Sairastaako kukaan munuaisten vajaatoimintaa?
Minkäikäisenä todettu? Miten hoidettu? Minkälainen ruokavalio? Jne. Kaikki asiaan liittyvä kiinnostaa!
Kommentit (25)
Ok. Miksi sulla on ko. sairaus ja jo noin nuorena todettu? Onko siis tietoa, mikä aiheutti sairauden?
Toivon kuitenkin hyvää vointia sulle!
Jopa 10% aikuisista sairastaa munuaisten vajaatoimintaa.
Sukulaisistani monikin sairastaa. Todettu yleensä siinä 40-50 vuoden kieppeillä. Nesteenpoistolääkkeillä hoidettu. Osa jo niin iäkkäitä ettei dialyysiä tai munuaissiirtoa tehdä.
Ruokavalion suhteen olen tehnyt kokeiluja mahdollisimman yksinkertaisilla ruoka-aineilla (kotiruoka), joihin ei ole lisätty mitään munuaisia rasittavaa. Perusjuureksia ja vihanneksia, marjoja ja hedelmiä, valkoista kalaa, juomaksi vettä tai kalium-pitoista kivennäisvettä. Lihan ja kovien rasvojen määrää olen rajoittanut, kun olen huomannut että munuaiset eivät oikein niitä kestä.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaisistani monikin sairastaa. Todettu yleensä siinä 40-50 vuoden kieppeillä. Nesteenpoistolääkkeillä hoidettu. Osa jo niin iäkkäitä ettei dialyysiä tai munuaissiirtoa tehdä.
Ruokavalion suhteen olen tehnyt kokeiluja mahdollisimman yksinkertaisilla ruoka-aineilla (kotiruoka), joihin ei ole lisätty mitään munuaisia rasittavaa. Perusjuureksia ja vihanneksia, marjoja ja hedelmiä, valkoista kalaa, juomaksi vettä tai kalium-pitoista kivennäisvettä. Lihan ja kovien rasvojen määrää olen rajoittanut, kun olen huomannut että munuaiset eivät oikein niitä kestä.
Kuinka nopeasti nämä ruokamuutokset vaikuttavat? Olen menossa leikkaukseen ja verikokeissa munuaisarvo oli hieman koholla. Yritän nyt ruokavaliolla vaikuttaa tuohon arvoon. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ok. Miksi sulla on ko. sairaus ja jo noin nuorena todettu? Onko siis tietoa, mikä aiheutti sairauden?
Toivon kuitenkin hyvää vointia sulle!
En oikein tarkalleen osaa sanoa mutta joku hyvin harvinaisempi tauti, joku alportin oireyhtymä, sitäkin esiintyy, mutta ehkä ei niin yleinen suomessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka nopeasti nämä ruokamuutokset vaikuttavat? Olen menossa leikkaukseen ja verikokeissa munuaisarvo oli hieman koholla. Yritän nyt ruokavaliolla vaikuttaa tuohon arvoon. Ap
Muutamassa kuukaudessa, riippuen tietysti missä kunnossa munuaisten toiminta on. Jos on vain vähän koholla, luultavasti ihan jo viikoissa.
Kyllä, aika moni.
"Terveyskirjasto
https://www.terveyskirjasto.fi dlk...
Krooninen munuaisten vajaatoiminta (uremia)
21.6.2021 Suomessa vaikean munuaistaudin vuoksi joutuu vuosittain runsas 500 henkilöä dialyysihoitoon, näistä miehiä on kaksi kertaa enemmän kuin naisia.
Suurimmat syyt Suomessa on vissiin juuri tyypin 2 diabetes, verenpainetauti, ylipaino! Kannattaa hoitaa diabetes 2 hyvin samoin verenpaine hyväksi , lisää liikuntaa!
Vierailija kirjoitti:
Nuorena todettu, 19v, olen nyt 29, alkaa pikkuhiljaa lähestymään, dialyysivsihetta, masentaa, ahdistaa, pelottaa, hoidettu lääkkeillä, jotka hidastavat taudin etenemistä, olen nyt jo munuaissiirtolistalla. Ruokavalio tiukentui aikaisemmin, maitotuotteita pitää rajoittaa, syödä enempi vaaleaa viljaa,leipää. Pitää välttää jotain näitä e450-452 lisäaineita.
Tsemppiä sinulle ja muillekin. Työurani olen tehnyt elinsiirtojen parissa ja munuaissiirtoa ei kannata pelätä. Onnistuvat hyvin ja useat pärjäävät tidella pitkään uuden elimen avulla hienosti.
Ruokavaliolla ja lääkehoidolla pyritään hidastamaan taudin etenemistä, joillain tietyillä lääkkeillä, ATR salpaajat, verenpaine lääkkeet yksi ryhmä. Kannattaa hoitaa verenpaine hyvälle tasolle, kannattaa liikkua paljon, paino kannattaa koittaa pitää hyvässä lukemassa
Vierailija kirjoitti:
Kaliaa kossuu viinii brändii
Vierailija kirjoitti:
Nuorena todettu, 19v, olen nyt 29, alkaa pikkuhiljaa lähestymään, dialyysivsihetta, masentaa, ahdistaa, pelottaa, hoidettu lääkkeillä, jotka hidastavat taudin etenemistä, olen nyt jo munuaissiirtolistalla. Ruokavalio tiukentui aikaisemmin, maitotuotteita pitää rajoittaa, syödä enempi vaaleaa viljaa,leipää. Pitää välttää jotain näitä e450-452 lisäaineita.
Millä lääkkeellä?
Jos dialyysiin alkaa tie uhkaavasti lähestyä, sitä ei kannata liikaa pelätä, se kyllä muuttaa elämää paljon, voi ahdistaa, pelottaa, mutta siitä tulee ajan myötä osa arkea, hoitoja voi tehdä paljon kotona, voi tehdä pd tai hemodialyysiä kotona,vaikka lyhyitä hoitoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän arvo oli koholla. Virtsan proteiini? Se voi kai vaihdella. Verikokeessa gfr-arvo kertoo tarkemmin. Esim jos gfr-arvo on 60, se tarkoittaa että munuaisista on toiminnassa vielä 60 prosenttia. Munuaisten toimintakyky laskee kaikilla iän myötä enemmän tai vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä lääkkeellä?
Verenpaine lääkkeillä, Amlodipin, Candesartan vaikka
Minulla on munuaisten vajaatoiminta, syynä synnynnäinen vika munuaisissa. Olen saanut elinsiirron, mutta siirre vetelee viimeisiään. Elän kuitenkin ihan normaalia elämää siirteeni kanssa.
Pelko on ihan luonnollista, mutta oma neuvoni on mennä virran mukana. Pääset tutustumaan dialyysikoneisiin ja -vaihtoehtoihin hyvissä ajoin. Siihen kyllä tottuu ja siitä tulee osa arkea.
Vierailija kirjoitti:
Suurimmat syyt Suomessa on vissiin juuri tyypin 2 diabetes, verenpainetauti, ylipaino! Kannattaa hoitaa diabetes 2 hyvin samoin verenpaine hyväksi , lisää liikuntaa!
Munuaisen vajaatoiminta on 9/10 itseaiheutettua, joten ei sympatiaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Munuaisen vajaatoiminta on 9/10 itseaiheutettua, joten ei sympatiaa!
Ei ole minun tapauksessa mikään noista aiheuttanut tätä, mulla on joku hyvin harvinai en tauti, joka on aiheuttanut ajan kuluessa munuaistaudin, jo nuoreedesta lähtien
Ap