***LOKAlutuset laskiaistiistaina***
Kommentit (33)
Hei vaan kaikille, täällä yksi lisää lokalutusiin.
La on 12.10, tosin uskon, että ultrassa muuttuu, koska kiertoni on mitä epäsäännöllisin 31-49 päivää. Eka testi näytti kovin hailakkaa punaista, joten en tietenkään uskonut asiaa, nyt kun testejä on takana viisi (oikeesti :-)), niin pikku hiljaa alkaa uskomaan ja kun eilen alkoi ellotus jota on kestänyt koko ajan, niin eiköhän pulla (tai mistäs sen tietää, pullat) ole hyvin uunissa.
Esikoispoika meillä on kaksi vuotias eli 02/05. Silloin ei ollut mitään pahoinvointia eikä edes pienintäkään ellotusta.
Tästä se lähtee...
Huh, mikä olo. En oksenna sentään, mutta jatkuva kuvotus eikä mikään meinaa maistua. En ole syönyt ruokaa kahteen (!) päivään, vain hedelmät ja jugurtti maistuu - hyvin pieninä annoksina. Paino on laskenut jo nyt... Saa nähdä miten on sitten kun on neuvola.
Koko ajan sellainen heikko olo, huimaa ja kuvottaa. Osasyy varmaan se, etten ole syönyt. Kahvikin nyt jäänyt juomatta... Aika erilaista kuin ekassa raskaudessa, silloin söin mielelläni melkein mitä tahansa, etenkin rasvaista ruokaa :) Mutta ehkä sekin vaihe vielä tulee, ja tää on vain alkuviikkojen ellotusta.
Joskuli, tuo Aydin Tekayn kiekko on minusta luotettavin (eilisessä pinossa oli linkki, googlesta löytyy Tekay Kiekko -sanoilla). Minullakin viim. kuukautiset 11.1., kierto tosin 28 päivää, nyt rv 5+4. La 18.10.
Taas on kovat pakkaset, ei menty nyt aamulla pojan kanssa ulkoilemaankaan. Iltapäivällä sitten.
Voikaahan hyvin!
Tirlittan rv 5+4
Hei!
Ilmoittauduín juuri mukaan listoille ja hämmästys oli kieltämättä suuri, kun laskurista selvisi, että mennään jo kahdeksatta viikkoa. Olin itse saanut tulokseksi hieman vähemmän... No tällaisia kömmähdyksiä sattuu ensikertalaisille. Olo ei varsinaisesti ole huono, vatsassa hiukan painaa, mutta kovasti on väsyttänyt. Koska tästä pitäisi lähteä tutkimuksiin tai varailla neuvola-aikoja?
Iloista tiistaita kaikille!
Huomenta kaikille täältäkin:) Meillä pakkas aamu on lähtenyt vähän hitaasti käyntiin, ihmeen oireeton olo (*koputtaa puuta*), on vieläkin! Vähän vieläkin epäilyttää tuo plussa, aiemmissa raskauksissa on tässä vaiheessa jo etonut 24/7, ja väsyttänyt aivan tolkuttomasti!
Nyt tulee huonon olon aaltoja vain jos maha pääsee ihan tyhjäksi asti, joka kyllä tuntuu tapahtuvan aika usein;/ Jatkuvasti pitäisi syödä jotain..Ihme kyllä karkit ja herkut ei oikein maistu, vaan ihan kaikki suolainen ja kunnon ruoka, ekassa raskaudessakin oli näin, toisessa söin mitä vaan, ja mitä epäterveellisempää, sitä enemmän sitä teki mieli..ja se kylllä kostautui, nyt tekisi mieleni selvitä vähän pienemmällä painon nousulla, mutta..nähtäväksi jää saanko pidettyä itseni kurissa;)
No, kaipa sitä pitäisi alkaa ährätä lapsille tamineet päälle, ja lähteä kauppaan!
Joku (anteeksi erittäin huono nimimerkkimuisti) mietiskeli miten viikot menee, minä olen katsonut täältä:
http://www.oys.fi/index.php?option=com_wrapper&Itemid=111
Mukavaa päivänjatkoa kaikille:)
Vanile rv6+2
Jonskuli, mulla on sama kierto kun sulla eli 24 päivää, olin eileen neuvolassa ja laski 28 mukaan sen kuitenkin ja sanoi että saattaa muuttua LA ultrassa sitten kun kierto on niin lyhyt.
Mullakin tuntuu tänään myös jotenkin aivan oireettomalta ja tähän asti olen potenut valtavaa pahoinvointia ja viime päivinä oksentelua ja nyt ei tunnu sitten niin mitään. Väsymys tuntui katoavan jo pari päivää sitten. Mun aikaisemmassa keskenmenossa se oli viikolla 10, mut sikiö oli kuollut viikolla 9. Yritän nyt olla miettimättä asiaa, toivon että kaikki menee hyvin, mutta jos ei niin sitten vaan uutta yrittämään.
No katsellaan eteenpäin miten menee.
Nyt tytön kanssa ulos, illalla jos olisi enemmän aikaa kirjoitella.
Katuska ja 8+0
rosena (? tai sinnepäin), meillä on myös 02/05 esikoispoika. Aika hulinaa välillä, vaikka poika onkin rauhallinen :)
rvamur, kannattaa soittaa neuvolaan saman tien, mulla oli ekassa raskaudessa ensimmäinen neuvola rv 8+ jotakin tienoilla. Että saat sitten tietää että kaikki ok, ja saat kuulla miten elät " terveellisesti" raskausajan. Alussa kannattaa olla tarkkana. Ja siellä hoputetaan heti syömään ainakin d-vitamiinilisää, jollet jo syö :) Kannattaa syödä esim. " raskaus" -nimistä vitamiinivalmistetta, siinä on se pakollinen d-vitamiinilisäkin mukana.
Suoh. Söin juuri säilykehedelmäcocktailin. Olo vähän parempi... Ellottaa ajatus, että pitää lämmittää pojalle kohta ruokaa! Ush, onneksi ei ole itse pakko syödä.
Tirlittan
Pitäisköhän sitä alkaa elämään sen mukaan? =/ Ihan kun vajaalla viikolla olisi jotain merkitystä. Mutta olishan se mukava olla yhtäkkiä jo seitsemännellä viikolla =)
Meille tulee tänään mun vanhemmat esikoisen synttäreille ja malttamaton kun olen, niin on pakko kertoa. Tosin haluun kertoo muutenkin kasvotusten ja koska porukat asuu 300km päässä, nyt on hyvä hetki eikä vasta maaliskuun lopussa kun seuraavan kerran nähdään. Kuitenkin lipsauttaisin puhelimessa, kuten jo nyt oon meinannut tehdä. Parille kaverille oon tietty jo kertonut.
Tirlittan - ajattelin tuossa aamulla kun poitsu heräs 11 tunnin yhtäjaksoisilta unilta, että onkohan tässä mitään järkee kun kaikki alkaa taas alusta, valvomiset jne. Meillä poitsu on ollut suoraan sanoen mitä ihanin ja helpoin ja nykyään jo niin kovin omatoiminen, että voin tälleen koneellakin olla ihan rauhassa kun tekee niin innolla palapeliä tuossa lattialla itekseen. .. MUTTA ON SE VAAN NIIN IHANA SAADA VAUVA JA SISARUS :-)
Piti tulla kurkkaamaan, onko Ghigi tuonut ultrasta kuulumisia. Huhuu :) Rizakos meni huomenna myös ultraan? Tsemppiä kovasti matkaan. Ihana ajatella että omassakin masussa pitäisi nyt sydämen pamppailla hurjasti.. No ensi maanantaina on neuvola, seuraavalla viikolla lääkäri ja sitten jo np-ultraankin varmaan saa ajan.
Äitiyspakkauksen ottamista harkitsen kyllä vakavasti. Pitää odottaa ja katsoa kuvat niin sitten mietin. Ekasta ja tokasta otin, kolmannesta en.
Harmi että Katuskalla ja muutamalla muullakin oli pahoinvointia :( Itse en ole taas kahteen päivään oksuillut mutta heikkoa se tekee tauotta. Tai ehkä vähän syömisen jälkeen on hyvä olo, mut eipä voi ihan koko ajan pupeltaa. Lapsetkin osaa jo vaatia ellen saa salaa haukattua välipalaa :/
Rvamur ja muut uudet, tervetuloa!
Mulla on näin tiistaisin aina tasaviikkopäivä, jihuu! Etenee se sittenkin ;) Mukavaa laskiaista!
Ä, pojat ja pömppis rv 8+0
Mulla on tosiaan se ultra huomenna ja jännittää ihan hirveesti :0 Miestä jännittää kanssa. Tänään on eka neuvola, ja jännittää sekin vähän että toiovttavasti neuvolan täti on sellainen helposti lähestyttävä ihminen, että olis helppo jutella kaikista asioista.
Mä olen käynyt öisin jopa NELJÄ kertaa pissalla, ja luulen että se on suurin syy tähän väsymykseen. Viime yönä heräsin vessaan vain kerran, ja olen heti paljon pirteämpi.
Tänään ei ole oksettanut oikeestaan ollenkaan, hyvä sinänsä mutta het tulee mieleen onko kaikki ok...
Mutta luin siltä jenkkisivustolta (linkki ohessa uusille listalaisille) http://parenting.ivillage.com/pregnancy/0,,nc26-1,00.html
että viikolla 7 iho alkaa rasvoittua johtuen hormonien nopeasta lisääntymisestä. ja toden totta, pari näppyä on ilmestynyt naamaan..
riza 7+2
Uusille tulokkaille tervetuloa mukaan! :)
Flunssa jatkuu edelleen, mutta töihin oli " pakko" tulla. Vastuullani on semmosia hommia, mitä ei tällä hetkellä vielä kukaan muu oikein vois tehdä. Pakko kai se on kohta jo täällä kertoa tästä papusesta, että vois alkaa jo joku muukin perehtyy näihin mun tehtäviin.. Jotenki en vaan vielä tahtos, jos tää menee sit kuitenki kesken. Toisaalta, sittenhän tietäisivät täällä töissäkin heti, eikä kenenkään tarvis alkaa ihmettelemään, miks olisin saikulla ja miks en kertonu olevani raskaana jne.. Jotenki vaikeeta kuitenki.
Lähipiirille, ystäville ja muille kerrotaan varmaan vasta pääsiäisen tienoilla elleivät arvaa aiemmin. Kaksi mun läheistä ystävää tosin jo tietää, mut muuten yritän kyllä olla hiiskumatta.
*Oletteko muuten ajatelleet kertoa mitenkään erityisellä tavalla?
Me kun ekasta kerrottiin antamalla tuleville isovanhemmille tuttipullot, niin tästä tokasta ajateltiin, että ehkä kerrottais niin, että esikoiselle hommataan semmonen " Meidän perheen isoveli" -paita, mitä hää sit saa pitää mummolassa päällä. Kattoo sit kauan kestää ennen ku alkaa isovanhemmilla raksuttamaan.. ;)
Joo, meillä on kanssa kohta 2-v pojan pallero (synt. 4/05) kotona ja hää on kyllä ollu syntymästään asti maailman " helpoin" lapsi. Puolivuotiaana alkoi nukkumaan yöt heräämättä, muutenki nukkumisten ja syömisten kanssa on kaikki menny tosi hienosti, joten välillä tuleekin mieleen, että mitenhän käy kakkosen kanssa. Tutut kun tietoviisaina osaavat jo " pelotella" tulevaa, että " ette te toista yhtä helppoa lasta voi mitenkää saada, kyllä se vaativampikin tapaus jokaisen kohdalle sattuu" . Hmm...no, vauva on tervetullut ihan millaisena vaan. Eiköhän sitä jaksa ihan yhtä hyvin ku esikoisenki kanssa. :)
Ihanasti etoi tänään koko aamun ja aamupäivän, tai aamuyöstähän se jo alkoi kun heräsin kesken unien siihen, että tuleeks oksu vai eikö tuu. Äsken vasta helpotti kun kävin lounastamassa pippurihärkää, mm-mm-mmm... Mie oon kyllä niin onnellinen, että noita oireita alkaa jo oikeesti tulla. :)
Nyt en muista enää pitikö mun muuta vielä..
Aurinkoista laskiaistiistaita kaikille!
sapa (5+4)
Tänään on ollut ihan hyvä olo, ei pahemmin kuvota, vähän ehkä huimaa. Mulla kyllä oireista suurin on toi paleleminen. Kyllä taitaa tämän rouvan lämmönsäätelyssä olla jotain häikkää. Äsken tossa otin päiväunoset ja varusteena oli pitkät housut, villasukat, pitkähihanen paita, neuletakki ja paksu fleece aamutakki ja peitto tiukasti korvilla. Ja vähän vielä vilunväristyksiä peiton alla tuli...Onhan täällä kyllä pakkasta paljon ja olen muutoinkin aika vilukissa, mutta rajansa kaikella...
Pian tässä töihin lähdön aika koittaa, ihanaa lähteä tepastelemaan tonne aurinkoiseen talvisäähän. Mistähän vaan löytäis riittävän paljon vaatetta päälle??
Niin joo, ja noista raskausviikoista. Itsekin katsoin silla laskurilla minkä joku oli linkittänyt näille sivuille ja sain kyllä ihan eri tuloksen kuin mitä oon luullu raskausviikkojen olevan. Anto 4+6 kun itse laskin 5+4 olevan tänään. Kaipa se neuvolan tätsä sitten aikanaan antaa tuohon selvemmän vastauksen.
AamuIlona, 5+4
SaPan kanssa samoilla linjoilla. Mä jo itse asiassa tilasin " Minusta tulee isoveli" -paidan ja ajattelin sen pojan päälle pukea tänään kun isovanhemmat tulee. En siis heti valmiiksi vaan käväistään yläkerrassa ja sit tullaan alas ja " Poitsulla ois teille vähän asiaa" ...
Ihan rupee sydän tässä hakkaamaan kun niin odotan iltaa.... Ihanaa...
Pelkään kyllä tosi paljon keskenmenoa, jotenkin nyt enemmän kuin ekalla kerralla, mutta kerrotaan nyt kuitenkin heti. Omat vanhemmathan ne on, niin parempi että tietäävät, voivatpahan sit lohduttaa paremmin jos jotain harmillista käy. Appivanhemmille ei kyllä huvittais yhtään kertoa ennen kuin huomaavat, mutta en oo saanut vielä miehen päätä käännettyä.
Kuten tuolla aikaisemmin mainitsin, kiertoni on mitä sekavin, joten ihan en luota raskausviikkoihin, mutta kaikki selvinnee ultrassa 8.3. (aivan liian pitkä aika odottaa....)
rosena 6+4
Tervetuloa uudet odottajat!
).( Alkuraskauden ultra huomenna. Jostain syystä en jaksa nyt jännittää sitä. Eilen oli helpompi päivä pahoinvoinnin suhteen mutta illalla se taas iski oikein kunnolla. Ja tänään ei ole helpottanut...
Olen oikeasti varma, että mulle on iskenyt joku ihmeen raskausmasennus. En jaksa iloita tästä raskaudesta nyt oikeastaan ollenkaan. Saattaa kyllä johtua väsymyksestä ja pahoinvoinnistakin, mutta toisaalta niitä mulla oli esikoistakin odottaessa enkä tuntenut mitään masentavaa oloa.
Ollaan kerrottu jo melkein kaikille lähipiirissä. Jos km tulee, niin sitten kerrotaan että niin vain kävi. Kyllähän kaikki tietää että elämässä voi tapahtua mitä vain. Yleensäkään en ymmärrä, miksi tietoa raskaudesta pitää pantata?
Hyvät voinnit!
Ykä 7+3
Oireettomus tällä sen kun vaan jatkuu. No, täytyy olla tyytyväinen kun olotila on ihan hyvä. Ehkäpä hieman enemmän väsyttää, mutta siinä kaikki.
Mä kävin kans tolla Tekayn kiekolla laskeskelemassa ja todennäköisen oviksen mukaan se antaa nyt viikoiksi 5+5 eli la olisi jo 18.10. Saas nähdä mikä on sitten ultrassa lopputulos sillä epäselvien ja lyhyiden kiertojen mukaan neuvolassa tosiaan sanottiin, että ultran mukaan se lopullinen la määräytyy.
Mä olen kertonut raskaudesta vain lähimmille ystäville. Isommille lapsille ja vanhemmille ei nyt ole kiire kertoa. Tiedän, että tämä raskaus herättää äärimmäistä närää etenkin meidän vanhemmilta joten nyt taidetaan pitää isovanhemmat tietämättöminä siihen asti kun raskaus näkyy. Ehkä omalle äidilleni saatan aiemmin kertoa, mutta nyt asia ei ole vielä ajankohtainen.
Meillä tuo ensimmäinen yhteinen poitsu on nyt 2v 4kk ja toinen 10kk joten kauhulla odotan miten täällä jatkossa jaksellaan. Ensimmäinen meillä on ollut maailman helpoin poitsu ja on ihan vauvasta asti nukkunut yönsä ja ollut muutenkin tosi helppo lapsi ja on sitä edelleenkin. Tuo meidän 10kk on sitten ihan toisenlainen tapaus eli vaativa on ollut aina ja edelleenkin on erittäin seurankipeä ja huonosti nukkuva. Ei auta kuitenkaan valittaa kun itsehän näin nopeasti kaikki lapsemme olemme halunneet. Meillä kun tää ensimmäinen ja kolmas ovat saaneet alkunsa ekasta kierrosta ja toista yritettiin muutama kuukausi. Ajatus keskenmenosta kummittelee myös jossain takaraivossa varsinkin kun yhden sellaisen olen kokenut. Toisaalta nyt on sillä lailla rauhallinen olotila, että se tapahtuu mitä on tapahtuakseen.
Mulla on ultra jo ensi viikolla ja toivottavasti syke silloin jo näkyisi. Silloin pitäis olla sitten viikot 6+6. Ultra on sen takia niin aikaisin, sillä mulla on ollut muutaman vuoden ajan oikeassa munasarjassa melkein 5cm kysta ja nyt on alkanut melkoisesti vaivata. Toivottavasti se ei nyt enää olisi kasvanut ja sitä ei tarvitsisi raskausaikana poistaa. Toisaalta en voi olla ihan varma, että noi oikean puolen kivut jotain kohdunkasvamiskipuja vai siitä kystasta. Täytyy tietty toivoa, että olisi ihan raskauteen kuuluvaa ja että koko pahalainen kysta olis kadonnut jäljettömiin.
Nyt on lähdettävä nukuttamaan taaperoa ja jos sais itsekin vähän huilattua.
Vaahtis rv 5+5 tai jotain ainakin sinne päin
Heippa vaan kaikille vanhoille ja uusille. Pahoittelut jo heti aluksi, kun tulee taas pitkä tarina. Töissä on ollut kiirettä, ja taas on vierähtänyt useampi päivä, etten ole ehtinyt kirjoitella, lukea vaan. No, nyt alkaa onneksi jo pikkuhiljaa helpottaa.
Alkuraskauden ultraan sentään ehdin eilen. Yksi pieni ihana vauvanalku siellä näkyi ja sydän sykki. Kaikki hyvin. Olo on helpottunut, kun omassa päässäni olen tietysti kuvitellut vaikka mitä ja varautunut pahimpaan. La aikaistui 4 päivällä -> 26.9. (virhemahd. kuitenkin +-4 pvää), joten itse elän edelleen 30.9. mukaan.
Pomolle kerroin jo sitten eilen ultran jälkeen. Piti kertoa vasta ensi viikolla kehityskeskustelussa, mutta eilen illalla tuli hyvä tilaisuus, ei ollut muita enää paikalla. Omille ja miehen vanhemmille kerrotiin heti, ja samoin ollaan kerrottu jo yhdelle läheiselle kaveripariskunnalle. Parhaalle kaverille kerron varmaan tänään. Muut saa sitten odottaa, että 12 viikkoa ja np-ultra on takana.
Viikkojen laskemisesta sen verran, että itse ainakin lasken ihan vaan kuukautisten mukaan, niin tekevät ainakin myös meidän neuvolassa, eivätkä huomioi poikkevia kierronpituuksia tms. La täsmentyy sitten ultrissa, ja mä ainakin ajattelen, että se on sitten jotain muuta kuin se 40+0.
Allergialääkkeistä oli jossain vaiheessa puhetta. Mieto kortisoni on täälläkin käytössä. Iho ei vaan pysy muuten kasassa. Ekalla lääkärikäynnillä ajattelin myös kysyä, löytyisikö jotain vahvempaa, mikä sopisi. Toisaalta iho kyllä tulee paremmaksi, kun talvesta päästään.
