Hyvä lukio Helsingissä, auttakaa
Kyllä on vaikeaa tämä lukion valinta. Nuorelle itselleen on kuulemma ihan sama mikä lukio, mutta kyselee minulta kuitenkin apuja.
Kertokaa jotain te, jotka tiedätte.
Kyseessä ujo poika, joka harrastaa kilpaurheilua ja musiikkia. Keskiarvon puolesta pääsee mihin tahansa lukioon, jonne pelkällä keskiarvolla haetaan.
Kommentit (142)
Opiskelin Ressussa 92-95. Silloin piti olla ka 9,5. Jo tuolloin Ressuun tultiin pääkaupunkiseudun lisäksi kauempaakin. Aika tasaisesti oli Helsingistä, Espoosta ja Vantaalta ja sen lisäksi muualta Suomesta sieltä täältä.
Tyhmä kysymys. Älä valehtele, hän on lökäpöksy ja menee amikseen. Sivariin hän ei rohkene mennä joten päätyy vankilaan ja sitäkautta rikollisjengiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on nelikymppisiä työkavereita, joiden elåmän hienoin saavutus on se, että opiskelivat ressussa. Sitä sitten pitää kohteliaisuuttaan ihailla.
ap, kannettu vesi ei kaivossa pysy. Pojan pitää itse löytää tiensä ja porukkansa. Se meneekö siihen tai tähän lukioon on ihan sama.
Ressu ei ollut vielä 40 vuotta sitten kaikkein paras, vaan Tapiolan ja Etelä- Tapiolan lukiot olivat parhaita.
Nyt ei historiat kiinnosta mitä joku oli 40 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on nelikymppisiä työkavereita, joiden elåmän hienoin saavutus on se, että opiskelivat ressussa. Sitä sitten pitää kohteliaisuuttaan ihailla.
ap, kannettu vesi ei kaivossa pysy. Pojan pitää itse löytää tiensä ja porukkansa. Se meneekö siihen tai tähän lukioon on ihan sama.
Ressu ei ollut vielä 40 vuotta sitten kaikkein paras, vaan Tapiolan ja Etelä- Tapiolan lukiot olivat parhaita.
Mitä sä selität? Etis on kyllä edelleen huippulukio. Sisäänpääsykeskiarvo ei ole yhtä korkea kuin jonnekin Ressuun, mutta yo/kirjoitusten arvosanat ja etenkin opetus on huippuluokkaa. 3 lapsen kokemuksella
Matematiikasta kiinnostuneelle myös Otaniemen lukion luma-linja voi olla hyvä vaihtoehto, jos yhteydet sinne ovat kohtuulliset. Lukio on metroaseman vieressä, joten kaikkialta metron varrelta pääsee sinne hyvin.
Kun poikani aloitti opiskelut Aallon tefyllä, niin 70 kurssikaverista yli 10 oli Olarin lukiosta, joka sen jälkeen on muuttunut Otaniemen lukioksi.
Vierailija kirjoitti:
Missä näistä on hyvät matematiikan, fysiikan ja kemian opettajat?
Tuohon on mahdoton vastata, koska hyvä yhdelle on huono toiselle. Kun tyttäreni oli noin 10 vuotta sitten Ressussa, hän auttoi monia koulukavereitaan matematiikassa, koska näille kavereille matematiikan opetus oli liian vaikeaa eli opettaja oletti liikaa oppilaiden omaksumiskyvyiltä. Nämä kaveritkin olivat kuitenkin tulleet kouluun noin 9,5 keskiarvolla. Tyttärelleni kuitenkin opetus sopi hyvin.
Olin yhtenä avointen ovien päivänä seuraamassa fysiikan tuntia, ja minusta opettaja selitti asiat loistavasti. Tosin kuulin, että ko. opettaja opetti suurimmaksi osaksi IB-puolella ja piti vain pienen määrän kursseja normipuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Historian näkökulmaa ei pidä missään nimessä vähätellä. Toiset näistä eliittilukioista voi olla lopulta tähdenlentoja, toiset taas ei. Yleisesti ottaen kannatan eliittilukioon menoa, mutta mikä niistä? Näkökulmia on tosiaan monia, kuten täälläkin todettu.
Vierailija kirjoitti:
Missä näistä on hyvät matematiikan, fysiikan ja kemian opettajat?
Kaikissa. Myös niissä peräkylän traktorilukioissa. Opetus on kaikkialla hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Yli ysin keskiarvon lukioista se joka on lähin.
Tämä, ei niissä oikeasti valtavasti eroja ole. Joka koulusta löytyy niitä, joille kokemus oli ikävä ja niitä, jotka tykkäsi.
Mukava koulumatka ja suurin osa opiskelukavereista järkevän matkan päässä tärkeämpää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin sinne pääsi kuka vaan, nyt on vuosia ollut ka rajat korkeita. Etis ei oo enää paras, oppilaita menee Otaniemen lukioon.
Vierailija kirjoitti:
Lapset tykkäsivät kyllä Ressusta. Muistutus, jos kovin kirkkoallerginen, että lakitustilaisuus järjestetään viereisessä Vanhassa kirkossa.
meillä oli isänsä eri uskontoa niin vaan tuli vanhaan kirkkoon,
Vierailija kirjoitti:
Matematiikasta kiinnostuneelle myös Otaniemen lukion luma-linja voi olla hyvä vaihtoehto, jos yhteydet sinne ovat kohtuulliset. Lukio on metroaseman vieressä, joten kaikkialta metron varrelta pääsee sinne hyvin.
Kun poikani aloitti opiskelut Aallon tefyllä, niin 70 kurssikaverista yli 10 oli Olarin lukiosta, joka sen jälkeen on muuttunut Otaniemen lukioksi.
tefyllä ilmeisesti älykkäintä opiskelijaa koko Niemessä,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nyt pitkä matematiikka, fyke mm
Missä asutte???? Junalla jos tulee niin Kalevankatu suht lähellä eli Ressun lukio mikäli riittää ka. Norssi Eirassa Ratakadulla,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä selität? Etis on kyllä edelleen huippulukio. Sisäänpääsykeskiarvo ei ole yhtä korkea kuin jonnekin Ressuun, mutta yo/kirjoitusten arvosanat ja etenkin opetus on huippuluokkaa. 3 lapsen kokemuksella
jotkut oppilaat jotka menisi sinne niin osa huipuista menee Otaniemen lukioon.
Miten von kirjoitettu ympäri Suomen, yo.tilastot.fi
Kaikki Helsingin lukiot on hyviä. Tästä on ihan tutkimuskin tehty: tavislukioiden ne oppilaat, jotka olisivat keskiarvonsa puolesta päässeet ns. eliittilukioihinkin, suoriutuvat ylppäreissä yhtä hyvin kuin eliittilukiolaisetkin.
En ajattele tässä vain puhtaasti opetusta, vaan myös sitä, että nuori saisi kavereita ja pääsisi hyvään seuraan.
Vierailija kirjoitti:
En ajattele tässä vain puhtaasti opetusta, vaan myös sitä, että nuori saisi kavereita ja pääsisi hyvään seuraan.
No tähän vaikuttaa ennenkaikkea nuori itse. Kuten todettua, joku yli ysin lukio kannattaa valita. Helsingissä Ressu, Norssi(t), SYK, TYK jne. Kaikki hyviä. Oma lapsi yhdessä noista ja jonkun verran tiedän hänen kauttaan oppilaita myös noista muista. Kaikki on yhtä tyytyväisiä.
Lapset tykkäsivät kyllä Ressusta. Muistutus, jos kovin kirkkoallerginen, että lakitustilaisuus järjestetään viereisessä Vanhassa kirkossa.