7,6 kg kinkku potkalla
Ostin kinkun ja se on nyt sulatettu 3 vrk jääkaapissa. Mietin riittääkö 1 tunti per kilo 120 asteessa, vai pitäisittekö pidempään?
Paistomittaria ei oo :(
Kommentit (27)
Olen itse laskenut eka tunti 2x, loput 1x mutta vaikeaahan tuo on saada hyvää ilman mittaria
Mittari kinkkuun, vaikeaa tietää muuten.
Tuskin se nyt raa'aksi jää tunnillakaan..
Vierailija kirjoitti:
Olen itse laskenut eka tunti 2x, loput 1x mutta vaikeaahan tuo on saada hyvää ilman mittaria
Mulla on kinkussa aina kolme mittaria. On asioita, joilla ei leikitä, yksi niistä on joulukinkku.
- insinööri Ite
Kinkku 6,8 kg ja potkalla.
Lämpimään jääkaapista klo 16.
Uuniin klo 21 uuni 105 astetta.
Uunista klo 6.30 (9 h 30 min)
Sisälämpötila 88 astetta
Toi oli meidän kinkunpaisto viime jouluna. Ja oli oikein onnistunut,
Vierailija kirjoitti:
Sisälämpötila 88 astetta
Ainakin mureaa 88C:n sisälämmöllä.
Riippuu ihan siitä haluatko lössön ja vetisen kinkun vai kuivan ja rapean. Itse suosin jälkimmäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisälämpötila 88 astetta
Ainakin mureaa 88C:n sisälämmöllä.
Murea oli, muttei kuiva.
Mahtaa valua lihalientä(tai suolavesi)yli äyräiden noin isossa kinkussa.
Minulla kävi niin. Valui lattiallekin.
Mut paistolämmön laittaisin johonkin 100 asteeseen.
Mene kultaista keskitietä, ja paista tunti ja vartti per kilo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kinkussa aina kolme mittaria. On asioita, joilla ei leikitä, yksi niistä on joulukinkku.
- insinööri Ite
Mittarit voi olla viallisia. 3 mittaria ja niistä kahden toisiaan lähimpänä olevan mukaan mennään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jo nyt paistat?
Ihmiset syövät ruokaa muulloinkin kuin jouluna. Kinkkua voi syödä vaikka juhannuksena.
3 vrk lyhyt aika sulatukselle. Mutta alkuun laittaisin 150 astetta ja sitten alle sataan.
Vierailija kirjoitti:
Mittari ei maksa montaa euroa.
Jos on varaa ostaa yli seitsemän kilon kinkku, on outoa, jos ei ole varaa paistomittariin. Cittarissa alle 7€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- insinööri Ite
Mittarit voi olla viallisia. 3 mittaria ja niistä kahden toisiaan lähimpänä olevan mukaan mennään.
Juuri näin. Tosin ne täytyy tarkastaa ennen paiston aloittamista ainakin kolmessa pisteessä, esimerkiksi 20C, 60C ja 100C. Kummasti niissä on silti paistaessa eroa. Luuta ei meidä kinkussa ole, mutta ehkäpä se vaikuttaa jos anturi sattuu johonkin läskilämpäreeseen. Siksi niitä mittareita täytyy olla se kolme, järjestely kestää yhden vian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- insinööri Ite
Juuri näin. Tosin ne täytyy tarkastaa ennen paiston aloittamista ainakin kolmessa pisteessä, esimerkiksi 20C, 60C ja 100C. Kummasti niissä on silti paistaessa eroa. Luuta ei meidä kinkussa ole, mutta ehkäpä se vaikuttaa jos anturi sattuu johonkin läskilämpäreeseen. Siksi niitä mittareita täytyy olla se kolme, järjestely kestää yhden vian.
Harvemmin siellä keskellä on läskilämpäreitä. Hyvin nuo on onnistunut viimeiset 43v yhdellä mittarilla ja kellon avulla. (Tosin en ole insinööri)
Äänestin 1 tunti per kilo vaikka ei ole mitään tietoa asiasta. Kinkku mediumina kiitos.