Missä iässä vaihdevuotesi alkoivat?
Olen itse nyt 44-vuotias ja merkkejä jo ilmassa. Näin aikaseen? En haluaisi niitä vielä vaikka se onkin väistämätöntä.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Se on jännä kun tällä palstalla on aina niin paljon niitä, joilta menkat on vaan loppunut seinään säännöllisen kierron jälkeen. Kun se on tutkitusti aika harvinaista kuitenkin. Yleisesti esim. naisen kuukautiskierto on keskimäärin lyhemmillään 42-vuoden iässä, ja siitä alkaa pidentyä ja epäsäännöllistyä, kun munasolu irtoaa harvemmin, keltarauhasta ei muodostu jne. Myös vuodon määrät vaihtelee ja välivuotoja voi tulla, esim. tiputtelua pitkän kierron aikana kun kohdun limakalvo on jo niin painava että alkaa osin poistua ulos, mutta ei vielä niin painava että romahtaisi tyhjennysvuotona ulos.
Vastavuoroisesti on myös niitä, joilla on tarve väittää, ettei oireettomia vaihdevuosi-ikäisiä naisia ole. Kuitenkin heitä on tuo noin 20 prosenttia. Itselläni on ollut aina säännölliset kuukautiset ja sitten yksi jäi välistä, muutaman kuukaden jälkeen toinen, muulloin tulivat säännöllisesti kuin kello, kunnes loppuivat noin vain 56v. iässä. Ei siis ollut mitään välivuotoja tai epäsäännöllisyyksiä kahta puuttuvaa kertaa lukuunottamatta eikä vv. oireita muutamaa kuumaa aaltoa lukuunottamatta. Ja aivan normaalia on tämäkin. Olen käynyt gynellä tiheämmin vaihdevuosi-iän takia ja sain aina tietoa missä mennään. Onneksi ei ole oireita ollut, koska en voisi käyttää hormoneja, en ole koskaan käyttänyt.
Nämä ovat perinnöllisiä asioita, äidilläni oli aivan samanlaiset vaihdevuodet.
Tänä vuonna. Kuukautiset tullut kuitenkin tänä vuonna, mutta miten sattuu. Kohta täytän 53v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on jännä kun tällä palstalla on aina niin paljon niitä, joilta menkat on vaan loppunut seinään säännöllisen kierron jälkeen. Kun se on tutkitusti aika harvinaista kuitenkin. Yleisesti esim. naisen kuukautiskierto on keskimäärin lyhemmillään 42-vuoden iässä, ja siitä alkaa pidentyä ja epäsäännöllistyä, kun munasolu irtoaa harvemmin, keltarauhasta ei muodostu jne. Myös vuodon määrät vaihtelee ja välivuotoja voi tulla, esim. tiputtelua pitkän kierron aikana kun kohdun limakalvo on jo niin painava että alkaa osin poistua ulos, mutta ei vielä niin painava että romahtaisi tyhjennysvuotona ulos.
Vastavuoroisesti on myös niitä, joilla on tarve väittää, ettei oireettomia vaihdevuosi-ikäisiä naisia ole. Kuitenkin heitä on tuo noin 20 prosenttia. Itselläni on ollut aina säännölliset kuukautiset ja sitten yksi jäi välistä, muutaman kuukaden jälkeen toinen, muull
Sama. Mulla ollu säännölliset aina ja nyt vaan vuoden aikana harventunut ja sitten varmaan tyssää kokonaan. Mielialan vaihteluja, mutta ei fyysisiä oireita vielä. T. 53v
Mitään en huomannut ennen, kuin täytin 47v. ja yhtäkkiä tuli rytinällä kaikenlaista ihme muutosta, jotka sitten vähitellen käsitin liittyvän vaihdevuosiin. Olen nyt 49v.