Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eiköhän tämä ollut tässä

Vierailija
14.11.2024 |

Minulla ei ole syitä jatkaa kun kaikki alkaa olla lopussa. Talo hajoaa alta ja talvella asumiskelvoton kovilla pakkasilla ja pienilläkin. Tekniikka hajoaa käsiin eikä rahaa korjata yhtään. Lainaa yli 20t jäljellä. En aio asua muualla koska en enää koskaan tule saamaan omaa kotia enkä asu kerros rivi tai muussa. Myöskään jos maisemat ei silmään sovi niin ei käy.

Muutenkin kaikki päin prsettä. Laskuja sataa kokoajan ja ne isonee kun kaikki kallistuu. Veroja rästissä paljon eikä varaa maksaa niitä.

Mielenterveys ihan paskana, kroppa alkaa rikkoutua ja alle 40 vielä. Työkyvytön. Mitkää lääkkeet ei riitä enää ja kunnon unta en ole saannu vuosii ja nytkin nukkuu pahimmillaan vaan jotain 4-6 tuntia kun vaikka nukahtaisi melatoniineilla niin herää kumminkin paniikissa 4 aikaa yöllä ja sitten valvotaan ja seotaan kunnes pitää nousta puuroa keittää.

Liikunta auttaa saman verran mitä laastari padon korjaamiseen.

Meinaan niin että talo ja muut rakennukset ovat joku aamu (varmaan aika pian) tuhkaa ja itse olen poistunu toista reittiä.

Tähä ei auta muu kuin se että saa 60-100 tonnin lahjoituksen jostain jolla tämän korjaa. Jotain tuota se maksaa karkea arvio. Katto, ikkunat, ovet, seinät, keittiö, kylppäri, lämmitys, vesi jne.

En minä tuollasta lainaa saa enkä sellaista pysty maksaan kun ei ole työkykyä eikä näillä kuntoustuilla hyvä jos nytkää on varaa elää vaikka laittanu kaiken niin ettei menisi turhaa mitää mutta jotain ettei sekoa kumminkaan.

Ihan sama minulle mitä mieltä olette kun itsekin pidän itseäni täydellisesti epäonnistuneena kasana sontaa.

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rukoillaan että saat nukkua hyvin ensiyönä, siitä lähtee.

Vierailija
82/95 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ala yksityiskohtia kertomaan miten ja milloin talo ym. tilanteeseen päätynyt kun voisi tunnistaa ym.

Mutta aivan sama, joko asun tässä kunhan se on kunnossa tai en ole olemassa, yksinkertaista. Vihatkaa tai naurakaa aivan sama minulle. ap

Ei kiinnosta nauraa tai vihata jotain randomia. Mutta sen sanon että kun ajattelusi on noin joustamatonta niin itsehän sinä siitä kärsit. Kuin hakkaisit päätä seinään ja sitten valittaisit että päähän sattuu. On sitä muidenkin pitänyt tehdä vaikeita ratkaisuja elämässä, kaikki ei aina mene niinkuin itse haluaisi.

Anna hyvä ihminen jotain konkreettisia ratkaisuja umpikujassa olevalle jos kerran itsekin olet tehnyt vaikeita ratkaisuja elämässä. Mitä ne ratkaisut konkreettisesti on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

100k€ maksaa jos rempat teetättää. Remppaukolla on nykyisin kovempi tuntipalkka kuin lääkärillä. Kukaan ei tee mitään alle 100€ tunti. Kannattaa tehdä ite niin ei maksa kuin muutaman tonnin koko remppa. 90% remppojen hinnoista on työn hintaa. Ihmettelen kenellä on nykyaikana enää varaa maksaa työstä

Vierailija
84/95 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan naurettavaa valittaa siitä, että joutuu asumaan umpilahossa mörskässä jos itse nimenomaan haluaa asua siinä sen sijaan, että asuisi kunnollisessa kodissa kerros- tai rivitalossa. Olethan itse kyseisen mörskän ostanut ja varmasti tiennyt sen kunnon ja ok-talossa on aina rempattavaa. Miten kerros- tai rivitalossa asuminen muuten estää luonnossa liikkumisen ja luonnosta nauttimisen? Velatkin olet tehnyt ihan itse, joten lopeta ulina.

Vierailija
85/95 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna veeti mennä vaan

Vierailija
86/95 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluat jääräpäisesti asua siellä? Muutat johonkin ladukkaaseen ja rauhalliseen kerrostaloon ja alat nauttia elämästä. Voit keskittyä muuhun kuin alta hajoavaan, kylmään taloosi.

