G: Vauvan syntymäpaino, kun kaksisikiöinen raskaus jatkuu yksisikiöisenä, ts. toinen kaksosista menee kesken?
Heips!
Laitoin tämän jo odotus-puolellekin, mutta kysytään täältäkin: mikä on ollut vauvasi syntymäpaino, jos raskaus on alkanut kaksosraskautena, mutta toinen kaksosista on mennyt kesken?
Lasteni syntymäpainot ovat seuraavat:
1. Poika, rv 40+0, 4340 g, 52 cm
2. Poika, rv 39+0, 2825 g, 46,5 cm
3. Tyttö, rv 38+6, 2865 g, 48 cm
Toisesta ja kolmannesta lapsesta raskaudet ovat olleet lähes identtiset, rv 7 on alkanut vuoto, luulin raskauden menneen kesken, ultrassa näkyi syke ja toisessa raskaudessa ultraaja sanoi näkevänsä kesken menneen sikiön ruskuaispussin, kolmannessa raskaudessa ultrassa näkyi selkeästi 2 sikiöpussia, joissa vain toisessa asukki ja syke. Rv 12 toisessa ja kolmannessa raskaudessa tuli punaruskeaa vuotoa lorisemalla, ja tämän jälkeen ei mitään. Raskaudet jatkuivat onnistuneesti loppuun asti.
Minua kiinnostaa, minkä kokoisia muiden vauvat ovat olleet, jos kaksosraskaudessa toinen on mennyt kesken ja toinen on syntynyt täysaikaisena?
Minulla kun tuo eka lapsi on vähän kuin eri liigasta, painoeroa on melkein 1,5 kg näihin kahteen viimeiseen nähden ja eka lapsi on ilmeisesti yleensä pienempi kuin seuraavat? Erään kätilön mielipide...Ekassa raskaudessani ei ollut mitään vuotoja, enkä kärsinyt raskausdiabeteksesta...
Mietin vain, että onko kyseessä ollut jotain istukan vajaatoimintaa, vai johtuuko tuo pienempi syntymäpaino vaan tästä kaksosraskaudesta? Kätilö sanoikin, että olisi mielenkiintoista nähdä, mikä on nelosen syntymäpaino =)
Kommentit (9)
vauvan pituus oli 47 cm. Tosi kiintoisa havainto, jospa tuolla " kaksosella" olikin osuutta pieneen kokoon.
Siis oma syntymäpainoni on ollut 4,2 kg, joten ensimmäisen lapseni syntymäpaino tuntuu tavallaan oikeammalta kuin näiden kahden viimeisen...siis itse mietinkin, että kun kakkonen ja kolmonen ovat syntyneet täysaikaisina ja painoa on ollut tuo reilu 2,8 kg, niin jos toinen kaksosista ei olisi mennyt kesken, olisinko mahdollisesti voinut saada isot kaksoset? Eikös kaksoselle iso syntymäpaino ole liki 3 kg?
Esikoinen oli minulle sopusuhtainen vauva, vaikka olikin " iso" . Nämä kaksi jälkimmäistä ovat olleet kokooni nähden tosi pikkuisia...itselle onkin jäänyt sellainen olo, että kroppani olisi luotu juuri tuollaisen 4-kiloisen odotukseen ja synnyttämiseen...
Tämä on tällaista spekulointia, kovasti itseä kuitenkin kutkuttaa, kun lapsista kommentoidaan, että onpas iso kokoero, mutta syytä ei kuitenkaan kukaan osaa suoraan sanoa...ja mieleen jäi kätilön kommentti, että olisi mielenkiintoista nähdä, minkä painoinen nelonen olisi.
Hih, tämä uusin tulokas (07/06) on niin helppo ja ihana vauva, että vähemmästäkin kuume yltyy mieheni kauhuksi!
Ensimmäinen raskauteni oli kaksosraskaus 2003, toinen menehyi n viikolla 10. Toinenkin meinasi syntyä ennen aikojaan, oli viikolta 28 vuodelevossa. Viikolla 37 syntyi tyttö, painoa 2700g ja pituutta 45cm. Toinen lapsi syntyi 2005 rv39 viikolla, painoa 3400 ja pituutta 49cm.
Ihan tarkalleen en tiedä, millä rv:llä, mutta n. rv 7-8 toinen sikiö menehtyi. Toinen jatkoi matkaansa ja tyttö syntyi rv 39+3. Painoa oli 3080g ja pituutta 48cm. Esikoinen syntyi samoilla viikoilla, kokoa oli 3480g ja 50cm.
Jälkimmäinen siis jonkin verran pienempi. Ihan mielenkiintoinen aihe.
sitruska ja neiti 4vkoa
Tahdoin kantaa korteni kekoon... Eli minä itse olen ollut se henkiin jäänyt kaksonen, tosin viikoista jolloin toinen sikiö on menehtynyt, minulla ei ole tietoa (eikä sitä taidettu 70-luvulla niin tarkkaan saadakaan tietää?). Olin syntyessäni 40+1 viikoilla 50cm pitkä ja painoin 3000g ja kuulemma kamalan laiha vauva. Lääkärit olivat olleet huolissaan, vaikka eihän nuo nyt niiiiin kummat mitat ole. Mutta jollain lailla olin kuulemma poikkeavan laiha... En ole enää, heh.
Mulle istutettiin kaksi alkiota, joista vain toinen jatkoi kasvuaan. Vauvan syntymämitat 2810 g ja 47 cm.
KL.
Meillä esikoinen painoi 3790 g ja pituutta oli 52 cm. Toisessa raskaudessa heti alussa joskus viikoilla 6 tai 7 tuli veristä vuotoa, jonka takia kävin gynekologilla. Raskaus oli niin aikaisessa vaiheessa, että vielä ei osattu sanoa mitään, mutta näytti siltä, että kyseessä olisi saattanut olla kaksosraskaus. Kävin ultrassa vielä muutama viikko myöhemmin jolloin löytyi enää yksi sikiö ja sen sydämen sykkeet.
Vauva painoi syntyessään 2610 g ja pituutta oli 47,5 cm. Synnytys käynnistettiin vkoilla 38+5 istukan toiminnan häiriön takia. Myöhemmin tutkimuksissa selvisi, että istukassa oli ollut joku tulehdus. Todennäköisesti pienikokoisuus johtuu istukan toiminnan häiriöstä, mutta on mua mietityttänyt, että oliko mahdollisella kaksosraskaudella mitään tekemistä asian kanssa. Ja onko esim. kaksosraskaus vaikuttanut siihen, että istukka oli huomattavasti pienempi ja tavallaan heikompi.
Vauva syntyi rv 38+ ja painoa oli jo silloin komeasti yli 4kg et tässä tapauksessa ei kyllä tuo " teoria" pidä paikkaansa.
Minulla toinen oli mennyt kesken rv 8+ ja huomattiin np-ultrassa. Pientä vuotoa oli rv 9. Ja syntymäpaino rv 38+ oli reilu 2800g! Mitään ongelmia raskauden aikana ei ollut eikä syy pieneen syntymäpainoon selvinnyt. Itse olen painanut yli 3500g.