Pienten lasten varhaiskasvatus on huijausta
Olen pienten ryhmässä töissä. Siellä kaivataan äitiä, vierastetaan ihmisiä, häiriinnytään hälystä, leikitään itsekseen, taistellaan huomiosta ja sylistä.
Työntekijät ovat väsyneitä, huonosti johdettuja ja täystyöllistettyjä, eivätkä ehdi vastaamaan lasten tarpeisiin.
Alke 3 -vuotias ei hyödy päiväkodista millään mittareilla, eli lapsen edulla laitosta on turha markkinoida.
Tarhan täti
Kommentit (77)
Niin no minulta vaaditaan kaunista ja siistiä kotia siksi pidän lapsen hoidossa niin pysyy kämppä siistinä ja on aikaa siivota!
Vierailija kirjoitti:
Naisen paikka on kotona ja kaikki naiset jotka vievät lapsensa tarhaan heitteille muiden ihmisen kaitsettavaksi ovat alhaisia hutsuja.
Mä en ainakaan ole koskaan allekirjoittanut mitään sopimusta, jossa suostun sukupuoleni tähden joihinkin tiettyihin hommiin esim. olemaan kotona lapsen kanssa. Mitä sekoilet?
Vierailija kirjoitti:
Päiväkoti on täysin välttämätön myös pienille lapsille. Harvalla perheellä on varaa pitää äitiä pois työelämästä seitsemää vuotta, usein se ei muutenkaan ole perheelle hyväksi, että äidin jaksaminen horjuu kotona. Kaikki naiset vaan eivät ole pullantuoksuisia marttoja, mutta se ei tarkoita etteivätkö he voisi olla ihan kelpo äitejä, jos heidän ei tarvitse olla sitä 7v 24/7. Toisekseen missä muualla esim. mmuuttaja lapset oppisivat suomea elleivät päiväkodissa. Lapsi oppii puhumaan kohta vuoden täytettyään, joten puheen oppimisen ja kielen oppimisen kannalta siellä päiväkodissa todellakin tulisi olla. Monessa maissa se on suorastaan pakollista mmuuttajaperheille ja itse kannatan tätä.
Lisäksi päiväkoti on aivan loistava tukitoimi perheille, joilla on ongelmia. Esim. perhe, jossa on useampia lapsia ja äiti, jolla ei ole 100% voimavaroja. Hän jaksaa hoitaa lapsensa, jos päiväkoti-ikäiset ovat päivähoidossa saamassa siellä vi
Tällaisia kommentteja lukiessani mietin, miten monelta unohtuu, että valtaosa varhaiskasvatuksen työntekijöistä on väsyneitä äitejä itsekin. Sitä kannattaa hetki miettiä.
Mmuuttajalapset eivät sitä kieltä opi monessakaan ryhmässä kovin hyvin kun ryhmän lähes kaikki muutkin lapset puhuvat joko huonoa suomea tai ei ollenkaan. Pahimmillaan ryhmässä ei ole myöskään yhtään täysin suomenkielistä kasvattajaa. Tämä on aivan realiteettinen yilanne juurikin niillä alueilla missä sitä kieltä tulisi oppia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nämä vaka tädit aina valittaa ja valittaa? KUKA käski hakeutua alalle töihin jos se on vain valittamista ja vinkumista? Ei lähihoitajatkaan itke että lapsi tuo äitinsä vuodeosastolle eikä hoida häntä kiturahalla kotona. Stanan kantturat vaihtakaa alaa! Sitä varten on varhaiskasvatus että sinne lapsia tuodaan. Eikö kiinnosta että niiden siellä olevien lasten vuoksi tekin pellet olette työllistettyjä?
Joo. Ei kiinnostaa enää. Vaihdoin alaa.
Luulen että moni vanhempi pitäisi.lapsen kotona jos näkisi mitä se päivähoidon arki oikeasti on. Ei kaikissa paikoissa mutta nykyisin liian monissa.
Ennen oli sentään joku inhimillisyys.
Tällaisia kommentteja lukiessani mietin, miten monelta unohtuu, että valtaosa varhaiskasvatuksen työntekijöistä on väsyneitä äitejä itsekin. Sitä kannattaa hetki miettiä.
Lopetetaanko lääkäripalvelutkin sen takia, että lääkärikin on uupunut äiti? Entä koulut, koska opettajat uupuvat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisen paikka on kotona ja kaikki naiset jotka vievät lapsensa tarhaan heitteille muiden ihmisen kaitsettavaksi ovat alhaisia hutsuja.