Oma rauha eikä ketään seinän takana vaan monen sadan metrin päässä. Jos joutuisi kerrostaloon eikä näkisi luontoa eikä omaa rauhaa vaan jatkuvaa meteliä ja muita ihmisiä sitä sekoaisi. Sukujuhlissakin jos käy niin pääsee kotia niin on kuin olisi flunssassa kun liika sosiaalisuus ja ihmiset aiheuttaa valtaisan stressireaktion kehossa joka tekee ihan kipeäksi. Se ei ole elämästä nauttimista. ap

Ilman omaa rauhaa sekoaisit etkä nauttisi elämästä. Kappas kun ei ihan kuulosta siltä, että oma rauha riittää. Joten se ei varmaan ole avain onneen. 

Vierailija
87/95 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pitää herätä keittämään puuroa" = Ei pidä

"Ei saa nukuttua yöllä" = Nuku sitten kun nukuttaa,

"Hiiri herättää" = Hanki korvatulpat

"En osaa mitata" = Opettele

"En jaksa kuntosalille" = No kuntoilet siinä kotia kohentaessa

Eikö?

Vierailija
88/95 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap. Olen pahoillani puolestasi, on varmasti ollut hirveä pettymys miten asiat ovat menneet ja vastoinkäymiset tuntuvat kohtuuttomilta. Ihan ensin pitäisi saada purettua sitä hälytystilaa mikä sun kehossa on vallalla. Sen jälkeen nukkuminenkin sujuu paremmin. 

Päädyin itsekin vastoin parempaa ymmärrystäni ostamaan vanhan hataran talon. Joka talvi kovilla pakkasilla ahdistaa ja harmittaa ja saa tehdä hartiavoimin töitä että putket eivät jäädy ja lämpötila pysyy siedettävänä. 

Olen teettänyt tänne erilaisia remontteja kymppitonnien edestä, mutta silti talo on osittain röttelö. Olen alkanut ajatella että ehkei vanhoja taloja aina edes kannata yrittää kunnostaa, koska kustannukset voivat paisua järkyttävän isoiksi ja silti voi olla että seinien välistä ja välipohjista löytyä esim isoja mikrobivaurioita. Sata tonniakaan ei välttämättä riitä jos tarkoitus uusia sähköt, putket, katto, vaihtaa lämmitysjärjestelmä jne. Olen alkanut hyväksyä asian että yritän jossain vaiheessa myydä tämän vaikka joutuisi myymään halvalla, koska vanhasta talosta on paljon stressiä vaikka itselläni työpaikka vielä toistaiseksi on. 

Unohda ne remontit toistaiseksi koska niihin ei nyt ole rahaa. Isojen rakenteellisten remonttien tekeminen itse ilman kokemusta, alan koulutusta ja rahaa työkaluihin, remonttimateriaaleihin ja tarvikkeisiin ei ole mitenkään realistista jos vielä ap on yksin ja heikoissa voimissa ja rahaa ei oikeasti ole.

Ei ole kohtuullista odottaa myöskään sukulaisilta tuollaisten rahasummien panostamista vanhaan taloon. Joku tapetointi tai sisämaalaus on sellainen mihin voi saada jeesiä mutta nyt puhutaan ihan eri mittaluokan remonteista. 

Onneksi on polttopuuta, olet saanut ihan hyviä neuvoja täällä mm. ovien peittämisestä tärkeillä, se teltan pystyttäminen sisälle on hyvä idea myös. Kunhan selviät vielä tästä talvesta voi keväällä miettiä muita ratkaisuja. 

Vaikka se nyt tuntuu mahdottomalta ajatukselta, voit ehkä talven aikana hieman haastaa itseäsi ja pyöritellä mielessäsi sitä ajatusta että onko nykyinen elämäntilanne oikeasti sulle ainoa mahdollinen tapa elää. Unelma omasta omakotitalosta on ehkä ollut elämässäsi johtotähtenä ja lohtuna ja olet nyt sen haaveen toteuttanut. Mutta valitettavasti elämä talossa on nyt todellisuudessa ajanut sinut älyttömän lujille ja alkanut vaarantaa terveytesi ja hyvinvointisi. Älä luovu elämästäsi tilanteen takia vaan päästä mieluummin pikku hiljaa irti tuosta unelmastasi joka on ikävä kyllä kääntynyt painajaiseksi. Sulla on ehkä ollut mielikuvissasi ja todellisuudessakin ajoittain hyvä olo talossa mutta oikeasti nyt ei ole. Se meinaa viedä sun viimeisetkin voimasi. 

Kaikki rivari- ja kt-asunnot eivät ole meluisia vaan ihan vieressä saattaa olla metsää ja ikkunastakin voi näkyä puita. Naapureita ei ole pakko edes moikata ellei halua, ei ihan voi verrata sukujuhlilla käymiseen tilannetta. Voi olla että jos luovut nykyisestä kodistasi voit saada ajan kanssa asiat paremmiksi ja muuttaa toiseen parempikuntoiseen ok-taloon vaikka vuokralle. Elämä voi tuoda vielä hyviä asioita eteen sullekin kun jaksat elää eteenpäin. 

Jos päädyt jossain vaiheessa myymään talon, 20000€ ei onneksi ole iso asuntolainaksi, ehkä joku ostaisi paikan sulta ja silloin pääsisit velasta eroon. Mieti asiaa mutta mitään ratkaisuita ei tarvi tehdä heti. 

Jos ahdistaa, netistä löytyy kriisipuhelimen numero jonne voit soittaa ja jutella nimettömänä. Siitäkin voi tulla helpotusta sulle.

Paljon voimia sulle. Muista että sun elämä on paljon tärkeämpi kuin tuo talo, sun ja talon kohtaloa ei tarvitse kietoa yhteen ja kaikesta voi selvitä. 

Vierailija
89/95 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyt ap sen mörskän ja muutat sellaiseen kerrostaloasuktoon johon sinulla on varaa, kuten normaalit ihmiset.

Vierailija
90/95 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ap. Olen pahoillani puolestasi, on varmasti ollut hirveä pettymys miten asiat ovat menneet ja vastoinkäymiset tuntuvat kohtuuttomilta. Ihan ensin pitäisi saada purettua sitä hälytystilaa mikä sun kehossa on vallalla. Sen jälkeen nukkuminenkin sujuu paremmin. 

Päädyin itsekin vastoin parempaa ymmärrystäni ostamaan vanhan hataran talon. Joka talvi kovilla pakkasilla ahdistaa ja harmittaa ja saa tehdä hartiavoimin töitä että putket eivät jäädy ja lämpötila pysyy siedettävänä. 

Olen teettänyt tänne erilaisia remontteja kymppitonnien edestä, mutta silti talo on osittain röttelö. Olen alkanut ajatella että ehkei vanhoja taloja aina edes kannata yrittää kunnostaa, koska kustannukset voivat paisua järkyttävän isoiksi ja silti voi olla että seinien välistä ja välipohjista löytyä esim isoja mikrobivaurioita. Sata tonniakaan ei välttämättä riitä jos tarkoitus uusia sähköt, putket, katto, vaihtaa lämmitysjärjeste

Ja taas yksi diibadaapa lausunto.

Vierailija
91/95 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ihmetelly, että miks jotkut haluaa jäähä tollaseen paskaan kyntämään.

Vierailija
92/95 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outo kuinka samassa tilanteessa olen ja kuinka ajattelen samoin. Tuvassa kuitenkin pysyy vielä lämpö. Muutama hyvin nukuttu yökin olisi taivas. Lääkkeitä saa oireisiin rajattomasti ja ketään ei kiinnosta syiden korjaaminen. Onko sinulla vaikka sähköpostia, jotain värkkiä tuossa olisi jäljellä. Jos vaikka tulisi apuun ja saataisiin edes lämpö pysymään sisällä.

Nukkuminen olisi kivaa mutta jäi taas unet kesken kun heräsi jonkun 4h unien jälkeen ja sen jälkeen vaan pyöriny sängyssä. Samaa ollut viimeiset pari kuukautta ja nukkunut muutenkin huonosti jotain 5 vuotta mutta sentään jotain 7-9 tuntia vaikka laatu varmasti ollut huonoa. Toissayönä sai jotain päälle 7 tuntia nukuttua mutta viime oli taas paluu normaaliin kun eilen meni taas asiat päin seinää. Kivaa herätä oikeastaan joka aamu siihen että ahdistaa et luultavasti sydän pettää kyllä melko pian.

Säh

Jokohan enemmistö hulluista olisi siirtynyt toisiin keskusteluihin. En tajua miten yläpohja voi vuotaa lämpöä? Onko ikkunat teipattu ja kissanluukut tukittu? Pattereista voi päästää vedet pois? Itse pidän vain kolmanneksen talosta lämpimänä talvella. "Lämpökamera", pakkasella tuntee kädellä mistä vetää ja mistä ei? "Et jaksa salille", pitäisikö nostella vasaraa enemmin?

Kuullostaa taas vähän keksitylle tarinalle ja säälin kerjäämiseltä. Vai oliko ajatus saada provosoitua keskustelua haukkumaan minun kaltaisia vanhantalon omistajia ja onnistuit siinä?

Vierailija
93/95 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ihmetelly, että miks jotkut haluaa jäähä tollaseen paskaan kyntämään.

