Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä iässä vaihdevuotesi alkoivat?

Vierailija
11.11.2024 |

Olen itse nyt 44-vuotias ja merkkejä jo ilmassa. Näin aikaseen? En haluaisi niitä vielä vaikka se onkin väistämätöntä. 

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumia aaltoja ollut muutama vuosi, kuukautiset tulee säännöllisesti. Ikää 49v.

Vierailija
2/24 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 v. Kuukautiset loppuivat kuin seinään. Muita oireita ei ollut, eikä ole tullut. Suvussani naiset ovat päässet vaihdevuosista todella helposti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

53 vuotiiaana.

Vierailija
4/24 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 56v, enkä tiedä vastausta. Ollut 4v hormonikierukka niin en tiedä onko mulla enää kiertoa. Silloin laitettaessa oli kyllä ihan munasoluja  ja normimeno näkyvissä ultrassa. Ei ole ollut kuumia aaltoja tms oireita. Mulla on ollut muuten vakava sairaus niin väsymys liittyy varmaan siihen.

Vierailija
5/24 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

52v loppu menkat,no ei mitään hikoilua ei mitään.Hyvä oli olla kunnes n.10v päässä oireistoa alap.En hikoile.Liikuin paljon se ilm.auttaa vaihiksiin?!24/7oli liikuntaa.Huonot yöunet oli..nyt alkanut nukkua paremmin

Vierailija
6/24 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

42 v alkoi kuukautiskierto lyhentyä, eli siitä varmaan. Sitten 46-47 iässä sitten välillä lyhyitä ja välillä pitkiä kiertoja, jopa kuukausien taukoja kuukautisissa. Nyt 50v ja kuukautiset tulee joskus 4-8 kk välein, sellainen runsas tyhjennysvuoto. Mitään muita vaihdevuosioireita kuin kiertojen vaihtelu mulla ei ole koskaan ollut.

On ihan tavallista, että ensimmäisistä esivaihdevuosioireista menee 10 vuotta varsinaiseen menopaussiin, joten vaihdevuosioireet 44-vuotiaana ei ole mitenkään epätavallisia, eivätkä tarkoita että menopaussi olisi tapahtumassa välttämättä vielä aikoihin.

Vierailija
7/24 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 40-vuotias ja oireita on tainnut jo ilmetä jokin aika sitten. Ihan sama tämä on, enkä mihinkään lääkäriin ole tämän takia menossa. Kaikkea muutakin vaivaa ja diagnoosia on, joten voi toki näistäkin johtua.

Vierailija
8/24 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlainen esi-oireilu alkoi jo 37-vuotiaana. Nyt ikää on 49 eikä kuulemma enää utrassa näy montakaan elävää munasolua eli olen vahvasti vaihdevuosissa, ollut siis jo pitkään.

Vierailija
9/24 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erinäköisiä pieniä oireita 40+ jälkeen (kierrossa muutoksia, vuodon määrissä, välillä pientä hikoilua yms). Kuukautiset loppui 53 vuotiaana neljä vuotta sitten. Mitään kauhean isoja oireita ei ole ollut. Unen kanssa säätämistä ja iho ja limakalvot kuivuvat ja olen tosi tunteellinen, mutta mikään noista ei vastaa kaikkea vaihtareista kirjoitettua. Ehkä kun näin pitkälle aikajanalle venynyt niin keho sopeutunut?

Vierailija
10/24 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä 55 vuotiaana.

Vierailija
11/24 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esivaihdevuodet jo ajat sitten, 35-vuoden iässä alkoi hikoilu (kuumat aallot ennen menkkoja). Lapsen pyöräytin 39-vuotiaana, imetin 2,5v jonka jälkeen alkoikin kunnon oireilut. 45 vuotiaana aloitin hormonikorvaushoidon.

Vierailija
12/24 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

52v taisi olla. 

Vierailija
13/24 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä 44 täyttänyt.

Vierailija
14/24 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä 45-vuotiaana. Minulla on tuttava, jolla premenopaussi alkoi - ihan tutkitusti- 34-vuotiaana. Tästä syystä (osittain) jäi lapsi saamatta.

Vierailija
15/24 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkat loppuivat 50-vuotiaana ja siinä se. 

Vierailija
16/24 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

56-vuotiaana. Noin kuukausi viimeisistä kuukautisista tuli muutamia kuumia aaltoja 3 kk aikana ja siinä olivat vaihdevuodet. Migreeni katosi kokonaan ja hankalat kuukautiset. Ei kuivuutta eikä muitakaan vaivoja, joten plussalla ollaan. Noin 20 prosentilla vaihdevuosia ei juuri huomaa ja näytän tuohon porukkaan kuuluvan -paitsi että todellakin huomaan ettei ole enää migreeniä, joka ennen vaivasi vähintään kerran kuussa.

Vierailija
17/24 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri työterveydessä kysyttiin rutiinitarkastuksessa multa 42-vuotiaalta muutoksia kierrossa ja unessa. Kierto on lyhentynyt ja uni kevyempää ja helpommin häiriintyvää, kuin ennen. Vaihdevuosia enteilee. Hyvä, kun ottavat näitä jo ajoissa puheeksi.

Vierailija
18/24 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jännä kun tällä palstalla on aina niin paljon niitä, joilta menkat on vaan loppunut seinään säännöllisen kierron jälkeen. Kun se on tutkitusti aika harvinaista kuitenkin. Yleisesti esim. naisen kuukautiskierto on keskimäärin lyhemmillään 42-vuoden iässä, ja siitä alkaa pidentyä ja epäsäännöllistyä, kun munasolu irtoaa harvemmin, keltarauhasta ei muodostu jne. Myös vuodon määrät vaihtelee ja välivuotoja voi tulla, esim. tiputtelua pitkän kierron aikana kun kohdun limakalvo on jo niin painava että alkaa osin poistua ulos, mutta ei vielä niin painava että romahtaisi tyhjennysvuotona ulos. 

Vierailija
19/24 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiä, mut nyt 48v. Kierto 25-50 päivää.

Vaikuttaako raudanpuute ja rautalisä kierron pituuteen, nyt kun tankkasin rautaa tuli menkat nopeammin...

Vierailija
20/24 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on jännä kun tällä palstalla on aina niin paljon niitä, joilta menkat on vaan loppunut seinään säännöllisen kierron jälkeen. Kun se on tutkitusti aika harvinaista kuitenkin. Yleisesti esim. naisen kuukautiskierto on keskimäärin lyhemmillään 42-vuoden iässä, ja siitä alkaa pidentyä ja epäsäännöllistyä, kun munasolu irtoaa harvemmin, keltarauhasta ei muodostu jne. Myös vuodon määrät vaihtelee ja välivuotoja voi tulla, esim. tiputtelua pitkän kierron aikana kun kohdun limakalvo on jo niin painava että alkaa osin poistua ulos, mutta ei vielä niin painava että romahtaisi tyhjennysvuotona ulos. 

Tai sitten edelleen on paljon naisia, jotka eivät tunnista vaihdevuosioireiluja ja luulevat, että "mulla vaan loppui menkat". Toki osa lienee näitä, joilla ei olekaan oireita.

Myös hormonaalinen ehkäisy voi pitää vaihdevuosioireita kurissa / piilossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi