Mitä teidän joulupöytään kuuluu?
Meille vegekinkku, porkkanasta tehty graavilohi, seitan, tofu, vegaaniset laatikot ja itse tehty vegaanien punajuurisalaatti.
Kommentit (51)
Sama kuin pöytiin muutenkin, kolmesta kuuteen jalkaa ja pöytälevy. Pöytälevyn päälle voi sitten kattaa niin joulu- ja pääsiäisateriat, kuten myös vappubrunssit ja arkiruoat.
Kesäytyneitä särkiä, pottuvoita, kuivattua ruisleipää, huitua ja ja joulun kunniaksi toppakahvit meille aikuisille. Lapsille sokerikorput jokaiselle ylimääräisen maitomukillisen kanssa. T: Riitu 34v herran vuonna 1878.
Olen viettänyt joulut milloin missäkinpäin maailmaa ja näin ulkomailla jo vuosikymmenet asuvana suom. perinteisen joulupöydän laatikoineen kokisin nykypäivänä jotenkin raskaana. Syön joulunakin mahd.terveellisesti ja kevyesti; eipä tarvitse sitten "sulatella" mitään joulun jälkeen.
Lohta, perunaa, porkkanalaatikkoa, ehkä kalkkunaakin jollain kastikkeella.
Näihin olen jo tosi tyytyväinen.
Jälkkäriksi voi olla suklaata/joulutorttuja.
Lasagnea, pizzaa, imellettyä, perunalaatikkoa, juustoja, sipsiä, karkkia, limua.
Vähän vaikea kysymys kun ollaan mummolassa jouluaatto ja vieraita tapaninpäivään asti ja pakko vaihdella. Jotain uutta tarvii keksiä..
Meillä joulun ajan ruokiin kuuluu naudanpaisti, riisipuuro, piparit ja juustot. Kylmäsavulohesta teen skagenia.

Itse tykkään kovasti perunapiirakoista, joiden päälle ostan valmista siivutettua joulukinkkua. Olen meidän perheessä ainut joka syö perinteistä kinkkua. samoin ostan pienen määrän valmiina porkkanalaatikkoa, jota ei muut perheessämme syö. 

Makeista herkuista koko perheelle menee piparit, konvehdit ja marmeladit.
Vierailija kirjoitti:
Vähän vaikea kysymys kun ollaan mummolassa jouluaatto ja vieraita tapaninpäivään asti ja pakko vaihdella. Jotain uutta tarvii keksiä..
Kuulostaa helvetin raskaalta joululta.
Olen jo pitkään tehnyt omaan joulupöytään jonkun mahdollisimman epäjouluisen ruuan. Sillä jaksaa parin sukulaisvierailun perinteiset jouluruuat.
- alkusalaatti jossa rucolaa, parmesalastuja, viikunaa ja paahdettuja pinjansimeniä
- kylmäsavulohirullat
- sahramikeitto ja paistetut kampasimpukat
- naudan sisäfilepihvi, perunagratiini ja punaviinikastike
- juustoja ja viikunahilloke
Vierailija kirjoitti:
Coop xtra lihapiirakat koska muuhun ei ole yh äipällä varaa hallituksen leikkauksien jälkeen 😭
Käykää pienituloiset kysymässä oman seurakunnan diakoniatyöntekijältä jouluavustusta. Saatte joulun kotiin.
T.diakoniapappi
Perinteiset:
- Lanttulaatikko, porkkanalaatikko, maksalaatikko, perunalaatikko, makaronilaatikko (lihaton), bataattilaatikko
- Kinkku, kalkkuna, paisti (+paistinkastike), lihapulla, aladoobi, maksapatee
- Rosolli (+kermavaahto), italiansalaatti, perunasalaatti, sienisalaatti, waldorfin salaatti, säilykeherne, hillosipuli, keitinperuna
- Savukala, silli, graavikala
- Kotikalja
- Riisipuuro, sekahedelmäsoppa
- Joululimppu, hapankorppu, saaristolaisleipä
- Juustotarjotin ja rypäleitä
- Kahvipöytä sitten erikseen... Ja voi olla, että jotain unohdinkin mainita.
Tavan mukaan vain säilykkeet ja osa juustoista ja leivistä on ostettu valmiina kaupasta ja kaikki muu tehty itse. Meidän joulupöydässä istuu kolme sukupolvea, seitsemän perhettä. Selittänee osansa, miksi ruokaa on niin montaa lajia.
kinkku, graavilohi, satan, pekonista tehty tofu, lohesta tehty porkkanalaatikko ja itse tehty kanasalaatti. Viimeisessä kanan kiduttaminen ennen teurastusta parantaa sen makua.
Graavilohta
smetanasilliä
saaristolaisleipää
mätiä ja smetanaa
rosollia
kalkkunaa
savulohta- tai nieriää
laatikoita
sinappia
karjalanpiirakoita