Yhteishuoltajuus ja mies ei sovi reissuista etukäteen mitään?!
Mitenkäs tämä nyt oikein menee? Eikös siltä toiselta vanhemmalta pitäisi myös kysyä ajoissa että voitko ottaa vastuun lapsista siltä ajalta kun olen itse matkoilla? Eikö näistä muka yhdessä neuvotella? Nyt on sellainen tilanne että mies ilmoittaa reissuistaan tyyliin edellisenä päivänä ennen lähtöään!!! Minä joudun tämän takia muuttaman kaikki omat suunnitelmani kun olen luullut että mies katsoo lapsien perään. Ja etenkin jos ja kun matka kestää vaikka viikonkin niin se on pitkä aika jos olen luullut että lapset on isällään. Onko jotain ns. virallisia aikoja kuinka ajoissa pitäisi sopia näistä toisen huoltajan kanssa? Mies ei ota nyt yhtään minua huomioon. Tekee niin kuin omaksi ja uuden naisensa parhaaksi sopii lomailut. Itse en tämmöistä voisi tehdä. Pystyykö lastenvalvoja puuttua tähän vai mitä teen??? Mies laittaa vielä minut aina estoon sen jälkeen kun on ilmoittanut lähdöstään, ei ota kritiikkiä vastaan.
Kommentit (50)
Eikö olisi helpompaa, että huolehtisit lapsistasi itse?
Jos se on etä niin eipä voi vaikuttaa, ei ole pakko tavata lapsiaan
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan kyllä kun nyt tuo isä sotkee vaan asioita. Ottaisin yksinhuoltajuuden mielelläni vaan kun isä ei suostu siihen. ap
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitat siis, että ap hakee lasten yhteishuoltajuutta? Onhan se yksi vaihtoehto, eipä lapsillekaan tule pettymystä, kun isä ei halua nähdä.
Ei hänen pitäisi varata matkoja niille ajankohdalle, kun lapset ovat hänen luonaan. Tai pitäisi kysyä ensin sinulta, että sopiiko, että lapset ovat sun luona tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitat siis, että ap hakee lasten yhteishuoltajuutta? Onhan se yksi vaihtoehto, eipä lapsillekaan tule pettymystä, kun isä ei halua nähdä.
Äh, siis yksinhuoltajuutta. Mitä tekee vanhemmalla, joka ei välitä lapsistaan.
Ja luulen että siksi ei suostu minun yksinhuoltajuuteen kun se tietäisi enemmän kuluja hänelle. Ja kun esittää vuoden isää muutenkin niin. ap
Jos olet lähihuoltaja, niin on sinun velvollisuus huolehtia lapsista aina. Etävanhempi taas voi perseillä ihan miten vaan. Valitettavasti siitä ei edes tule mitään seuraamuksia tässä maassa etävanhemmalle. Jos lähivanhempi ei luovuta lapsia sopimuksen mukaan, hänelle voidaan määrätä uhkasakko, etävanhemmalle ei tule mitään.
Jos lapset on oaljon enemmän sulla kun etävanhemmalla, niin silloin pyytäisin elatusmaksun tarkistusta.
Lähillä on velvollisuuus antaa lapset etälle sopimuksen mukaan. Etällä ei ole velvolisuuttaa ottaa lapsia sen samaisen sopimuksen mukaisesti. Näin tää jostain syystä menee.
Tuuppaapa ap lapset jollekin isän sukulaiselle, niin saat vapaasi...
Vierailija kirjoitti:
Jos olet lähihuoltaja, niin on sinun velvollisuus huolehtia lapsista aina. Etävanhempi taas voi perseillä ihan miten vaan. Valitettavasti siitä ei edes tule mitään seuraamuksia tässä maassa etävanhemmalle. Jos lähivanhempi ei luovuta lapsia sopimuksen mukaan, hänelle voidaan määrätä uhkasakko, etävanhemmalle ei tule mitään.
Jos lapset on oaljon enemmän sulla kun etävanhemmalla, niin silloin pyytäisin elatusmaksun tarkistusta.
Tämähän on aivan persuksista jos näin on! Lapsethan tässä kärsii.
Kyllä minuakin jurppisi, kun ex mieheni reissaa uuden naisensa kanssa maailman ääriin.
Myös me kiltit tytöt olisimme halunneet ulkomaille. 🥹
Niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan kyllä kun nyt tuo isä sotkee vaan asioita. Ottaisin yksinhuoltajuuden mielelläni vaan kun isä ei suostu siihen. ap
Nyt sinulla on hyvä mahdollisuus hakea yksinhuoltajuutta. Kerää todistusaineistoa siitä, miten isä ei sovi vuoroista ja jättää lapset sinulle hänen vuorollaan kysymättä mitään etukäteen. Isä jättää lapsensa heitteille ja kaikki on sinun hyväntahtoisuutesi varassa.
