Hesarissa juttu että Amsterdamissa ei suljeta verhoja. Jengi näkee toisten koteihin. Miksi?
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Asiaan ilmeisesti kuuluu myös, että kadulla kulkujat eivät töllistele sisään toisten ikkunoista, vaikka verhot olisivat auki.
Joskus töllöttelin kun luulin sitä sisustusliikkeeeksi, kunnes tajusin
Punaisten lyhtyjen alueella ei tietenkään ole verhoja ikkunoissa, eikä ovia lukita yöksi. HS uutisoi päivänselvää asiaa.
Vierailija kirjoitti:
miksi itse suljet verhot... meillä ei ikinä niin tehdä, asumme ok -talossa.3 krs. Makkari on ylinnä, asuonkerros keskellä, ikkunat sen verran korkealla maasta ettei sisään ilman jakkaraa näe ja alimman kerroksen ikkunat on matalalla, pitäisi polvistua ja vielä siitäkin päätä maahan päin taivuttaa. Sälekaihtimet kesällä kiinni ettei kuumene liikaa vaikka ilppi viilentäkin
Drooni pääsee ikkunan lähelle. Näin kerran lennokin lentävät erään helsinkiläisen hotellin ikkunoiden luona. Se oli joku viides kerros.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi itse suljet verhot... meillä ei ikinä niin tehdä, asumme ok -talossa.3 krs. Makkari on ylinnä, asuonkerros keskellä, ikkunat sen verran korkealla maasta ettei sisään ilman jakkaraa näe ja alimman kerroksen ikkunat on matalalla, pitäisi polvistua ja vielä siitäkin päätä maahan päin taivuttaa. Sälekaihtimet kesällä kiinni ettei kuumene liikaa vaikka ilppi viilentäkin
Drooni pääsee ikkunan lähelle. Näin kerran lennokin lentävät erään helsinkiläisen hotellin ikkunoiden luona. Se oli joku viides kerros.
Juu, PV:n helikopteri minullakin lenteli aikoinaan valaisten parveketta. Onneksi en sentään maannut alasti sohvalla=)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeps. Helsingissä ovat turhankin innokkaita ikkkunan takana (ilman mitään oikeaa syytä) olkoot sitten ikkuna missä kerroksessa tahansa. Ei kannata tuon takia asua Helsingissä, ihan ilman syytä ahdistelevat. Heti kun vaihtaa kuntaa niin loppuu tai ainakin vähenee ahdistelut.
Meillä ei lapsuudessa koskaan suljettu verhoja, vaikka kadulta näki ihan selvästi sisälle. Näin olen itse toiminut myös aikuisuudessa. Makuuhuoneessa laitan yleensä sälekaihtimet kiinni valon vuoksi, lapsuudenkodissa ei sellaisia ollut edes makkarissa. Mieheni olisi kyllä aina laittamassa sälekaihtimia kiinni myös olohuoneesta ja keittiöstä. Ehkä siis hollannissakin vain opittu tapa. Toisaalta tykkään myös tuosta selityksestä, että ei ole mitään salattavaa, koska näin myös itse monesti miehelle sanon kun hän on taas laskemassa kaihtimia alas.
Meillä on yksi naapuri, ok-talossa asuva ahkera ompelija. Varsinkin pimeänä vuodenaikana ja iltaisin hän ahkeroi suunnilleen aamusta iltaan ompeluhuoneessaan, valot päällä, verhot auki. Ja kun talonsa on hiukan korkeammalla kuin läheltä kulkeva tie, hän on kuin näyteikkunalla. Ja aina kirkkaanpunainen villatakki yllään. Vastapäätä asuvana en voi välttyä näkemästä häntä, mutta kun joskus olen katsonut liian pitkään ikkunoidensa suuntaan, on ihmetellyt että miksi katsoin. Kulkusuuntani vain on pihatieltäni juurikin kohti niitä ikkunoita, joten pitää tietoisesti olla katsomatta suoraan eteen.
Hän kyllä vähän pelkää ulkona asiattomasti liikkuvia, haluaa tarkkailla ketä kulkee tiellä. Ehkä se on osasyy.
Itse pidän sälekaihtimet kiinni keittiössä, kun ulkona on pimeää ja keittiössä valot. Ja ikkuna lähellä tietä. En välitä olla näyteikkunalla, arvostan yksityisyyttä. No on ne sälekaihtimet meilläkin joskus joulun aikaan auki, kun ikkunoissa on jouluvalot, eikä muut valot päällä. Tunnelmallista.
.
Enemmän mä ihmettelen tätä suomalaisten tapaa sulkea verhot. Jopa keskellä päivää. Mä en sulje verhoja koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeps. Helsingissä ovat turhankin innokkaita ikkkunan takana (ilman mitään oikeaa syytä) olkoot sitten ikkuna missä kerroksessa tahansa. Ei kannata tuon takia asua Helsingissä, ihan ilman syytä ahdistelevat. Heti kun vaihtaa kuntaa niin loppuu tai ainakin vähenee ahdistelut.
