***JOULUNTÄHDET 2006 ke-to pino***
Kommentit (23)
Nyt jaksan taas vaihteeksi kirjoitella tännekin. Olen kyllä joka päivä lueskellut pinoa.
Meillä iski viikko sitten TAAS flunssa! Ja tottakai pikku-Salla sairastui kaikista pahiten. Kuume nousi 38,3:een ja kaikki röörit oli täynnä räkää. Soittelinkin päivystykseen ja kehoittivat menemään suoraan sairaalaan näytille koska on vielä niin pieni (silloin 8vkoa.)
No siellä sitten istuttiin monta tuntia ja kaikki mahdollinen tutkittiin pissanäytteestä lähtien. Kaikki oli onneksi hyvin, paitsi verikokeissa ilmeni että veressä oli hiukan liikaa hiilidioksidia eli ei ollut saanut kunnolla happea. Pääsimme kuitenkin kotiin yöksi ja seuraavana päivänä taas kontrollikokeisiin; nyt oli labratkin ok ja kuume laskenut.
Kylläpä sitä voikin olla huolissaan pienestä, eipä tullut uni itelle silmään kun kuuntelin vaan saako toinen hengitettyä...
Nyt on neidillä jäljellä enää limainen yskä ja vähän nuhaa. Äänikin alkaa palautumaan hiljalleen (meni viikonloppuna kokonaan).
Niin, meille sanottiin sairaalassa, että jos näin pienelle nousee kuume n. 38,1 yli, on mentävä näytille. Panadol-suppoja voi käyttää jos lääkäri on antanut luvan. Ensin siis tutkittava ettei joku tulehdus aiheuta kuumetta!
Sitten gallupeihin.
Ehkäisy. Aloitin nyt Cerazette-minipillereillä ja jatkan niitä kunnes lopetan imettämisen. Sitten ajattelin kokeilla ehkäisyrengasta.
Rintapumppu. Mulla on käytössä Aventin-pumppu ja olen tosi tyytyväinen siihen. Esikoisen aikaa oli Ainun-pumppu ja siitä tuli vain vihaiseksi...
Meillä neiti saa pullosta ämaitoa ja joskus lisäksi hiukan Nan:ia kun olen esim. punttarilla tai esikoisen kanssa jossain.
Joku mietti pumppaus ajankohtaa. Meillä esim. neiti syö, sitten valvoo 1-2 h ja sitten menee nukkumaan. Pumppaan kun neiti on nukahtanut eli syötöstä on noin 2h ja seuraavaan syöttöön myös n. 2h. (jos nukkuu sen 2h). Joskus on kylläkin käynyt että herääkin heti kun olen saanut pumpattua maidon... tarjoa siinä sitten tyhjää pussukkaa :)
Kiva että monella masuvaivasella alkaa hiukan helpottamaan ilta/yöhuudot. Meillä ei onneksi niitä ole normaaleita iltakitinöitä lukuunottamatta. Olen ollut kyllä hengessä mukana. Esikoisella oli koliikki joka kesti 4kk ikään. Vyöhyketerapiasta saatiin hiukan helpotusta. Just ollaan isännän kanssa mietitty ettei muisteta niistä ekoista kuukausista kuin että kannettiin lasta vuorotellen ympärikämppää. Kaikki muu on jäänyt " sumun" peittoon.
Jospa lopettelisin. Alkaa kuulumaan jo kutsuhuutoja ja taustalla pauhaa Ti-ti nalle video.
Katju ja Salla 9vko
Illalla vauvan kuume lähti onneki 2 vrk kuumeilun jälkeen laskuun, mutta kun muuten vointi huononi soitin kolmannen kerran sairaalaan ja sanoivat että näytille. 3 t reissussa meni. Onneksi viruksen aiheuttama tauti, kuten oletimmekin, mutta TOSIAAN ALLE KOLMEN KK IKÄISEN KUUMEESEEN KANNATTAA SUHTAUTUA VAKAVASTI! Vauvan vointi voi yhtäkkiä muuttua huonommaksi. Meillä nuhaa oli muillakin, joten oletettavaa oli että kyseessä oli pelkkä virus...ja aika jännä miten erilaisia ohjeita eri paikoista annetaan kuumeen seurannan suhteen, ainakin tk:n neuvoihin olen todella tyytymätön...onneksi ei sitten ollut vakavammasta kyse. No vauva näyttää toipuneen nopeimmin nuhasta, me muut vielä tuhisemme...
RINTAPUMPUSTA: enole kummankaan imetyksen aikana saanut pumpulla irti 20 ml enempää. Yleensä vain nännit saan sillä kipeäksi. Siksi pumppu on llut käytössä vain sairaalasta kotiuduttua muutamana päivänä, jolloin rinnat ovat täynnä maitoa.Nyt keräilen imettäessä heruvaa maitoa maidonkerääjään ja pakastan sitä.
IMTYKSESTÄ: Meidän vauva on nopea syöjä 10-15 min, mutta meilläkin on havaittavissa huvituttina pitöa. Muistelen esikoisenkin olleen samanlainen n. 3kk iässä.Taitavat rakastua rintoihin tässä iässä:)
nukkumisesta: viime yö oli loistava, vaikka olikin ollut sitä kuumetta nukahdimme23.30 ja eka syöttö n klo 6, esikoinen taisi herättää kovalla itkulla meidät puoli kuusi....
himpura nuhaisena
Heti kun kävin vähän valittamassa tuosta ukosta niin kävikin näin, että ukko nukkuu tuolla makkarissa päikkäreitä Lassi mahan päällä ja sulosempaa näkyä saa hakea =)
Mun pitäis laittaa ruokaa ja pitäis harjailla vähän tukkaakin ja laittaa vaatteet päälle kun lähdetään sinne mun vanhemmille, mutta jotenkin eksyin taas tänne =)
Pitää koittaa saada jotain hyödyllistäkin aikaseksi =)