Miten onnistuu käytännössä muuttaminen halvempaan asuntoon?
Jos saa tukia, ja pitäisi muuttaa halvempaan, niin miten tämä onnistuu käytännössä? Jos nykyisessä asunnossa on kuukauden irtisanomisaika, ja uusi asunto on otettava vastaan heti, niin maksaako kela sen päällekkäisen kuukauden osalta asumistukea molempiin asuntoihin? Muutenhan muutto ei mitenkään ole edes teoriassa mahdollinen, koska rahaa ei saa säästää tukia menettämättä. Toisaalta on kyllä myös lähes mahdotonta säästää pienistä tuista kuukauden vuokraa vastaavaa summaa, vaikka olisikin luvallista. Entä vuokratakuu? Maksaako kela myös sen? Ja muuttoauton vuokra? Muuttaminen ei ole halpaa. Miten tämä on tarkoitus käytännössä tehdä toimeentulotukiasiakkaana?
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Jos luottotiedot on kunnossa, voi löytyä asuntoja joissa ei peritä vuokravakuutta esim. kunnalta / kaupungilta.
Minä luulin että nyt ei saisi mistään halvempaa asuntoa joten laitoin asuntohakemuksen melko aikaisessa vaiheessa, mutta menikin vain muutama päivä ja sain asuntotarjouksen pienestä kaksiosta, ihan kiva kämppä, no ehkä sijainti on vähän meluisa liikenteen melun vuoksi, kadun varrella sijaitsee mutta vuokrassa säästää satasia entiseen verrattuna. Otin asunnon vastaan ja muutto on meneillään, ja irtisanomisajan vuoksi on tosiaan kaksi kämppää maksettavana, mutta sitten helpottaa. Onneksi tuli haettua asunto ennenkuin säästöt suli ihan kokonaan. Aika riskirajoille vajosi jo kun nykyisessä vuokra viime vuosina nousi rajuimmin koko aikana. Onhan tämä kyllä erittäin hyväkin asunto, rauhallisella sijainnilla, asialliset naapurit, jne. Mielelläni olen tässä asunut ja hyvin pitänyt, siistinä, kolhuttomana, enkä ole yhtään taulunrei
Täällä raumalla kunta ei vuokraa työttömälle asuntoa. Tein ainakin 10 asuntohakemusta kun yksiöitä on ollut vapaana niin en ole saanut asuntoa kunnalta.
Selvästi tuollainen muuttopalvelu olisi tarpeen.Kunnat voisi toimeentulotuensaajille järjestää.Suurimmalla osalla köyhistä kyllä varmaan on kavereita,jotka jeesaa.Ja silloin tuo pakukympillä palvelu riittää muuttoon.Olen itsekin lainannut esim.peräkärryä tutuille muuttajille.(Ei ole minusta lokkeilua,tarjoavat kyllä kahvit tms.)
Vierailija kirjoitti:
Mä en tällä hetkellä pystyisi muuttamaan. 120 euroa riittä noin tunniksi muuttoautolle ja kantajille. Ei ole myöskään takuuvuokraan rahaa, en pysty säästämään ollenkaan. Jos joudun muuttamaan, niin se on pikavippi, ainoa mahdollisuus. Tokikaan en pystyisi sitä ikinä maksamaan takaisin, mutta ei kai tässä tilanteessa, takuueläkkeellä ole enää niin väliä, vaikka joutuisi ulosottoon.
Kelasta saa myös muuttoavustusta.
Tässä näkee hienosti, miten tuilla eläminen passivoi ihmiset. Tai ehkä sinne tuelle päätyy se porukka, jolla ei ole kykyä huolehtia itsestään kuin täysivaltaisen aikuisen kuuluisi?
Jos meikäläinenkin onnistui melkein 20 vuotta hoitamaan muutot, vuokrat ja vakuudet ihan itse tienatulla osa-aikaisen työn minimipalkalla, päihde- ja mielenterveysongelmista sekä useista perussairauksista huolimatta, mikä teitä tukipummeja vaivaa? Asenne, että joku muu hoitaa asianne kuntoon?
Vierailija kirjoitti:
Tässä näkee hienosti, miten tuilla eläminen passivoi ihmiset. Tai ehkä sinne tuelle päätyy se porukka, jolla ei ole kykyä huolehtia itsestään kuin täysivaltaisen aikuisen kuuluisi?
Jos meikäläinenkin onnistui melkein 20 vuotta hoitamaan muutot, vuokrat ja vakuudet ihan itse tienatulla osa-aikaisen työn minimipalkalla, päihde- ja mielenterveysongelmista sekä useista perussairauksista huolimatta, mikä teitä tukipummeja vaivaa? Asenne, että joku muu hoitaa asianne kuntoon?
Ilman rahaa ei tule mistään mitään ja se on se asia joka "passivoi", kun mitään et pysty tekemään kun kaikki maksaa mutta rahaa ei ole! Siihen lisättynä vielä orpon viemä suojaosuus, nyt jos teet jonkun työkeikan, tuet viivästyy, niitä leikataan, ja joudut taloudellisiin vaikeuksiin, luottotietoihin voi tulla merkintöjä jos vuokrat viivästyy, ym.
Sairasta keulimista tuollainen, no mainitsitkin kyllä mistä voi johtua...
Minä jouduin juuri lapsen kanssa muuttamaan, ja sain 120 e muuttoavustusta..muutimme 20 km päähän eikä minulla ole ajokorttia eikä ketään joka olisi auttanut muutossa kuin 75 v äitini. Hänen kanssaan siirsimme tavaroita peräkärryllä ja kannoimme huonekaluja ja laatikoita. Asunnot olivat 2 pvä päällekkäin jonka aikana yritin hoitaa muuton,lapsi oli käytännössä yksin koko sen ajan. Jouduin kuitenkin palkkaamaan Torin kautta miehen pakulla jotta sain sohvan jne vietyä joita ei jaksettu äitini kanssa kantaa. Muuttoon meni n 300 peräkärryn vuokrinneen, lastikoineen ja kantajan palkkaan ja bensoihin. Otin pikavippiä jota nyt makselen. Nyt asunto kaaoksessa,pitäisi taas maksaa jollekkin joka kokoaisi lapsen sängyn,laittaisi valaisimet paikoilleen ( en ylety itse) jne. Ei riitä nyt rahat siihen.
Se on valtava työ kun asuu lapsen/ lasten kanssa kaksin ja muuttaa jos ei ole tukiverkkoja. Edellisessä asunnossa olo kaikki kunnossa ja paikallaan. Kyllä tämä stressaa kun tekemistä olisi niin paljon että asunnon saisi kuntoon. Olen työtön mutten halunnut kaikkea irtainta myydä kun muistuttavat lasta entisestä kodista jota ikävöi ja josta ei olisi halunnut muuttaa. Asuimme siinä aiemmin perheenä ennen eroa, mies löysi uuden naisen. Lapsella muistot perheestä siinä edellisessä asunnossa ja siksi muutto oli hänelle vaikea. Koulussa menee nyt tosi huonosti.
Tuletteko tekin aina ensimmäiseksi kipeäksi jos muutatte uuteen jonkun toisen jäljiltä olevaan kämppään?
Joku lievä outo haju tuossa seuraavassa kämpässä, laitoin puoli lasillista etikkaa kokeeksi makuuhuoneeseen, keittiöön ja jääkaappiin kun sekin haiskahti vähän. Toiveajatteluna että etikka imisi hajuja ja etikkahöyryt tappaisi mahdollisia mikrobeja tms.
Vierailija kirjoitti:
Tuletteko tekin aina ensimmäiseksi kipeäksi jos muutatte uuteen jonkun toisen jäljiltä olevaan kämppään?
Joku lievä outo haju tuossa seuraavassa kämpässä, laitoin puoli lasillista etikkaa kokeeksi makuuhuoneeseen, keittiöön ja jääkaappiin kun sekin haiskahti vähän. Toiveajatteluna että etikka imisi hajuja ja etikkahöyryt tappaisi mahdollisia mikrobeja tms.
Joo, 37,9 kuumetta, koko vuoden ei ole ollut mitään ja nyt j-lauta sitten kesken muuton pahimmalla mahdollisella hetkellä pitää vielä kipeäksi tulla prkeleen prkele!!! Tämä muutto on ihan alusta asti lähtenyt menemään pieleen ihan kaikin mahdollisin tavoin stanan stana, kirottu olkoon orpo ja purra stanan leikkureiineen!!!!
Vierailija kirjoitti:
Olisin muuttanut halvempaan asuntoon mutta kela ei hyväksynyt enkä saanut muuttokustannuksiin rahaa. 97 euroa olisi ollut halvempi vuokra. Nauhoitin puhelun vielä kelan kanssa ja sanoivat ettei toimeentulotukea saa muuttoon. Kysyin sitten että mites se kun hallitus päätti että piitäisi etsiä halvempi asunto niin se kela virkailija sanoi ettei se aina onnistu. Siis mitä ihmettä sekoilet kyselin mutta en saanut tukea.
Varmaan uudessa asunnossa olisi ollut kelan rajoja suurempi vuokra, en muuta keksi
No sulla on 1kk irtisanomisaika.
Älä irtisano nykyistä asuntoa ennen kuin olet löytänyt uuden.
Eli jos tässä kuussa löydät uuden asunnon jonka otat vastaan 1.1.2025. voit irtisanoa nykyisen asuntosi tämän kk aikana.
Haet kelasta hakemuksella vuokratakuuta ja uuden asunnon vuokrasumman.
Haet samalla myös muuttoavustusta muuttokuluihin.
Vierailija kirjoitti:
No sulla on 1kk irtisanomisaika.
Älä irtisano nykyistä asuntoa ennen kuin olet löytänyt uuden.
Eli jos tässä kuussa löydät uuden asunnon jonka otat vastaan 1.1.2025. voit irtisanoa nykyisen asuntosi tämän kk aikana.
Haet kelasta hakemuksella vuokratakuuta ja uuden asunnon vuokrasumman.
Haet samalla myös muuttoavustusta muuttokuluihin.
Hakeminen ja saaminen eivät ole sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Pakataan tavarat, tilataan muuttoauto tai kuljetetaan tavarat itse ja puretaan lasti uudessa asunnossa. Ei ole rakettitiedettä.
Oletko t yhmä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sitten kannattaa opetella joku taito, jolla voit käydä vaihdantakauppaa ja sillä tavoin korvata taloudelliset kustannukset. Esim. neulot villasukkia kavereille ja voit saada muuttoapua."
Mitä kohtaa et ymmärtänyt kun sanottiin ettei ole kavereita.
Hanki niitä kavereita. Miten voi olla noin yksinkertainen. Ja vielä parempi, mee töihin!
Oletko sinä vapaaehtoinen ap:n kaveriksi vai oletko sitä mieltä, että se on jonkun muun homma?
Yksi muuttamisen monista huonoista puolista on se, että kun edellisessä asunnossa kaikki oli järjestyksessä ja tiesi mistä mikin löytyy, muuton vuoksi se järjestys rikkoutuu etkä enää löydä mitään mistään.
Mä muutin nokkakärryillä ja peräkärryllä. 80% tavaroista kiertoon, kolmiosta yksiöön. Omaisuus banaanilaatikkoohin, 3 huonekalua tuli mukaan.
Kirjastosta nokkakärryt ja vein kaikki alas odottamaan. Lastattiin autoon ja toisessa päässä autettiin huonekaluissa.
