Alle 3 vuotiaan kanssa kerrostalossa - itku tulee
Joudutaan asumaan okt-rakennusprojektin takia kerrostalossa, eikä löydetty tietenkään maantasan kämppää kun aiempi asunto myytiin. Eikä rivaria.
Päiväkotipäivän jälkeen neljästä alkaen lapsella on aivan hirveä iltavilli 17-19.
Käytännössä lapsi siis ravaa täysiä kämppää pitkin törmäillen seinään. Tai sitten hyppii sohvalta. Tömps. Tömptömptömp. Oppi myös avaamaan ulko-oven, haettiin monesti rapusta kunnes asennettiin turvalukko. Nyt riuhtoo sitä vähän väliä.
Paiskoo kaapin ovia. Ovia. Välillä hetken leikkii mutta vain hetken.
Ei rauhoitu lukemaan eikä tekemään mitään mistä ei lähtis jumalaton ääni.
Joka ilta pidättelen itkua täällä, koska tiedän että naapurit vihaa meitä. Mutta eivät yhtä paljon miten itse vihaan asua täällä. Olisi edes rivari että vois riehua pihalla. Edessä on vielä pitkä talvi ennen muuttoa.
Näin pienen kanssa ei voi iltaisin harrastaa mitään kodin ulkopuolellakaan, kun kotiaikaa ei tulis yhtään. Sitä iltavilliä ei voi estää ja turha edes kieltää, koska se ei edes auta.
Lapsella on fysiologinen tarve päästellä pyjamassa päivän mehut.
Siitä johtuen 17-19 on käytännössä kieltämistä, itkua ja pomppimista.
Vielä 3kk pitäis kestää, mutta kaikille raksaprojektiin lähteville: ÄLKÄÄ MUUTTAKO KERROSTALOON TAAPEROIKÄISTEN KANSSA VAAN ETSIKÄÄ RIVARI TMS. VAIKKA MISTÄ!
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta en oikein ymmärrä sitä, että miksei sitä energiaa voi mennä purkamaan ulos? Mitä kotiaikaa hän tarvitsee?
Päiväkodissa ulkoilevat aamulla 8-10 ja sitten 14.30 hakuun asti. Jäädään usein leikkimään päiväkodin pihaan vielä että sais purettua energiaa.
On siellä tosi energinen ja on kokeiltu käydä päiväkodin jälkeen jossain harrastuksessa tai uimassa, mutta lapsi ei jaksa sitä, vaan itkee ja kiukuttelee sitten ja kotona oleminen sen yliväsyn takia on karmeaa.
Ensi kesänä on jo 3,5v jolloin pystyis harrastamaankin jotain illasta, mutta sitten taas asutaan jo siellä talossa eikä tarvi aatella naapureita.ap
Ei se päiväkotipäivän päätteeksi onnistu, lapsellahan on kamala nälkä kun kiukuttelee. Syötte ja menette sitten siihen kerrostalon pihalle heilumaan. Järkyttävää antaa lapsen riehua sisällä ihan turhaan.
No sitten rauhoitat sitä lasta, hyvä ihminen, etkä ruoki ja salli tuollaista päätöntä menoa ja seiniin törmäilyä. Johan tuo on lapselle itselleenkin vaaraksi tuollainen. Tuon ikäistä pitää jatkuvasti vahtia, kieltää ja komentaa. Kuulostaa pikemminkin nyt siltä, että äidillä se on fysiologinen tarve selata puhelinta jälkikasvunsa kasvattamisen sijaan.
Ja omakotitalossako sitten aiotte elää kuin pellossa vai, ja lapsi saa hakata päätään seiniin, karkailla jne. kenenkään estämättä?
Riehuminen ja kierroksilla käyminen voi olla myös merkki väsymyksestä. Liikaa virikkeitä, liikaa riehumista. Tosiaalta tulee mieleen rajaton uhmaikäinen. Testaa ja ärsyttää. Hakee huomiota. Tietää, ettei kielloista seuraa mitään. Tekee mitä haluaa. Paiskoo ovia ja riehuu. Kannatta rajata.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kyllä hyvin oudolta lapselta. Eikä aikuinenkaan varmaan ihan täydellä tankilla ajele jos sallii tuollaisen riehumisen.
Niin salliiko ap sen? Ootko kirjolla olevan äiti vai sanotko oikeesti että iltavilli on epänormaalia? 😅 Ja todellakin on normaali lapsi, joka selvästi päiväkodissa käyttäytyy niin että päästelee kotona. Valtava energia purkautuu tollasena kunnes voi laittaa johonkin iltaharrastukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, oot varmaan mun naapuri
Mä oon aika monen naapuri. Ja anteeks siitä😩
Iso kerrostalo ja joka puolella asuu joku. Onneksi ei ole aamuvilliä, ja et sentäs mennään jo nukkuun klo. 19. Silloin rauhoittuu kirjankin ääreen.
