Avoin olkkari + keittiö, oletko puolesta vai vastaan ja miksi?
Meillä on nyt mietinnässä millainen pohja remontoidaan alakertaan. Toinen on sitä mieltä että nykyinen keittiö, joka siis oma huoneensa, muutetaan työhuone/vierashuoneeksi ja keittiö siirtyy ison tuvan yhteyteen. Sitä ideaa tukee se, että ruokapöytä on jo ennestään siinä tuvassa + puuliesi/leivinuuni yhdistelmä joiden yhteyteen keittiö tulisi. Tässä tapauksessa pitäisi järjestää uudelleen viemäröintejä ja vesiputkia, osin sähköjäkin yms. Tupa on kooltaan n.40 neliöinen.
Toinen taas on sitä mieltä, että keittiö pidetään omassa tilassaan jossa se on ennenkin ollut, huonejärjestys pysyy alakerrassa näiden osalta samana ja vierashuone/työhuone laitetaan yläkerrassa olevaan huoneeseen joka on tällä hetkellä huonosti eristetty vanha ns kesäkamari. Tämä tietäisi siis sitä että yläkertaa pitäisi alkaa remontoimaan lämpötaloudellisemmaksi koska sen käyttö muuttuisi säännölliseksi. Sen remontti oli kyllä tarkoitus tehdä jossain kohtaa, mutta ei vielä tässä vaiheessa.
Mitä tekisit ja mitkä on ajatuksesi avoimesta keittiö/olohuonetilasta? Jos tuohon ratkaisuun päädytään niin mitä juttuja kannattaa huomioida?
Kommentit (102)
Asun yksin 42 neliön kaksiossa jossa on erillinen makuuhuone. Keittiönurkkaus ja oleskeluhuone ovat yhteistä tilaa, ja mulle tää sopii hyvin. Mulla ei ole edes varsinaista olohuonetta vaan pelkkä työpöytä ja selän takana kirjahylly ja pari nojatuolia. Kun tänne tulee vieraita, istumme yleensä ison pyöreän ruokapöydän ääressä, koska yleensä me syömme tai kahvittelemme samalla. Viimeksi eilen mietin että onpa hyvä ettei ole väliseinää. Helpompi siivota ja enemmän tilan tuntua. Täällä ei kukaan paista muikkuja eikä pelaa pleikkaa. Olen asunut samankokoisessa 2h+k asunnossa, ja voi luoja että se oli ahdas. Keittiökin persesilmän kokoinen.
Meillä 100v vanha talo jossa keittiö ja tupa samaa tilaa. Ei ole kyllä ikinä haitannu mitään. Samassa tilassa on iso leivinuuni ja puuhella. Tila on kokonaisuudessaan tosi avara ja tilava. Meitä taloudessa 2 aikuista.
Keittiö on myös juuri rempattu uusiksi, joten ei haittaa sohvalla istuessa ihailla nättiä keittiötä.
Aikaisemmassa asunnossa oli erillinen keittiö. En tykänny yhtään kun keittiö oli sellanen oma huoneensa. Eikä siinäkään edes ollu mitään ovea, yhtä lailla siitä kyllä näki tupaan mitä tästäki, vaikka tästä nyt tietenkin enemmän kun on samaa tilaa mutta kuitenkin.
Ruoan hajut ja käryt ei haittaa myöskään, liesituuletin on sitä varten että ainakin enimmät haihtuu pois.
onhan se kiva että rasvankäry leviää heti olkkariin ja makkariin ja eteiseen ja vessaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen talo?
Vanha pieni hirsirunko ties kuinka vanha, mutta talo rakennettu/laajennettu sen ympärille joskus 1920-30-lukujen aikana.
Tulee mieleen että keittiö olisi alunperin tuvassa ollutkin, jos siellä kerran myös puuhella. Joku pöllö siirtänyt sen omaan tilaansa. Siirtäisin takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Asun yksin 42 neliön kaksiossa jossa on erillinen makuuhuone. Keittiönurkkaus ja oleskeluhuone ovat yhteistä tilaa, ja mulle tää sopii hyvin. Mulla ei ole edes varsinaista olohuonetta vaan pelkkä työpöytä ja selän takana kirjahylly ja pari nojatuolia. Kun tänne tulee vieraita, istumme yleensä ison pyöreän ruokapöydän ääressä, koska yleensä me syömme tai kahvittelemme samalla. Viimeksi eilen mietin että onpa hyvä ettei ole väliseinää. Helpompi siivota ja enemmän tilan tuntua. Täällä ei kukaan paista muikkuja eikä pelaa pleikkaa. Olen asunut samankokoisessa 2h+k asunnossa, ja voi luoja että se oli ahdas. Keittiökin persesilmän kokoinen.
Sama. Ollaan asuttu 41m tupakeittiö+mh ja 45m keittiö+2 mh ja tuo jälkimmäinen oli tosi ahdas, kun taas eka oli selkeä ja avara.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen talo?
Vanha pieni hirsirunko ties kuinka vanha, mutta talo rakennettu/laajennettu sen ympärille joskus 1920-30-lukujen aikana.
Eli jo sen ikäinen jota tulisi remontoida vanhaa kunnioittaen. Ärsyttää että ihmiset on muka ihan rakastuneita vanhan talon henkeen, mutta r a iskaa sen remontilla.
Meillä on avokeittiö ja vaihtaisin sen milloin tahansa erilliseen keittiöön. Minulla on herkkä kuulo ja kaikki kodinkoneiden hurinat, mikro, astianpesukone, liesituuletin tms. häiritsevät. Hyvästä liesituulettimesta huolimatta ruuan käryt tulevat myös olohuoneen puolelle. Olisi myös ihanaa, jos tiskit ja keittiön sotkut saisi suljettua eri tilaan. Avokeittiötä perustellaan sillä, että on kuva kokkailla vieraiden kanssa. Ei meillä ainakaan käy vieraita niin usein, että sillä olisi mitään merkitystä.
Keittiöhän voi olla myös ikään kuin puoliavoin. Itse en tykkää täysin erillisestä keittiöstä, juuri sen vuoksi, että siellä on sitten kokkaaja vähän eristyksissä muista. Minulla on rivitaloasunnossani minun mielestäni juurikin tuollainen puoliavoin, eli on pieni seinänpätkä keittiön ja olohuoneen välissä. Mutta muuten keittiötilaan pääsee tuon seinän molemmilta puolin. Tuo seinänpätkä peittää sopivasti näkyvyyden siihen olohuoneen osaan, jossa on sohva ja tv-tila.
Nykyisessa asunnossa keittiö ja olohuone on yhtä ja samaa tilaa. En enää ikinä halua tällaista. Onneksi ollaan muuttamassa pois.
Avoin keittiö häiritsee äänillä ja hajuilla. Olen siisti ihminen, mutta joskus olisi kiva jättää tiskit tiskaamatta samalla sekunnilla, mutta on ärsyttävää katsella niitä sohvalta.
Lapsiperheenä ongelmia on tuonut se, että lapset haluaa lähteä vaeltamaan ruokapöydästä. Tai kinutaan televisiota päälle. Näistä on sanottu joka kerta eikä säännöistä olla lipusuttu, mutta sama homma jatkuu.
Ovea ei keittiössä tarvitse olla, mutta selkeästi erillinen tila kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen talo?
Tulee mieleen että keittiö olisi alunperin tuvassa ollutkin, jos siellä kerran myös puuhella. Joku pöllö siirtänyt sen omaan tilaansa. Siirtäisin takaisin.
En tiedä tarkkaan missä laajennuksen jälkeen on keittiö ollut. Ihan alunperin kyllä jonkinlainen keittiö on ollut siinä missä se nyt on, huoneen hirsistä löytyi paikka missä näkyi vanhan leivinuunin "ääriviivat". Ehkä laajennusten yhteydessä purkivat pois ja siirsivät sen seinän toiselle puolelle nykyiseen tupaan. Talo on kokenut historiansa paljon muutoksia. Voi olla että jonkinlainen keittiö on ollut myös korkeassa kivijalassa olleessa ikkunallisessa huoneessa, sieltä on muinoin johtanut portaat tupaan ja siellä on ollut myös pieni leivari.
ap
Mikä nyt sattuu itsellä sopimaan elämäntyyliin ja on luonteva elämisen kannalta. Itse tykkään, että keittiö on erillinen, mutta ollaan lapsiperhe ja ei ehdi aina sotkuja siivota muulta härdelliltä. Kiva kun voi laittaa keittiön oven kiinni ja olla hetken omassa rauhassa tai tehdä etätöitä, vaikka lapset ois kotona.
Ruokailutila voi olla avoin mutta itse keittiö ei, mun mielestä tää on ollu paras ratkaisu, koska se keittiö silloin vie vähemmän tilaa itse asunnosta, mutta ruuanlaitto ei häiritse muuta elämää, varsinkin jos pieniä lapsia keittiö ei ole turvallinen paikka heille oleilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen talo?
Tuon ajan piirrustuksia tallella?
Vierailija kirjoitti:
Keittiö on myös juuri rempattu uusiksi, joten ei haittaa sohvalla istuessa ihailla nättiä keittiötä.
Tämä. Jos keittiö on ruma ja likainen niin se on sitä, on sitten erikseen tai isossa tupakeittiössä. Kun keittiö on nätti ja oman maun mukainen, ei häiritse tupakeittiössäkään. Ja aloittajallahan tulisi uusi keittiö.
Vierailija kirjoitti:
Muikkuja kun paistaa niin haju leviää koko huoneeseen. En tykkää.
Erillinen keittiö muutenkin jos vain tilaa riittää.
Avokeittiö sopii vain pieniin tiloihin.
Ei edes sinne. Pienissä tiloissa toimii keittokomero paremmin, oven saa halutessaan kiinni, jotteivät ruoankatkut leviä. Ainoa, missä se toimii on nuo ikivanhojen talojen isot pirtit ja tuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen talo?
Eli jo sen ikäinen jota tulisi remontoida vanhaa kunnioittaen. Ärsyttää että ihmiset on muka ihan rakastuneita vanhan talon henkeen, mutta r a iskaa sen remontilla.
Anteeks nyt, mutta mistä ihmeestä sä olet päätellyt että tässä "raiskataan" yhtään mitään ja mistä päättelit meidän remontointityylin?
ap
kiva katsoa emännän persettä kun kokkaa
Pitäisin erillään ihan remontin sujuvuuden ja kustannusten kannalta.
Työtilan tekisin joka tapauksessa yläkertaan missä saa ns työt jättää ovien taakse.
Muikkujen, yms erittäin käryttävien ruokien paisto hoidetaan meillä ulkona.