-Ja_me rv 8+4
ja samalla neuvolajuttujakin, koska kävin tänä aamuna :)
Uusille taas tervetuloa, ihanaa, että lisää lokamassuja on tiedossa!
Ja_me: Eikö ollut ihanaa nähdä pieni sydän sykkimässä ultrassa? Minä kävin tosiaan eilen illalla Tikkurilan Mehiläisessä, jossa minut ultrannut lääkäri oli oikein huipputyyppi kaikin tavoin (LkT eli tosi pätevä ja vielä mukavakin). Jännitti mennä ja helpotti nähdä pikkuinen sydän sykkimässä ihan oikeassa paikassa :) Pituutta pienokaisella oli hurjat 12mm. Lääkärin mukaan laskettu aika olisi 2.10., mutta neuvolassa aikaa ei muutettu, joten se on nyt se 3.10. Päivä sinne tai tänne - aika harva syntyy laskettuna aikana!
Neuvolassa kävin aamulla. Esikoista odottaessani kävin alkuraskauden ultran entisellä kotipaikkakunnallani, ja aika eri tavalla eri kunnissa näköjään toimitaan. Merkkaanpa tännekin, mitä neuvolakorttiini tuli:
20.2.07
Rv 7+6
Paino (en kerro, mutta painoindeksi on 23 eli ihan normaalipaino)
RR 116/69
U.Prot -
U-Gluk -
Siinpä kaikki tällä kertaa. Seuraava neuvola on 16.3., jolloin toivottavasti pääsen kuulemaan pienokaisen sydänäänet dopplerilla. Synnyttämään olen menossa Kättärille ja pääsen loppuraskaudessa synnytystapa-arvioon äitipolille.
Meidän naapurillemme oli syntynyt pieni tyttö perjantaina. Tänään kävimme esikoisen kanssa ovella tervehtimässä tulokasta ja viemässä pienen paketin vauvalle. Voi miten pieni vastasyntynyt voikaan olla!
Tuli aika omanapainen viesti... Nyt jatkan seminaariesitelmän valmistelua, ylihuomenna lähden pieneen reissuun.
Ghigi (7+6)
SaPalle kiitos listan päivittämisestä!
Ja muille kertomisesta: Nyt kun kävin eilen ultrassa, jossa lääkärin mukaan keskenmenon riski on tämän jälkeen aika pieni (10% luokkaa), ajattelimme kertoa ainakin meidän molempien vanhemmille. Paras ystäväni sekä esikoiseni aikaina perustettu, ulkopuolisilta suljettu nettiyhteisö tietää. Muille en ole vielä kertonut, mutta luultavasti seminaarin aikaan kerron aika monillekin kollegoilleni/ystävilleni. Ajattelen niin, että jos raskaus menisi kesken, kertoisin senkin, koska kaikki mahdollinen tuki olisi tärkeää. Esikoista odottaessa kerroimme kummankin vanhemmille äitienpäiväkortissa, johon kirjoitimme mieheni ja minun nimieni lisäksi " jos kaikki menee hyvin, vauva joulukuussa" .
:)
Ghigi
noita raskausviikkoja pohditte tuolla... esim täällä kättärillä laskemme KAIKILLE raskausviikot niin, että kk-kierto on 28pv. eli niillä viikoilla annamme esim ultra-ajat. ihan sama onko kierto 24pv tai 40pv.
laskin omat raskautviikotkin 28kp:nä (rv5+2) vaikka oikeasti kiertoni on 25pv (jolloin olisi rv5+5).
nyt ei kerkeä enempää.. myöhemmin lisää.
m@mm@76 ja tähti rv5+2
niin ajattelin aloittaa =)
Raskausoireet (ne vähäiset) katosivat yön aikana. Rinnat eivät ole enää yhtään arat, ei yökötä... Saa nyt nähdä, miten tässä käy =(
Outoa, kun nuo laskettuaika laskurit näyttää ihan eri päiviä! Toisessa nyt olisi rv 5+3, toisessa rv 6+2. Minkäs mukaan tässä nyt pitäisi mennä? Jos joku haluaa / viitsii katsoa jostain luotettavasta lähteestä, niin viime menkkojen alkamispäivä 11.1 ja kierto 24 päivää....
Jonskuli ja tuutikki rv 5+3, kai...