Hesarissa juttu että Amsterdamissa ei suljeta verhoja. Jengi näkee toisten koteihin. Miksi?
Kommentit (121)
Minä kyllä pidin verhoja kiinni. Varmaan naapurusto sitten tunsi sinä outona suomalaisena, joka pitää verhoja kiinni, mutta eipä siitä mitään haittaa ollut.
Että vaikka muut niin tekee, niin ei siellä itse ole pakko toimia niin.
Vierailija kirjoitti:
Tilaa hesari itse, köyhä lokki
Sitä woke pravdaa en ottaisi edes vaikka mulle maksettaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan samansuuntainen logiikka kuin siinä, ettei muumitaloa lukita yöksi.
Muumit ovat valkoisia. Tosin hemulit ovat paikan oikea alkuperäisväestö.
Meillä on kylällä talo, jossa on aina sälekaihtimet kiinni, vaikka talo on 50 m päässä tietä ja puitakin näköesteenä. Minulla on melkein poikkeuksetta auki ja verhoja ei alimmassa maantasalla olevassa kerroksessa ole
Alunperin ilmeisesti syynä uskonto (kalvismi). Haluttiin näyttää, ettei mitään salattavaa.
Ei mitään eri tyistä syytä heilllä mainittu
Suomessa, jos kerrostalon useissa ikkunoissa on verhot kiinni yötäpäivää ja kesät talvet, kannattaa olla muuttamatta siihen taloon. Asujat ovat toisesta kulttuurista.
Vierailija kirjoitti:
Meidän yhdellä naapurilla on OKT talossa iltaisin aina kaikki kaihtimet kiinni, eikä siis näe sisään eikä ulos. Se on minusta vähän outoa, joko he häpeää jotain tai salaa jotain
Meilläkin OKT:ssa kaihtimet/verhot kiinni iltaisin, joskus vuorokausia. Kukaan ei ole asiaa kommentoinut tai vähääkään ihmetellyt. Tiedoksi, ettemme häpeä saati salaa mitään. Minulle ei ole tullut mieleenikään vahdata ihmisten kotien kaihtimien asentoja.
Koska Hesarissa näin on niin se on kyllä sitten totta!!!1!! Kukaan Amsterdamin asukas ei sulje verhojaan, se on jämpti!
Oikeasti talipäät. Ajatelkaa omilla aivoilla. S _ _ tanan wammaiset
Vierailija kirjoitti:
Koska Hesarissa näin on niin se on kyllä sitten totta!!!1!! Kukaan Amsterdamin asukas ei sulje verhojaan, se on jämpti!
Ei ne osaa ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Sama meno on Kööpenhaminassa. Ei siellä ihmiset vaan sulje verhoja ja kerrostalossa voi ihan vapaasti katsoa tien toiselle puolelle että mitä kussakin asunnossa tehdään. En tiedä mikä juttu se on, itse olen tottunut siihen että verhot suljetaan viimeistään kun tulee pimeää ja sytyttää valot sisällä.
Olen tottunut että ei suljeta, asuin jonkin sikaa Tanskassa. Nyt en kotona Suomessa sulje kuin jos saunan jälkeen hipsitään puolipukeisina.
Näissä kulttuureissa annetaan naapureiden elää rauhassa. Ei samanlaisia kyyläreitä kuin jotkut meillä vaan rentoja mukavia auttavaisia ihmisiä. Koskaan ei tullut olo että olisi kytätty. Mutta aina sai apua jos tarvitsi. Sitä on ikävä Suomessa.
Hollantilaisia ei yksinkertaisesti häiritse peittämättömät ikkunat, Asia on ihan toinen Saksassa, missä ikkunat peitetään hämärän tullessa ja istutaan pimeässä, tai on valot, eikä voi katsoa minnekään. Englannissa ja suomees ei peitetä ikkunoita.
Ei ne ihmiset siellä toisten ikkunoihin katso, se on niin luonnollista.
Aivan kalvinismin aikana kun pappi sanoi, niin asia oli niin: Kenelläkään, joka elää Jumalanpelossa, vanhurskaasti ja säästäväisesti, ei ole mitään salattavaa, eikä siksi tarvitse verhoja. Se oli silloin.
Hollantilainen rakennustapa on erilaista kuin muualla. Kai heillä makuuhuoneessa on verhot edessä valojen aikana.
Vierailija kirjoitti:
Kai ne haluaa osoittaa silltä, että ovat niin kunniallista väkeä, että mitään salattavaa ei ole.
Nimenomaan tämä, Tukholmassakin näin. Pitää näyttää, että ollaan kunnollisia ja avoimia, ei mitään salattavaa. Varmaan on sitten epäilyttävää, jos suljettujen verhojen takana piileskelee.
Nykyään kun käyn kylässä ja keskellä päivää on verhot kiinni, niin tulee olo, että onko elämänhallintaongelmia, kun ei koe tarvetta saada päivänvaloa sisälle ja nähdä ulos.
Ja toisaalta ymmärrän. Oma naapuri kyylää ja puhuu meidän pihasta takapihanaan.
kyllä on niin tarkka raja Hollannista Saksan puolelle, että Saksassa ikkunat peitetään kuin sotien aikana. Minusta se on kauheaa. Minä asun Saksassa, mutta meillä ei kaikkia ikkunoita peitetä. Olohuone on aina vapaa, vaikka minä kuljen kotivaatteissa resuissa. Ja huono puoli on että meillä ok asunto sekaisin. Kaikkea on pöydillä. Suomessa pidän useimmiten säleet alhaalla jos on sekista. Tosin niistä läleitten reunoista ja väleistä näkee ulkoa. Oletteko huomanneet.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä riehut? Jokainen Hollannissa käynyt on nähnyt ihan omin silmin tuon, ja jokainen Hollannissa asunut tuntee Hollantilaisen "näyteikkunakulttuurin" (kaikkea juhlistetaan koristelemalla se ikkuna).
Ei kukaan väittänyt, ettei siellä kellään ikinä oo verhot kiinni. Mullakin oli.
Jospa paikallisilla ei ole koskaan aikaa kurkkia muiden ikkunoista? Joten miksi itsekään sulkea verhoja.
Kerran yritin katsella kun vastapäisessä talossa jätettiin ikkunaverhot auki, mutta en jaksanut katsella sohvalla istumista.
Ei minullakaan salattavaa muuten olisi, mutta kun rojua on joka puolella. Tosin tip-top huonekalut, mutta ei ne rojujen seasta paljon tule oikeuksiinsa.
Jaa että selitys on siinä, että tulee valoa asuntoon? No eipä sielläkään aurinko varmaan marraskuisina iltoina paista.