Kyllä me kaikki tiedettiin että aloitus on miehen tekemä. Itke vähän vielä lisää incel, ehkä joku joskus jaksaa kuunnella. Todennäköisesti ei.
Olen kolmen lapsen äiti.
Ja vaikka olisin ei-kenenkään äiti, niin kyllähän ihminen näkee, miten huonosti ryhmä ja vaihtuvat aikuiset, palvelee pienen lapsen kehitystä ja turvallisuuden tarvetta.
Ihan älytöntä kuvitella, että lapsi ennen kolmea ikävuottaan tarvitsisi jotain tarhaa. Ei tarvitse.
3v lapsi sai paikan päiväkodista, käytiin tutustumassa ja hoitajat puhuivat huonoa suomea ja lapsistakin yli puolet näyttivät mmuuttajataustaisilta. Ei siellä ollut mitään askarteluja seinillä. Levoton tunnelma oli. En jättänyt lastani sinne, vaan lähdimme kotiin ja päätimme sitten järjestellä lapsen hoidon muuten.
Vierailija kirjoitti:
Mmuuttajalapset eivät sitä kieltä opi monessakaan ryhmässä kovin hyvin kun ryhmän lähes kaikki muutkin lapset puhuvat joko huonoa suomea tai ei ollenkaan. Pahimmillaan ryhmässä ei ole myöskään yhtään täysin suomenkielistä kasvattajaa. Tämä on aivan realiteettinen yilanne juurikin niillä alueilla missä sitä kieltä tulisi oppia.
Miten muuten haluaisit, että mmuuttajalasten kielitaitoa saataisiin rakennettua kuin päiväkodin toiminnalla?
Vierailija kirjoitti:
Päiväkoti on täysin välttämätön myös pienille lapsille. Harvalla perheellä on varaa pitää äitiä pois työelämästä seitsemää vuotta, usein se ei muutenkaan ole perheelle hyväksi, että äidin jaksaminen horjuu kotona. Kaikki naiset vaan eivät ole pullantuoksuisia marttoja, mutta se ei tarkoita etteivätkö he voisi olla ihan kelpo äitejä, jos heidän ei tarvitse olla sitä 7v 24/7. Toisekseen missä muualla esim. mmuuttaja lapset oppisivat suomea elleivät päiväkodissa. Lapsi oppii puhumaan kohta vuoden täytettyään, joten puheen oppimisen ja kielen oppimisen kannalta siellä päiväkodissa todellakin tulisi olla. Monessa maissa se on suorastaan pakollista mmuuttajaperheille ja itse kannatan tätä.
Lisäksi päiväkoti on aivan loistava tukitoimi perheille, joilla on ongelmia. Esim. perhe, jossa on useampia lapsia ja äiti, jolla ei ole 100% voimavaroja. Hän jaksaa hoitaa lapsensa, jos päiväkoti-ikäiset ovat päivähoidossa saamassa siellä vi
Ootko sä ite läpsivä mt-tapaus? Miksi yleistät tuollaista tukitoimitarvetta mitä sinulla on? Itse olen ja tunnen ison joukon pullantuoksuisia marttoja, ei me olla sukupuutossa. En tunne ketään ongelmaperhettä, joka tarvitsee tukitoimena päiväkotia.
Ootko sä ite läpsivä mt-tapaus? Miksi yleistät tuollaista tukitoimitarvetta mitä sinulla on? Itse olen ja tunnen ison joukon pullantuoksuisia marttoja, ei me olla sukupuutossa. En tunne ketään ongelmaperhettä, joka tarvitsee tukitoimena päiväkotia.
Sinähän se pyrit estämään heikommin pärjäävien perheiden tukitoimia. Miksi? Miksi haluat olla mul**u?
Tämän aihepiirin keskustelussa on silti todella syyllistävä alavire joka kohdistuu etenkin naisiin. Moni joutuu palaamaan töihin sillä harvan talous kestää elää käytännössä tulottomana monta vuotta. Asuntolainan lyhennys, opintolaina, auton kulut, vakuutukset, ruoka ja sähkö maksaa niin paljon että yhden ihmisen palkalla menee tiukaksi maksaa koko lysti. On hyvä huudella että elää sitten vaikka säästöillä tai ottaa lainaa, mutta en pidä kovin vastuullisena sitäkään että kuluttaa säästöt pohjaan asti. Itselläni ei ainakaan ole mitään perintöä jonka varassa kitkutella ilman tuloja ja mitähän lainaa ajattelit saavasi ilman säännöllisiä palkkatuloja? Joka pikavipin saaminen voi olla hankalaa.
Toinen seikka on se, että suomalaisessa keskustelussa sen katsotaan olevan äidin syy jos lapsi laitetaan päivähoitoon liian pienenä. Omallakin työpaikalla moni mies on sanonut ettei aio olla lapsen kanssa kotona kuin isyysloman ajan. Osoittakaa siis syyllistävällä sormella isiäkin jotka eivät halua tehdä kompromissia omien tulojen suhteen ja viettää lapsensa kanssa aikaa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Huh, onneksi isä voi vielä pelastaa tilanteen!
Vierailija kirjoitti:
Tämän aihepiirin keskustelussa on silti todella syyllistävä alavire joka kohdistuu etenkin naisiin. Moni joutuu palaamaan töihin sillä harvan talous kestää elää käytännössä tulottomana monta vuotta. Asuntolainan lyhennys, opintolaina, auton kulut, vakuutukset, ruoka ja sähkö maksaa niin paljon että yhden ihmisen palkalla menee tiukaksi maksaa koko lysti. On hyvä huudella että elää sitten vaikka säästöillä tai ottaa lainaa, mutta en pidä kovin vastuullisena sitäkään että kuluttaa säästöt pohjaan asti. Itselläni ei ainakaan ole mitään perintöä jonka varassa kitkutella ilman tuloja ja mitähän lainaa ajattelit saavasi ilman säännöllisiä palkkatuloja? Joka pikavipin saaminen voi olla hankalaa.
Toinen seikka on se, että suomalaisessa keskustelussa sen katsotaan olevan äidin syy jos lapsi laitetaan päivähoitoon liian pienenä. Omallakin työpaikalla moni mies on sanonut ettei aio olla lapsen kanssa kotona kuin is
Mä olen pistänyt merkille tämän saman. Nykyään, jos kuulen tämän kaltaista puhetta, käännän sukupuoliroolit siihen toisinpäin ja sillon tajuaa.
Miksi ihmeessä hankitte lapsia, jos ei kiinnosta oman lapsen hyvinvointi ja hyvät lähtökohdat oman lapsen elämälle? Ei nykyaikana julkisen puolen päiväkodeissa lapsi opi ja kehity paljoakaan, koska siellä menee niin paljon resursseja niihin lapsiin, joilla jos jonkinlaista haastetta. Ja niitähän riittää. Jos oma lapsi pitäisi nyt laittaa päivähoitoon, yrittäisin etsiä yksityisen suomenkielisen perhepäivähoitajan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olen ihan samaa mieltä kuin ap. Olen eskariryhmässä töissä, ja nostan hattua niille ketkä pienten ryhmissä jaksavat työskennellä.
Pienten, alle 3v lasten paikka olisi kotona äidin TAI isän hoivissa, mutta mikäs teet kun nykyinen talous-ja työelämäpolitiikka on mitä on. Ei ole mahdollista monellakaan.
Toisaalta nykyään on vallalla sellainen eetos, että kun syntyy vauva, niin 1-2 -vuotias pidetään päivät päiväkodissa. Oi miksi... Onko jaksaminen kaikilla perheillä niin vähäistä?
Nykyään on aika paljon kaikenlaista jaksamattomuutta ja elämäm kolu
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä hankitte lapsia, jos ei kiinnosta oman lapsen hyvinvointi ja hyvät lähtökohdat oman lapsen elämälle? Ei nykyaikana julkisen puolen päiväkodeissa lapsi opi ja kehity paljoakaan, koska siellä menee niin paljon resursseja niihin lapsiin, joilla jos jonkinlaista haastetta. Ja niitähän riittää. Jos oma lapsi pitäisi nyt laittaa päivähoitoon, yrittäisin etsiä yksityisen suomenkielisen perhepäivähoitajan.
Nykyisin vaikeuksia sekä ongelmia kutsutaan "haasteiksi".
Vierailija kirjoitti:
Koska 3v kotona oleminen tekee liian ison loven perheen elinkustannuksiin. Vanhempainvapaaraha kattaa just ja just opintolainani lyhennyksen. Eli siis halutaanko Suomeen niitä lapsia vai ei? Valitettavasti moni joutuu vaan tekemään jonkunlaisen kompromissin.
Näin on