***JOULUNTÄHDET 2006 ke-to pino***
Kommentit (23)
Kylmä sen kuin jatkuu. =( Ei kiva kun on näin kylmä, onneksi viikonlopuksi luvattu hieman parempaa, mutta sit tietysti tuulee. Koskaan ei ole hyvä. Ulkona ei viitsi olla, onneksi aurinko paistaa ja lämmittää meidän terassia, että voi laittaa tytön sinne vaunuihin. Eilen nukku taas niin hyvin ulkona 3½h.
Eilen kun mies tuli töistä lähdin äitini kanssa vähän kauppoja kierteleen. Mies jäi tytön kanssa 2½ tunniksi kotiin ja hyvin oli mennyt. Syötin kun lähdin ja sit syötin kun tulin kotiin. Oli juuri herännyt päikkäreiltä silloin, joten mies ei ollu ehtiny syöttään pullosta. Teki kyllä
tosi
hyvää päästä yksin johonkin ja helpommaksi se menee kun tyttö tuosta vain kasvaa. =) Helpompi myös ottaa tyttö mukaan kun nämä pakkaset hellittää.
Ehkäisy:
minäkin sain jälkitarkastuksessa Cerazette- reseptin ja kun lopetan imetyksen siirryn rekaan käyttöön. Mutta täytyy myöntää, etten ole vielä aloittanut pillereiden syönnin ja jälkitarkastuksesta on jo 1kk. =/ Ollaan luotettu keskeytettyyn yhdyntään, kun mä imetän. Ei kovin fiksua, tiedän, mutta jos vahinko käy, niin ei minua suuremmin haittaa. Vaikken ihan heti haluais tulla uudestaan raskaaksi. Eikä me ihan joka ilta sekstailla, tuo yösyöttäminen vie jotenki voimat ja halut vielä. Tulee valvottua muutenkin. =)
Imetys:
meidän neiti viihtyy n. 10-15min tissillä ja välillä sit kauemmin, eli huvituttina toimitaan täälläkin.
Nyt neiti heräilee ja vaatii seuraa! Paranemista flunssaisille!!
rusina & tyttö 5.12
Heippa vaan kanssasisaret:) Venla nukkuu pieniä aamupäiväunia, ehtii hetken kirjoitella.
Ja unista tulikin mieleen että joku kyseli joskus aiemmin (olikos se Iituli, en enää muista?) päiväunista. Meillä nukutaan tosi vaihtelevasti.. Jos pihalle pääsee niin iltapäivällä nukutaan yleensä 1-3h yhtäjaksoiset unet, muuten sellaisia alle tunnin nokosia. Ja iltapäiväunillekin toi 3h on kyllä ihan maksimi! Ei oo kyllä ikinä mitään viittä tuntia nukkunut.. Jos pihalle ei saa niin sit ei kyllä tahdo saada nukkumaan pitempää pätkää, ehkä tunnin saattaa torkkua jos hyvin käy. Eilen kun oltiin shoppailemassa niin tyttö nukkui parisen tuntia vaunuissa - sitten kun viimein malttoi nukahtaa :) Mutta kaitpa toi unentarvekin on aika yksilöllinen? Yöunia meillä kuiteskin nukutaan yleensä 10h tai enemmänkin. Ja ihan tyytyväiseltä neitokaiselta vaikuttaa. Nyt alkaa kyllä olla helpompaa itkuihin reagointikin kun alan erottaa nälkäitkun ja väsymysitkun.
Oltiin tosiaan eilen shoppailemassa, piti mennä hommaamaan sukkia ja 68cm vaatteita.. 62cm bodyt ei kertakaikkiaan enää tahdo mahtua, pakko siirtyä suurempiin. Venlalla on kai pitkä selkä kun 62cm housut ja potkarit kyllä menee vielä hyvin :)
Mitähän muuta mun piti kommentoida.. Minea tais kysellä [b]Cerazette[/b]-minipillereistä. Mä söin niitä aiemmin kun yhdistelmäpillereitä en pysty syömään, ja hyvin sopi toi Cerazette ainakin mulle! Ei mitään välivuotoja tms. " haittavaikutuksia" , menkat vaan hävis ja hyvä niin ;)) Nytkin sain jälkitarkastuksessa noihin reseptin.
[b]Syöntiajoista[/b], Venla syö yleensä 10min - 1h, yleensä parikymmentä minuuttia. Illalla saattaa rauhassa nautiskella tunninkin ennen yöunille menoa.
Iitulille ja m-m:lle piti vielä sanoa että [b]loistojuttu[/b] kun vyöhyketerapia auttoi!!! :))
Mutta nyt jos koittais mennä hommiin kun Venla vielä nukkuu.. Taas pakkasta, mutta onneks aurinkoista joten voi laittaa tyttösen parvekkeelle unille myöhemmin. Lasitettu parveke lämpiää aika lailla auringossa, ei taida olla edes pakkasta siellä..
-nesselia & Venla 14.12.
...täällä jo teini odottelee kovasti hiihtolomaa ja minä mieheni työrupeaman päättymistä. Hänellä enää 3 pv töitä ja sitten alkaa talviloma! Ihanaa olla koko porukalla kotona, jos vaikka päästäis kylpylään. Mitenkähän se onnistuisi noin pienen vauvan kanssa? Vai jäisikö isi suosilla vauvan kanssa kotiin, kun ei ole sellainen kylpyläfriikki kuin minä....
Viikon päästä mennään sukuloimaan toiselle puolelle suomea ja yhden tätin 90v. juhliin. Mitä vanhemmaksi tulee, sen rakkaammaksi nuo kaukaisemmatkin sukulaiset tulevat. Ja ennen kaikkea ihanaa päästä näistä kotiympyröistä jonnekin.
Ehkäisystä: Minulla on Cerazette jo käytössä ja mitään negatiivista en vielä osaa sanoa. Menkkoja ei ole näkynyt vaikka imetän enää osittain. Cerazettehan voi parhaimmillaan pitää kuukautiset kokonaan pois:-)
Mieheni on menossa sterilisaatioon, joten pillereiden popsiminen loppuu noin 1/2 vuoden sisällä. Meille ei siis enää vauvoja tule. Ehkä himpun haikea ajatus, mutta järjellä ajateltuna ihan ok. Mieheni täyttää tänä vuonna 40 ja minä 33, lapsia tässä perheessä on jo 3 ja lastenhuoneita 2 + asuntolaina on iso. Niin, ja nämä raskaudet on ollu niin hirveitä, että mielenterveyteni on ollut oikeasti koetuksella. Ehkä nyt todellakin aika panostaa jo oleviin lapsiin ja sitten aikanaan työelämään.
Siitä tuli mieleen, oletteko suunnitelleet jo, milloin menette töihin?
Itse menen syyskuuksi ja isi jää silloin kotiin. (Luovutan siis 2 viikkoani hänelle ja valtio antaa siitä hyvästä isälle vielä 2 extra viikkoa.) Sitten pidän vuosilomani ja osan marraskuusta olen hoitovapaalla. Joulukuun alussa, Mikin ollessa 1v., menen töihin ja jos onnistuu niin jatkan 4 pv/vk, jolla olin ennen äitiyslomaakin.
Mutta nyt taas kotihommiin ja kohta varmaan Mikkikin nousee tissille.
Moikkis!
t. päivikki + pojat
Sisälle piti taas vauva laittaa päikkäreille. No, onneksi se ei mikään ongelma ole, koska nukkuu hyvin missä vaan. Aloinkin miettiä, että tämä meidän pikkukakkonen on kyllä ulkoillut huomattavasti vähemmän kuin esikoinen, joka nukkui ulkona pitkiä pätkiä.
EHKÄISYSTÄ: kierukan halusin, mutta pitäis varata aika yksityiselle sitä varten. pillereitä olen syönyt kauan sitten, mutta en oikein niistä piitannut.
toisalta 3. vauvasta haaveilen, mutta nyt olisi pikkuisen pidempi väli tervetullut. Pillereitä en senkään vuoksi halua, että hormonitoimintani on ollut sekaisin ja lastenteko työlästä!
TYÖHÖNPALUUSTA: oli myös gallupiua. Meilläkin mies haluaa olla syyskuun lasten kans pidennetyllä isyysvapaalla. AJattelin mennä töihin, pitää vuosilomat ja jatkaa sitten hoitovapaalla ainakin vuoden loppuun ja ehkä seuraavan keväänkin tai sitten teen vain tuntityötä, jos sellainen järjestyy.EN ole vielä mitään lopullista suunnitelmaa tehnyt.
Siis sais nää pakkaset jo loppua.. lumeton lämmin joulukuu on vain hämärä muisto!
Adam nukkuu ja minun pitäis valmistella esikoisen 6v synt. Meillä on tänävuonna keiju juhlat ja kaikkea pientä puuhaa riittää.. pitää askarrella perhosia kukkia yms. ja leipomukset tehdä. Tänään siis virrallinen päivä, mut juhlitaan sit viikonl.
Itselläni on alkanut toinen käsi oireilla pahasti.. toisesta kädestä leikattu rannekanava ja nyt toinen on niin kipeä ja puutuu kokoajan, et pitäis hakea lähete leikkaukseen. Pitäis vaan hetki vielä jaksaa, ei onnistu sillä kädellä sit mikään leikauksen jälkeen.
IMETYS meidän poju on nopea syöjä ja hoitaa sen n. 10-15min mut tuttina joudun välillä olemaan. MITEN saan pojun oppimaan tutille???
PUMPPAUS oletteko koittaneen saada herumisen käyntii käsin ja sit jatkaa pumpulla.. itselläni se toimi esikoisen aikaan, kun heruminen ei meinannut pumpulla alkaa.
Kahvikuppi on tyhjä ja hommat kutsuu!
Oikeen mukavaa päivää tähtöset!
nefili ja Adam
[b]Mutter-mommy,[/b] kuinka pari viimeistä yötä ovat teillä sujuneet? Toivotaan, että hyvät/paremmat yöt ovat jatkuneet. Kuinka monta kertaa ajattelitte käydä vyöhyketerapiassa? Me kävimme kolme kertaa. Nyt pidämme taukoa ja toivomme, ettei tule aihetta lähteä uudelleen.
[b]Minea,[/b] onpa ikävää, että tyttöänne pitää rauhoittaa iltaisin. Tiedän kokemuksesta, että se kanniskelu on aikasen raskasta välilllä... Toivottavasti tuo olisi ohimenevä vaihe!
[b]Pimmi,[/b] miten Lassi asettui eilisiltana unilleen? Toivottavasti paremmin kuin toissa iltana!
[b]Katju, himpura ja muutkin flunssaisten vauvojen vanhemmat,[/b] toivottavasti teillä parannutaan mahdollisimman pian! Millä tavalla olette muuten mitanneet kuumetta vauvalta? Voiko [b]korvakuumemittaria[/b] käyttää näin pienillä?
[b]Tinuri,[/b] millainen on vointisi? Toivottavasti, Alpi Armaalle, alkaisivat maistua unet myös päivisin! Meillä oli sama ongelma, tosin ohimenevänä, sunnuntaina. Jätetäänkö se maidoton dieetti nyt pois? Meillä näyttävät ainakin toistaiseksi masuvaivat olevan historiaa. :-)) Jos tarvit tsemppikaveria, voin toki alkaa sellaiseksi!
[b]Töihinpaluuta koskeva gallup:[/b] Päivikki, jännä juttu, sillä juuri tänä aamuna mietin samaa gallupia itsekin. No, näillä näkymin mies on kotona isäkuukauden. Minä olen siitä ajasta ehkä puolet töissä, puolet lomalla. Ajatuksena on, että olen sitten kotona tammikuun loppuun ja mies olisi hoitovapaalla helmi-maaliskuun 2008. [b]Huhtikuussa 2008 tyttö lähtisi sitten hoitoon.[/b] Pienihän hän on vielä silloin, mutta ei taida muu auttaa...
Mukavaa torstaipäivää kaikille!
Iituli
Jäin nettipimentoon äitiysloman alkaessa, jonka piti kestää pari viikkoa.. no nyt muutaman kuukauden viiveellä saatiin netti, jotenpäätin taas kirjoittaa. Olen siis ihan tietämätön kaikista tapahtumista, joten jos joku haluaa kertailla päätapahtumia, luen mielelläni....
Meillä tyttö syntyi käynnistyksellä joulukuun alkupuolella. Synnytys meni hyvin ja oli mielestäni helpompi ja miellyttävämpi kun esikon synnytys, jota ei käynnistetty. Sairaalassa vietimme viikon, ensin teholla tarkkailussa (mitään varsinaista vikaa ei ollu) ja sitten vielä valohoidossa pari päivää.
Arki lähtenyt rullaamaan kahden kanssa ihan ok. Välillä olo on tosi väsyny ja omaa aikaa ei ole lainkaan, mutta koko ajanhan se tästä helpottuu.
Tyttö nukkuu kohtalaisesti. Aika kovat ilmavaivat vaivaavat öisin. Aamuyöstä alkaa ähnääminen ja ärinä, jota kestaa heräämiseen asti tai siihen että housuissa " räjähtelee" . Tuntuu kuitenkin, että ovat viime aikoina vähän helpottaneet (" koputtaa puuta" ).
Pientä rytmiä meille on jo muodostunut. Tyttö herää seitsemän aikaan, ottaa puolentunnin päikkärit yhdeksän maissa. Pidemmille unille puolenpäivän aikaan ja vielä yhdet tai kahdet pikkutorkut illalla. Nukkumaan menee kymmenen maissa... Ja sitten on taas päiviä milloin mikään näistä ajoista ei pidä paikkaansa. Joka välissä sitten syö tissiä, öisin syö yleensä pari kertaa. Äidinmaidolla mennään pääasiassa. Iltaisin annan noin 40 ml pullosta korviketta. Tämä helpottaa iltoja, jotta pystyn esikoisenkin hoitamaan nukkumaan. Luultavasti illat onnistuisi ilman pulloakin, mutta en nää mitään haittaa pullon antamisesta. eikä korvike ole onneksi aiheuttanut vatsavaivoja.
Ehkäisystä: Luultavasti kokeilen myös minipillereitä. Kierukasta ja yhdistelmäepillereistä kokemusta, enkä kumpiakaan halua. Kysyin kyllä lääkäriltä jo sterilisaatiostakin, koska lapsiluku on meillä täynnä, mutta ihan noin radikaalia ratkaisua en ole vielä valmis tekemään.
Elämä kahden pienen kanssa on mielestäni aika hankalaa verrattuna yhden kanssa olemiseen. Nyt miettii miten sitä oli niin väsynyt yhden kanssa, ja yhden kanssa kulkeminenkin oli niin helppoa... Tarkoitus ei ole mitenkään väheksyä yksilapsisten väsymystä, itse olin ihan puolikuollut koko esikoisen ensimmäisen vuoden... NYt vaan tuntuu välillä tuplasti hankalammalta, etenkin kun esikoinen ei enää suostu päiväunille ja uhma on päällä.
Kaikille mukavia päiviä ja pitkiä unipätkiä öihin!!
Sirri
Laitoin neidin just nukkumaan pihalle vaunuihin. Pakkanen on laskenut reilusti ja mittari näytti enää -12 varjon puolella! Meillä ei nimittäin tuo sisällä nukkuminen ole suosiossa, max 30min tirsoja nukkuu.
Onneksi viikonlopullekin luvattiin hiukan lauhtuvaa.
Nuha on jo onneksi Sallalla helpottanut, jäljellä on vain yskää. Ehkä tämä tästä.
Iituli kyseli kuumeen mittaamisesta. Mittasin alkuun pepusta ja sitten testasin korvakuumemittarilla; näyttivät ihan samaa. Eli jatkossa käytän vauvallakin korvakuumemittaria.
Töihin menostakin on ollut puhetta. Menen töihin joko heti tammikuun alusta tai sitten maalis-huhtikuussa. Mieluiten olisin kotona koko seuraavan kesänkin mutta se ei taida taloudellisesti olla mahdollista.
No joo, eipä neiti nuku sitten ulkonakaan... täytyy mennä.
Katju ja Salla
[b]Vilkutuksia[/b] täältä saunanraikkaana, yöpuulle menossa. Koitan lukea kuulumisia ja oppia teidän hyvistä vinkeistä. Nyt oma kirjoittelu jäänyt kovin vähäiselle. Halusin vaan viestitellä että kunnossa ollaan. Hyviä vointeja vanhoille ja uusille tutuille,
t. Heini ja Vauve
Iltaa kaikille!
HEINI: mukavaa kun ilmoitit itsestäsi, olinkin jo ehtinyt ihmetellä misä olet??!! Mietin jo, että oletteko nyt siellä Thaimaanmatkalla vai?
Mistä tulikin mieleeni: missä USAMama luuraa? Toivottavasti siellä rapakon takana kaikki hyvin!!
IITULI: ihana oli lukea, että teillä helpottaa jo koliikki. ONNEA!
TINURI: onneksi voit jo paremmin! Poskiontelotulehdus vaivaa minuakin aina välillä ja se on KAMALAA! Tsemppiä paranemiseen!
NANI: mitä kuuluu? Onko tapaamiset (ex)miehesi kanssa menneet hyvin? Miltä arki on ruvennut tuntumaan? Lämpimiä ajatuksia!
Meillä viime yönä Minni-Mansikka nukkui ensimmäistä kertaa yönsä heräämättä!!!!! Illalla tankkasi monta kertaa, viimeiseksi kymmeneltä. Sitten aamulla hieman 7 jälkeen seuraava tankkaus :) . Heräsin itse neljän aikoihin tarkistamaan, että tyttö hengittää. Oli pikkasen täydet tissit aamulla, mutta en valita!!!!
Päiväunet meillä on myös vähän hakusessa, välillä menee 2-3 tuntia 1-2 kertaa päivässä plus pikku-unet ja toisinaan nukutaan vain tunnin tai alle tunnin pätkiä.
EHKÄISY: hormonikierukka. Resepti odottelee tuossa ja ajattelin ensi kuussa käydä asennuttamassa.
TÖIHIN PALUU: olen alustavasti ajatellut, että palaan töihin tammikuussa. Saa nähdä, josko suunnitelmat muuttuvat...
HYVIÄ UNIA KAIKILLE! t. Maituliini ja tytöt 6 v ja 10 vko
Pikaisesti käyn kirjoittelemassa kun Lassin nukutus vielä kesken... Eli tuttia pitää käydä antamassa vähän väliä =)
Eilisilta meni paljon paremmin kuin sitä edeltävä, mutta yö olikin vähän hankalampi... Lassi heräili 1-2 tunnin välein ja kun en oikein saanut selvää että mikä vaivaa niin annoin joka kerta tissiä - ja kyllä se kelpasikin =) Vähän aikaa söi ja nukahti uudestaan, mutta luulempa että vaivana tais olla ainakin pari kertaa masuvaivat eikä nälkä... Aamulla väsytti aika lailla kun en oo tottunu noin lyhyisiin pätkiin, mutta kyllä niillä nyt yhden päivän selviää =)
Tänään päätettiin kokeilla sitä tuttipulloa ensimmäistä kertaa. Aloin pumppaamaan tuossa kahdeksan maissa kun Lassi nukahti, mutta pojuhan päättikin herätä melkein heti kauhean huudon kanssa enkä ehtiny pumppaamaan kuin 70 ml. No, mies otti pullon ja Lassin, pisti tuttiosan suulle ja Lassi söi tyytyväisenä =) Se 70 ml meni parissa minuutissa ja nälkähän siitä vielä jäi... Lassi söi sen päälle tissiä vielä melkein puoli tuntia ja arvatkaa oliko poju pikkuisen täynnä =0 Taas oli vähän hankaluuksia saada poju nukahtamaan, mutta tällä kertaa se johtui siitä että hän oli niin tyytyväisenä että halusi vain jutella ja naureskella =) Nyt alkaa vihdoin ja viimein saada unen päästä kiinni... Toivottavasti tänä yönä ei tarvi herätä ihan tunnin välein =/
[b]Iituli[/b]: Viesteistäsi kyllä hoksaa että pahimmat ajat taitaa olla takana päin ja oot saanu jo nukuttuakin =)
[b]Heini[/b]: Kiva kuulla sinustakin! =)
Huomenna pitäis lähtä miehen vanhempien luo reilun 60 km päähän ja ukko meinas että jäädään ihan yöksikin =0 Mua vähän epäilyttää, mutta jos anoppia ja appiukkoa ei haittaa ilta/yövalvomiset (jos Lassi sattuu olemaan pahalla päällä) niin mennään vaan =) Hoitoapua heistä ei taida kovin saada kun molemmat ovat aika arkoja Lassin kanssa -edellisestä vauvanhoitokerrasta on kuulemma vähän liian kauan aikaa =)
No jaa, ei tämä ollutkaan kovin pikainen reissu =))
Hyvät yöt ja mukavaa viikonloppua kaikille jos en ennätä enää huomenna koneelle!!
pimmi+Lassi 2.12
Rintapumppu : käytän Ainun käsikäyttöistä pumppua ja se on ollut ihan hyvä, muista merkeistä minulla ei ole kokemusta.
G: Kuinka kauan vauva syö rintaa? Meillä poju söi eilen tunnin rintaa ja siihen päälle veteli sitten 2 dl tuttelia. Tuli aika turhautunut olo.... Onneks huomenna on neuvola niin ei tarvi jännittää painoan kehitystä ja pääsee keskustelemaan kiinteiden aloittamisen tarpeesta. Millä kiinteillä nykyään suositellaan aloitettavan, aloitetaanko perunalla vaiko hedelmäsoseilla?
Pakkanen sen kun jatkuu, tulee kohta mökkihöperöksi täällä sisällä. Onneksi pääsen tänään kutomaan kansanopistolle, on viikon kohokohta edessä :) Kudon kolmea ryijyä ja ajattelin olla niin itsekäs että käyn viikonloppunakin kutomassa muutaman tunnin. Periaatteessa vauva menisi mukana autonkopassa koska nukahtaa aina koppaan ja vetelee 2-3 tunnin unet. Olen kyllä aina nostanut hänet sänkyyn nukkumaan jotta selkä ei väsy kopassa.
