Ilman nettiä ei voi elää nykyään. Mitä ennen tehtiin kun nettiä ei ollut?
Oliko ihmiset sosiaalisempia ja kävivät baareissa juttelemassa ihmisten kanssa kun ei nettiä ollut. Minä en käynyt juurikaan baareissa. Pelasin jalista ja salibandya vapaa ajalla ja kävin töissä. Nykyään kotona iltaisin olen aina netissä. 20 v sitten katselin lähinnä telkkaria iltaisin.
Kommentit (130)
Itse olen ollut leikki-iässä ennen nettiä. Ja ennen älypuhelinta keskittyminen oli ihan eri luokkaa. Nyt 80% ajatuksista haahuilee virtuaalimaailmassa ja 20% keskittyy todellisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jo 90-luvun alkupuolella oltiin ihan täysin nintendo ja sega koukussa. Aina niitä pelattiin ja kaikki tähtäsi siihen, että milloin päästään pelaamaan. Tavallaan sama kuin nykyään älyluurikoukku, sillä erotuksella että nykyään se on kaikilla kädessä koko ajan, jopa autolla ajaessa. Hassua että alkoholisteja yms dissataan ja haukutaan, mutta samaan aikaan kaikki on koukussa siihen v***n puhelimeen, koukutus/riippuvuusmekanismi on täysin sama.
Jos kansasta esim 97% olis alkoholisteja, niin ei sitä paheksuttais ja haukuttais, se olis yleisesti todella hyväksyttyä, eikä sitä pidettäisi sellaisena huolenaiheena mitä se ansaitsisi olla. Nythän tilanne on suunnilleen tuo. Niin iso osa narkkaa digiherskaa, että sitä ei pidetä lähellekään niin suurena ongelmana mitä se voi olla. Siihen lisäks vielä se, että ruudut on todella uusi keksintö, että kaikkia vaikutuksia ei varmasti tiedetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jo 90-luvun alkupuolella oltiin ihan täysin nintendo ja sega koukussa. Aina niitä pelattiin ja kaikki tähtäsi siihen, että milloin päästään pelaamaan. Tavallaan sama kuin nykyään älyluurikoukku, sillä erotuksella että nykyään se on kaikilla kädessä koko ajan, jopa autolla ajaessa. Hassua että alkoholisteja yms dissataan ja haukutaan, mutta samaan aikaan kaikki on koukussa siihen v***n puhelimeen, koukutus/riippuvuusmekanismi on täysin sama.
Jos kansasta esim 97% olis alkoholisteja, niin ei sitä paheksuttais ja haukuttais, se olis yleisesti todella hyväksyttyä, eikä sitä pidettäisi sellaisena huolenaiheena mitä se ansaitsisi olla. Nythän tilanne on suunnilleen tuo. Niin iso osa narkkaa digiherskaa, että sitä ei pidetä lähellekään niin suurena ongelmana mitä se voi olla. Siihen lisäks vielä se, että ruudut on todella uusi keksintö, että kaikkia vaikutuksia ei var
Se millaiseksi maailma muuttuu älypuhelinten takia jää nähtäväksi. Muutos on jo menossa eikä se näytä hyvältä. Liian monet ovat mieluiten ruudun äärellä jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Pelattiin pleikkaria. Lapset pelasi lisäksi erilaisia lautapelejä. Vietettiin iltaa pelaten trivial pursuitia kasarilla. Pelattiin shakkia.
Pelattiin pleikkaria? Ihme sanonta. Pelattiin PLEIKKARILLA!
Katsottiin telkkaria ja videoita.
Vierailija kirjoitti:
Siis vhs-videoita.
Valmiita sekä äänitettiin itse telkkarista sarjoja ja elokuvia ja katsottiin niitä.
Jännä juttu. Itse taas olen huomannut että netti on supistunut niin paljon että 10 vuoden päästä kannattaa lopettaa kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut leikki-iässä ennen nettiä. Ja ennen älypuhelinta keskittyminen oli ihan eri luokkaa. Nyt 80% ajatuksista haahuilee virtuaalimaailmassa ja 20% keskittyy todellisuuteen.
Olin paljon onnellisempi Aku Ankan, Legojen ja 90-luvun pelien aikaan. Kaikki oli siistiä ja tyylikästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis vhs-videoita.
Valmiita sekä äänitettiin itse telkkarista sarjoja ja elokuvia ja katsottiin niitä.
Lisäksi äänitettiin radiosta tai toiselta kaseltilta musiikkia ja kuunneltiin niitä.
Tai sitten kuunneltiin jotain kaupasta ostettua musiikki kasettia.
Lisäksi oli korvalappustereot joihin mahtui kasetti ja sitä kuunneltiin kodin ulkopuolella esim. linja-autossa istuessa.
Ei ollut omaa puhelinta. Oli vain yksi lankapuhelin yleensä asunnossa, se oli johdolla kiinni seinässä. Soitettiin siihen ja kysyttiin onko kaveri kotona, siihen puhelimeen saattoi vastata kaverin äiti tai joku muu perheenjäsen.
Lisäksi käytiin soittamassa ovikelloa ja kysymässä onko kaveri kotona.
Sitten oli sellaisia puhelinkoppeja esim. kaupungin keskustassa mistä pystyi soittamaan, ne toimi kolikoilla.
Kirjoitettiin kirjeitä kavereille.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitettiin kirjeitä kavereille.
Siis ihan paperille ja se kirjekuoreen.
Vierailija kirjoitti:
Netti on ottanut liikaa valtaa maailmassa. Mennyt överiksi.
Ennen vietetti aikaa puolison / perheen kanssa ja lisäännyttiin, netti ja älypuhelimet tuhonneet perheet ja väestönkasvun.
Vierailija kirjoitti:
Ostin ekan tietokoneeni v 2008. En minä sitä ennen paljoakaan netissä viettänyt aikaa. T: ap
Juu ei netti ollut vielä 2000 alussa kovin yleinen, itselläkunnolla 2006
ajelin pyörällä kesksutaan 5 km joka päivä jakamaan Jeesus-trakuja ja kävin salilla ja rukoilemassa uskovien kanssa ja kotona rukoilin 24/7 muuten kielillä tai paastosin ja rukoilin 30 päivää putkeen 3x vuodessa. normipäivä. ei ollut edes televisiota.
Vierailija kirjoitti:
ajelin pyörällä kesksutaan 5 km joka päivä jakamaan Jeesus-trakuja ja kävin salilla ja rukoilemassa uskovien kanssa ja kotona rukoilin 24/7 muuten kielillä tai paastosin ja rukoilin 30 päivää putkeen 3x vuodessa. normipäivä. ei ollut edes televisiota.
Mitä nykyään sitten teet?
Vierailija kirjoitti:
Saanko pokaalin, kun olen notkunut netissä jo 35 vuotta, siis vuodesta 1989? Se oli aikaa ennen IRCiä (se tuli vasta 1990) ja webiselaimia (Mosaic tuli vasta joskus 1991 tai 1992). USENET news / rn, finger, talk ja sähköposti jo oli. Netti oli avoin, spämmi keksittiin vasta puoli vuosikymmentä myöhemmin noin 1994.
Joo ja netti oli nopea,kuvan lataamiseen meni tunti, 10 sekunnin videopätkään jo vuorokausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen nettiä oltiin aina paikallisen oman maan valtamedian varassa ja jouduttiin uskomaan aivan kaikki propaganda / manipulointi / disinformaatio ja misinformaatio...
Netin kautta voidaan nykyään avata erilaisia uutislähteitä maailmalla ja saadaan mm. sitä vertailevaa totuutta mikä valtamedioista täysin puuttuu täällä...
Mistä sinä tiedät, etteivät nämä sinun upeat vaihtoehtolähteesi pyri kusettamaan sinua?
Kusetus vain lisääntynyt.
Vuoltiin päreitä.