Valmistumisen jälkee lasteni silmistä alkoi kadota ilo
Hesarissa äiti kertoo että lapset vslmistuivat ammattiin, lähettävät hakemuksia, hiovat CV:tä ja vievät pulloja kauppaan, kun eivät pääse töihin. Vanhemmat auttavat taloudellisesti. Jokin on pielessä.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin pelkään omani kohdalla, ei ihan vielä ajankohtaista mutta kuitenkin. Ilo hänen elämästään on kadonnut vuosi kerrallaan kun ikää tulee ja ymmärrärrystä. Ihan luokkakuvista sen huomaa kuinka hymy hyytyy.
Mites niillä muilla kuvissa olevilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pistää vihaksi, että samaan aikaan kun ihan oikeasti on monella suomalaisilla työhaluisella ja -kykyisellä vaikeuksia saada töitä, poliitikot puhuu miten ihan ulkomailta tänne tarvii rahdata kymmeniätuhansia ihmisiä lisää töihin, kun on muka työvoimapula. Ei ne tuonti-ihmiset edistä yhtään huoltosuhdetta, ellei heille saada töitä, tai jos heille löytyy työtä mutta vastaava määrä kantasuomalaisia syrjäytyy työelämästä.
Tähänkin touhuun on PerusSuomalaiset puuttuneet,ellei ole töitä,niin 3 kuukauden jälkeen pois suomesta,meidän sosiaaliturva ei kestä edes nykyisiä oleskelijoita,joille on kansalaisuus myönnetty helpotetusti RKP:N ja Vihreiden avustamina.
Tämä tilanne on täysin persujen syytä. Vallankiilto silmissäni ajettu Kokoomuksen taloussuunnitelma läpi ja aiheutettu Euroopan pahin lama.
Toivottavasti swastikat lämmittävät työttömiä, jos ei muuten niin takassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pullothan kannattaa viedä kauppaan, vaikka olisi töitäkin.
Ei kannata ostaa pulloja, jos ei ole rahaa. Tölkit on halvempia ja kevyempiä, jos on kaljaa pakko juoda. Tietenkin jos lapset juo vaan väkeviä, niin tilanne on toinen.
Vichy ja limsa kannattaa ostaa isoissa pulloissa. On halvempaa. Tietenkin jos ei ole rahaa, ei voi ostaa mitään, ei tölkkejä, ei pulloja. Paitsi velaksi.
Kaikille "minä aloitin työelämän jo 15-vuotiaana" huutelijoille, koittakaapa vaihtaa työpaikkaa tai toivoa, ettei joudu yt-kierroksilla pois potkituksi. Työtä ei todellakaan saa kävelemällä sisään.
Vierailija kirjoitti:
Pistää vihaksi, että samaan aikaan kun ihan oikeasti on monella suomalaisilla työhaluisella ja -kykyisellä vaikeuksia saada töitä, poliitikot puhuu miten ihan ulkomailta tänne tarvii rahdata kymmeniätuhansia ihmisiä lisää töihin, kun on muka työvoimapula. Ei ne tuonti-ihmiset edistä yhtään huoltosuhdetta, ellei heille saada töitä, tai jos heille löytyy työtä mutta vastaava määrä kantasuomalaisia syrjäytyy työelämästä.
Mutta työhaluisilla ei ole sitä hoitajan tutkintoa, jolla niitä töitä saisi. Pitäisi oikeasti saada enemmän ihmisiä hoitoalalle lukiokoulutuksenkin sijaan.
Me ennen vuotta oliko se 2004 töissä alle n. 22 v. olleet emme saaneet eläkekertymää niiltä vuosilta. Se oli työhisoriani kulta-aikaa ,14-23 v. Pattiin ottaa.
Vieläkö joku oikeasti yllättyy, ettei Suomessa koulun penkiltä työllistytä suoraa omalle alalle? Ei ole enää 30:een vuoteen työllistytty. Pitää olla kontakteja, kokemusta harjoittelujen ja kesätöiden kautta, mahdollisia jatko-opintoja jne. Varsinkin toisen asteen ammattikoulutus on nykyisin niin heikosti työelämään orientoivaa ja työnantajat tietävät sen, ettei pelkkä suoritettu tutkinto riitä CV:ssä rekryprosessin alkutekijöitä pidemmälle.
Suosittelisin ihan kaikkis opiskelemaan lukiossa kaksoistutkinto ja ammatillinen koulutus siinä samalla. On ihan turha kuvitella, että yliopistosta tai ammattikorkeakoulusta enää työllistyisi muualle kuin hoitoalalle.
On tosi tärkeää, että nuoret tekevät jo opiskeluaikana töitä ainakin loma-ajat - periaatteessa ihan sama, mitä töitä, mutta jalka pitäisi saada työmarkkinoiden ovenväliin tavalla tai toisella. Itse siivosin opiskeluaikana ja olin ravintoloissa tsupparina (eli keräsin likaisia astioita ja tiskasin niitä jne) - en nirsoillut töiden suhteen. Olin myös päiväkotiapulaisena.
Siitä sitten pikkuhiljaa parempiin hommiin, mutta jos niitä ei aina riittänyt, olin välillä kaupan kassalla ja kuppilassa kaljaa myymässä. Kunhan oli töitä!
Töissä tutustuu ihmisiin ja saa sosiaalista verkostoa. "Tekevälle töitä löytyy" -sanonta pitää edelleen paikkansa! Kun näyttää, että on ahkera ja luotettava, aina löytyy joku, joka tarvitsee tekijää johonkin hommaan.
Valitettavasti siihen ei voi tuudittautua, että kun opiskelee ja valmistuu, saa sitten heti oman alansa töitä. Ei se niin mene. Matka unelmaduuniin voi olla pitkä ja koukeroinen. Minä pääsin unelmieni työhön vasta noin nelikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin pelkään omani kohdalla, ei ihan vielä ajankohtaista mutta kuitenkin. Ilo hänen elämästään on kadonnut vuosi kerrallaan kun ikää tulee ja ymmärrärrystä. Ihan luokkakuvista sen huomaa kuinka hymy hyytyy.
Se on sitä aikuistumista. Lapsen elämä on huoletonta ja pitää ollakin. Teini on yrmy ihan jo ikävaiheen vuoksi, ja nuoren aikuisen täytyy ryhtyä ajattelemaan omaa elämäänsä. Sellaista se on miltei kaikilla, ethän sinä voi lapsillesi sitouttaa tietä loputtomiin.
Vierailija kirjoitti:
Sosialismi on pielessä, ja sen mukana taantuva talous.
Lähtekää nuoret töihin ulkomaille, mamman helmoista lähteminen tekee muutenkin teille hyvää!
Mikähän sosialismi?
Marinin kautta lukuunottamatta meillä on ollut porvarihallituksia kolmattakymnentä vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Se kantasuomalainen on lukenut itselleen jonkun täysin pelle-tutkinnon, alalle jolle ei ole kysyntää tai edes tarvetta ja sitten tuhertaa itkua, kun joutuu kortistoon. Menepä tarjomaan tälle sateenkaari-apulais-kulttuuri-sisällöntuottaja-kermaper*eelle jotain hyttisiivoojan paikkaa vaikka SOL:n riveissä, niin löytyy noin seitsemäntoista eri syytä, miksi just se homma ei istu omaan pirtaan.
Vierailija kirjoitti:
On tosi tärkeää, että nuoret tekevät jo opiskeluaikana töitä ainakin loma-ajat - periaatteessa ihan sama, mitä töitä, mutta jalka pitäisi saada työmarkkinoiden ovenväliin tavalla tai toisella. Itse siivosin opiskeluaikana ja olin ravintoloissa tsupparina (eli keräsin likaisia astioita ja tiskasin niitä jne) - en nirsoillut töiden suhteen. Olin myös päiväkotiapulaisena.
Siitä sitten pikkuhiljaa parempiin hommiin, mutta jos niitä ei aina riittänyt, olin välillä kaupan kassalla ja kuppilassa kaljaa myymässä. Kunhan oli töitä!
Töissä tutustuu ihmisiin ja saa sosiaalista verkostoa. "Tekevälle töitä löytyy" -sanonta pitää edelleen paikkansa! Kun näyttää, että on ahkera ja luotettava, aina löytyy joku, joka tarvitsee tekijää johonkin hommaan.
Valitettavasti siihen ei voi tuudittautua, että kun opiskelee ja valmistuu, saa sitten heti oman alansa töitä. Ei se niin mene. Matka unelmaduuniin voi olla pitkä
Sama täällä! Siihen asti mitä lie pätkää ja lasten tekoa. Nyt on hyvä taloudellinen tilanne. Kaksi asiaa kannattaa lapsille opettaa: tekemään kesätöitä heti kun pystyy, ja vielä tärkeämpi asia on se, että elämä ei aina mene niinkuin on suunnitellut. Voi olla että joutuu tekemään jotain muuta ja se on ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Kaikille "minä aloitin työelämän jo 15-vuotiaana" huutelijoille, koittakaapa vaihtaa työpaikkaa tai toivoa, ettei joudu yt-kierroksilla pois potkituksi. Työtä ei todellakaan saa kävelemällä sisään.
Eiköhän nuo 15-vuotiaana työllistyneet ole yli 70-vuotiaita. Kouluttamattomia persuja. Lapiohommiin rippikouluiässä menneitä.
Nykyään ei moinen onnistu. Ei ole lapiohommia.
Vierailija kirjoitti:
Kun poikani valmistui, hän oli ollut jo 9 vuotta kesätöissä ja työpaikka löytyi helposti.
Itse olen ollut 14-vuotiaasta kesät ja opiskeluajan töissä.
Kumpaakaan meistä ei ole tarvinnut vanhempien tai yhteiskunnan auttaa ja me molemmat tiedämme mitä pelkällä CV:llä voi pyyhkiä.
Jo kesätöistä on kova kilpailu. Yritäpä uudelleen.
Tähän sopisi kilttipojan tarina, jossa iloisesta pojasta kasvaa syrjäytynyt elämänilon menettänyt erakko.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset eivät suostu lähihoitajiksi, siivoojiksi, bussikuskeiksi, raksamiehiksi, kausityöntekijöiksi. Ne ovat niitä ihmisiä jotka juurikin huoltavat tätä yhteiskuntaa, kantasuomalainen ei noihin hommiin ala.
Vierailija kirjoitti:
Me ennen vuotta oliko se 2004 töissä alle n. 22 v. olleet emme saaneet eläkekertymää niiltä vuosilta. Se oli työhisoriani kulta-aikaa ,14-23 v. Pattiin ottaa.
Samoin. Etenkin kun putosin väliin siinäkin lakimuutoksessa, missä vanhempainvapaat, tutkinnon suorittaminen ja työttömyysjaksokin alkoi kerryttää eläkettä. Mä tein nuo kaikki pari vuotta liian aikaisin ja sitten työelämään hoitovapaan jälkeen palattuani kohta sairastuin.
Työkyvyttömyyseläkkeeni on tonni kuussa plus 250 kansaneläkettä.
Eilen kuulin, että asuintaloon tulee 2 5 miljoonan remontit ja 480 egen vastike tuplaantuu.
Onkohan Purra miettinyt, miten paljon kalliimmaksi tulee järkätä meidät työllä itsemme tappaneet yhteiskunnan piikkiin johonkin asumaan kuin tukea esim. hissiremppoja ja perusparannuksia?
Suomalaisten omistusasuntokanta siirtyy sijoittajille. Hip hei. En äänestänyt tätä enkä usko persujenkaan tätä halunneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kantasuomalainen on lukenut itselleen jonkun täysin pelle-tutkinnon, alalle jolle ei ole kysyntää tai edes tarvetta ja sitten tuhertaa itkua, kun joutuu kortistoon. Menepä tarjomaan tälle sateenkaari-apulais-kulttuuri-sisällöntuottaja-kermaper*eelle jotain hyttisiivoojan paikkaa vaikka SOL:n riveissä, niin löytyy noin seitsemäntoista eri syytä, miksi just se homma ei istu omaan pirtaan.
Ei nuo SOLit sun muut enää ees huoli kantasuomalaisia kermaperseitä. Ovat liian tietoisia omista oikeuksistaan. :D Taannoin tuli haettua eräälle isolle siivousfirmalle hommiin enkä päässyt edes haastatteluun, vaikka minulta löytyy jopa työkokemusta sivutoimisena siivoojana toimimisesta. Ulkomaalaistaustainen opiskelukaveri jonka koko nimestä taikanimi "Mohammed" löytyy pääsi haastatteluun, mutta paikka meni toiselle, kielitaidottomalle Mohammedille.
Lasten elämä on helppoa, järjestettyä. Aikuisena pitää itse järjestää omat haasteensa ja juhlansa. Transitiovaihe ottaa vähän aikaa, mutta kyllä se siitä iloksi muuttuu kun pääsee vapauden makuun