Koska betonilähiössä elämä on yhtä juhlaa nistien ja ämmänhakkaajien kanssa, onni on lähiöbaari? Yöllä kuulee seinän läpi kun naapuri käy kusella tai hakkaa vaimoaan, mahtavaa elämää.

Vierailija
94/95 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosia sitten tuli amerikkalainen sarja, jossa koko yhteisö keräsi voimansa ja yrittäjät riensivät apuun auttaakseen jonkun kurjissa oloissa asuvan lähimmäisensä tilannetta korjaamalla huonokuntoisen talon. Olisipa sellaista hyvää tahtoa vielä ja täällä Suomessa.

Miten niin vielä? Se on välillä hukattu, mutta tulee takaisin kun köyhät ymmärtävät, ettemme pärjää yksin. Ei tarvitsekaan. Perustetaan mörskäasujat ry ja aletaan auttaa toisiamme helppojen ja halpojen ratkaisujen löytämiseksi ja tekemiseksi, kun yksinään vain uupuu ja menee toivo ja itseluottamus. Sitten voimme auttaa toisiamme ja opetella hoitamaan mörskiämme. Äkkiä meillä on jälleen yhteisö, jonka jäsenenä itsearvostus alkaa nousta. Ärryy voi omistaa sen lämpökameran ja tehdään kartoituksia ja hankitaan rahoitushakija, koska vähävoimainen ei itse osaa eikä jaksa.

Mutta aapee, kaikki lähtee siitä, että lasket vääriä odotuksiasi ja nostat niitä, jotka ovat asiallisia. Kuntosali ei ole välttämätön, voit jumpata kotona. On ok, että mt-ongelmissa elämänvalinnat perustuvat pelkoon, sitä ei aina voi estää. Mutta se on hyvä itse ymmärtää, ja alkaa opettaa itseään pois pelosta. Tällä hetkellä sidot käsittämättömän määrän henkisiä resursseja tilanteesi kauhisteluun. Samaan aikaan minä makaan kuumavesipullon kanssa peiton alla, ja yöpöydällä lämpömittari näyttää 12 astetta ja tuvassa on 17. Ei haittaa. Mulla on riittävästi päällä, ja katson ihanaa tomusokerisadetta ikkunasta ja nautin kuppi kuumaa käsiä lämmittämässä. Se kuuluu asiaan, kun on valittu maalaiselämä vanhassa talossa. Epäilemättä tosipakkasilla mennään sinne viiteentoista, vaikka miten lämmittäisi. Lämpökameraa olen miettinyt minäkin, ja kyllähän siinä kynnys on, vaikka sen saa 50 km päästä.

Hetkellisesti on kivaa mennä kaverin luokse rivitalonpätkään kylälle, mutta mulle tulee siellä kuuma ja tekemisenpuute. Keuhkot minullakin suuttuu jos pakkasta on 15, mutta se ei haittaa yhtään mitään etelässä asuvaa. Kevättalvella kun noita säitä tulee, on myös kirkasta, eli iltapäivällä voin käydä hakemassa puut ja hyvin harvoin silloin niin kylmä on. Jos on, huivi naaman eteen. Ei ole iso murhe. Tietysti se muuttuisi sellaiseksi, jos ajattelisin, että on pakko päästä kuntosalille. Talvella huolehdin, ettei tarvitse kaupassakaan käydä kylmimpään aikaan. Maito loppuu ensin, sitä on pakkasessa purkki pari, ja sitä voi juoda vähemmän. Ja tosiaan, ikinä ei ole kaikkia huoneita pidetty täyslämpimänä ennenkään. Miksi nyt pitäisi? Ei kai sulla putket koko taloa kierrä? Pienennä välttämättöminä pitämiäsi kuluja ja alat hengittää vapaammin.

Vierailija
95/95 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ala yksityiskohtia kertomaan miten ja milloin talo ym. tilanteeseen päätynyt kun voisi tunnistaa ym.

Mutta aivan sama, joko asun tässä kunhan se on kunnossa tai en ole olemassa, yksinkertaista. Vihatkaa tai naurakaa aivan sama minulle. ap

Ei kiinnosta nauraa tai vihata jotain randomia. Mutta sen sanon että kun ajattelusi on noin joustamatonta niin itsehän sinä siitä kärsit. Kuin hakkaisit päätä seinään ja sitten valittaisit että päähän sattuu. On sitä muidenkin pitänyt tehdä vaikeita ratkaisuja elämässä, kaikki ei aina mene niinkuin itse haluaisi.

Kun ihminen on riittävän umpikujassa, putkinäkö estää tekemästä järkeviä ratkaisuja. Kaikki joustamattomat eivät ole sitä persoonallisuushäiriön takia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi