Miksi vanhus käyttäytyy näin?
Piilottelee ja valehtelee asioistaan. Vyyhti alkoi purkautumaan edessä olevan muuton vuoksi. Tiedämme hänellä olevan todella pienet eläketulot ja olemme auttaneet aina kun voimme. Paljastui kuitenkin Kelan päätöksien vuoksi, että rahaa makaa tilillä tuhansia euroja. Mihinkään ei ole kuluttanut. Olemme ostaneet hänelle sängyn ja kodinkoneita, koska vanhat ovat olleet, noh todella vanhoja ja likaisia tai rikki, koska vanhus ei juuri siivoa. Yhtenä vuonna pyysi meiltä uutta telkkaria, johon toppuuttelin, että menee oma talous kuralle jos sellainen hankitaan. Onneksi ei ostettu, koska olisi näemme itsekin pystynyt.
Olen moisesta käytöksestä loukkaantunut ja suuttunutkin. Jotenkin petetty olo. Johtuuko sairaudesta? Onko muilla tällaista vanhempiensa kanssa?
Kommentit (41)
Miksi sä käyttäydyt noin etkä selvitä miksi joku ei osta sitä tv:tä itse?
Jos on muistisairas ei välttämättä muista asioitaan. Joskus muistisairaus tekee sen että kuvittelee asian olevan toisin kuin mitä todella on. Oma isäni uskoi että joku toinen käytti hänen s-bonuksensa. Siellä ne olivat tilillä. Aina asiasta puhuttaessa väittää etteivät ole.
Muistisairas elää ihan omassa maailmassaan.
70 vee ja ei ole oma sukulainen, joten en voi sekaantua asiaan tämän enempää.
ap
Meitä on moneksi , joka junaan ja vähän asemalllekin😂
Älä sekaami, ainakaan omalla rahalla ostele mitään, et saa ikinä pois.
Omassa asunnossa on parasta ollakin säästöjä yllättäviin menoihin. Toisaalta jos asuu vuokralla, voi Kelalta tulla ukaasi että muutettava halvempaan ja muuttaminenhan ei ole ilmaista, jo takuuvuokriin voi mennä tonni tai enemmän. Fiksua säästää. Siitähän se huuto alkaisi jos lapset joutuisi maksamaan takuuvuokria. Yllättävä sairastuminenkin voi vanhemmalla iällä olla todennäköisempi joten sairaalalaskuja varten on hyvä olla säästöjä. Kela kun ei välttämättä maksa mitään vaikka tulot olisi nolla. On kokemusta.
Olisitte tyytyväisiä että on osannut olla tuhlaamatta rahojaan. Säästöt tuo turvallisuuden tunnetta. Teillä työpaikka ja säännöllinen palkka.
Minä olen samanlainen, mutta mitään huonekaluja ei ole kenenkään tarvinnut minulle ostella. Säästöjä on tonneja mutta ne on korvamerkitty asumiseen. Muut ovat maksaneet minun ruokiani ja majoittumista ym pientä ja ehkä kerran vuodessa, ei edes vuosiin välillä. Tiedän että meteli nousisi jos tietäisivät säästöni. Eivät vaan ymmärrä sitä että yksin asuvana minimituloisena säästöt ovat ainoa turva elämässä. AINOA! Kukaan ei riennä tositilanteessa apuun.
Vierailija kirjoitti:
ap
Ja sä ostelet sänkyjä yms syystä että?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Miten syy tähän liittyy?
Vierailija kirjoitti:
Omassa asunnossa on parasta ollakin säästöjä yllättäviin menoihin. Toisaalta jos asuu vuokralla, voi Kelalta tulla ukaasi että muutettava halvempaan ja muuttaminenhan ei ole ilmaista, jo takuuvuokriin voi mennä tonni tai enemmän. Fiksua säästää. Siitähän se huuto alkaisi jos lapset joutuisi maksamaan takuuvuokria. Yllättävä sairastuminenkin voi vanhemmalla iällä olla todennäköisempi joten sairaalalaskuja varten on hyvä olla säästöjä. Kela kun ei välttämättä maksa mitään vaikka tulot olisi nolla. On kokemusta.
Olisitte tyytyväisiä että on osannut olla tuhlaamatta rahojaan. Säästöt tuo turvallisuuden tunnetta. Teillä työpaikka ja säännöllinen palkka.
Minä olen samanlainen, mutta mitään huonekaluja ei ole kenenkään tarvinnut minulle ostella. Säästöjä on tonneja mutta ne on korvamerkitty asumiseen. Muut ovat maksaneet minun ruokiani ja majoittumista ym pientä ja ehkä kerran vuodessa, ei edes vuosiin välill
Tätä en ymmärrä, että annetaan muitten maksaa ja annetaan ymmärtää, et itsellä on tiukkaa. Et voi tietää toisen taloudellista tilannetta, se voi olla sinuakin tiukempi, mutta toisella on halu auttaa. Pahoihin päiviin varautumisellakin on oltava joku roti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Miten syy tähän liittyy?
Kiitos. Tuo selvensikin asiaa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Oli halu auttaa, koska antoi ymmärtää, ettei ole rahaa.
ap
Ei loismainen aikuinen muutu vanhetessa vähemmän loismaiseksi. Jos on tottunut kaiken maksatuttamaan muilla ja löytää vielä sellaisen ihmisen niin käyttäähän ne hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Hölmöä. Kannattaisi pyrkiä tuosta paspomisesta pois. Ei se mitään apua ole että ihmisellä ei ole mitään vastuuta tekemisistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Silloin ohjataan sossun luukulle, eikä laiteta omista vähistä varoista vieraalle tyypille.
Hieno teko että autoit. Onko rahaa paljon vai vähän tilillä, jokaisella oma käsitys määrästä. Iäkäs haluaa pitää rahaa tilillään esim jos joutuu sairaalahoitoon ja hautajaisten järjestelyyn. Itselläkin on jo kirsturahat korvamerkitty.
Vierailija kirjoitti:
ap
70-vuotias ei nykypäivänä ole vielä vanhus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Älä puutu vieraan ihmisen elämään.
Muistisairautta ei pidä poissulkea !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen samanlainen, mutta mitään huonekaluja ei ole kenenkään tarvinnut minulle ostella. Säästöjä on tonneja mutta ne on korvamerkitty asumiseen. Muut ovat maksaneet minun ruokiani ja majoittumista ym pient
Minä tiedän ihan tasan tarkkaan että muilla on kymmenen kertaa enemmän rahaa kuin minulla. Ja aina olen itse tarjoutunut maksamaan osuuteni. Ei ole kelvannut joka kerta. Minä en esitä yhtään mitään, olen sanonut että minulla on säästöjä, en näe nälkää, tietävät tulojeni määrän mutta eivät säästöjen määrää.Tulojen mukaan pitää elää, säästötkään eivät ole mikään pohjaton kaivo josta voi koko ajan vain nostaa rahaa käyttöön. Etenkään jos tulot on sellaiset että niistä ei pysty takaisin säästämään. Ja kuten sanoin ehkä kerran vuodessa näin käy, joskus menee vuosiakin ettei kukaan maksa mitään puolestani. Mitään huonekaluja ei kukaan ole minulle ostanut. Aterian 10-30€ kerran vuodessa tai vastaavaa tai kuskannut maksutta autollaan. Minä olen kyllä ostanut muiden vanhoja huonekaluja ja telkkareita ym. Kivasti ovat jättäneet kertomatta että sänky on hajalla, tv tilttaa ym. Eli jätteistä olen maksanut. Siskoni esimerkiksi myi rikkinäisen kännykän, kaksi rikkinäistä kameraa ja likaisen maton. Asutaan eri paikkakunnalla niin ei voi tarkastaa ennen ostamista. Enää en osta häneltä mitään.
Ymmärrän että et ymmärrä. Se vaatii kokemusta pienillä tuloilla yksin elämisestä. Sitä kokemusta sinulla ei ole, koska et ymmärrä tilannettani. Raha on AINOA köyhän turva. Ihmiset pettää aina, jopa läheisimmät.
Vanhus = IKÄ???