Sairastaako kukaan munuaisten vajaatoimintaa?
Minkäikäisenä todettu? Miten hoidettu? Minkälainen ruokavalio? Jne. Kaikki asiaan liittyvä kiinnostaa!
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukulaisistani monikin sairastaa. Todettu yleensä siinä 40-50 vuoden kieppeillä. Nesteenpoistolääkkeillä hoidettu. Osa jo niin iäkkäitä ettei dialyysiä tai munuaissiirtoa tehdä.
Ruokavalion suhteen olen tehnyt kokeiluja mahdollisimman yksinkertaisilla ruoka-aineilla (kotiruoka), joihin ei ole lisätty mitään munuaisia rasittavaa. Perusjuureksia ja vihanneksia, marjoja ja hedelmiä, valkoista kalaa, juomaksi vettä tai kalium-pitoista kivennäisvettä. Lihan ja kovien rasvojen määrää olen rajoittanut, kun olen huomannut että munuaiset eivät oikein niitä kestä.
Kuinka nopeasti nämä ruokamuutokset vaikuttavat? Olen menossa leikkaukseen ja verikokeissa munuaisarvo oli hieman koholla. Yritän nyt ruokavaliolla vaikuttaa tuohon arvoon. Ap
Mikähän arvo oli
Iän myötä munuaisiin kehittyy myös kystiä eli rakkuloita. Ne laskevat myös munuaisen toimintakykyä. Niille ei kai kuitenkaan tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmat syyt Suomessa on vissiin juuri tyypin 2 diabetes, verenpainetauti, ylipaino! Kannattaa hoitaa diabetes 2 hyvin samoin verenpaine hyväksi , lisää liikuntaa!
Munuaisen vajaatoiminta on 9/10 itseaiheutettua, joten ei sympatiaa!
Ei ole kaikilla. Osa on perinnöllistä tautiperimää.
Kaikkien on hyvä tietää, että kolestroli nousee lähinnä eläinperäisistä ruoka-aineista. Esim makkaroissa on paljon suolaa ja e450 lisäainetta, eikä niiden jatkuvaa käyttöä suositella kenellekään. Kenenkään ei kannata syödä liikaa suolaa.
Nosto.
Minulla kaikki aiheeseen liittyvät arvot koholla ja lääkäri pelotellut jo vuosia mm. diabeteksellä. Verensokeri on koholla nyt sekin. Luulen että munuaisissani on ollut aina/pitkään ongelmia, koska kärsin mm. raskausmyrkytyksestä sekä sain kymmenkunta keskenmenoa ennen sitä. Olen myös syntynyt keskosena, ja eikös keskosilla ole runsaasti terveysongelmia juurikin aikuisena?
Kiukuttaa julkisen puolen välinpitämättömyys! Lääkäri ei tehnyt muuta kuin määräsi uudet labrat 2kk päähän, ei antanut edes soittoaikaa. Kiva yksin panikoida ja pohtia näitä! Hoito-ohjeeseen kirjasi vain hiilareiden ja suolan vähentämisen sekä liikunnan. Toiminnan naisena varasin yksityiseltä lisää labroja liittyen munuaisiin sekä parin viikon päähän ajan sisätautilääkärille. Saanpahan ainakin selvyyden asioihin...luulen että tilanteeni ei ehkä olisi näin vakava, jos julkisella olisi suoraan kerrottu mitä etsivät toistuvilla kokeilla. Ihan muissa asioissa menin, ja lääkäriä kiinnosti lähinnä nuo labrat.
Onko sinulla siis todettu vajaatoiminta? Mitkä arvosi ovat? Ei kannata tehdä omatoimisia diagnooseja. Ruokavaliotakin on turha rajoittaa, jos fosfori- ja pth-arvot ym. ovat hyvät. Vähemmän suolaa ja perusterveellinen ruokavalio riittää, jos ei edes ole diagnoosia.