Mikä huonekosteus teillä on makuuhuoneissa?
Voitin arpajaisista huoneilman lämpötilaa ja kosteutta mittaavat anturit. Katsoin mielenkiinnolla makuuhuoneiden ilmankosteuden ja se on n. 38-42 tällä hetkellä. Luin jostain että suositeltu ilmankosteus makuuhuoneissa on 20-40 talvikaudella. Onko nyt talvikausi? asumme pk-seudulla ja sää on plussalla. Eli onko meillä liikaa kosteutta? Muualla kosteus on noin 38. Lämpötila makuuhuoneissa on n. 22 astetta, eli pattereilla ei viitsisi alkaa nostamaan lämpötilaa kosteuden laskemisen vuoksi.
Kommentit (118)
Meillä on 40 % sisällä, öisin n. 45 % ollut tällä viikolla.
Ei se sisäilman kosteus ihan päivässä muutu, kun pakkaset alkavat. On hyvä muistaa, että pitkään jatkuneissa pakkasissa huoneilma kuivuu hiljalleen, vaikkei huonetta lainkaan tuuletettaisi. Pahin kuivuus sisätiloissa syntyy, kun kovilla paukkupakkasilla pidetään huoneilma erityisen lämpimänä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se sisäilman kosteus ihan päivässä muutu, kun pakkaset alkavat. On hyvä muistaa, että pitkään jatkuneissa pakkasissa huoneilma kuivuu hiljalleen, vaikkei huonetta lainkaan tuuletettaisi. Pahin kuivuus sisätiloissa syntyy, kun kovilla paukkupakkasilla pidetään huoneilma erityisen lämpimänä.
Onkohan meillä liikaa kosteutta, kun makuuhuoneessa ilmankosteus on 41%? Ja yöllä se voi nousta jopa 46 %:een. Ja äsken laski täällä pakkaselle -1 asteeseen. Olisiko kosteuden pitänyt samalla laskea sisällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan meillä liikaa kosteutta, kun makuuhuoneessa ilmankosteus on 41%? Ja yöllä se voi nousta jopa 46 %:een. Ja äsken laski täällä pakkaselle -1 asteeseen. Olisiko kosteuden pitänyt samalla laskea sisällä?
Pakkasella sisäilman kosteus laskee. En tosin tiedä, vaikuttaako -1 vielä kovin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että ei kovin huolestuttavaa ole 45-49% talvella. Jos ei tunnu kostealta siellä. Tuohan on terveyden kannalta optimaalinen kosteus ja Suomessakin osa ohjeistaa pitämään ilmankosteuden 40-60% tasolla läpi vuoden. Ei toki ole mitenkään helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisäilmacenter: Sopiva taso sisäilman suhteelliselle kosteudelle on vuodenajasta riippuen 2070 %. Asiantuntijat ovat pääsääntöisesti yhtä mieltä siitä, että 70 % on riskiraja: sitä korkeammaksi sisäilman kosteutta ei saisi päästää kuin korkeintaan hetkittäin, jotta riskit mikrobi- ja homekasvustojen kehittymiselle voidaan minimoida.
Sisäilman kosteutta voi tarkastella muutamalla eri tavalla, mutta tärkein havainto on oma aistinvarainen arvio: Tuntuuko ilma kostealta ja tunkkaiselta? Kestääkö peilien kuivuminen suihkun jälkeen todella kauan? Ovatko kuivumassa olevat pyykit kosteita vielä seuraavanakin päivänä?
Seuraako monikin huoneen ilmankosteutta? Itse en ole koskaan seurannut, luotan siihen että huomaa jos on liian kosteaa tai kuivaa.
Vierailija kirjoitti:
Seuraako monikin huoneen ilmankosteutta? Itse en ole koskaan seurannut, luotan siihen että huomaa jos on liian kosteaa tai kuivaa.
En seuraa. Varmaan alkaisin stressaamaan turhaan, jos arvot ylittyisivät edes hetkellisesti.
