Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin tarkoitukseen säästätte rahaa?

Vierailija
13.11.2024 |

Itse säästän että pääsisin 55 vuotiaan eläkkeelle. 

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen, että pääsisin eläkkeelle aikaisemmin. Nyt eläkeikä on lähemmäs 70.

Ennen covidia käytin rahani pääosin matkailuun, mutta enää matkailu ei ole kaikki kaikessa. Haluaisin viettää leppoisia eläkepäiviä, jolloin voisi tehdä mitä haluaa ja syödä ulkona vaikka joka päivä.

Itse en nauti ulkona syömisestä, sillä teen kotona parempaa ruokaa, kuin mitä paikkakuntani ravintoloissa on tarjolla. 

Vierailija
62/87 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan  pahan päivän varalle. Ja koska olen jo eläkkeellä, pitää olla varaa tulevaan hoivaan, joka maksaa maltaita, koska julkinen terveydenhuolot ei enää toimi. Ja se tulee romahtamaan täysin tulevien vuosien kuluessa.

Lisäksi pitää olla arkkurahat ja rahat kunnon hautajaisiin, ja mahdollisesti rahaa myös sen verran että voi matkustaa Sveitsiin jos jokin paha tauti iskee. Suomi ei saa eutanasia lakiaan voimaan vielä moniin vuosiin valitettavasti. Matkailtua on nähty muuten ihan riittävästi , ei kiinnosta. Ruokaakin voi syödä vain sen minkä mahaan mahtuu ja velaton katto on jo pään päällä. Eli siinäpä ne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa jää paljon säästöön, kun sitä ei kulu muuhun kuin ruokaan ja asumiskuluihin, jotka ovat kahden hengen taloudessa pienet. Yritän kuluttaa matkusteluun ja kahviloihin, nyt kun pääsin eläkkeelle.

Vierailija
64/87 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

*+-Vierailija kirjoitti:

Ainakin pitää autoa vaihtaa jossain vaiheessa enkä halua velkaa.

Minäkin vaihdoin autoa. Möin 20k auton pois ja ostin 5k auton tilalle. Jäi 15k säästöön, tuntuu hyvältä! "Uusi" auto on sellainen kunnon auto, johon pystyy tarvittaessa tekemään korjaukset ihan omin pikku kätösin, eikä osat maksa juuri mitään. Toki se käytettiin ennen kaupantekoa perusteellisessa kuntotarkastuksessa ja löytyneet pikkuviat laitettiin liikkeen piikkiin kuntoon, joten huolettomia kilometrejä on edessä pitkään.

Vierailija
65/87 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyellä aikavälillä:

- Lomamatkaan

- Remontteihin

- Puskuriin pahojen päivien tai todella isojen yllätysmenojen varalle (molempia onkin tähän mennessä riittänyt)

- Sijoitusasunnon ostamiseen

Pitkällä aikavälillä:

- Vanhuuden tai sairauden varalle (en luota siihen että tulen koskaan saamaan eläkettä)

- Lapsille pesämunaksi turvattuun elämään

Vierailija
66/87 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästin siihen, että pääsin 61-vuotiaana "eläkkeelle", eli lopetin työt ja elän säästöilläni varsinaiseen eläkeikään asti. Matkustaminen ei kiinnosta.

Vierailija
67/87 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinaista nimettyä säästökohdetta ei ole, mutta joka kuukausi laitan syrjään ns."pahan päivän varalle".  Kunnollinen puskuri on viisautta, ei vahingon enne.  Ja jääpähän sitten lapsille jos itselle ei käyttöä tule, kaksi  aikuista lasta.

Isältään eivät tule saamaan mitään, se tiedetään. 

Olen ollut yh siitä asti kun nuorempi oli 4,  olen oppinut varautumaan ja pitämään huolen että katastrofin varalle on oltava säästöjä.

Vierailija
68/87 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuositasolla jätän osan kuukauden rahoista käyttämättä, koska pitää olla varaa kerran vuodessa tuleviin laskuihin (vakuutuksia ja veroja). Pidemmän tähtäimen säästöistä käytän rahaa auton vaihtoon, kodin remontteihin ja lomamatkoihin. Yritän myös kerryttää rahaa niin, että joku päivä voisin ostaa kesämökin.

Vierailija
69/87 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinsanottu puskuri kun elämä voi koetella. Ainakin työttömyyttä varten.

Vierailija
70/87 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktiivisesti laitan rahaa sivuun 'hätävara'-tilille, jonne säästän silkasta turvallisuuden tunteesta. On helpottavaa nähdä, ettei esim. 3 isomman kodinkoneen hajoaminen kaada taloutta, vaikkakin veisi melkein kaikki säästöt.

Muut sijoitukset pitäisi katsastaa läpi ja tutustua mitä siellä on ja kuinka ne sijoittaisi järkevämmin. Ainakin nyt tuntuu, että aikanaan tehdyt sijoitukset olleet kovin fiksuja. Mutta mitäpä 19 vuotias, juuri vanhempansa menettänyt osaa rahalla tehdä. Ainoa järkevä asia oli laittaa suurin osa pienestä perinnöstä silleen, ettei niihin päässyt helposti käsiksi. Olin silloin täysin pankkivirkailijan vietävänä, joka tuntui innostuvan, kun kerroin etten oikein tajua näitä sijoitusjuttuja. 

Vierailija
71/87 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahan päivän varalle. Mulla tulee olemaan surkea eläke. Jos sairastuu esim. ALSiin, niin täytyy olla tarpeeksi rahaa, että voi lentää esim. Sveitsiin...

Minulla on myös säästettynä rahaa tähän.

Vierailija
72/87 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuutta varten. Lyhyemmällä tähtäimellä sitä varten, että on varaa ostaa ilman velkaa mitä milloinkin hajoaa. Pidemmällä tähtäimellä varhaista eläköitymistä varten. Lopputähtäimenä on ihmisarvoinen vanhuus ja sitä seuraava hyvä kuolema.

Olen nyt alle 50v ja kokeilin varhaista eläköitymistä. Oli tylsä kokeilu ja nyt olen taas työelämässä. Tämä kokeilu oli mahdollista järjestää niiden säästöjen turvin.

Vierailija
73/87 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahan päivän varalle. Mulla tulee olemaan surkea eläke. Jos sairastuu esim. ALSiin, niin täytyy olla tarpeeksi rahaa, että voi lentää esim. Sveitsiin...

Minulla on myös säästettynä rahaa tähän.

Sama täällä ja se päivä lähenee koko ajan. Tiedoksi, että Hollannissa homman saa halvemmalla kuin Sveitsissä. Suomalaiset vaan yleisesti tietää tuon Sveitsin paremmin ja lähtevät sinne.

Vierailija
74/87 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laadukkaaseen, erittäin nuoren näköiseen, seksinukkeen.

Vierailija
75/87 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen perheellinen kahden pienen lapsen äiti.

-pahan päivän varalle

-mahdollisesti hevosharrastukseen, aika näyttää mistä lapset kiinnostuu ja haluanko palata itse pitkän tauon jälkeen

-> jos ei siihen niin lapsien/itseni muut harrastukset

-tulevaisuuden matkusteluun koko perheen kanssa (tai luksusloma puolison kanssa kahden)

-lasten tuleviin hankintoihin puhelimista opiskeluajan avittamiseen

Kun aloitin sijoittamisen opiskeluaikana reilu 5v sitten, laitoin tavoitteekseni että osinkoja pitää tulla vuodessa niin paljon, että niillä voi rahoittaa hevosharrastuksen aikanaan. Matkaa on siihen vielä pitkälti... Voipi olla ettei koskaan toteudu mutta eipä se haittaakaan, prioriteetit ovat muuttuneet sen verran.

Vierailija
76/87 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahan päivän varalle. Usein ne tulevat vastoinkäymiset ovat aivan jotakin muuta kuin mitä osaa pelätä ja odottaa. 

Todennäköisin vaihtoehto on sairastuminen, joka vie työkyvyn pitkäksi aikaa tai lopullisesti. Silloin säästetty raha menee ihan tavallisen elintason ylläpitoon. Jotkut lääkkeet ja hoidot ovat myös tolkuttoman kalliita. Ja sitten tietysti ihan vaan työttömäksi jääminen, joka ei nykypäivänä näytä kovinkaan epätodennäköiseltä. 

Minä säästän siis sitä varten, että elämä säilyisi mahdollisimman ennallaan vaikka mitä tapahtuisi. Joku toinen taas säästää juuri sitä varten, että saisi muutettua elämäänsä. Hauskaa, kun alkaa näin miettiä!

Vierailija
77/87 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haist.pas. -rahaa säästän. Jotta voin tarvittaessa sanoa itseni irti työtehtävistä, joita en halua tehdä, ilman että olisi rahan takia pakko tehdä.

Sinänsä haluan kyllä työtä tehdä, mutta en mitä tahansa työtä.

Vierailija
78/87 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jatkuvasti pelotellaan ihmisiä sodilla, työpaikan menetyksillä ja tukien leikkauksilla, niin säästän ihan vaan selviytyäkseni näistä skenaarioista.

Vierailija
79/87 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko varhennetun eläkkeen jotenkin ostamaan kun niin moni sellaisesta kirjoittelee?

Ei tarvitse mitään "ostaa", kun sijoittaa rahansa. Omat sijoitukset saa sitten luonnollisesti nostaa milloin haluaa ja miten haluaa. Ei silloin toki virallisesti ole "eläkkeellä" eli ei saa eläkettä ennen virallista eläkeikää, mutta käytännössä on jäänyt pois töistä samalla tavalla kuin eläkkeellä. 

Vierailija
80/87 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha rauhoittaa, niin se vaan on. On kurja olla köyhä ja kipee.