Hesarissa juttu että Amsterdamissa ei suljeta verhoja. Jengi näkee toisten koteihin. Miksi?
Kommentit (121)
Tää selittää monen seksituristi-wanna-ben oudon höpinän.
Ne on seisseet ikkunoiden edessä ja syvästi pettyneet, kun sinne ei saavukaan seksityöläinen hepenissään.
Ovat seisseet väärällä kadulla muna kourassa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kivempi katsella suurkaupungissa kadun yli naapurien valoisiin koteihin kuin maalla mustana peilinä kiiltävää lasia, jonka ulkopuolella voi olla naapuri runkuttamassa.
Siksi maalla suljetaan verhot, mutta kaupungissa ei.
Itse suljen, koska katuvalot ja läheisen paloaseman hälytysajoneuvojen vilkkuvalot häiritsee. Tää on 4. krs eikä vastapäätä ole ketään. En osaa nukkua valoisassa. Mulla on pimennysverhot.
Missä maalaiset kulkee runkkaamassa ikkunoiden ulkopuolella?
Hups, olen asunut rivarissa kolkyt vuotta. Sälekaihtimet on muulloin ylhäällä, paitsi superkuumalla auringonpaisteella ja nyt makkarissa , koska pihalta tuikkuvalot puussa ja herättää mut liian aikaisin.
Jos vain yksi laittaa verhot kiinni niin kaikkihan luulee että siellä on nyt orgiat tai jotkut runkkusessiot käynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kivempi katsella suurkaupungissa kadun yli naapurien valoisiin koteihin kuin maalla mustana peilinä kiiltävää lasia, jonka ulkopuolella voi olla naapuri runkuttamassa.
Itse suljen, koska katuvalot ja läheisen paloaseman hälytysajoneuvojen vilkkuvalot häiritsee. Tää on 4. krs eikä vastapäätä ole ketään. En osaa nukkua valoisassa. Mulla on pimennysverhot.
No ei missään paitsi joiden tollojen kaupunkilaisten kuvitelmissa kun itse kulkevat kadulla tehden tuota pimeämmissä nurkissa.
Muisten kerran näin hyväkroppaisen naisen yläosattomissa Amsterdamissa, oli joku 3. tai 4. kerros joten ei ihan läheltä mutta yläosattomissa oli.
Jos kaikilla on aina verhot auki niin ketään ei kiinnosta toljotella, koska ovat kyllästyneet koko asiaan.
Vierailija kirjoitti:
miksi itse suljet verhot... meillä ei ikinä niin tehdä, asumme ok -talossa.3 krs. Makkari on ylinnä, asuonkerros keskellä, ikkunat sen verran korkealla maasta ettei sisään ilman jakkaraa näe ja alimman kerroksen ikkunat on matalalla, pitäisi polvistua ja vielä siitäkin päätä maahan päin taivuttaa. Sälekaihtimet kesällä kiinni ettei kuumene liikaa vaikka ilppi viilentäkin
Jos mä näen kolmikerroksisen talon ikkunoista kadulta sisään, tarkoittaako se että olen kymmenen metriä pitkä?
Vierailija kirjoitti:
Kai ne haluaa osoittaa silltä, että ovat niin kunniallista väkeä, että mitään salattavaa ei ole.
Tai että mt-ongelmista vapaa. Kato valoa asuntoon. Noh tosiasiassa haluan itsekin mielummin luonnonvaloa, mutta jos se ei riitä ja ulkona pimeää, laitan verhot kiinni ja valot päälle.
Onko kamalaa, jos joku kattoo?
Ei, mutta en silti tykkää. Kattoo tai ei, en halua antaa siihen mahdollisuutta.
Ei kukaan teille sisälle katso.
Katsoo tai ei. Voi vaikka vilkaista vahingossa. Silti en halua olla näytillä.
Ei kai siinä tarvitse alasti olla ikkunan edessä?
Ei, mutta vaikka katsoisin TV:tä täysin pukeissa,en tykkää, että joku näkisi sisään olohuoneeseen.
Huoh siis jotkut on hulluja. Itseasiassa tahalleen teen niin, että jos joku vaihtaa vaatteita ikkunan edessä kehoitan laittamaan verhoja kiinni, vaikka todennäköisesti ei kukaan katso. Hieman kummallista exibiotismiä vaihtaa vaatteita ikkunan edessä, verhojen ollessa auki.
En keksi mitään selitystä miksi se olisi ihan OK. Tyhmä vastaus on, jos joku kattoo niin kattoo.
Töllääminen on eri, mutta jos vilkaisee niin ei siitä voi katsojaa syyttää jos näkee alastoman vartalon. Itseasiassa siinä asetetaan se toinen hankalaan tilanteeseen. Ehkä ei haluaisi nähdä sinua alastomana. Joku voin kokea tuon jopa ahdisteluna tai hyvien tapojen vastaisena. Ei kenenkään tarvitse olka laput silmillä kuitenkaan toisten ikkunoiden lähettyvillä.
Joyssain on hyvä pitää rajat siinäkin kuka voi katsoa ha missä tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai ne haluaa osoittaa silltä, että ovat niin kunniallista väkeä, että mitään salattavaa ei ole.
Tai että mt-ongelmista vapaa. Kato valoa asuntoon. Noh tosiasiassa haluan itsekin mielummin luonnonvaloa, mutta jos se ei riitä ja ulkona pimeää, laitan verhot kiinni ja valot päälle.
Onko kamalaa, jos joku kattoo?
Ei, mutta en silti tykkää. Kattoo tai ei, en halua antaa siihen mahdollisuutta.
Ei kukaan teille sisälle katso.
Katsoo tai ei. Voi vaikka vilkaista vahingossa. Silti en halua olla näytillä.
Ei kai siinä tarvitse alasti olla ikkunan edessä?
Ei, mutta vaikka katsoisin TV:tä täysin pukeissa,en tykkää, että joku näkisi sisään olohuoneeseen.
Huoh siis jotkut on hulluja. Itseasiassa tahalleen teen niin, että jos joku vaihtaa vaatteita ikkunan ed
Ai ei vai tule sisälle. Kyllä Suomessa on tultu ihan sisälle rais, kaamaan ja mrhaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Se juontaa kalvinistiseen uskontoon, jossa ajatellaan, että kunnon kristitty elää niin siveellisesti, ettei ole mitään salattavaa, se on sitten odotusarvo, että ne verhot on auki, että kivat naapurit voi vahdata toisiaan ,että ollaan niin kuin kuuluu. Nykyään se on kai vain tapa, kun on totuttu siihen niin ne verhot on auki. Katolisessa Belgiassa on sitten päinvastoin.
Kiitos tästä. Pähkäillyt tätä. Asuin joskus Hollannin puolella lähellä rajaa mutta kävin jonkun verran Belgiassa koska deittikumppani oli sieltä. Ero oli silmiinpistävä
Jos siellä tulee heti lasu kun verhot kiinni?
Me vaimon kanssa pannaan joka huoneissa ja kaikissa asennoissa ja verhot on auki aina.
Vierailija kirjoitti:
Eli oletusarvoisesti olet packasakkia, jos et esittele asuntoasi kaikille no, tosi ihana kulttuuri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli oletusarvoisesti olet packasakkia, jos et esittele asuntoasi kaikille no, tosi ihana kulttuuri
Ei niitä oikeesti siellä kiinnosta. Siellä on niin paljon ihmisiä niin tiiviisti, että ne sietää kyllä toisten erilaisuutta yllättävän hyvin silloinkin, kun paheksuvat.
Vierailija kirjoitti:
Asunnoissa voi olla etuhuone, joka on tavallaan näyteikkuna, mutta siellä ei välttämättä oleskella, koska sinne näkevät kaikki sisään.
Keksitkö tuon juuri itse? Mene käymään Alankomaissa niin näet, että ikkunoissa ei ole verhoja tai niitä ei vedetä eteen. Se on heidän maassaan tapana näin, ei kaikkialla Euroopassakaan ole samalla tavalla kuin Suomessa asiat ja tavat, käytännöt.
Tuo on hauska piirre maassa. Ei minua haittaa. Enkä itsekään tee mitään sellaista täällä mitä en soisi jonkun näkevän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan universaalisti kaikenmaalaiset ja ikäiset. Osa ei tyydy pelkkään runkkaamiseen tai salakuvaamiseen kaihtimien takaa vaan tulevat parvekkeelta sisään kirveen tai muun aseen kanssa. Maantasoasunnoissa ja omakotitaloissa varsinkin on äärimmäisen helppo tulla sisään tuosta noin vaan.
Meidän yhdellä naapurilla on OKT talossa iltaisin aina kaikki kaihtimet kiinni, eikä siis näe sisään eikä ulos. Se on minusta vähän outoa, joko he häpeää jotain tai salaa jotain
Itse suljen verhot kun menen nukkumaan ja avaan ensimmäisenä kun herään. Tunnen olevani vankilassa kun verhot kiinni, haluan nähdä ulos. Naapurit ei ole metrin päässä, joten en esim. näe mitä heillä on leivän päällä.