Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä huonekosteus teillä on makuuhuoneissa?

Vierailija
17.11.2024 |

Voitin arpajaisista huoneilman lämpötilaa ja kosteutta mittaavat anturit. Katsoin mielenkiinnolla makuuhuoneiden ilmankosteuden ja se on n. 38-42 tällä hetkellä. Luin jostain että suositeltu ilmankosteus makuuhuoneissa on 20-40 talvikaudella. Onko nyt talvikausi? asumme pk-seudulla ja sää on plussalla. Eli onko meillä liikaa kosteutta? Muualla kosteus on noin 38. Lämpötila makuuhuoneissa on n. 22 astetta, eli pattereilla ei viitsisi alkaa nostamaan lämpötilaa kosteuden laskemisen vuoksi. 

Kommentit (118)

Vierailija
101/118 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 38,5% makuuhuoneessa nyt ja tuntuu tosi kuivalta. 

Vierailija
102/118 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nouseeko muilla ilmankosteus makuuhuoneissa öisin? Onko normaalia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/118 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään kysymykseni tähän ketjuun, kun liittyy ap:n aiheeseen. Meillä on viime päivinä ollut makuuhuoneissa ilmankosteus n. 40-45 %. Kannattaisiko minun hankkia nyt talveksi ilmankuivain, jotta saisi kosteuden laskettua esim. arvoon 38 %? Vai voikohan taloyhtiön tilaama ilmanvaihtokanavien puhdistus vaikuttaa asiaan? Tilaus tehty ihan suositusaikojen vuoksi, ei tämän minun ongelmani tiimoilta.

Minä ostin ilmankuivaimen kun ilmankosteuden keskiarvo on lievässä pakkassäässä kotona ollut 41% (yöllä korkeampi ja päivällä matalampi)

Vierailija
104/118 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nouseeko muilla ilmankosteus makuuhuoneissa öisin? Onko normaalia?

Eikös ihminen hengittäessään ja hikoillessaan nosta ilmankosteutta?

Vierailija
105/118 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko meidän talossa jokin vialla kun ilmankosteus on n. 40-45 %? Tämän ketjussa ainakin sanotaan niin.

Vierailija
106/118 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on tyhmä kysymys, mutta miten koneellisen ilmanvaihdon puhdistus vaikuttaa ilmankosteuteen? Lisääkö vai vähentääkö sitä nyt esim. talvella?

Vierailija
107/118 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi pitänyt löytää tätä keskustelua :D En ainakaan suoraan havainnut vastausta seuraavaan: onko haitallista, jos ilmankosteus on koneellisen poistoilmanvaihdon omaavassa asunnossa tänä vuodenaikana (viime päivinä ollut plussaa ja lievää miinusta ulkona) n. 37-45? 45 joinakin öinä makuuhuoneessa. Olen luullut olevan hyvä, mutta nyt jossain lukee että yli 45 % on haitallista? Vai koskeeko se talvikautta, jolloin ollaan kokoajan pakkasella?

Vierailija
108/118 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi pitänyt löytää tätä keskustelua :D En ainakaan suoraan havainnut vastausta seuraavaan: onko haitallista, jos ilmankosteus on koneellisen poistoilmanvaihdon omaavassa asunnossa tänä vuodenaikana (viime päivinä ollut plussaa ja lievää miinusta ulkona) n. 37-45? 45 joinakin öinä makuuhuoneessa. Olen luullut olevan hyvä, mutta nyt jossain lukee että yli 45 % on haitallista? Vai koskeeko se talvikautta, jolloin ollaan kokoajan pakkasella?

Ei ole haitallista sinulle tai talolle. 45 %:ssa ei mikrobit kasva siellä. Ihmiselle n. 50% olisi hyvä. Käsittääkseni ihmisten oleskelu huoneessa lisää kosteutta hieman.

Vierailija
109/118 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

20% aamulla näytti olkkarissa, kerrostalo !

