilla se on pelkkä nuha. Sairaspoissaolot ovat oireenmukaisia ja ne myöntää lääkäri, ei opettaja tai sosiaaliviranomainen.
Onko tämän poissaoloräyhäämisen taustalla jokin idea? Koulia kehdosta saakka velvollisuudentuntoisia, nöyriä työntekijöitä sääntö-Suomelle?
Mä kysyin mun lapseni opelta ja sanoi ettei tee koska tietää miksi ollut poissa. Silloin kuulemma jos epäselvää. Onko sit eri kouluilla eri käytännöt?
Vierailija kirjoitti:
Mä kysyin mun lapseni opelta ja sanoi ettei tee koska tietää miksi ollut poissa. Silloin kuulemma jos epäselvää. Onko sit eri kouluilla eri käytännöt?
Tuskin. Ihmiset tulkitsee samoja ohjeita eri tavalla. Toiset sitten ovat tunnollisempia seuraamaan ohjeita kuin toiset.
Esim Älä ta pa. Suora hyvin selkeä. Ei pitäisi olla tulkinnan varaa.
Suurinosa ihmisistä pärjää asian kanssa elämänsä. Ei tee henkirikosta, ei edes tee mieli tehdä.
Toiset sitten pikkasen ta pp aa. Vahingossa. Kännissä ja läpällä.
Jotkut sitten suunnittelemalla suunnittelee ja juonii. Mur haa.
Vierailija kirjoitti:
Niin kuuluukin tehdä kun tietty määrä tunteja on poissaoloja. Silloin keskustellaan mistä johtuu, voi olla psyykkisiä syitä jotka oireilee fyysisesti, sellainen on todella yleistä ja lapsi tarvitsee apua ajoissa.
Ei minusta ollut asiallinen ilmoitus. En voi mennä yksityiskohtiin. Lastensuojelun ihmiset olivat sitä mieltä, että ei aihetta huoleen.
Ap
Tämä on tätä lastensuojelun resurssien väärinkäyttöä. Lastensuojeluilmoitus ei ole pikkujuttu. Se vaatii pakollisia toimenpiteitä niin vanhemmilta kuin viranomaisilta. En ymmärrä miten Suomessa saadaan tehdä automaattisesti lastensuojeluilmoitus vain siksi, että joku ennalta asetettu tuntimäärä poissaoloja ylittyy. Lähinnä mietin onko tämä edes lopulta laillista, vaikka yleisesti käytännössä.
Jos lapsi on sairaana nuhakuumessa, koronassa, agniinassa tai ties missä kaksi kertaaja on koko viikon poissa koulusta, koska ei ole koulukuntoinen jaa sen vuoksi lastensuojeluilmoituksen, niin ketä se palvelee? Ei lasta eikä tämän perhettä. Järjetöntä ja leimaavaa. Ikään kuin vanhemmat olisivat jättäneet huolehtimatta lapsesta tai hänen koulunkäynnistään kun tehdään ilmoitus. Näissä tapauksissa opetus ja menettelyt pitäisi sopia koulun ja kodin välillä eikä siihen tarvita muita resursseja mukaan miettimään, että miten toimitaan.
Joo niillä on nykyään ohjeistus tehdä aina lasu kun tietty poissaolotuntimäärä ylittyy. Ei väliä onko luvallisia vai luvattomia poissaoloja.
Ei siitä lasusta kuitenkaan sen kummempaa seuraa. Soittavat, ja kerrot niille, että sairauspoissaoloista on ollut kyse.