Onko tämä suhteellinen ilmankosteus eri suure, kuin vaikkapa se, kun mitataan huoneen rakenteiden kosteutta? Vai onko se suoraan verrannollinen rakenteiden kosteuden kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä suhteellinen ilmankosteus eri suure, kuin vaikkapa se, kun mitataan huoneen rakenteiden kosteutta? Vai onko se suoraan verrannollinen rakenteiden kosteuden kanssa?
Eivät ole verrannollisia suoraan
Onko nyt talvikausi Helsingissä ja kosteuden pitäisi olla alle 45%? Ulkona on laskenut -3 asteeseen.
Paljonko teillä muilla on lämpötila makuuhuoneessa? Meillä on 24. Ei kuitenkaan tunnu kuumalta.
Lisään kysymykseni tähän ketjuun, kun liittyy ap:n aiheeseen. Meillä on viime päivinä ollut makuuhuoneissa ilmankosteus n. 40-45 %. Kannattaisiko minun hankkia nyt talveksi ilmankuivain, jotta saisi kosteuden laskettua esim. arvoon 38 %? Vai voikohan taloyhtiön tilaama ilmanvaihtokanavien puhdistus vaikuttaa asiaan? Tilaus tehty ihan suositusaikojen vuoksi, ei tämän minun ongelmani tiimoilta.
Vierailija kirjoitti:
Lisään kysymykseni tähän ketjuun, kun liittyy ap:n aiheeseen. Meillä on viime päivinä ollut makuuhuoneissa ilmankosteus n. 40-45 %. Kannattaisiko minun hankkia nyt talveksi ilmankuivain, jotta saisi kosteuden laskettua esim. arvoon 38 %? Vai voikohan taloyhtiön tilaama ilmanvaihtokanavien puhdistus vaikuttaa asiaan? Tilaus tehty ihan suositusaikojen vuoksi, ei tämän minun ongelmani tiimoilta.
En hankkisi noilla arvoilla, nehän ovat hyvät terveydelle. Eikä talollekaan huonoja. Ehkä jos talvella nousee yli 50 % pidempiaikaisesti. Ilmanvaihdon puhdistus voi hyvin tehostaa ilmanvaihtoa ja sitä kautta laskea kosteutta muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En seuraa. Varmaan alkaisin stressaamaan turhaan, jos arvot ylittyisivät edes hetkellisesti.
Suomessa liika kuivuus on vähintään yhtä yleistä kuin kosteus. Ongelmia aiheuttaa myös suuret vaihtelut. Esimerkiksi parketit kärsivät siitä, että kuivassa puu kutistuu ja kosteassa turpoaa. Lopulta koko lattia voi vääntyä. Optimi lattioiden ja ihmisten kannalta olisi 40-60%. Nyt omassa asunnossa on alle 30%:ia, alkaa olla aika kaivaa ilmankosteuttaja esille. Ehkä kuiva yskä helpottaa sillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En hankkisi noilla arvoilla, nehän ovat hyvät terveydelle. Eikä talollekaan huonoja. Ehkä jos talvella nousee yli 50 % pidempiaikaisesti. Ilmanvaihdon puhdistus voi hyvin tehostaa ilmanvaihtoa ja sitä kautta laskea kosteutta muutenkin.
Ei todellakaan ilmankuivaajaa noilla prossilla, jotka on tosi jees. Myös talvella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa liika kuivuus on vähintään yhtä yleistä kuin kosteus. Ongelmia aiheuttaa myös suuret vaihtelut. Esimerkiksi parketit kärsivät siitä, että kuivassa puu kutistuu ja kosteassa turpoaa. Lopulta koko lattia voi vääntyä. Optimi lattioiden ja ihmisten kannalta olisi 40-60%. Nyt omassa asunnossa on alle 30%:ia, alkaa olla aika kaivaa ilmankosteuttaja esille. Ehkä kuiva yskä helpottaa sillä.
Joo, on kyllä inhottavaa, kun kuiva huoneilma aiheuttaa oireita.
Kyllähän välillä nousee yli 70% kesällä ja syksyllä, se on ok. Mikrobit voivat alkaa elämään yli 70 %, mutta se vaatii pidempää ylitystä, ja enemminkin talvi-ilmaa jolloin rakenteet ovat kylmiä.