Vierailija
110/118 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan normaali ilmankosteus, se voi tosiaan olla 20-50 %, kesällä enemmänkin. Ainakin kosteutta on ulkona Etelä-Suomessa pienistä pakkasista huolimatta, Espoossa jopa ukkosti tänään  :D

Vaikka lämmitys on päällä ja se laskee huoneilman kosteutta, niin talvikaudella (jatkuva pakkanen) huoneilmankosteus laskee vielä lisää, sillä tuloilma on kuivaa. Tai näin olen käsittänyt. Insinöörit ja rakennusasiantuntijat voivat korjata :)

Vierailija
111/118 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 

Vierailija
112/118 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wikipedia: kesä alkaa, kun vuorokauden keskilämpötila nousee pysyvämmin +10 asteen yläpuolelle. syksy alkaa, kun vuorokauden keskilämpötila laskee pysyvämmin +10 asteen alapuolelle. talvi alkaa, kun vuorokauden keskilämpötila laskee pysyvämmin 0 asteen alapuolelle.

Jos asut Etelä-Suomessa, vielä ei ole talvi. Eilen keskilämpötila oli alle 0, mutta sitä ennen on ollut reilusti plussalla. Ja tänään taas siirryttiin plussan puolelle. Tammikuussa kovilla pakkasilla voi vähän seurailla, että kosteus ei nouse yli 45-50 % pidemmäksi aikaa. 

Vierailija
113/118 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kerrostaloissa on noin paljon alempi ilmankosteus kuin rivi- ja ok-taloissa? 

Vierailija
114/118 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miekin tarkistin pitkästä aikaa ilmankosteuden makuuhuoneista ketjusta innostuneena. Meillä Helsingissä näyttää nyt 40-41%, yöllä oli 42-43%. Onko nämä arvot pielessä? Eilen pakkasen kiristyessä päivällä laski tasolle 36-38,5 %, mutta ilman alkaessa lauhtua kohosi.

Pitääkö huolestua tai tehdä jotain? Kyseessä rivitalon yläkerta. Olisiko täällä joku jolla tietämystä?

Vierailija
115/118 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä 41,2%, yöllä oli max. 46%. Plussaa ja vesisadetta ulkona. Ehti olla aiemmin tällä viikolla yksi miinuspäivä, ja heti kosteus laski 39-40%. Se tuntui tosi kuivalta, mitenköhän tulen selviämään talvikaudesta sitten kun keskilämpölämpötila siirtyy pysyvästi pakkaselle!?

Vierailija
116/118 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kerrostaloissa on noin paljon alempi ilmankosteus kuin rivi- ja ok-taloissa? 

Ovatko tiiviimmin rakennettuja?

Vierailija
117/118 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on tyhmä kysymys, mutta miten koneellisen ilmanvaihdon puhdistus vaikuttaa ilmankosteuteen? Lisääkö vai vähentääkö sitä nyt esim. talvella?

Se tehostaa ilmanvaihtoa, jos saadaan kertynyt pöly pois. Voi olla huomattava ero, jos puhdistuksesta on kauan. 

Vähentänee kosteutta ainakin talviaikaan. 

Vierailija
118/118 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään kysymykseni tähän ketjuun, kun liittyy ap:n aiheeseen. Meillä on viime päivinä ollut makuuhuoneissa ilmankosteus n. 40-45 %. Kannattaisiko minun hankkia nyt talveksi ilmankuivain, jotta saisi kosteuden laskettua esim. arvoon 38 %? Vai voikohan taloyhtiön tilaama ilmanvaihtokanavien puhdistus vaikuttaa asiaan? Tilaus tehty ihan suositusaikojen vuoksi, ei tämän minun ongelmani tiimoilta.

Minä ostin ilmankuivaimen kun ilmankosteuden keskiarvo on lievässä pakkassäässä kotona ollut 41% (yöllä korkeampi ja päivällä matalampi)

En käyttäisi noilla arvoilla. Suositeltu ilmankosteus asunnoissa on 40-60%. Talvikaudella, kun keskilämpötila on siirtynyt pysyvästi pakkaselle, ei suositella yli 45% (ei siinäkään yksittäiset poikkeamat vaarallisia ole).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme