Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilman nettiä ei voi elää nykyään. Mitä ennen tehtiin kun nettiä ei ollut?

Vierailija
12.11.2024 |

Oliko ihmiset sosiaalisempia ja kävivät baareissa juttelemassa ihmisten kanssa kun ei nettiä ollut. Minä en käynyt juurikaan baareissa. Pelasin jalista ja salibandya vapaa ajalla ja kävin töissä. Nykyään kotona iltaisin olen aina netissä. 20 v sitten katselin lähinnä telkkaria iltaisin.

Kommentit (130)

Vierailija
61/130 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut ennen ainakaan tubettajia joilla veronkierto tärkein tulonlähde.

Vierailija
62/130 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena tehtiin käpylehmiä tai tuokkosia, vanhempana lähinnä juotiin ja naitiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/130 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen nettiä istuttiin telkkarin ääressä ja selailtiin ilmaisjakelulehtiä ja mainoksia. Eli ennenkään ihmiset eivät tehneet mitään järkevämpää tai olleet sosiaalisempia.

Baarissa ja harrastuksissa käytiin ennen nettiä aivan kuin nykyisinkin. Ei netti kaikkeen elämään kovin paljon ole vaikuttanut.

On se. Kaikki runkkaavat yksin kotona, eikä kukaan enää tee lapsia. Korreloi suoraan sen kanssa, miten kauan netin parissa keskimäärin vietetään aikaa. Ehkä hyvä globaalisti, mutta katastrofi Suomessa, joka on jo valmiiksi ylikansoittamaton.

Jo vuonna 1973 syntyvyys oli yhtä alhaista kuin nykyisin. Välillä oli vähän parempia aikoja.

Älä viitsi valehdella noin helposti tarkistettavasti asiasta. 1973 syntyvyys oli 1.49, v

Ero on hyvin marginaalinen verrattuna aiempiin vuosikymmeniin, vuosisadoista puhumattakaan.

https://stat.fi/julkaisu/cku2ehapc8hl90c58br8mqkkj

Vierailija
64/130 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joka päivä 9 tuntia netissä vähintään. Työttömänä on aikaa.

Hienoa! Minä en ehdi työssäkäyvänä olla kuin 5-6 tuntia. Lisäksi tietty mitä töissä nettiä tarvitsee. 

Vierailija
65/130 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos nuoruutta muistelee, ryypättijn ja naitiin. Nykynuorethan eivät tee kumpaakaan.

Olen todella onnellinen että ehdin juuri ja juuri elää nuoruuden ennen kuin netti tuli koteihin. 

Olen syntynyt 1970, ja olen myös todella iloinen siitä, että synnyin silloin kun synnyin. Tutustuin nettiin vasta 90-luvulla, eli yli parikymppisenä. Toki oli pelikonsoleita sun muita elektroniikkapelejä, mutta ei niiden parissa mennyt aikaa samalla tavoin kokonaisvaltaisesti, kuin nykyään älylaitteiden kanssa. Ihmiset ovat täysin kiinni kasvaneita siihen kännykkään. Ja itselläkin menee ihan liikaa aikaa täällä netissä päivittäin. Siis vielä työpäivän lisäksi.

Jos aikoinaan halusi hoitaa mitä tahansa asioita, piti lähteä ovesta ulos hoitamaan niitä. Eihän nykyään tarvitse välttämättä poistua kotoaan lainkaan, kaiken saa netistä, lääkärivastaanottoa ja kauppaostoksia myöten. 

Vierailija
66/130 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorena tehtiin käpylehmiä tai tuokkosia, vanhempana lähinnä juotiin ja naitiin.

Meillä tehtiin käpyhymiöitä, SMTP:t kirjoitettiin päreilla ja sitten tervattiin lattia simuloimaan sitä, miten USENET Newsit kulkivat Pohjoismaiden yhteisellä 64 kbit/s -linjalla Yhdysvaltoihin.

Vierailija
67/130 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jo 90-luvun alkupuolella oltiin ihan täysin nintendo ja sega koukussa. Aina niitä pelattiin ja kaikki tähtäsi siihen, että milloin päästään pelaamaan. Tavallaan sama kuin nykyään älyluurikoukku, sillä erotuksella että nykyään se on kaikilla kädessä koko ajan, jopa autolla ajaessa. Hassua että alkoholisteja yms dissataan ja haukutaan, mutta samaan aikaan kaikki on koukussa siihen v***n puhelimeen, koukutus/riippuvuusmekanismi on täysin sama.

Näin menneellä viikolla tilanteen, jossa risteyksessä odottaessani joku nainen ajoi autolla molemmat kädet puhelinta räpläten ja oli senteistä kiinni ettei pikkutyttö jäänyt suojatiellä alle. Nainen ei varmaan edes tajunnut/huomannut mitään. Onneksi tyttö ehti väistää. Vastaan tullut auto tööttäsi ja vilautti valoja, ja mitä tekee tuo puhelinta räplännyt nainen? Näyttää sentteriä! Nooooin justiinsa, meinasi ajaa pikkutytön päälle sitä s**tanan puhelinta räpeltäessään ja sitten näyttää keskaria kun joku huomauttaa että koeta nyt jumalauta keskittyä liikenteeseen. Että semmosta. 

Vierailija
68/130 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli kaikissa perheissä monta lasta joita ulkoilutettiin ja vietiin mihin milloinkin, ihan kävellen tai pulkassa vetämällä. Kyllä siihen sai aikaa kulumaan. Ja kotona tehtiin kaikki ruoat alusta loppuun itse, ei ollut Wolttia eikä valmisruokapakkauksia. Kaupassa jonotettiin yhdelle kassalle kun ei ollut itsepalvelua keksittykään. Alkossakin jonotettiin välillä. 

Telkkaria katsottiin jonkun verran iltasella, radiota kuunneltiin töissä. Soitettiin lankapuhelimella sukulaisille tai kaverille kadun toiseen päähän. 

Ennenkin oltiin yhtä homoja ja lapsettomia. 

Vierailija
69/130 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen nettiä istuttiin telkkarin ääressä ja selailtiin ilmaisjakelulehtiä ja mainoksia. Eli ennenkään ihmiset eivät tehneet mitään järkevämpää tai olleet sosiaalisempia.

Baarissa ja harrastuksissa käytiin ennen nettiä aivan kuin nykyisinkin. Ei netti kaikkeen elämään kovin paljon ole vaikuttanut.

On se. Kaikki runkkaavat yksin kotona, eikä kukaan enää tee lapsia. Korreloi suoraan sen kanssa, miten kauan netin parissa keskimäärin vietetään aikaa. Ehkä hyvä globaalisti, mutta katastrofi Suomessa, joka on jo valmiiksi ylikansoittamaton.

Älä viitsi valehdella noin helposti tarkistettavasti asiasta. 1973 syntyvyys oli 1.49, v

Jo vuonna 1973 syntyvyys oli yhtä alhaista kuin nykyisin. Välillä oli vähän parempia aikoja.

Älä viitsi valehdella noin helposti

Ero on hyvin marginaalinen verrattuna aiempiin vuosikymmeniin, vuosisadoista puhumattakaan.

Älä viitsi taas valehdella. Jos Suomen syntyvyys olisi ollut kovinkin pitkään alle 2, meitä ei olisi ollut enää tuhansiin vuosiin ollut olemassa. Tämä nyt ei ole ihan rakettikirurgiaa.

Ja opettele lainaamaan.

Vierailija
70/130 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Internet oli Suomessa jo 80-luvulla ja tämä palstakin 90-luvun alussa eli n. 35v sitten. Yhteys otettiin lankapuhelimella. 

Nyt lapset, josta silloin keskusteltiin ovat useimmat jo vanhempia ja heillä lapsia. 

Vierailija
71/130 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa hedelmällisyysluku on pysynyt yli 50v lähes saman. 

Tosin, 70-80-luvulla syntyi määrällisesti enemmän lapsia, koska synnytysiässä oli suuret ikäluokat eli 40-50-syntyneet, vaikka synnyttuvät 1.4 lasta. 

Nyt synnytysiässä ovat pienet ikäluokat eli 90-luvulla syntyneet ja jos haluttaisiin päästä määrällisesti samaan syntyneiden määrään, heidän pitäisi synnyttää 3-5 lasta. 

Vierailija
72/130 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Internet oli Suomessa jo 80-luvulla ja tämä palstakin 90-luvun alussa eli n. 35v sitten. Yhteys otettiin lankapuhelimella. 

Nyt lapset, josta silloin keskusteltiin ovat useimmat jo vanhempia ja heillä lapsia. 

Tuo ei pidä paikkaansa, vauva-palsta on aloitellut v 1998, mutta ei ollut vielä kovin yleisesti käytetty.

Internethän  yleistyi Suomessa vasta 2000-luvun alussa niin, että joku palstailu olisi onnistunut laajemmassa mitassa.

Vierailija
73/130 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein olen koko päivän netissä. Toinen työtön jolla on aivan liikaa joutilaista aikaa. Vähän pää jo hajoaa.

Vierailija
74/130 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein olen koko päivän netissä. Toinen työtön jolla on aivan liikaa joutilaista aikaa. Vähän pää jo hajoaa.

Rupea kuuntelemaan äänikirjoja, samalla voit siivoilla tai lähteä vaikka kävelemään.

Vierailija
75/130 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ennen tehtiin? Lausuttiin Kalevalan runoja pärepihdin valossa.

Vierailija
76/130 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luettiin! Kirjoja.

Vierailija
77/130 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen nettiä me lähdettiin töistä työväenopistoon. Opiskeltiin kaikkea mikä kiinnosti, mm eri kieliä. Yliopistolla oli yleisöluentoja ja käytiin teatterissa. Kun ensimmäiset tietokoneet tuli opiskeltiin tietysti tietotekniikkaa. Viikossa oli monta iltaa varattu opiskeluun. 1 ilta viikossa lähdettiin porukalla tanssimaan. Joskus lähdettiin myös ystävien kanssa ulos syömään. Harrastettiin eri urheilulajeja. Kotona oltiin lähinnä viikonloppuina ellei oltu sukulaisissa, niinkuin usein oltiin. 

Vierailija
78/130 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katottiin telkkaria, luettiin kirjoja, käytiin elokuvissa ja ulkona syömässä, juomassa ja tanssimassa. Laskut kiikutettiin pankkiin tai lähetettiin maksupalvelukuoressa. Kirjoiteltiin shekkejä maksuksi tai käytettiin käteistä. Jos käteistä piti olla, haettiin se pankin tiskiltä, samoin ulkomaan matkaa varten valuuttana tai matkashekkeinä. Good old times. 

Vierailija
79/130 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun jonotettiin laskunmaksuautomaatille. Nykyisin jokainen voi hoitaa laskujen maksun kotoaan. Katsottiin enemmän telkkaria. No nykyisin katson elokuvia ja uutisia netistä ja TV on ollut monta vuotta varastossa :). Kyllä, nykyisin vietän paljon aikaa netissä. Tähän vaikuttaa ikä, elämäntilanne.

Vierailija
80/130 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rupea kuuntelemaan äänikirjoja, samalla voit siivoilla tai lähteä vaikka kävelemään.

Äänikirjat ei ole mun juttu. Haluaisin lukea oikeita kirjoja kuten tein ennen. Stressi ja ahdistus ovat pilanneet keskittymiskykyni. Käyn kävelemässä tai pyöräilemässä lähes joka päivä. Yleensä kolme - neljä kertaa puolen tunnin - tunnin verran. Aika paljon mietin niin ikäviä asioita etten mainitse niitä tähän keskusteluun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi