Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voisitko elää kommuunissa tai esim. sukusi kanssa?

Vierailija
16.11.2024 |

Että haluaisi siis asua tavallaan saman katon alla/samassa pihapiirissä jonkun yhteisön tai kommuunin tavoin? Kaikki on siinä lähellä, syödään mahdollisesti yhdessä, lapset leikkivät keskenään, mummot häärää keittiössä tms. Suomessa kun kaikki on niin itsenäisiä ja kotoa muutetaan mahdollisimman nopeasti pois, niin mietin olisiko tällainen elämäntyyli jotenkin antoisampaa. Näen hyviä ja myös huonoja puolia. Yksinäisyys vähentyisi, olisi aina kaveri, autettaisiin toisiamme, mutta sitten voisi olla usein kärhämää, vaiettuja ongelmia yms.. Kertokaa mielipiteitä, kokemuksia ja sellaista :D

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommuunissa ehkä, riippuu millaisia ne muut ihmiset olisivat.

Suvun kanssa hmmmmm jos siellä olisi vain ne mukavat sukulaiset niin joo xp, meidän suvussa kun on iso liuta tosi ikäviä ihmisiä ja niiden kanssa en haluaisi asua.

Vierailija
2/38 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin hyvien kavereiden kanssa voisin jopa harkita. Lapsista olisi varmasti toisilleen seuraa. Kesäisin voisi grillailla, talvella yhdessä tehdä lumitöitä. Mikä ettei. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kulttuurista ja olosuhteista. Ennen oli ihan normaalia vanhemmille oli kammari tai erillinen rakennus ja sosiaalihuolto oli käytännössä se että lapset hoiti vanhemmat hautaan. Nyt vanhempien kunnioitua on osalla sitä että kunhan ei oma itsekeskeinen elämä kärsi nin vanhukset saa asua muistisairaana vaikka kadulla niin kauan kuin elossa pysyvät.

4/38 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja en. Tavallaan olen asunutkin, koska sekä mun siskoni että mun vanhempani ovat asuneet tässä samassa rivitaloyhtiössä. Mutta tässä asuu meidän lisäksi 53 muutakin kotitaloutta. Lasten kannalta järjestely oli mukavaa, kun mummola oli samassa pihapiirissä ja serkutkin vastapäisessä rakennuksessa. Mun ja siskon esikoiset olivat alakoulussa 6 vuotta samalla luokalla, kuopusten välillä on kolmen vuoden ikäero, mutta olivat aikoinaan samassa päiväkodissa. Lapset ovat viettäneet niin paljon aikaa yhdessä, että ovat pikemminkin kuin sisaruksia kaikki keskenään kuin sekruksia. Läheiset välit edelleen, vaikka kaikki ovat jo yli kolmekymppisiä.

Aikuisilla ei ollut koskaan tapana mennä ilmoittamatta soittamaan ovikelloa, joten oma rauha oli kuitenkin aina. Aikoinaan vietettiin kaikki juhlapyhät yhdessä ja juhlittiin jokaisen synttärit ja nimpparitkin. Ensin vuorotellen eri huushoilleissa ja sitten, kun mun vanhemmat ikääntyivät, vuorotellen mun ja siskoni luona. Synttäreiden (poislukien nk pyörertä synttärit) ja nimppareiden viettäminen lopetettiin pandemian alettua ja muutenkin vähän vähentynyt juhlien järjestäminen. 

Mutta onhan tämä ollut ihan kivaa vielä nyt iäkkäänäkin. Aina välillä soitan siskolleni illalla, että huvittaako sitä lähteä mun kanssa viemään koiraa iltalenkille. Ja yleensä aina sitä huvittaa. Mukava kävellä ulkona ja jutella. Niin ja tietty ilman tätä asumisratkaisua mun äitini ei olisi voinut olla loppuun asti kotona vaan olisi ollut pakko toimittaa johonkin hoivakotiin jo 1,5 vuotta ennen kuolemaansa.  Isä liikkuu huonosti ja äidillä taas jalat oli vikkelät, mutta päässä ei enää mitään, joten jos mä en olisi tästä singonnut mihin tahansa aikana vuorokaudesta ulos etsimään äitiä, kun isä soitti äidin taas kerran häippässeen ovesta, niin ei olisi tullut yhtään mitään.

Mutta en kyllä  nyt enää haluaisi mitään uutta "kommuuniasumista". Isä elää vielä ja mun siskoni jää pois työelämästä tämän vuoden lopussa, joten siskoni alkaa viettää enemmän aikaansa mökillään. Nyt siskoni on siellä puolet viikosta ja mä sitten käyn hoitamassa hänen kilpikonnansa niinä päivinä. Näin se onnistuu, kun on tossa vastapäätä, mutta en mä kyllä ajatellut koko loppuelämääni niitä joka päivä hoitaa. Että pitää miettiä niiden konnien hoito sitten uusiksi, mun siskoni alkaa olla mökillä viikkoja ja kuukausia yhtäjaksoisesti. 

Hyviä ja huonoja puolia siis riippuen siitä, miltä ja kenen kantilta katsoo :D 

Vierailija
5/38 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin lapsuuteni suvun keskellä, joten kyllä, mutta kun muutin omilleni huomasin että viihdyn paremmin kun ympärilläni ei ole koko ajan toistakymmentä sukulaista.

Vierailija
6/38 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi tietää ennen kuin kokeilisin. Kieltämättä jokin sentyylinen saattaisi kiinnostaa. Etenkin se kiinnostaisi, että voisi olla lemmikkejä, joiden hoitoon osallistun.

Vierailija
7/38 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanhenkisten ihmisten kanssa voisin asua ja olen aivan erilainen kuin vanhempani ja sisarukseni joten se ei onnistuisi mitenkään.

Eli muu perhe on täynnä isoegoisia persoonia jotka jatkuvasti törmäyskurssilla muiden ihmisten kanssa, 

Vierailija
8/38 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En,haluan asua yksin.

Vierailija
9/38 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
10/38 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, suku on pahin.

Vierailija
11/38 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi, en pidä siitä muita pyörii ympärillä, tarvitsen tilaa, ja omaa aikaa. En pidä siitä että kaikki jaetaan. Mikä on minun in myös minun.

Vierailija
12/38 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan. Minä haluan elää omannäköistäni elämää ilman kompromissejä sukulaisten kanssa. Etenkään kun niitä sukulaisia ei voi valita tosin kuin ystävät.

Vierailija
13/38 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmasti.  Käyn kyllä sukulaisissa yökylässä, mutta silloinkin matkailuautolla.  Oma tupa, oma lupa.

Vierailija
14/38 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua haittaa ollenkaan jakaa tilaa toisten kanssa, olen näin asunutkin. Ongelmat alkavat siinä vaiheessa, jos joku henkilöistä ei ole ns. hyväntuulinen, vaan alkaa kehittelemään draamaa ja lietsomaan vihaa

Vierailija
15/38 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Tarvitsen omaa aikaa ja tilaa. En jaksa koko aikaa ihmisiä ympärilläni. En halua jakaa tai aikatauluttaa kotitöitä yms. Teen silloin kun huvittaa tai olen tekemättä. Sitäpaitsi olen elänyt niin kauan yksin, etten enää sopeutuisi johonkin kommunniin tai yhteisasumisiin. 

Vierailija
16/38 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kauhea ajatus. Minulla on työ, jossa joudun antamaan itsestäni paljon. En todellakaan pystyisi elämään toisten ehdoilla vielä vapaa-aikanakin.

Vierailija
17/38 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisten kanssa en voisi, mutta kommuuni-tyylisissä asumisratkaisuissa onkin kyse usein samanhenkisten ihmisten yhteisöllisyydestä. 

Toisaalta taas, asuin lapsuuteni tiiviissä perheessä, jossa oli monenlaista rajattomuutta ja vinksahtanutta dynamiikkaa. Mummi asui meillä monta vuotta, eikä todellakaan tasapainottanut  dynamiikkaa. Aikuisena sitten olen ollut kotiäitinä pitkään kun asuimme ulkomailla miehen työn vuoksi. Eli perhe-elämää olen elänyt kyllä ihan kyllikseni.

Kommuuniasuminen samanhenkisten ja fiksujen aikuisten kanssa voisi olla kivaakin. Seuraa ja keskustelua, ehkä jaettuja kotitöitä ja kuluja, mutta myös omaa rauhaa tarvittaessa. Mieluiten minulle ehkä kämppiksiä/kommuunin jäseniä, joilla ei ole ala-ikäisiä lapsia tai lemmikkejä. En omien lasten aikuistuessa kovaa vauhtia enää jaksa hoitaa yhtään avuttomia olentoja. 

Vierailija
18/38 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä enää. Äiti asui jossain vaiheessa muutaman vuoden samassa kerrostalossa ja se oli liian lähellä. En ole ikinä aikuisiällä ollut yhtä kireä kuin silloin.

Vierailija
19/38 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun jo ja haluan pois täältä 🤮 

Pieni kylä ja pieni yhteisö. Mun kotiinkin tullaan jollain yleisavaimella. Hyi 😶 

Vierailija
20/38 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi, joutuisin olemaan täyspäiväinen auttaja, minulta lähtisi oma elämä, en saisi pitää omaa elintasoani, ei olisi yksityisyyttä eikä rauhaa.