Asunnon sain tekemällä itse fb hen ilmoituksen. Annoin päivän milloin voin muuttaa ja max vuokran. Vuokranantaja lupasi ei nosta vuokraa, mutta sopimuksessa luki vuokrantarkastuspäivä on tammikuu ja oli syksy. Onneksi vaadin muuttamaan korotus voidaan tehdä vasta seuraavan vuoden tammikuussa. Tammikuussa sitten tuli 30 e korotus, pyysin tarkistamaam sopimusta. Sanoi on muutenkin niin edullinen. Seuraavana tammikuussa tuli korotus sitten 50 e jairtisanoin asunnon samantien
Vierailija kirjoitti:
Mä muutin nokkakärryillä ja peräkärryllä. 80% tavaroista kiertoon, kolmiosta yksiöön. Omaisuus banaanilaatikkoohin, 3 huonekalua tuli mukaan.
Kirjastosta nokkakärryt ja vein kaikki alas odottamaan. Lastattiin autoon ja toisessa päässä autettiin huonekaluissa.
Asunnon sain tekemällä itse fb hen ilmoituksen. Annoin päivän milloin voin muuttaa ja max vuokran. Vuokranantaja lupasi ei nosta vuokraa, mutta sopimuksessa luki vuokrantarkastuspäivä on tammikuu ja oli syksy. Onneksi vaadin muuttamaan korotus voidaan tehdä vasta seuraavan vuoden tammikuussa. Tammikuussa sitten tuli 30 e korotus, pyysin tarkistamaam sopimusta. Sanoi on muutenkin niin edullinen. Seuraavana tammikuussa tuli korotus sitten 50 e jairtisanoin asunnon samantien
Ahneet paskavuokranantajat stana.
Nyt näköjään paljastuu että asunnossa tai kenties koko talossa, johon jouduin muuttamaan asumistukileikkauksen takia, onkin jonkinlainen hyönteisongelma, lattialta olen bongannut muutaman minkälie ötökän parin päivän aikana.
En ihmettelisi jos menetän järkeni kaikkien näiden vastoinkäymisten seurauksena, mikään ei mene näköjään enää hyvin, kaikki menee vain huonompaan suuntaan ja tulee vain täysin ennalta-arvaamattomia vastoinkäymisiä lisäksi!!!
Aina noissa pirun kätyrien lakimiesten sorvaamissa "sopimuksissa" lukee, että asunto vuokrataan "siinä kunnossa kuin se on", mutta eipä pikaisella 5 minuutin asuntonäytöllä tule ilmi puoletkaan asunnon todellisesta kunnosta ja piilevistä ongelmista!!!
Kun muuttaa pienempään, niin kannattaa varautua etukäteen, että kaikki tavarat ei mahdu. Laskin myös, että käytettyjen huonekalujen muuttaminen muuttoautolla ei kannata, joten möin huonekalut ja muutin vain vaatteet, muutaman kirjan, osan astioista, verhot, yhden pienen maton, pari valaisinta, liinavaatteet ja petivaatteet sekä ompelukoneen ja tietokoneen. Työpöydän tuolin otin myös mukaan, Ne sai muutetuksi matkalaukuissa bussissa ja yhden sukulaisen autossa. Olen hankkinut (käytettyjä) huonekaluja tilalle tänne uuteen. Hyvä puoli on, että nyt saa hankituksi sellaiset huonekalut, jotka sopivat juuri tähän asuntoon. Ei ne vanhat olisi kovin hyvin sopineetkaan.
Olisin muuttanut halvempaan asuntoon mutta kela ei hyväksynyt enkä saanut muuttokustannuksiin rahaa. 97 euroa olisi ollut halvempi vuokra. Nauhoitin puhelun vielä kelan kanssa ja sanoivat ettei toimeentulotukea saa muuttoon. Kysyin sitten että mites se kun hallitus päätti että piitäisi etsiä halvempi asunto niin se kela virkailija sanoi ettei se aina onnistu. Siis mitä ihmettä sekoilet kyselin mutta en saanut tukea.