Jaahas, taas kutsu kuuluu...
MrsCruiser
Kyllä on omaperäiset otsikot minulla! :-)
Eilenkin kirjoittelin kiireessä pitkät novellit, mutta niin vain katosi teksti bittiavaruuteen: en ollut muistanut rekisteröityä.
Ensin, [b]mutter-mommy[/b], aivan mahtavaa, että teillä yö sujui loistavasti! Osaan samaistua tunteisiisi, sillä itsellä oli varmasti ihan sama fiilis ensimmäisen vyöhyketerapian jälkeisen yön jäljiltä. Toivon kovasti, että sama meno jatkuu! *halaus*
Tämä palsta on kyllä verraton paikka vertaistuelle. Nyt onkin hyvä kiittää teitä kaikkia, jotka olette niin eläneet mukanani noissa meidän toivottavasti jo historiaa olevissa masuvaivoissa. Kiitos, siskot!
Tästä tuli mieleeni [b]rusina[/b], älä ihmeessä väheksy teidän iltahuutojanne. Voi olla, että jossain muualla huudetaan vielä enemmän, mutta tottakai se on kurjaa jokaisen äidin mielestä, kun oma vauva kipuilee. Toivon kovasti, että teillä vaivat hellittäisivät! Jospa siskosi olisi oikeassa, että ne olisivat pahimmillaan 2-3 kk iässä
[b]Pimmi[/b], kuinka teillä voidaan? Oletko voinut nauttia miehen lomasta nyt? Toivottavasti olet voinut!
Gallupeja en tähään hätään muista kuin yhden: meillä tyttö otti eilisiltana minut huvitutikseen. Klo 22 hän tarrasi kiinni ja klo 23 jälkeen irrotti otteensa. Yleensä syötöt ovat nopeampia. Parhaimmillaan niissä menee muutama minuutti, joskus on tuollaista maratonlutkuttamista, mutta se sallittakoon silloin tällöin tutittomalle tytölle.
Meillä viime yö sujui loistavasti: tyttö nukahti lopulta klo 23, heräsi ekan kerran vasta klo 3 (!) ja söi vielä pari kertaa ennen heräämistään puoli 9:n tienoilla. Toissa yönä valvoimme parisen tuntia, kun yöunet alkoivat jo puoli 8:lta illalla ja paukut tuottivat tuskaa. Jos valvomiset ovat satunnaisia eikä niihin liity kauheaa itkua kuten aiemmin, ne menevät ihan kevyesti. :-)
Nyt jotenkin tuntuu valoisalta. Aiempaa eloa ja oloa leimasi väsymys, kauheat huudot etenkin öisin ja niiden takia sitten aikamoinen epätoivo. Toki siihenkin aikaan iloitsi tytöstä. Nyt tuntuu, että on kääntynyt uusi sivu meidän elämässämme. Masuvaivat ovat toivottavasti historiaa ja elämään alkaa tulla jotain ryhtiä ja rytmiä.
Mutta nyt käy käsky.
Vielä, TINURI, koetahan parantua!
Iituli
Molemmat pienokaiset nukkuu, joten hipsin kahvikupposen kanssa koneelle. Ihana rauha!
Rintapumppu. Mulla käytössä Ainun käsikäyttöinen. En tiedä missä vika mutta tässä imetyssessiossa olen saanut parhaimmillaankin pumpattua vain 20 ml / kerta. Tiedän, että tisseistä pitäisi tulla ainakin 6 kertaa enemmän maitoa, mutta jotenkin ei vaan pumpaamalla heru. Pari vuotta sitten pumppasin samanmerkkisellä yli 100ml kerralla. Ehkä nykyisin on vaan niin kova meno aina ympärillä ettei jotenkin pysty keskittymään pumpaamiseen. No, meillä Mikki on saanut korviketta satunnaisesti noin 1kk iästä.
Turvaistuin. Mikki perii isoveljensä turvaistuimen ja isoveljelle ostetaan uusi, vähän " kevyempi" malli. Isompaan istuimeen siirrytään tuossa noin 8kk iässä. Meidän lapset ei ole kovin pitkiä, joten hyvin mahtuvat siihen asti.
Mutta nyt purkamaan pyykkikonetta....
Ihanan aurinkoista loppuviikkoa!
t. päivikki +pojat
Täälläkin on nyt jälkitarkastus ollut ja minipillerireseptin kera sieltä tultiin. Paikat ovat niin hyvin parantuneet ja toipuneet synnytyksestä, että ehkäisyksi ei käynyt nyt aluksi se täysimetys puolen vuoden ajan. Kuulemma menkat alkavat luultavammin lähiaikoina. Saas nähdä, miten nuo pillerit vaikuttavat, kun niistä on aika paljon negatiivista kommenttia saanut näiltä keskustelupalstoilta lukea (onneksi on ollut joitakin tyytyväisiäkin käyttäjiä) Onkos teillä kellään kokemusta Cerazette-minipillereistä? Ai niin ja kierukkaa en halunnut ottaa, kun toiveissa olisi vielä parin vuoden sisään saada yksi lapsi.
Rintapumpusta: Mulla on Emma-merkkinen rintapumppu, käsikahvallinen. Pumppaaminen todella käy voimille, enkä minäkään ole saanut kuin 30 ml maximissaan pumpattua kerrallaan ja siihenkin määrään on saanut kätensä kipeäksi pitkäksi aikaa. Taitaa olla vääränlainen pumppu mulla tai sit käyttäjässä on vikaa :) Ongelmana myös, milloin pumppaisin? kun minulla ei ole vielä tän lapsen aikana kertaakaan rinnat pakkaantuneet eli maitoa on ollut just sen kysynnän verran... Ja jotenkin ne siis tuntuvat aika tyhjiltä syöttöjen välillä vaikkeivat sitä varmaan olekaan.
Meilläkin on rytmiä päivässä, mutta ongelmaksi on tullut yöunille rupeaminen. Neitiä nukkuttaa illalla ihan selvästi, muttei jostain syystä rauhoitu nukkumaan. Levotonta pyörintää ja kitinää. Hoh!!! Illat ovat siis aika rasittavia, kun ei mikään muu kelpaa kuin kantelu ja paikkojen katselu (ei ole virkeä, koska seurustelukaan ei kelpaa). Tämä oli nyt tällainen omanapainen vuodatus,anteeksi.
Tsemppiä kaikille vauva-arkeen!!!!
Minea ja pikkuneiti 7.12
Ensiksi: sekoitinko Pimmin isosiskon ja Rusinan nyt ristiin? Anteeksi vaan. :-)
EHKÄISY: Hommaan aikanaan sitten hormonikierukan. Minipillereistä ei ole kokemusta.
TURVAISTUIN: Esikoisella oli Britaxin Freeway, joka ehdittiin myydä pari kuukautta ennen plussatestiä viime vuonna. Nyt ei ole harmainta hajua, mikä istuin ostetaan turvakaukalovaiheen jälkeen. Esikoinenhan siirtyi meillä jo 6-kuukautisena istuimeen. Meillä ongelmia tuottavat automme onnettoman lyhyet turvavyöt eli se rajoittaa aika lailla valinnanvaraa.
RINTAPUMPPU: Minä suosittelisin Avent Isis -pumppua. Itse ostin sen käytettynä aikanaan. Esikoiselta käytin sitä hänen sairaalassaoloaikanaan ahkerasti. Nyt kuopukselta sitten olen pumpannut sillä kerran, ja silloin tuli ihan heittämällä 40 ml. MINEA taisi miettiä, koska pumpata maitoa, ja samaa mietin minäkin! HIMPURA, on mielenkiintoista lukea teidän tuttipullototuttamisista. Itse pitäisi alkaa samoihin puuhiin...
Nyt päiväkahville. On kyllä ihanaa, kun on virkeä olo. Tällaista fiilistä ei olekaan ehtinyt olla kovin usein vauvan synnyttyä! Toivotaan, että tämä fiilis on jatkossa enemmän sääntö kuin poikkeus. :-)
Iituli
Ja komeasti paistaakin!
Onpa kyllä kiva jos [b]mm[/b]:lla ja [b]iituli[/b]lla on pahimmat itkut takana. Ehkä siinä on jotain perää kun sanovat että 3 kk iässä helpottaa =)
[b]G[/b]: Lassi syö 10min - tunnin eli se vaihtelee aika lailla =) Sellainen yleinen aika taitaa olla 20-30 min, mutta Lassi onkin tuommoinen " luputtelija" eli syö kaikessa rauhassa =)
Mulla on käytössä aventin pumppu joka on ihan hyvä, mutta hinta tais olla 60 euron paikkeilla... Alussa en meinannu saada mitään aikaseksi, mutta eilen sain 125 ml aika helpolla.
Meillä jatkuu samaan malliin... Eilen illalla Lassi sammui sänkyynsä yhdeksän aikoihin, mutta heräsi jo puolen tunnin päästä ja siitä alkoikin tunnin [b]jatkuva[/b] huuto. Noin komeaa huutokonserttia ei oo ollukkaan vähään aikaan, mutta lopulta helpotti kun Lassi sai aikaseksi parisen[b]kymmentä[/b] rupsua =0 Oli aika reippaasti ilmaa taas masussa... Sen jälkeenkin heräili vähän väliä itkeskelemään, mutta kahdentoista paikkeilla nukahti lopulta kunnolla. Tänä yönä syötiinkin vähän tiheämpään - noin 1-3 tunnin välein eli en oo saanu nukuttua yhtään kunnon pätkää, mutta kyllä nyt yhden yön kestää vaikka päällään seisoen ;)
Miehestä ei nyt oo ollu paljoa apua... Tietokone tuntuu kiinnostavan enemmän kuin Lassi tai minä ja aika useasti oon löytäny Lassin sitteristä ihmettelemässä ku oon pyytäny miestä olemaan Lassin kaverina... Tosi rasittavaa, mutta oli kyllä valitettavasti odotettavissa =( On tuosta ollut sentään jotain apua kun saa syödä aamupalan suht rauhassa ja käydä suihkussa ym, mutta ärsyttää vaan kun ei jaksa vaivautua seurustelemaan Lassin kanssa ollenkaan vaikka poju on nyt ihan tohkeissaan kun isi on päivätkin kotona...
No mutta, kuten ukkokin on sanonut, minua ei saa koskaan tyytyväiseksi =D
Nyt täytyy lähtä käyttämään Lassia kylvyssä kun eilen illalla se ei oikein onnistunut ja en kehtaa lähtä puklulta haisevan pojun kanssa mummun synttäreille =)
Mukavaa keskiviikkoa kaikille!
pimmi+Lassi
Tyttö nukkuu vaunuissa, meidän terassille kun paistaa aurinko ja mittari näytti sillä puolella vain -2,5C ja varjoisella puolella -13C. Joten uskalsin laittaa hänet ulos, jos nukkuis vähän paremmin taas päikkäreitä. Nyt kun on ollu niin kylmä ja hän on nukkunut sisällä niin uni on maistunut max 1h pätkissä itkukonserttien välissä. Tämä päivä oli aika hyvä, ei huutanut kurkku suorana vaan kitisi vaihtelevasti pitkin aamua. =)
[color=green][b] Iituli [/b][/color] Meni ihan oikeinpäin tekstit, mun sisko sano siitä että 2-3kk aika on pahin. Mutta onneksi tämä on päivisin, eikä öisin. Yöt nukutaan ainakin vielä hyvin. Niin kuin teilläkin! Ihanaa, että teilläkin loppunut pahimmat vatsanväänteet. =)
[color=green][b] M-M [/b][/color] Samoin teille, kiva jos teilläkin mennyt pahin ohi!
[color=green][b] Pimmi [/b][/color] ihan kuin olisin lukenut omaa tekstiä kun kirjoitit miehestäsi. Meillä vähän sama " ongelma" . Kun mies tulee töistä oon pyytänyt häntä olemaan tytön kanssa, että mä saisin vähän omaa aikaa. Kummasti se tyttö joutuu hetken seurustelun jälkeen sitteriin. Minuakin on kuulemma hankala saada tyytyväiseksi. =) Ei kai tähän voi muuta sanoa, kuin että
ne miehet
.
Jos sit vaikka jatkais surffailua...
rusina & tyttö 5.12
...eli poskiontelotulehdus on onneksi hellittämässä ja pian olen enää " normaaliväsynyt" :)
Olipa ihanaa kun sain nukkua äsken lyhyet nokoset itsekin kun Alpi Armas ;) ja esikoinen nukahtivat viereeni, toinen toiselle, toinen toiselle puolelle :) Alpi nukahti siis kuuden aikaan päivän ENSIMMÄISILLE pidemmille unille, huh! Tällaisia päiviä on ollut muitakin, päivällä ottaa vain lyhyitä " miniunia" (maksimissaan 20 minuuttia) ja alkaa olla iltaa kohden jo yliväsynyt. Jollain muulla taisi olla samanlaista? Taitaa poika olla itse asiassa jo yöunilla... Huoh, toisenlainen rytmi olisi poikaa, ehtisi tehdäkin jotain päivällä. Esimerkiksi surffailla täällä :D
Jaksuja kaikille, paranemisia sairastaville ja toivottavasti itkuiset illat loppuvat kaikilla siinä 3 kk iässä.
Tinuri, toipilas joka ei vieläkään jaksa kirjoittaa kovin pitkästi