Sinä, jonka mielestä uskonnollisuus kuuluu kouluun, käytkö lapsesi kanssa kirkossa?
Kommentit (48)
Ei jumalanpalveluksiin oikeen ehditä mutta seurakunnan järjestämissä muissa jutuissa kyllä. Ja partio on ohjelmassa tulevaisuudessa
Vierailija kirjoitti:
Ei jumalanpalveluksiin oikeen ehditä mutta seurakunnan järjestämissä muissa jutuissa kyllä. Ja partio on ohjelmassa tulevaisuudessa
No nyt kyllä haisee tekosyy. Miten ette muka ehdi, kun joka kirkossa on joka sunnuntai kello kymmeneltä aamulla jumalanpalvelus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymyksen voi asettaa myös niin päin, että jos suurin osa perheistä kokee, että suvivirsi ja vaikkapa jouluevankeliuminäytelmä ovat kivoja perinteitä, niin miten joku yksi nihilisti voi kieltää kaiken kivan muilta?
Ja se on ihan korkeimmalla valtiollisella tasolla todettu, että jouluevankeliumin saa esittää ja suvivirren laulaa koulun juhlissa, koska ne ovat perinteitä, eivätkä yksinään tee tilaisuudesta uskonnollista.
Eli kukaan ei ole niitä kieltänyt.
Ei vielä. Mutta jos Jeesus sanasta saa 1500 e korvaukset, niin kuinka moni koulu uskaltaa jouluevankeliumia järjestää?
Kyse ei ollut Jeesus-sanasta, vaan uskonnollisen tilaisuuden järjestämisestä kouluaikana, ilman että vanhempia oli tiedotettu tilaisuudesta ja sen luo
Se, että tilaisuuden järjestää seurakunta ei itsessään tee tilaisuudesta uskonnollista, jos siellä lauletaan Titanicia, latinan kielistä laulua tai muinaissuomea.
Sekin on hassua, ettei seurakunta saisi pyytää muitakin kuin evankelis-luterilaisia mukaan kuorotoimintaan. Se vasta syrjivää olisi. Meidän seurakunnan toiminnassa on ollut mukana jopa muslimeita.
MInä haen 1500 e korvaukset joka kerta, kun lapsi joutuu tekemisiin islamilaisen kulttuurin kanssa. Poikkeuksena on uskontotunti ja tutustuminen eri uskontoihin. Kaikissa muissa kouluun liittyvissä tilaisuuksissa katson, että kyse on uskonnon tuomisesta koulumaailmaan, ei suinkaan maailmankulttuurien tai ruokakulttuurin esittelystä.
Vierailija kirjoitti:
Minut on pyydetty bestmaniksi. Vihkiminen kirkossa. En halua kuulla mitään uskonnollista toimitusta enkä virsiä.
Kuulonsuojaimet kirkkoon?
Kieltäydyn "kunniasta" ja liityn seurueeseen vasta vihkimisen jälkeen?
Sisareni on pyytänyt lapsensa ristiäisiin vieraaksi, Iei toki kummiksi, kun en kuulu kirkkoon. Voinko viettää kirkollisen toimituksen ajan vaikka keittiössä vastamelukuulokkeet päässä?
Keksit päästäsi mahdollisia tilanteita, joihin voisit joutua tahtomattasi häissä ja ristiäisissä? Tiedät itsekin vastauksen, eivät he halua sinua näihin tilaisuuksiin, jos asenteesi on tuo. Mutta kerro se heille rehellisesti. Jos tällainen tilanne nyt oikeasti joskus tulee eteesi.
Vierailija kirjoitti:
MInä haen 1500 e korvaukset joka kerta, kun lapsi joutuu tekemisiin islamilaisen kulttuurin kanssa. Poikkeuksena on uskontotunti ja tutustuminen eri uskontoihin. Kaikissa muissa kouluun liittyvissä tilaisuuksissa katson, että kyse on uskonnon tuomisesta koulumaailmaan, ei suinkaan maailmankulttuurien tai ruokakulttuurin esittelystä.
Näin juuri pitää toimia jatkossa. Lain pitää olla sama kaikille. Toisaalta kuka on määrittänyt, että uskonnottomuus on oikea ja koulun tapa suhtautua ihmisten vakaumuksiin. Onko ateismi oikea tapa olla ja elää? Kuka sen määrittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt kyllä haisee tekosyy. Miten ette muka ehdi, kun joka kirkossa on joka sunnuntai kello kymmeneltä aamulla jumalanpalvelus?
Mitä sä tällä tiedolla teet?
Ei se kirkossa käynti kerro siitä, uskooko ihminen vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se outoa, että kirkon penkit ovat tyhjiä, mutta samalla porukka vaatii Jeesusta kouluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu se, ettei sitä omaa vakaumusta tyrkytetä tai esitellä muille, mutta silti ihminen voi olla uskova. Ei se kirkossa juokseminen tee ihmisestä uskovaa tai uskonnotonta.
Eihän siellä koulussa uskovaiseksi opeteta, yleissivistävää tietoa kylläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se outoa, että kirkon penkit ovat tyhjiä, mutta samalla porukka vaatii Jeesusta kouluihin.
Miten se sinulta on pois, jos joku haluaa kuulla Jeesusta koulussa? Sinulle järjestetään vaihtoehtoinen tilaisuus. Suomessa on uskonnon vapaus ja se koskee myös perus-luterilaisia.
Uskonto ja valtio pitäisi erottaa. Suomalaiset ovat tapakristittyjä. Kirkossa käydään kolme kertaa elämässä (kastajaiset, häät, hautajaiset).
Ei minua jouluevankeliumi-näytelmä, Lucia-juhla tai suvivirsi haittaa, vaikka meidän perhe ei kuulu kirkkoon. Mutta ei meidän lapset osallistu seurakunnan juttuihin tai käy kirkossa koulun kanssa. Me ollaan kotona katsottu jouluevankeliumi ja pääsiäisen tapahtumat jonain piirrettynä. Minusta niiden tunteminen ja ymmärtäminen kuuluu yleissivistykseen, vaikka ei uskoisikaan.
Mutta tunnustuksellista soopaa ei tarvitse minun lapsille syöttää koulussa. Vanhemmasta meinasi tulla jo todella uskontovastainen, kun uskovaisen perheen lapsi pääsi selittämään helventintulista ja muista, kun lapset ovat et:ssä. Haluan, että lapset oppivat suhtautumaan uskontoon neutraalisti. Voivat aikuisena itse päättää uskovatko vaiko eivätkö.
Vierailija kirjoitti:
Uskonto ja valtio pitäisi erottaa. Suomalaiset ovat tapakristittyjä. Kirkossa käydään kolme kertaa elämässä (kastajaiset, häät, hautajaiset).
Entä sitten? Kokevat silti olevansa kristittyjä ja mahdollisesti uskoviakin. Tiedän monia kirkkoon kuulumattomiakin, jotka sanovat olevansa uskovaisia.
Aika vähän tullut vastauksia alkuperäiseen kysymykseen. Ja jatkokysymyksiin ei sitäkään vähää. Vastatkaa nyt.
Vierailija kirjoitti:
Voithan sinä tehdä henkilökohtaisen eron.
Minun lapseni ei kuulu, mutta meille ei ole ongelma kuulla juhlissa niitä lauluja, mitä siellä nyt on iänkaiken lauleltu.
Mielestäni on myös tärkeää, että lapseni oppii eri uskontojen keskeisimmät asiat. Ihan yleissivistystä.
Vierailija kirjoitti:
Ei minua jouluevankeliumi-näytelmä, Lucia-juhla tai suvivirsi haittaa, vaikka meidän perhe ei kuulu kirkkoon. Mutta ei meidän lapset osallistu seurakunnan juttuihin tai käy kirkossa koulun kanssa. Me ollaan kotona katsottu jouluevankeliumi ja pääsiäisen tapahtumat jonain piirrettynä. Minusta niiden tunteminen ja ymmärtäminen kuuluu yleissivistykseen, vaikka ei uskoisikaan.
Mutta tunnustuksellista soopaa ei tarvitse minun lapsille syöttää koulussa. Vanhemmasta meinasi tulla jo todella uskontovastainen, kun uskovaisen perheen lapsi pääsi selittämään helventintulista ja muista, kun lapset ovat et:ssä. Haluan, että lapset oppivat suhtautumaan uskontoon neutraalisti. Voivat aikuisena itse päättää uskovatko vaiko eivätkö.
Aika monen nykyisen ateistin vakaumuksen takana on kristinuskon aiheuttama trauma. Ehkä tätäkin pitäisi vähän tarkastella eikä vain suu vaahdossa selittää, että kristinusko kuuluu suomalaiseen perinteeseen. Mitä on tehty 80-00-lukujen uskonnon opetuksessa tai uskonnollisissa yhteisöissä niin väärin, että meillä on iso määrä kaikkea uskontoon liittyvää vihaavia ihmisiä? Ei ne ihmiset ole muovautuneet sellaiseksi tyhjiössä. Ennen kuitenkin valtaosa kuului kirkkoon ja kävi uskonnontunneilla.
Oma trauma on ala-asteen uskonnonopettaja, joka raivosi jatkuvasti, että homo ja lesbot palaa helvetin tulessa ja kuvaili tätä helvetin tulta hyvin elävästi. Omassa lähipiirissä oli minulle tärkeä ihminen, joka kuului seksuaalivähemmistöön. Näin painajaisia kuukausikaupalla. Olin 10-vuotias.
En käy, en jaksa eikä kiinnosta. Koulu hoitakoon uskonnollisen kasvatuksen, ei tapakristitty itse jaksa
AP, jonain päivänä sinullakin kasvaa pakkoparta ja kumarrat kuin lammas Mekkaa kohti.