Hyvä lukio Helsingissä, auttakaa
Kyllä on vaikeaa tämä lukion valinta. Nuorelle itselleen on kuulemma ihan sama mikä lukio, mutta kyselee minulta kuitenkin apuja.
Kertokaa jotain te, jotka tiedätte.
Kyseessä ujo poika, joka harrastaa kilpaurheilua ja musiikkia. Keskiarvon puolesta pääsee mihin tahansa lukioon, jonne pelkällä keskiarvolla haetaan.
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, sekin vielä, että pitäisi olla poikia myös, ei pelkkiä tyttöjä..
Sellaista lukiota ei ole, jossa olisi pelkkiä tyttöjä. Onko tämä koko ketju trollausta?
Helsingin kuvataidelukion opiskelijoista noin 90% on tyttöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista lukiota ei ole, jossa olisi pelkkiä tyttöjä. Onko tämä koko ketju trollausta?
Kallion lukiossa jotakuinkin sama homma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai semmoiseen menekään muut kuin tulevat epätoivoset ja köyhät taiteilijaluonteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kallion lukiossa jotakuinkin sama homma.
Ei kai siellä siellä saa olettaa tuommoista.
Eikö kaikissa lukioissa ainakin Helsingissä nykyisin ole iso enemmistö tyttöjä? Sen suhteen ei varmaan ole väliä mihin sitä menee.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kaikissa lukioissa ainakin Helsingissä nykyisin ole iso enemmistö tyttöjä? Sen suhteen ei varmaan ole väliä mihin sitä menee.
Lumapainotuksissa taitaa vielä pojat olla enemmistössä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Tietysti nuori päättää itse, hän vaan ei itsekään tiedä ja siksi äiti täällä kyselee.
Peruskoulussa ei ole kiusattu ja muutama kaverikin on, mutta aika paljon on joutunut peruskoulussa 'odottamaan', eli oppii asiat nopeasti ja varmaan korkean keskiarvon lukio voisi sopia. Järjestääkö lukiot mitään tutustumispäiviä?
Ap
Poikasi kuulostaa fiksulta nuorelta. Jos on noin hyvä koulussa, onko hänellä jotain urahaaveita jo? Onko Helsingissä esim. luonnontiedelinjaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Tietysti nuori päättää itse, hän vaan ei itsekään tiedä ja siksi äiti täällä kyselee.
Peruskoulussa ei ole kiusattu ja muutama kaverikin on, mutta aika paljon on joutunut peruskoulussa 'odottamaan', eli oppii asiat nopeasti ja varmaan korkean keskiarvon lukio voisi sopia. Järjestääkö lukiot mitään tutustumispäiviä?
Ap
Poikasi kuulostaa fiksulta nuorelta. Jos on noin hyvä koulussa, onko hänellä jotain urahaaveita jo? Onko Helsingissä esim. luonnontiedelinjaa?
Kannattaa miettiä myös, mistä löytäisi sopivimman tyttöystävän itselleen. Nuo hyvät miehet pariutuvat nopeasti jo lukioaikana, koska poikia on vähemmän ja olisi hyvä, että pariutuisi mahdollisimman sopivan älykkään tytön kanssa. Ujon pojan sielunkumppani ei välttämättä ole sellainen kauppistyttö, mutta luonnontiedelinjoilla taas on vaikea löytää tyttöystävää, ellei ole laaja ystäväpiiri muualtakin.
Missä näistä on hyvät matematiikan, fysiikan ja kemian opettajat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En panisi niihin kouluihin, joissa vaaditaan yli ysin keskiarvoa. Ruokkii ylenmääräistä suorittamista.
Pelkkää hyvää sanottavaa eliittilukioista. Tuttavapiirissä kaikki ovat käyneet niissä pelkästään. Laadukkaita ja laadukkaita kavereita niissä.
Siellä voi ostaa kavereita. Tehdä diilejä. Kaikki on kauppatavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on nelikymppisiä työkavereita, joiden elåmän hienoin saavutus on se, että opiskelivat ressussa. Sitä sitten pitää kohteliaisuuttaan ihailla.
ap, kannettu vesi ei kaivossa pysy. Pojan pitää itse löytää tiensä ja porukkansa. Se meneekö siihen tai tähän lukioon on ihan sama.
Ressu ei ollut vielä 40 vuotta sitten kaikkein paras, vaan Tapiolan ja Etelä- Tapiolan lukiot olivat parhaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on nelikymppisiä työkavereita, joiden elåmän hienoin saavutus on se, että opiskelivat ressussa. Sitä sitten pitää kohteliaisuuttaan ihailla.
ap, kannettu vesi ei kaivossa pysy. Pojan pitää itse löytää tiensä ja porukkansa. Se meneekö siihen tai tähän lukioon on ihan sama.
Ressu ei ollut vielä 40 vuotta sitten kaikkein paras, vaan Tapiolan ja Etelä- Tapiolan lukiot olivat parhaita.
Korjaus ei 40 vuotta sitten, vaan noin 25 vuotta sitten, jolloin noin nelikymppiset opiskelivat. Silloin Ressuun menivät pääasiassa jo Helsingissä asuvat, kun nykyisin sinne tulee muualtakin Suomesta lukiolaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjaus ei 40 vuotta sitten, vaan noin 25 vuotta sitten, jolloin noin nelikymppiset opiskelivat. Silloin Ressuun menivät pääasiassa jo Helsingissä asuvat, kun nykyisin sinne tulee muualtakin Suomesta lukiolaisia.
Ei pidä paikkaansa. Silloin kun minä sinne menin -99 niin Ressussa oli Suomen korkein keskiarvoraja, taisi olla 9,44 tai jotain sinne päin. Kaveri meni Etelä-Tapiolaan, sinne pääsi alle ysillä.
Mistäs tämä tieto on tullut? Mikään tästä ei kyllä ole ollenkaan totta. "Työelämään sijoittuminen voi olla sosiaalisten rajoitteiden takia haastaavaa" ei oikeastaan tarkoita yhtikäs mitään, mutta Päivölästä valmistuneiden työllistymisessä ei ole mitään valitettavaa, eikä "sosiaaliset rajoitteet" ole sen huonompia kuin missään muussakaan huippulukioissa (todennäköisimmin nämä sosiaaliset rajoitteet rikkoontuvat jopa helpommin Päivölässä). Lisäksi tuo tekoälyosuus on vähän hassu, sillä en itse ole ikinä kokenut, että sillä on mitään korrelaatiota Päivölän kanssa. Tohtoreiksi kuitenkin Päivölästä valmistuneista väittelee noin joka neljäs, joten tutkijan ura mahdollisuutena on ihan hyvä huomio.
Vierailija kirjoitti:
En panisi niihin kouluihin, joissa vaaditaan yli ysin keskiarvoa. Ruokkii ylenmääräistä suorittamista.
Päinvastoin, pääsee kaltaiseensa seuraan eikä tunne itseään epänormaaliksi. Kaikki heikoin häiritsevä aines loistaa myös poissaolollaan.
Haluaako urheilulinjalle eli onko Suomen parhaimmistoa lajissaan? Tai harrastaako musiikkia niin aktiivisesti, että menisi musalukioon?
Kulkeeko julkisilla? Miten kouluun pääsee julkisilla kotoa? Onko kavereita, ja haluaako heidän kanssa samaan?
Haluaako huippulukioon vai sinne, mihin kaverit?
Musisointia ja luovuutta: Sibelius-lukio
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkää hyvää sanottavaa eliittilukioista. Tuttavapiirissä kaikki ovat käyneet niissä pelkästään. Laadukkaita ja laadukkaita kavereita niissä.
Siellä voi ostaa kavereita. Tehdä diilejä. Kaikki on kauppatavaraa.
Mistä tällainen ajatus tuli päähän?
Ei ole pääsykoetta Mäkelänrinteeseen.