Opettajaopiskelija Ronjalla, 22, on sukuelimissään erikoinen piirre
"Tutkin alapäätäni ja olin sillein, että mitä helvettiä, Ronja kertoo hetkestä, jona hän tajusi olevansa erilainen kuin muut."
Ohoh, aikamoista.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Ottaakohan kumppanit suihin sitä pippeliklittaa?
Mieheksi identifioituvat heteronaiset ainakin vaativat sitä homomiehilä, kuten bonusreikänsä ronkkimista. Mutta se ei kuulemma ole eheyttämistä, koska sukupuoli asuu mielessä eikä kehossa.
Ronjahan voisi tatuoida klitan ympärille norsun naaman niin kuin se yksi ukko Naked Attractionissa. Riittäisiköhän klitasta norsunpoikasen kärsäksi?
osa1
Osa minua Ronja mietti 10 vuoden ajan, miksi hänen alapäänsä oli erilainen kuin muilla. Sukuelimiin liittyvä erityispiirre voi olla seksissä mielenkiintoinen piriste, mutta sillä on myös varjopuolensa. Nyt opettajaopiskelija paljastaa kehostaan sen, mitä harva kehtaa edes kysyä. Minun täytyy kertoa yksi juttu, Ronja sanoo, ennen kuin hän ryhtyy seksiin uuden kumppanin kanssa. Jos ei mainitse mitään, petikumppani saattaa yllättyä siitä, mitä näkee tai tuntee. Pakko siitä on sanoa, koska sen kyllä huomaa. Heti perään Ronja jatkaa, ettei asia varsinaisesti vaikuta mihinkään. Hän pystyy siihen, mihin muutkin, ellei enempäänkin. Ronja kuvaa ominaisuuttaan kaksiteräiseksi miekaksi. Yksikään mies ei ole vielä kääntynyt kannoillaan, päin vastoin. Se on herättänyt uteliaisuutta. Rovaniemeläinen luokanopettajaopiskelija Ronja Inget, 22, oli vasta lapsi, kun hän huomasi alapäässään jotain erikoista. Olin siinä iässä, jossa lapsi alkaa tutkiskella omaa kehoaan. Silloin minä sen huomasin. Kömpelöstä kuvastosta Ronja oppi, miltä naisen sukuelinten pitäisi näyttää. Kukaan ei maininnut sanallakaan, ettei ihminen aina kehity oppikirjan mukaan. Kuukautisten alkamisen jälkeen Ronja purki huolensa nuorten terveys- ja seksuaaliasioihin erikoistuneeseen chattiin: mistä tiedän, mikä reikä on se oikea? Siellä on vain kolme aukkoa, joista kahta tarvitaan vessakäynneillä. Et voi erehtyä, kuului vastaus. Ronja ei kehdannut kysyä enempää. Yksinään hän jäi pohtimaan, miksi häneltä löytyi yksi aukko enemmän. Ronja ehti elää epätietoisuudessa peräti 10 vuotta, ennen kuin rohkeni kysyä asiasta terveydenhoitajalta. Hänet ohjattiin nopeasti jatkotutkimuksiin. Selitys löytyi ultraäänikuvauksessa. Ronjalla on synnynnäinen sukuelinten rakennehäiriö, tarkemmin sanottuna kaksiosainen kohtu. Sen lisäksi hänellä on myös kahdentunut emätin, joka on jakautunut kahdeksi suunnilleen yhtä suureksi putkiloksi alas asti ulottuvalla väliseinällä. Minulla on siis käytännössä kaksi emätintä, Ronja summaa.
osa2
Vaikka Ronjan rakennepoikkeama on harvinaisuus, diagnoosin saaminen oli valtava helpotus. Olinhan minä tiennyt jo pitkään, että minulla on emättimen välisenä, mutta kaksi kohtua tuli yllätyksenä. Olen aina haaveillut lapsista, joten helpotti kuulla, että voin kuitenkin tulla raskaaksi. Sitä olin jännittänyt. Jos Ronja alkaisi odottaa lasta, sikiö kasvaisi siinä kohdussa, jonka munasarjasta munasolu irtoaa. Se kuitenkin edellyttäisi sitä, että siittiöt löytäisivät samalle puolelle. Olisi myös mahdollista, vaikkakin epätodennäköistä, että raskaus alkaisi molemmissa kohduissa samaan aikaan. Silloin vauvat eivät kuitenkaan olisi kaksosia keskenään. Oli raskaus millainen tahansa, se luokiteltaisiin rakennepoikkeaman vuoksi riskiraskaudeksi. Ronjan kohdut ovat tavallista pienempiä, ja kaksiosaiseen kohtuun liittyy myös suurentunut keskenmenojen ja ennenaikaisen synnytyksen riski. Ronjaa se ei kuitenkaan vielä huoleta. Hän on vain kiitollinen siitä, että voi ylipäätään tulla raskaaksi. Katsotaan sitä sitten tilanteen mukaan, jos sellainen tulee. Fakta Kohdun rakennepoikkeama - Kohtu ja emättimen yläosa muodostuvat sikiökaudella kahdesta tiehyestä. Normaalisti tiehyet yhdistyvät ja niistä muodostuu kohtu ja emättimen yläosa. Kohdun kehityshäiriöt johtuvat näiden tiehyiden vajavaisesta kehityksestä. - Rakennehäiriöitä on monenlaisia: esimerkiksi väliseinä kohdussa, toisen tai molempien kohtupuoliskon puuttuminen tai vajavainen kehitys tai kokonaan kaksiosainen kohtu ja emätin. - Näistä emättimen väliseinä on yleisin. Kaksisarvisen kohdun osuus on 25 prosenttia. Kokonaan kaksiosainen kohtu, uterine didelphys, muodostaa noin kahdeksan prosenttia kehityshäiriöistä. - Erilaisia synnynnäisiä kohdun rakennepoikkeamia arvioidaan olevan noin viidellä prosentilla naisista. - Kohdun kehityshäiriöiden taustatekijöitä ei tunneta tarkasti, mutta oletetaan, että siihen vaikuttavat useiden geenien tai geenialueiden muutokset sekä ympäristötekijät. Lähde: Duodecim Ronja on kärsinyt murrosiästä asti hyvin kivuliaista kuukautisista. Vaikka ovulaatio tapahtuisi vain toisella puolella, hormonitoiminnan vuoksi molemmat kohdut tyhjentyvät samanaikaisesti. Kuukautisvuoto- ja kivut tulevat käytännössä tuplana. Minulla ei tietenkään ole mitään, mihin verrata, mutta noin viikon ajan olen todella kipeä ja vuoto on runsasta. Joskus olen niin uupunut, etten jaksa koulupäivän jälkeen tehdä juuri mitään. Nyt Ronja on viimein saanut e-pillerit, jotka helpottavat oloa edes vähän. Muita hormonaalisia ehkäisykeinoja hän ei voi edes harkita. Kierukoita pitäisi olla kaksi, ja ehkäisykapseli voisi pahentaa vuotoja entisestään. Jos sellainen laitettaisiin, en varmaan ikinä lakkaisi vuotamasta.
osa3
Ronja ei voi tukkia vuotoa tamponilla, vaikka joskus hän sellaista käyttääkin vuodon hillitsemiseksi. Jos haluaisin tukkia koko vuodon, minun pitäisi käyttää kahta tamponia yhtä aikaa. Ja se jos jokin kuulostaa epämiellyttävältä. Ronja arvelee kärsivänsä kahden kohdun takia myös tavallista voimakkaammista PMS-oireista. Seksiin rakennepoikkeama ei vaikuta käytännössä lainkaan. Ronja pystyy yhdyntään siinä missä muutkin, vaikka poikkeavuudesta mainitseminen petikumppanille onkin paikoillaan. Alapääni saattaa näyttää vähän erilaiselta, mutta seksikumppanin ei tarvitse tehdä sen kanssa mitään varsinaisia valintoja. Seksi etenee hyvin luonnostaan. Ronja haluaa puhua asiasta avoimesti luodakseen uskoa lapsille ja nuorille, joita oman kehon oikut ihmetyttävät. Kuva: Kaisa Sirén Penetraatiossa Ronja kuitenkin tuntee, kumpaan emättimen osaan petikumppani työntyy, koska toinen puoli emättimestä kaartuu loivasti vasemmalle. Ronja ei häpeile puhua seksistä, koska hän haluaa normalisoida sukuelinten moninaisuutta. Hän puhuu asiasta avoimesti ystäviensä kanssa ja on tutussa seurassa valmis vastaamaan tyhmiinkin kysymyksiin. Hän jopa kertoi harvinaisesta ominaisuudestaan Tiktok-videolla, joka herätti runsaasti kiinnostusta. Yleensä ihmiset kysyvät kuukautisista ja raskaaksi tulemisesta, mutta sitten kun he ovat ottaneet vähän alkoholia, uskalletaan kysyä myös seksistä. Yksi ronskeimmista kysymyksistä liittyy siihen, voiko kahdentuneeseen emättimeen laittaa kaksi penistä samaan aikaan. Vastaan aina, että en tiedä, enkä haluakaan tietää, Ronja sanoo ja nauraa. Sukuelinten rakennepoikkeamaan voi liittyä yhdyntäkipuja, mutta Ronjalla niitä ei ole ollut haitaksi asti. Emättimen väliseinän voisi poistaa leikkauksessa, mutta ainakaan vielä Ronja ei ole kokenut sille tarvetta. Se on osa minua, ja olen hyväksynyt sen. Tällä hetkellä Ronja ei harrasta satunnaista seksiä, sillä hän on parisuhteessa. Kumppani on suhtautunut Ronjan erityispiirteeseen ymmärtävästi. Vaikeiden kuukautisteni takia minussa saattaa olla aina välillä kestämistä, mutta onneksi poikaystäväni on ollut todella ihana sen suhteen. Ronjan mukaan hänet on kohdattu hyvin myös terveydenhuollossa. Ilman sitä hän tuskin olisi yhtä sinut poikkeamansa kanssa. Asiasta ei tehty koskaan mitään isoa numeroa, ja olen saanut tuntea itseni normaaliksi. Olin ollut epätietoinen pitkään, joten pieni tsemppi tuli tarpeeseen. Eräs gynekologi jopa yritti ilahduttaa Ronjaa ultraäänikuvalla, jossa näkyisi molemmat kohdut. Kuva ei kuitenkaan onnistunut, koska ne ovat liian kaukana toisistaan. Ronja tietää, että hänen tilansa on harvinainen. Synnynnäisiä kohdun rakennepoikkeamia arvioidaan olevan noin viidellä prosentilla naisista, ja tästä viidestä prosentista vain kahdeksalla prosentilla on vastaava tilanne kuin Ronjalla. Se tarkoittaa siis 0,4 prosenttia kaikista naisista. Yksi lääkäri sanoi, etten ollut ensimmäinen, jonka hän on nähnyt. Mutta en tiedä huijasiko hän parantaakseen oloani, Ronja naurahtaa. Jälkikäteen ajateltuna on surullista, että Ronja ehti kasvaa aikuiseksi ennen kuin sai tietää rakennepoikkeamastaan. Hän toivoo, että muut olisivat rohkeampia ottamaan asioista selvää. Jos siellä on joku murrosikäinen miettimässä, mikä on vialla, niin hänelle haluaisin antaa lohtua. Et ehkä olekaan niin friikki kuin kuvittelet. Ronja tietää, miten suurilta pienetkin asiat voivat tuntua lapsen tai nuoren pään sisällä. Häntä itseäänkin nolotti niin, ettei hän uskaltanut kertoa asiasta edes omille vanhemmilleen. Nyt hän toimisi toisin. Omista epäilyksistä kannattaa sanoa jollekin, ehkä aikuiselle, jos on kovin nuori. Asiat kyllä selviävät. Yksin ei kannata jäädä murehtimaan.
Siis 1% on tällaisia pikku kylässä 50, Helsingissä 5000, Suomessa olisi 60000 tällaista.. olipa harvinainen Ronja.
Jaahas, sähkömiehenä olisin veikannut että hänellä on jalkojen välissä jakorasia📬
Vierailija kirjoitti:
intersukupuolinen?
Ei tässä tapauksessa, kun tavallaan on kahdet samantyyppiset "vehkeet".
Siellä oli uusi opetussuunnitelma
Vierailija kirjoitti:
Ja harrastaa vaihtuvien miesten kanssa seksiä. En ymmärrä miksi ei kelpuuta parisuhdetta vaan haluu mieluummin vieraiden miesten kanssa tunteettomia panoja.
En ymmärrä, mitä väärää siinä on, jos nainen haluaa vaihtelua? Parisuhteessa pitää yleisesti ottaen sitoutua yhteen mieheen, jolloin on seksiä aina saman miehen kanssa.
No voi helvetin helvetin HELVETTI, kun taas jäi iltapaska plussat tilaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Miten tärkeää on, että hän opiskelee opettajaksi?
Ja miten tärkeää on opettajan esittää julkisesti "erikoisia" genitaalejaan kellekään
Onks tää se kaksoispillu juttu vai mikä maksumurintakana niin ei selviä
Vierailija kirjoitti:
osa1
Osa minua Ronja mietti 10 vuoden ajan, miksi hänen alapäänsä oli erilainen kuin muilla. Sukuelimiin liittyvä erityispiirre voi olla seksissä mielenkiintoinen piriste, mutta sillä on myös varjopuolensa. Nyt opettajaopiskelija paljastaa kehostaan sen, mitä harva kehtaa edes kysyä. Minun täytyy kertoa yksi juttu, Ronja sanoo, ennen kuin hän ryhtyy seksiin uuden kumppanin kanssa. Jos ei mainitse mitään, petikumppani saattaa yllättyä siitä, mitä näkee tai tuntee. Pakko siitä on sanoa, koska sen kyllä huomaa. Heti perään Ronja jatkaa, ettei asia varsinaisesti vaikuta mihinkään. Hän pystyy siihen, mihin muutkin, ellei enempäänkin. Ronja kuvaa ominaisuuttaan kaksiteräiseksi miekaksi. Yksikään mies ei ole vielä kääntynyt kannoillaan, päin vastoin. Se on herättänyt uteliaisuutta. Rovaniemeläinen luokanopettajaopiskelija Ronja Inget, 22, oli vasta lapsi, kun hän huomasi alapäässään jotain erikoista. Olin siinä iässä, jossa lap
Vastaava on Maria Nordinillakin
Vierailija kirjoitti:
intersukupuolinen?
Miten muka, jos on kaksi emätintä
Vierailija kirjoitti:
Ja harrastaa vaihtuvien miesten kanssa seksiä. En ymmärrä miksi ei kelpuuta parisuhdetta vaan haluu mieluummin vieraiden miesten kanssa tunteettomia panoja.
Missä niin sanottiin?
Vierailija kirjoitti:
Siellä oli uusi opetussuunnitelma
ope-tussu-unnitelma
Oliko siellä kasvaimen oloinen suurentuma klitoriksen yläpuolella tai alapuolella. Mitä siitä jos kasvainta esittelee itse penksen muotoiseksi.
Miten se asia oli kuvailtu tekstissä?