***LOKAlutuset laskiaistiistaina***
Kommentit (33)
Mulle taas sanoivat Teratologisesta tietopalvelusta (siis joka HUS:n Myrkytystietokeskuksen alaisuudessa ja jossa nimenomaan ollaan perehdytty sikiöön vaikuttaviin lääkkeisiin), että nimenomaan Zyrtekkiä ja muita Setiritsiiniä sisältäviä allergialääkkeitä voi käyttää. Samoin mietoja kortisoneja kuureittain. Mistä noistakaan ottaa selvää...
Lievää kuvotusta edelleen. Toivotaan, että pysyy lievänä tai katoaa kokonaan. Viime raskaudessa oli paha olo jos ei syönyt parin tunnen välein kunnolla, mikä tarkoitti sitä että kahden ekan kuun aikana tuli jo muutama kilo painoa lisää (ja ne samat kilot kököttää edelleen ruhossani, ei ollut keskenmenon jäljeen voimia laihdutella niitä pois). Näin ollen siis nyt olisi parempi olla heti lihoamatta.
marrge rv 5+5
... toiset käy jo ultrassakin! Tekisi kyllä aika kovasti itsekin mieli alkuraskauden ultraan, mutta en usko että mennään.
Me ei olla kerrottu vielä " kenellekään" - esikoisen aikaiselle maaliskuisten ryhmälle tosin kerroin, kun tiesivät että kovasti kuumeilin ja toisaalta heiltä sitten lohtuni haen jos jokin menee mönkään... Esikoisesta ei kerrottu kenellekään ennen kuin sydänäänet oli kuultu. Eihän siinä mitään järkeä ole, mutta musta tuntuu jotenkin " manaamiselta" jos kaikille kertoo heti. Tosin kuten joku jo sanoikin, on mullakin tän toisen kohdalla tunteet niin paljon enemmän pinnassa että saatanpa kertoa ainakin vanhemmilleni piankin - jos joku menee pieleen niin varmasti kaipaan paljon tukea! Mä oon kyllä niin höhlä etten viitsi vielä varata aikaa neuvolaankaan. Joku raja kai tällekin taikauskolle on löydyttävä... Ensi viikolla sitten.
Riza kertoi lukeneensa sieltä jenkkisivustolta että viikolla 7 alkaa iho rasvottua. Kattia kanssa - joko laskuri on pahasti pielessä tai meikäläinen pahasti edellä aikaani... Tukka rasvottuu ennätysvauhtia ja finnejä nousee vähintään 1/päivä. Yyh... Mikäli mennään yhtään esikon tyyliin, tätä jatkuu vielä useita viikkoja. Muuten on onneksi verrattain hyvä olo, kunhan koko ajan vaan syö jotain. Hampaat tykkää...
Vaahtis - meilläkin on 10kk ikäinen, tosin esikko. Kyllä mua vähän hirvittää miten tuon kanssa raskausajan pärjään, ja sitten vielä sen jälkeenkin... Mutta sä voitkin olla mun idoli kun teillä on vielä se vanhempi esikkokin! Onko muilla tulossa pienellä ikäerolla sisaruksia?
Suhni & Onni 4+5 (?)
HIENOAHIENOA, ultra kuulumisia wau!! Onnea vaan molemmille, jotka ovat jo tulokkaan nähneet. Wau. Niin ja onnea uusille tulokkaillekin, tervetuloa mukaan!
Mulla ultra on ensi viikolla (maanataina), viikkoja silloin 7. Sen piti alunperin olla vasta rv 9 mutta mä halusin kuitenkin sitä aikaistaa, oli vaan ongelma löytää mistään niin nopealla syksillä sopiva tohtori..eli nyt sitten odotellaan.
Mä olen kehittänyt sellaisen runon, mikä meinattiin laittaa tektarina/melitse muutamille kavereille np-ultran jälkeen...se menee näin....
" Tänään salaisuuden suuren, kuiskaamme mukana tuulen. Näkyi ultrassa sormet ja varpaat-nyt jo varmaan arvaat. On riemumme rajaton, meille vauva tulossa on. Isu on asiasta innoissaan, vaikka äippää vielä kovasti jännittää. Ennen syksyn loppua, ilman suurta hoppua, on ____kadulla tiitäinen, hyvin nukkuva ja hymyileväinen"
Isovanhemmat meillä jo tietääkin kun se tuli vähän ilmi kun olen ollut aika huonovointinen ja väsynyt..tarkkasilmäisiä mummoja...Mulla kanssa letti rasvottuu siihen tahtiin, että suihkussa pitää käydä joka päivä..väsymys jatkuu, samoin yökötys ja hengästyminen jumpalla..hmph..tissien kipu tosin on helpottanut, joten jotin plussaakin. YRJÖLUNNI puhu masennuksesta; mulla on vähän samaa vikaa, vaikka asiaa kovasti toivottiin, nyt on ruvennu enemmän pelottamaan ja hirvittämään koko asia. Olen kyllä jutellut asiasta ja se kuulemma on ihan normaalia...se helpottaa " kuulemma jossain vaiheessa" . Mä en kyllä muutenkaan ole mikään superhössöttäjä, enemmänkin rauhallinen realisti ;)
ONNEKSI AURINKO paistaa jo ja kevät tulee kovaa kyytiä!
Katarina+ " riitta" 6+risat
Me käytiin eilen alkuraskauden ultrassa ja siellä köllötteli n.5 cm sikiö pussissaan ja sydän löi. Viikot 6+4. Olipa ihanaa!
Mä haluaisin jo kovasti kertoa kaikille mutta miehen mielestä odotetaan vielä ainakin kuukausi... Ehkä kerron salaa jollekkin hyvälle kaverille ja vannotan ettei paljasta miehelle että tietää :) Tosin luulen että joku piankin arvaa, väsymys on kova, naama täynnä finnejä ja maha pullottaa nyt jo niin kovasti että kaikki housut tuntuu kiristävän.
Meillä esikoinen täytti just 1 v. ja välillä kyllä mietityttää kuinka sitä jaksaa raskausajan ja sitten kahden pienen kanssa. Mutta itsepä haluan lapset pienellä ikäerolla. Onneksi miehestä on paljon apua ja onkin antanut mun nyt nukkua päikkäreitä ja tehnyt kotityöt.
Mulla oli eka raskaudessa supistusherkkä kohtu ja esikko syntyikin ennenaikaisesti (ei kuitenkaan keskosena), joten nyt mietityttää, miten loppuraskaudesta jaksan nostella esikoista jne. Ehkä turha mietiskellä etukäteen.
Positiivista on että nyt ei ole ollut läheskään niin huono olo kuin esikoista odottaessa, jolloin pahoinvointi alkoi jo ennen raskaustestin tekoa.
Onpa mukava lukea hyviä ultrauutisia! On se varmaan hienoa nähdä, että siellä mahassa tosiaan joku asustaa.
Voi kun tahtosin niin omanki masukin nähdä tuolla, mutta mies ei anna lupaa vaan meinaa, että se alkuraskauden ultra on pelkkää hätäilyä..
:( No, kestettii sitä esikoisen ekaa näkemistäkin oottaa sinne rv 13, joten kai sit nyt jaksaa kans.
Katarina: me kanssa esikoisesta tekstattii np-ultran jälkeen kaikille kavereille toi sama alku ku sulla, vähän eritavalla tosin (" Nyt salaisuuden suuren kuiskaamme mukaan tuulen.." jne) :)
( . ) Nyt on koko iltapäivän viillelly kohtua. Jotenki tutun olosta, joten kai toi on ihan normaalia. Tais esikoisesta olla samaa. Palelu on mulla kanssa edelleen ihan järkyttävää ja etenki kädet on koko ajan niin jäässä, ettei meinaa kynä pysyä kädessä. Ja tää turvotus, voi mama! Ei ihme, että kaikki täällä toimistolla vilkuilee mun mahaa koko ajan. Taidan paljastua ennen ku ehdin kertomaan.. ;)
sapa, takaisin töiden pariin..
Kävin tänään töiden jälkeen kampaajalla ja kiva tuli. Mukavaa saada pientä piristystä arkeen.
Voi että kun ihanaa kun moni on päässyt jännityksestä ultrassa käytyään, tahtoo kans. Vielä pitää omaa ultraa odottaa viikko ja 1 päivä.
Tänään oli vähän surkea mieli kun ei ole tuntunut oireen oiretta? Onkohan se huono homma?
Pepsi rv 5+3
Voi minäkin haluan ultraan...mut odotetaan sinne np-ultraan...plääh...niin pitkältä tuntuu aika näin alkumetreillä...Onnea vaan ultrassa käyneille kun kaikki on mennyt hyvin ja vauvan alkukin päästy näkemään.
Joku mainitsi alkupäässä että viikolla 7 iho alkaa rasvoittumaan...no joo, jos tästä vielä rasvottuu niin... Tavallisesti mulla saattaa olla 1-2 näppyläistä vuodessa, mut kyllä nyt mennään jo kolmatta viikkoa kun naama kukkii, yläselkä kukkiii ja päänahkakin kukkii...tämän oireen olisin kyllä voinut suosiolla jättää väliinkin.
Paleleminen on tuttu tunne täälläkin, viime yönkin nukuin villasukat ja pitkät kalsarit jalassa ja tiukausti peittoon kääriytyneenä. Iltaisin tuo vilutus yleensä iskee, mutta lämmin oli jo kun heräsin ensimmäistä kertaa vessakäynnille puolen yön jälkeen =)
Pientä ellostusta myös ilmassa, sekä kiukkuisuutta ( voi mies parkaa...) ja väsymystä. Toivottavasti ei vielä tule viikkoon muita oireita, että sais käyty autoreissussa tuttavan kanssa ilman paljastumisvaaraa...vaikka liekö tuo oikeasti haittais vaikka se tuliskin ilmi...Mut reissu vois mennä pipariksi jos minä vaan nukkuisin ja pahoinvoisin koko matkan... Onko kellään, jatkuvan syöpöttelyn lisäksi, vinkkejä miten pahan olon saa pidettyä edes hieman lievempänä? Itsellä ei kyllä muistu mieleen vaikka kaksi onkin jo tehty...