Ota yhteys lastenvalvojaan heti maanantaina.
Jos on sovittu viikko-viikko - hoidosta, vaadi elatusmaksut ylimääräisistä hoitojaksoista.
Jaksamista ikävässä tilanteessa!
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos vaan ilmottaisi että lapset tulevat sovitusti luoksesi ja veisi ne ajoissa isälleen? Ennen kuin on kerennyt lähteä matkalleen.
Eli haluat käyttää lapsia pelinappuloina. Tyypillistä palstamamman ajattelua.
Älä kirjoita mies, jos kyseessä on ex. Ensin ymmärsin, että olette ydinperhe, jossa mies vain reissailee.
Hankalia juttua. Mies voi tehdä noin, jos huvittaa. Itsekään en voinut lasteni isään luottaa mitenkään. Onneksi lapset ovat nyt jo täysikäiset.
Yhteishuoltajuuden perustana on, että se toimii. Minusta ap:lla olisi tässä perusteet hakea yksinhuoltajuutta, jos etävanhempi ei ota lapsia vuorollaan sovitusti ja laittaa lähivanhemman estoon, ettei asiasta voi edes neuvotella. Miten lasten asiat voidaan yhdessä hoitaa, jos vanhemmat ei kommunikoi keskenään?
Vaikka etävanhempi vastustaisi yksinhuoltajuutta, niin oikeudessa voidaan silti antaa yksinhuoltajuus, jos voidaan todistaa, ettei yhteishuoltajuus toimi esim. juuri etävanhemman vastustuksen takia ja vanhempien keskinäisen kommunikaation puutteen takia. Ei ole kenenkään etu pitää väkisin yhteishuoltajuutta, jos se hankaloittaa kaikkien osapuolten elämää. Eksällä on silti oikeus tavata lapsiaan, mutta ei sitten velvollisuutta tehdä niin, eikä hänen mielipiteitään tarvitse mihinkään muuhunkaan sitten enää kysellä tai niitä odotella. Usein kun nämä velvollisuudesta luistamiset menee myös siihen, että nimiä ei papereihin laiteta eikä muutenkaan mitenkään panosteta.
Mitenkä täällä meillä on tämmönen älytön aukko ettei sillä toisella ole mitään velvollisuuksia noudattaa sopimuksia ilman seuraamuksia?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt sinulla on hyvä mahdollisuus hakea yksinhuoltajuutta. Kerää todistusaineistoa siitä, miten isä ei sovi vuoroista ja jättää lapset sinulle hänen vuorollaan kysymättä mitään etukäteen. Isä jättää lapsensa heitteille ja kaikki on sinun hyväntahtoisuutesi varassa.
Ota yhteys lastenvalvojaan heti maanantaina.
Jos on sovittu viikko-viikko - hoidosta, vaadi elatusmaksut ylimääräisistä hoitojaksoista.
Jaksamista ikävässä tilanteessa!
Ei yksinhuoltajuus muuta yhtään mitään. Ei sillä ole merkitystä muuhun kuin siihen ettei tarvi toisen huoltajan allekirjoitusta passin hakuun sekä pankkitilin avaukseen ja pankkitunnusten hakuun.
Valitettavasti etäisä saa perseillä ihan niin paljon kuin huvittaa. Se tapaamissopimus ei sido häntä, ainoastaan lähivanhempaa.
On kuitenkin jotain mitä voit tehdä kompensoidaksesi. Eli etävanhempi saa elatusmaksuihin vähennyksiä suhteessa lapsen luonapitoon, tätä kannattaa lastenvalvojalla tarkistuttaa. Samalla voi lastenvalvojalle sanoa, että haluat tehdä uuden tapaamissopimuksen koska isä ei noudata nykyistä.
Lisäksi, jos sinulle on tullut esimerkiksi tulomenetyksiä näiden etän tempauksen vuoksi, niin voit hakea yksinhuoltajuutta sen perusteella,että ex tekee lapsilla kiusaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on aivan persuksista jos näin on! Lapsethan tässä kärsii.
Näin se vaan menee. Itselläni exä hakee lapsen miten sattuu ja myös palauttaa miten sattuu. Tunnin varoitusajalla palauttaa, eli en voi lähteä lähikauppaa kauemmaksi kun lapsi on isällään. Tilanne on ihan perseestä, mutta lastensuojelu vaan taputtaa isää päähän, että onpa reipas poika kun tapaa lastaan.
Mitäs jos vaan ilmottaisi että lapset tulevat sovitusti luoksesi ja veisi ne ajoissa isälleen? Ennen kuin on kerennyt lähteä matkalleen.