"Nykymusiikissa ei enää ole melodiaa, mutta nuottien määrä on kasvanut." Mitä tykkäätte nykyajan musiikista? Paskaa vai hyvää?
Päälle vielä autotune ja voimakas kompressointi ja tekovibrato.
Kommentit (152)
Nykyiset "mies tai kitara" ja yksinäiset miessolistit on parempia kuin noin 20 vuotta sitten. Hyvää ja huonoa musiikkia. Eniten häiritsee se, että jos on sitä englannin kieltä huonon suomen joukossa. Pitäisikö ensin opetella kieli ennen kuin ryhtyy artistiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan hirveää paskaa ja voi luoja että mä inhoan autotunea. Ja miksi nykyiset mieslaulajat ei laula kuin miehet, vaan narisevat sellaista säälittävää kitinää?
Tyhmä kysymys, miksi käytetään autotunea? Venyttämään ääntä jotenkin, jos se ei riitä? Käytetäänkö sitä muuten? Esim. Beyonce?
Sillä pakotetaan laulu vireeseen muun musiikin kanssa. Sitä käytetään nykyään lähes aina vaikkei olisi tarvettakaan, jollei artisti itse nimenomaisesti halua olla käyttämättä. Olen ymmärtänyt, että esim. Adelen kappaleissa ei käytettäisi.
Nykyään myös lauluraidat rutiininomaisesti kasataan useasta eri otosta tavu kerrallaan.
Tää tummien nyky rnb-/rap-musiikki on kaikki niin samanlaisia samalla biittikomppi soundilla.
Tykästyin kyllä Käärijään uuteen biisiin, vaikka siinä onkin varmaan noita mainitsemiasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan hirveää paskaa ja voi luoja että mä inhoan autotunea. Ja miksi nykyiset mieslaulajat ei laula kuin miehet, vaan narisevat sellaista säälittävää kitinää?
Tyhmä kysymys, miksi käytetään autotunea? Venyttämään ääntä jotenkin, jos se ei riitä? Käytetäänkö sitä muuten? Esim. Beyonce?
Sillä pakotetaan laulu vireeseen muun musiikin kanssa. Sitä käytetään nykyään lähes aina vaikkei olisi tarvettakaan, jollei artisti itse nimenomaisesti halua olla käyttämättä. Olen ymmärtänyt, että esim. Adelen kappaleissa ei käytettäisi.
Nykyään myös lauluraidat rutiininomaisesti kasataan useasta eri otosta tavu kerrallaan.
Siis miksei voida sitten laulaa vaan vireessä? Ei kai se nyt voi olla kovin haastavaa. Jos ei mennä korkealle tai matalalle.
Minusta musikki on myöskin tavallaan rikkampaa nykyisin, koska koneella saadaan eri ääniä enemmäm taustalle. Tapahtuu asioita enemmän.
Joskus on kiva pysähtyä kuuntelemaan vaikka Elvistä ja rauhoittua, kun nykymusiikissa tapahtuu paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki musiikki on kuollut.
Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kovat rock, heavybändit olivat 90-luvulla ja 2000 luvun alussa ja samoin eurodance. Iskelmä musiikki on myös kuollut.
Nykyään tehdään vain teineille suunnattua musiikkia ja räppipaskaa.
Heavy elää ja voi hyvin, siellä taidetaan ne tämän päivän monimutkaisimmat sinfoniat luoda (ainakin jos kuuntelee melodista metallia, joku Nightwish oikein kunnostautuu mahtipontisuudessa).
Nightwish meni pilalle kun T.Turunen poistui bändistä.
Suosittelen, että annat Floor Jansenille kunnon mahdollisuuden. Tsekkaa esim. Wackenin keikka vuodelta 2013.
Kuuntelin uusimman Nightwish-levyn alusta loppuun ja soittolistalle jäi ainoastaan Day of... (senkin instrumentaaliversioon tykästyin lopulta enemmän, siinä on jotenkin ne nuotit ihan oikeassa järjestyksessä ja on eeppinen, vaikka sanoitus ja Floor on siinä lauletussakin ihan ok). Vaatisi vain AINA koko levyn häiriötekijättömän kuuntelun kerralla ja siihen ei sitten kuitenkaan riitä aika eikä kärsivällisyys.
Kun jossain välissä täytyy olla aina aikaa kuunnella KOKONAAN ALUSTA LOPPUUN joko Led Zeppelinin Stairway to Heaven, Queenin Bohemian Rhapsody tai Dire Straitsin Telegraph Road tai Frankie Goes to Hollywoodin Welcome to the Pleasuredome tai Donna Summerin 12" I Feel Love tai Lord ot the Lostin Letter to Home tai Juicen Bluesia Pieksämäen asemalla tai Peter Gabrielin Signal to Noise tai Nine Inch Nailsin The Background World tai... tai....
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Tykästyin kyllä Käärijään uuteen biisiin, vaikka siinä onkin varmaan noita mainitsemiasi.
Tykkäsin koko levystä. Vain Trafik jäi puuttumaan.
-winner-
Antti Tuisku ja Jonna saadaan kuulostamaan samalta. :D
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämän keskustelun nimi on vauva kun kommenttien perusteella pitäisi olla eläkeläiset.
Eläkeläiset ei kovin montaa omaa biisiä ole tehnyt, mutta joitakin todella oivaltavia klassikkosovituksia niistä toisten nuoteista.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksei voida sitten laulaa vaan vireessä? Ei kai se nyt voi olla kovin haastavaa. Jo
Lienee käytännössä mahdotonta laulaa niin tarkassa vireessä kuin mitä autotunella voidaan saavuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Antti Tuisku ja Jonna saadaan kuulostamaan samalta. :D
Niitä ihania Smurffilevyjä, joissa kaikki kuulostivat samalta, onkin jo ikävä. Tulisiko edes Vain Elämää Smurffina Joululevy? Pliis?
-winner-
80 luvulla saundit ja rytmit tulivat entistä voimakkaammin esiin kun mm studiotekniikkaa kehittyi ja alkoi syntymään "lauluja" jotka muistetaan jostain kitara- tai kosketinmelodiasta (mm final countdown) tai jostain rummutuksista, kuten joku were not gona take it aloitus jne jne jne...
Tällöin itse laulumelodian merkitys rupesi tietyissä tyyleissä laskemaan ja laulustakin tuli aavistuksen verran enemmän rytminen soitin.
Näin myös useiden lauluhenkilöiden rock-bändit (beatles, eagles...) lakkasivat ja rock bändit jatkoivat 1 laulajan voimin, tilalle tuli myöhemmin toki tyttö- ja poikabändejä, joka on taas eri asia.
80 luvulla laulujakin ruvettiin tekemään siis enemmän joidenkin kitarariffien päälle, eikä niitä enää perinteiseen tyyliin sävelletty pianolla, kuten joitain joululauluja ja muita.
Tätä voisi jatkaa loputtomiin, olkoon tässä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämän keskustelun nimi on vauva kun kommenttien perusteella pitäisi olla eläkeläiset.
Myönnät siis että nuoremmat kuuntelevat paskaa musiikkia. Tietokoneella luotua ja laulettua hevonpaskaa.
Kraftwerk, Depeche Mode, Yellow Magic Orchestra vai mitä näitä trendibändejä nyt olikaan.
Kunnon musaa tehtiin 70-80-luvuilla!
Suosikkibändini on Black Sabbath, joka aikoinaan haukuttiin musiikkikriitikoiden toimesta aivan lyttyyn. Mielenkiintoista on se, että tuore tutkimus on kuitenkin paljastanut Black Sabbathin musiikkihistorian älykkäimmäksi bändiksi, kun tarkastellaan sanoitusten monipuolisuutta, merkitystä ja syvyyttä.
Ei Black Sabbathin tasoista musiikkia enää tehdä, vaan pääsääntöisesti aivan kuuntelukelvotonta älämölöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksei voida sitten laulaa vaan v
Me elämme digiaikaa. Valokuvat ja tv-kuva on huipputarkkaa. Musiikissa sama homma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksei voida sitten laulaa vaan v
Ei ole et vain ole kuunnellut oikeaa musiikkia
Kuuntele nettspendiä, niin elämäsi muuttuu
Suoratoisto ja tiktok -> teollinen "biisi" , jossa tärkeintä muihin samanlaisiin sopiva viba (= helppo laittaa soittolistoille) ja tehokas koukku (= rakenne kestää jopa 15-30 sec koska tiktok ei käytä enempää kuitenkaan joten loppu on lähinnä saman toistoa).
Onneksi on yhä progea.