No nyt on sulla aika vilkas mielikuvitus. Asun Helsingissä enkä sulje verhoja. Silti en ole koskaan nähnyt ketään kyttäämässä ikkunan takana.
Minulla lapsuudessa ja nuoruudessa huoneeni ikkuna oli tielle päin. Aina siitä kulki vaikka minkälaista miestä, osa tuli omilla avaimilla sisällekin. Vaikka kuinka yritti muistaa, että kadulle näkyy tosi pahasti niin joskus sitä vaan unohti koko asian.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään ole sulkenut olohuoneen ja keittiön verhoja koskaan, kun olen asunut kerrostalossa. Ei tiedä miksi. Ei tullut edes mieleen. Saattaa johtua siitä, että itse en koskaan tiiraillut naapuriasuntoihin.
Mulla ei kerrostalossa edes ollut suljettavia verhoja olohuoneessa eikä keittiössä😁 7. Krs eikä mistään nähnyt meille.
Nyt ok talossa on suljettavat verhot joka oleskeluhuoneiden ikkunassa, ylhäällä pimentävät ja alhaalla sälekaihtimet. Lähinnä siksi että kesällä talo kuumuu kovin jos on verhot auki. Alakerrassa verhot suljetaan pimeään aikaan pimeän tultua, muutoin ovat auki, ja meille saa katsella sisään sen mitä rossipohjaisen talon sisään nyt näkee kun kivijalka on metrin korkeudella. Yläkerrassakaan verhoja ei tarvisi sulkea mutta tulee kyllä suljettua, yhden naapurin valo paistaa liikaa makkariin. Muiden huoneiden verhot saa olla yötä myötennauki, eipä tarvi vaivautia venkslaamaan eestaas.
Ennen vanhaan verhot piti avata päiväksi heti aamusta, ettei naapurit luule että talossa laiskotellaan. Ihan sairasta kyttäyskulttuuria 😬
Se kuluu heidän protestanttiseen uskontona. Kveeneja.
Vierailija kirjoitti:
Asiaan ilmeisesti kuuluu myös, että kadulla kulkujat eivät töllistele sisään toisten ikkunoista, vaikka verhot olisivat auki.
Täsmälkeen. Löytyy vielä ihmisiä, kenellä on oma elämä ja toisten elämään ei tungettaa ei uteliasuudesta eikä muista syustä. Toi kyttäminen on lähinnä pohjoisen takapajulan vitsaus. Koska mitä aivoköyhempi on ihminen, sitä enemmän tunkee nenänsä toistwn elämään, kyttä ja kurkista. Normaalit ihmiset tulevat keskenään toimeen niin, että elävät itse ja antavat toisilla elää omaa elämä.
Vierailija kirjoitti:
Hollannissa oli tapana että verhoamattoman huoneen pöydällä oli leipä. Mitä isompi sen parempi. Sillä osoitettiin vaurautta. Vanhaan kauppiaskulttuuriin kuului vaurauden julkinen näyttäminen, ei salaaminen ja vaatimattomuus.
Näin mäkin oon kuullut
Vastaus oli tuossa uutisessa, eli ei haluta sitä ainoaa valonlähdettä sulkea pois. Toisaalta pimeällä ei paista aurinko, mutta toisaalta muuta ympäristön valoa kyllä, kuten katuvalot ja ... naapuritalon valot.
Kurdien kulttuuriin kuuluu, että ihan kaikki verhot ja kaihtimet ovat tiukasti kiinni, kesät talvet. Sellainen ok-talo naapurustossa.
Vierailija kirjoitti:
Se kuluu heidän protestanttiseen uskontona. Kveeneja.
Sorry kveekarit. Kveenit on eri asia. Mutta oikeasti se kuuluu heidän uskontoon. Sama kuin sanottiin lestadiolaisilla. Kotona tehdään vain asioita, jotka kaikki voi nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Vastaus oli tuossa uutisessa, eli ei haluta sitä ainoaa valonlähdettä sulkea pois. Toisaalta pimeällä ei paista aurinko, mutta toisaalta muuta ympäristön valoa kyllä, kuten katuvalot ja ... naapuritalon valot.
En tiedä mitä siellä on lukenut, mutta tuo tosiaan kuuluu kveekareiden uskontoon.
Aika harva kävelee himassa nudena aamusta iltaan.
Suomessa alkaa meno olla sitä luokkaa, että viisainta pitää verhot ikkunoissa ja sälekaihtimet kiinni.
Pihoilta ja patioilta viedään kaikki mikä irti lähtee, jopa lukittuja laatikoita murretaan. Yksin asuva työkaveri kertoi, että joku hullu oli kytännyt hänen tekemisiään alakerran patiolla pidemmän aikaa. Luurannut öisin ja yritti tunkea sisään, kertoen että on huomannut ettei hänellä ola miestä, että asuu yksin.