Vielä yksi ihmeellinen oire on asioiden unohtelu ja tavaroiden hukkaaminen ja pudottaminen. Unohtaisin varmaan omanpäänikin kotiin jos se ei ois kaulassa kiinni =oD
Mutta eiköhän tässä ollut taas kuulumisia vaihteeksi.
moonsine 5+0 (vihdoinkin yksi viikko mennyt, kyllä se tuntuikin pitkältä)
Ajattelin, että voisin itsekin sinne mennä.
Mä olen myös menossa ens viikolla tonne Tikkurilan Mehiläiseen joten muakin toi hinta kiinnostaa. Ainakin aiemmin kun olen siellä käynyt niin siellä on ollut ainakin aika hyvät ja ajanmukaiset laitteet ja muutenkin kun matka on lyhyt niin päädyimme itse siihen. Toivottavasti meille myös sattuu hyvä lääkäri. Nyt meillä on naislääkäri ja hänellä en ole aiemmin käynytkään.
Kun odotin noita edellisiä poikia niin mulla oli ihan järkyttävän hyvässä kunnossa hiukset. Ne voivat tosi hyvin ja normaalin kerran päivässä pesun sijaan riitti ajoittain jopa kaks kertaa viikossa pesu. Nyt vaikuttais siltä, että tää kuohtana rasvottuu vieläkin helpommin. Samoin mullakin on jokunen finni ilmaantunut kasvoihin vaikka yleensä ei koskaan ole. Mieluummin olisin kyllä ottanut taas ne hyvinvoivat ja kiiltävät hiukset, mutta aina ei näköjään voi voittaa. Toisaalta ehtiihän tää tilanne tässä muuttuakin.
Meidän 2v4kk vanha ei oikeestaan ole mun esikko vaan mun esikoinen on jo aikuinen eikä ole kotona asunut vähään aikaan. Kuitenkin kun noi aikaisemmasta liitosta syntyneet lapset ovat jo niin isoja niin itselläkin tulee vaan aina puhuttua näistä kahdesta pienestä poitsusta. Ja onhan toi vanhempi meidän yhteinen esikko. Joten voi mennä nää jutut omista lapsista joskus sekasin ja varmaan nää kaks pientä on jutuissa aina mukana, muut ei...
Vaahtis rv 5+ jotain
...alkuraskauden ultra kuulemma maksaa 87e..en tiedä onko paljon eroa?
SAPE: ai kun kiva! Mä löysin ton kaverini vanhasta vauva-uutiskortista ;)
Mullakin o myös tota turvotustaa...se vähän helpotti kun kävin jumpalla mutta nyt on ollu niin sikaväsynyt, etten ole jaksanut. Mistä on ollut kyllä melko huono omatunto... :(
Vatsa pömpöttää kun olis monta kuukautta raskaana jo...Voih!
Katarina
Kela-korvauksen jälkeen eilisestä ultrasta jäi maksettavaksi hieman yli 90 euroa. Puolet summasta meni lääkärinpalkkioon ja puolet ultraan. Käsittääkseni samankin lääkärikeskuksen sisällä eri lääkäreillä voi olla eri hinnat. Itse olen tykännyt asioida Mehiläisessä. Se on suhteellisen lähellä, vaikka en Tikkurilassa asukaan, ja aikataulut pitävät yleensä varsin hyvin.
Kuka se murehti oireettomuutta? Toisille raskaus on ainakin alussa melko tukalaa aikaa ja toiset pääsevät vähemmällä. Minulla ei esikoista odottaessa ollut oikeastaan minkäänlaisia oireita, joten oireettomuuskin voi olla ok. Tällä kertaa sellainen matkapahoinvointia muistuttava (mutta ei oksettava) olo on aika voimakas iltapäivisin.
Ghigi
Eilen alkoi ällötys. Tänä aamuna ei tuntunut enää siltä, mutta iltapäivällä vaan paheni ja paheni. Lopulta se sitten heitti ulos asti. Voi että =( Ei näytä tämän raskauden alku menevän sen helpommin kuin esikoisesta.... Piti nyt purnata jonnekin.
Moi Ghigi: joo, oli se ihanaa. Ihan herkistyin. Esikoista odottaessa tunsin lähinnä ihmetystä, mutta nyt oli tunteet pinnassa. Meillä pituus oli jo 20 mm. Mulla on eka neuvola pe. Ultraaja aloitti neuvolakortin, ja laittoi sinne la:ksi tosiaan sen 26.9.