Olis vaan niin ihanaa kun vois vaan antaa pojan päästellä pitkin kämppää. Nyt käytännössä koko vuosi menee jatkuvassa komentamisessa.
Olen koittanut keksiä kotona kaikkea pyykkien lajittelua tai askaretta, täytetään tiskikonetta yhdessä tms. mutta tolle ramppaamiselle hällä taitaa olla joku fysiologinen tarveap
Jestas, normaali 3v joka tarvitsee energian purkua ja ulkoilua. Eikä sisällä kökintää päiväkodin jälkeen. Kyllä sää nyt itse oot kehittänyt ongelman eikä kerrostalo. Meillä asutaan kerrostalossa ja hyvin elettiin energisen lapsen kanssa tässä. Mikä ihmeen kotoilupakko? Ruokaa ei tarvinnut kokata jokapäivä. Mentiin ulos, uimaan, jossain vaiheessa kävi temppujumpassa jonka jälkeen kotona oli hyvin rauhassa,
Juu, kun lapsi ulkoilee jo päiväkodissa klo 14.30 - 17, niin kyllä siellä ulkona saa riehua ihan tarpeeksi. Täytyyhän hänen päästä käymään välillä kotona sisällä, syömässä ainakin. Eikä tuon ikäistä ehkä kannata enää viedä uudelleen ruokailun jälkeen ulos, koska nukkumaanmeno on jo 19 aikaan.
Auttaisiko iltakylpy? Kyllä siitäkin lähtee ääntä, mutta ei juoksisi ympäriinsä.
Tiskikoneen tyhjennykset ja pyykkien lajittelut voi hoitaa nukkumaanmenon jälkeenkin. Ei tuon ikäinen ehkä vielä jaksa olla apulaisena.
"Olisi edes rivari että vois riehua pihalla. Edessä on vielä pitkä talvi ennen muuttoa.
Näin pienen kanssa ei voi iltaisin harrastaa mitään kodin ulkopuolellakaan, kun kotiaikaa ei tulis yhtään."
Siis toivot että olisi rivari että voisit olla pihalla, mutta mietit samalla että kodin ulkopuolella ei voi harrastaa mitään koska ei tule kotiaikaa. Vähän ristiriitaista.
Sitäpaitsi miksi ei voi? Tottakai lapsi hyppii seinille kun on sisällä, mene ulos sen kanssa riehumaan.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta en oikein ymmärrä sitä, että miksei sitä energiaa voi mennä purkamaan ulos? Mitä kotiaikaa hän tarvitsee?
Niinpä, viekö se paljon kotiajasta jos käy vaikka siellä kerrostalon pihalla juoksemassa?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kyllä hyvin oudolta lapselta. Eikä aikuinenkaan varmaan ihan täydellä tankilla ajele jos sallii tuollaisen riehumisen.
Varmaan kauhea ahdistunut tunnelma siinä perheessä mikä tekee lapsesta mielenvikaisen. Äiti tuskaisena somettaa ja nyyhkyttää tilannettaan eikä lähde lapsen kanssa ulos eikä anna huomiota lapselle muuten kuin kieltäessä. Lapsi ylikierroksilla.
Vierailija kirjoitti:
Riehuminen ja kierroksilla käyminen voi olla myös merkki väsymyksestä. Liikaa virikkeitä, liikaa riehumista. Tosiaalta tulee mieleen rajaton uhmaikäinen. Testaa ja ärsyttää. Hakee huomiota. Tietää, ettei kielloista seuraa mitään. Tekee mitä haluaa. Paiskoo ovia ja riehuu. Kannatta rajata.
Seiniin törmäily voi olla merkki siitä että päässä ei ole kaikki kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Jestas, normaali 3v joka tarvitsee energian purkua ja ulkoilua. Eikä sisällä kökintää päiväkodin jälkeen. Kyllä sää nyt itse oot kehittänyt ongelman eikä kerrostalo. Meillä asutaan kerrostalossa ja hyvin elettiin energisen lapsen kanssa tässä. Mikä ihmeen kotoilupakko? Ruokaa ei tarvinnut kokata jokapäivä. Mentiin ulos, uimaan, jossain vaiheessa kävi temppujumpassa jonka jälkeen kotona oli hyvin rauhassa,
Ei kokata tarvitse joka päivä, mutta kyllähän päiväkodin jälkeen käydään kuitenkin joka päivä sisällä syömässä. Eikä siellä odota valmiiksi katettu pöytä ja lämpimät ruoat. Vai ettekö te siis syöneet päivällistä? - eri
Vierailija kirjoitti:
No sitten rauhoitat sitä lasta, hyvä ihminen, etkä ruoki ja salli tuollaista päätöntä menoa ja seiniin törmäilyä. Johan tuo on lapselle itselleenkin vaaraksi tuollainen. Tuon ikäistä pitää jatkuvasti vahtia, kieltää ja komentaa. Kuulostaa pikemminkin nyt siltä, että äidillä se on fysiologinen tarve selata puhelinta jälkikasvunsa kasvattamisen sijaan.
Ja omakotitalossako sitten aiotte elää kuin pellossa vai, ja lapsi saa hakata päätään seiniin, karkailla jne. kenenkään estämättä?
Siis luuletko että mä istun sohvalla kun hän tekee noin? 😂 Lapsella on myös isä, joka on hyvin aktiivinen täällä kotona. Ja ne kerrat kun on päätetty vielä illasta mennä ulos on päättyneet yliväsymykseen.
Poika käy nukkumaan jo 19 luontaisen rytminsä mukaan. Ja herää 7 jälkeen.
Ei todellakaan laiteta lasta nukkumaan vasta kasilta niinku ilmeisesti muut täällä, että päästäs sitten viimeset kaks tuntia rauhotella yliväsynyttä lasta.
Se että oon turhautunu elämään tässä neukkukuutiossa ei varmaankaan ole yhtä kuin se että antaisin lapsen törmäillä
Ja sitähän mä just kirjotin että juuri siksi turhauttaa, kun elämä on kieltämistä ja just tätä iltavilliä.
Jos mä antasin pojan painella menemään niin ei kait se stressais. Omakotitalossa pihalle tehdään kiipeilytelineet ja keinut, tässä kerrostalokompleksissa ei ole edes leikkipaikkaa vaan hiekkalaatikko parkkipaikan vieressä.
Mut tokihan olis täytyny muistaa et tää on vauvapalsta mihin kirjotin, täynnä empatiakyvyttömiä nettikommentoijia, joita ei oikeestaan kiinnosta muu kun toisten potkiminen ja vit tui lu.
Ap
ps Voitte muuten trollailla tän ketjun ihan rauhassa, nää parin sivun vastaukset luettuani muistin taas että mikä tää palsta on 😀 jatkakaa, mä skippaan tän nyt
Vierailija kirjoitti:
"Olisi edes rivari että vois riehua pihalla. Edessä on vielä pitkä talvi ennen muuttoa.
Näin pienen kanssa ei voi iltaisin harrastaa mitään kodin ulkopuolellakaan, kun kotiaikaa ei tulis yhtään."
Siis toivot että olisi rivari että voisit olla pihalla, mutta mietit samalla että kodin ulkopuolella ei voi harrastaa mitään koska ei tule kotiaikaa. Vähän ristiriitaista.
Sitäpaitsi miksi ei voi? Tottakai lapsi hyppii seinille kun on sisällä, mene ulos sen kanssa riehumaan.
Jos juoksee omalla pihalla tulee kotiaikaa, jos juoksee taloyhtiön pihalla ei tule kotiaikaa?
Vierailija kirjoitti:
Kai ap ajattelee, että sen parivuotiaan voi työntää omakotitalossa pihalle yksikseen ja selata itse puhelinta sisällä. Se ajatus ilmeisesti tässä takana on.
Puistoon juoksemaan ja kiipeilemään.
Jotkut pojat tarvii hirveästi liikuntaa. Esim. meillä 2-4 -vuotiaana jaksoi juosta kilometritolkulla.
Ei todella rauhoittunut aloilleen, ennen kuin liikkumistarve oli päivän jälkeen hoidettu.
Nyt on ihan rauhallinen murrosikäinen, paitsi että harrastaa runsaasti liikuntaa, mutta ei tarvi joka ilta juosta itseään väsymiseen asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis luuletko että mä istun sohvalla kun hän tekee noin? 😂 Lapsella on myös isä, joka on hyvin aktiivinen täällä kotona. Ja ne kerrat kun on päätetty vielä illasta mennä ulos on päättyneet yliväsymykseen.
Poika käy nukkumaan jo 19 luontaisen rytminsä mukaan. Ja herää 7 jälkeen.
Ei todellakaan laiteta lasta nukkumaan vasta kasilta niinku ilmeisesti m
Ihan hyviä neuvoja olet kyllä saanut, sinä se täällä vittuilun aloitit.
Outoa. Olisiko tällä lapsella joku ylivilkkaushäiriö. Olen eläkkeellä ja asunut aina kerrostalossa. Meidän 3-kerroksisessa rapussa asuu useampi lapsiperhe ja en ole mitään riehumista koskaan kuullut. Täällä on ihan hiljaista aina. Ei riehu lapset eikä aikuiset. Asun vielä "pahamaineisessa" Itä-Helsingissä.
Niin jos luit aloituksen niin siellä lukee että kieltää, mutta se on turhaa. Jokainen uhmaikäisen vanhempi tajuaa tän. Jos sun kolmella pojalla ei ole uhmaa ja et ole joutunut jankuttamaan, niin joko ne ei oo normaaleja tai sitten sä oot pelotellu ne hiljaseks.