Onko täällä minimalisteja? Millaisilla tavaramäärillä pärjäätte?
Tiedän että riippuu harrastuksista ym. mutta haluaisin kuulla esimerkkejä!
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskin minimalismikauhistelu koskaan oli mielestäni se että miten ei ole taloudessa edes PIPARIMUOTTEJA! Jos haluaa tehdä pipareita, niin mitenkään ei voi tehdä pipareita muuten kuin valmiilla muotilla! Kun on Muumipeikon mallineen piparimuotti, silloin voi tehdä Muumipeikon mallisia pipareita! Tälle ihmiselle oli täysi järkytys ja mahdottomuus että voisi tehdä muumin maallisen piparin ihan vapaalla kädellä leikkaamalla taikinaa veitsellä.
Olen suhteellisen varma, että sama ihminen tekee joka vuosi pellillisen joulutorttuja eikä pystyisi siihen ilman tarkoitukseen varattua taikinahyrrää! 😆
Mä lainaan naapurilta. Meillä on 4 piparkakkumuottia, mutta muumeja ei ole. Naapurilla on ja olen lainannut häneltä.
Tänä vuonna leivon Suomen mallisia pipareita, meille tulee itsenäisyyspåivänä ihm
Ei tuo ole mitään pummimista vaan ihan vain järkevyyttä. Lainailu menee tietenkin molempiin suuntiin ja lainattu tavara palautetaan aina sovitusti. Ikävää jos joillakuilla ei ole yhtään ystävää jolta voi lainata jotain.
Mulle minimalismi on sitä, että omistaa vaan tarpeellisia tavaroita. Mitä nämä ovat, toki riippuu ihan ihmisestä. Turhat tavarat myyn tai vien kierrätykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskin minimalismikauhistelu koskaan oli mielestäni se että miten ei ole taloudessa edes PIPARIMUOTTEJA! Jos haluaa tehdä pipareita, niin mitenkään ei voi tehdä pipareita muuten kuin valmiilla muotilla! Kun on Muumipeikon mallineen piparimuotti, silloin voi tehdä Muumipeikon mallisia pipareita! Tälle ihmiselle oli täysi järkytys ja mahdottomuus että voisi tehdä muumin maallisen piparin ihan vapaalla kädellä leikkaamalla taikinaa veitsellä.
Olen suhteellisen varma, että sama ihminen tekee joka vuosi pellillisen joulutorttuja eikä pystyisi siihen ilman tarkoitukseen varattua taikinahyrrää! 😆
Mä lainaan naapurilta. Meillä on 4 piparkakkumuottia, mutta muumeja ei ole. Naapurilla on ja olen lainannut häneltä.
Tänä vuonna leivon Suomen mallisi
Ei tuo ole mitään pummimista vaan ihan vain järkevyyttä. Lainailu menee tietenkin molempiin suuntiin ja lainattu tavara palautetaan aina sovitusti. Ikävää jos joillakuilla ei ole yhtään ystävää jolta voi lainata jotain.
Yhteiskäyttö olisi kätevää esim. pastakoneen tapaisten laitteiden kohdalla, joita käyttää hyvin harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän erään todellisen minimalistimiehen, jonka omaisuus on matkalaukullinen vaatteita ja pikkutavaroita. Sen lisäksi vaahtomuovipatja ja puinen tuoli. Muuttaminen on helppoa ja hän hoitaa ne itse. Nuo tavarat vie parilla paikallisbussimatkalla.
Käykö tämä mies töissä ja mitä tekee vapaa-ajallaan?
On ollut useamman vuoden eläkkeellä. Tykkää tavata tuttaviaan kaupungilla, kävellä pitkiä kävelylenkkejä, tehdä ristikoita ja lukea lainattuja kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Ajatus on aina kiehtova mutta käytäntö ei niinkään. Esimerkiksi pelkkään ruoanlaittoon tarvii jo pannuja ja kattiloita ja ihan tarpeeksi. Myöskin on mukava kun olohuoneessa on jotain viihdettä, stereot ja iso telkkari ja hyvä sohva. Ja kun tekee työtä kotoa niin tarvii myös työpisteen ja ATK romppeet. Niin ja kuntoilu ja urheiluvaatteet ja välineet. Ja kesällä on mukava grillata ja syödä pihalla.
Kaupinkikodissani on pannuja sekä kattiloita varmaankin kahden - kolmen peruskodin tarpeisiin ja niitä muka kaikkia tarvitaan, vapaa-ajanasunnolla on lähinnä opiskelijakodin tarvikkeet ja niistäkin valtaosa on käyttämättä. Ja ruokaa tehdään sielläkin sillä olen 30 kiloa ylipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatus on aina kiehtova mutta käytäntö ei niinkään. Esimerkiksi pelkkään ruoanlaittoon tarvii jo pannuja ja kattiloita ja ihan tarpeeksi. Myöskin on mukava kun olohuoneessa on jotain viihdettä, stereot ja iso telkkari ja hyvä sohva. Ja kun tekee työtä kotoa niin tarvii myös työpisteen ja ATK romppeet. Niin ja kuntoilu ja urheiluvaatteet ja välineet. Ja kesällä on mukava grillata ja syödä pihalla.
Mikään mainitsemistasi asioista ei estä minimalismia. Ei se tarkoita ettei omista mitään, vaan ettei omista turhaa. Minulla on yksi paistinpannu, yksi kattila ja yksi uunivuoka. Enempää en ole vielä koskaan tarvinnut, siispä en ole ostanut muita. Siskolla on taas vaikka minkälaista ja kokoista kaappi väärällään, vaikka hän ei edes laita ruokaa. Sitten häntä ahdistaa kun kaappi on sekaisin ja täynnä. Siihen kohtaan minimalismi voi olla ratkaisu ja helpotus - todella harvalle se
Mä en pärjäisi noin vähillä keittovälineillä. Tulee tehtyä monenlaisia ruokia ja kyllä tarvitsee olla kunnon välineet. Lisäksi ainakin vähintään jouluna tulee väkeä syömään niin ei siinä paljon lohduta yksi kattila. Lautaset yms. löytyy 16 hengelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään mainitsemistasi asioista ei estä minimalismia. Ei se tarkoita ettei omista mitään, vaan ettei omista turhaa. Minulla on yksi paistinpannu, yksi kattila ja yksi uunivuoka. Enempää en ole vielä koskaan tarvinnut, siispä en ole ostanut muita. Siskolla on taas vaikka minkälaista ja kokoista kaappi väärällään, vaikka hän ei edes laita ruokaa. Sitten häntä ahdistaa kun kaappi on sekaisin ja täynnä. Siihen kohtaan minimalismi
Niin? Sinä siis tarvitse enemmän keittiövälineitä ja se on aivan ok. Mutta jos sinullakin on monta kymmentä tavaraa joita et koskaan käytä, et joskus etkä jouluna, niin niistä mahdollisesti vähentää. Jos siis niin kokee. Minimalismi ei ole kaikille saman näköistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisää lakanajärkytystä voi hankkia siitä, ettei välttämättä tarvitse ainuttakaan pussilakanaa! Voi hyvin hommata jonkun soman täkin ja nukkua sen kanssa, ja sitten pesee sen täkin kerran kuussa koneessa. Whoo kuulen kuinka joillain maailmankuva juuri mullistuu. 😆
Järjetön ratkaisu. Lakanat on olemassa juuri siksi ettei peittoja tai tyynyjä tarvitsisi pestä niin usein. Sama logiikka kuin alusvaatteissa, säästät siinä että niiden farkkujen sijasta peset vain pikkarit. Sulla sius kuluu melko varmasti enemmän vettä ja sähköä siihen että peset sen täkin joka kuukausi.
Jos pesee sen pussilakanan kerran viikossa ja lisäksi täkin kahdesti vuodessa, siitä tulee 54 pesukertaa vuodessa. Jos taas pesee sen peiton kerran kuussa, siitä tulee 12 pesukertaa vuodessa.
Selitä nyt
Kuka nukkuisi samalla pussilakanalla kuukauden? Kuvottaa ajatuskin kuukauden välein pestävistä petivaatteista, eli tässä tapauksessa peitosta.
Mikään ei ole ihanampaa, kuin puhtaat, raikkaat lakanat.
Minulla ei kyllä ole kuivausrumpua, ja narulla ne lakanat ei kuivu päivässä. Pidän myös siitä, että voin vaihtaa erilaiset lakanat fiiliksen mukaan. Ei niitä silti tarvitse älyttömästi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna leivon Suomen mallisia pipareita, meille tulee itsenäisyyspåivänä ihmisiä kylään.
En viitsisi lainailla piparimuottia naapurilta. Se yksi muotti ei laatikossa tila vie,tai käyttää vaikka juomalasia muottina. Tuollainen tavaroiden lainailu siksi, ettei vain huvita hankkia niitä itselle, on ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Minimalismiin liittyy usein myös ajastamme kertova täydellisyyden tavoittelu. Vain täydellinen kelpaa, mikään vähän sinnepäin ei ole enää riittävän hyvää. Epätäydellisistä tavaroista ( ja kumppaneista) hankkiudutaan eroon ja uutta tilalle. Olemassa olevia tavaroita kuten ihmisiäkään ei arvosteta, somesta nähdään, että kuuluu tavoitella aina hienompaa. Onnea tavoitellaan tavaroita miettimällä ja toisaalta valitetaan rahapulasta.
Aika pitkälle vieviä johtopäätelmiä nyt kyllä tehdään kokonaisen ihmisryhmän arvoista ja motiiveista vahvan mutun pohjalta.
Kyllä se minimalismi minulle on nimenomaan mahdollistanut elämää, hyvin ehdin vielä leffan jälkeen kakkukahveillekin naapuriin.
Yli varojensa eläminen nyt on vaan tyhmää, ja ainakin maalaisjärjellä se liittyy ennemminkin liikaan tavaraan kuin minimalismiin.
Onneaan saa jokainen tavoitella omalla tavallaan, ja samoin itse saa määritellä sen oman elämänsä onnellisuuden. Jos joku tavoittelisikin onnellisuuttaan ostamalla mieluisia tavaroita, tuskin se hänen arvoaan alentaisi tai muita ylentäisi. Life, Liberty, and the pursuit of Happiness sanoo jenkkien perustuslaki, eli jokaisella on oikeus tavoitella on oikeus tavoitella omaa onneaan.
T. Se vähäjärkinen naureskelija 😆😆😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna leivon Suomen mallisia pipareita, meille tulee itsenäisyyspåivänä ihm
Suomi muotti mulla on. Viime vuonna lainasin. Ehkä vuoden päästä lainaan taas. Me lainaillaan muutenkin, kuten oon joskus heillä lastenvahtina, jos tulee jotain äkillistä.
Vierailija kirjoitti:
Toki juoksumatto/kuntopyörä sopii bakteerikammoisille ym. Itselleni olisi moinen rakkine kauhistus kotona tilaa viemässä. Paljon mieluummin maksan sen 20 e kuussa siitä, että joku muu puhdistaa ja huoltaa sen juoksumaton mulle. Käyn isolla salilla, jossa ei tarvitse ikinä jonottaa ja samalla voin käyttää halutessani muitakin laitteita.
Sulla nyt vissiin pikkuisen hihna luistaa ihan oikeasti näiden hygienia-asioiden kanssa? Ei tarvitse edes psykiatria sen huomaamiseen, eikä siihen että jumitat asioihin aika kovastikin. Ne taitaa olla ne ongelmat, ei jonkun sulle tuntemattoman ihmisten lakanoiden määrä tai juoksumattonsa puhdistukset.
Toivottavasti saat apua haasteisiisi. Et varmaan tarkoita mitään pahaa, mutta koeta ymmärtää että tuo sun käytös saa sut itsesi vaikuttamaan tosi oudolta. 🌺
Vierailija kirjoitti:
Ehkä enemmän sopivalisti kuin minimalisti. Meillä on 111 neliön koti ja 6 asukasta + koira. Ei pysty hilloamaan tavaroita, koska meillä on rajatusti kaappitilaa. Esim. vaatehuonetta ei ole. Voimme säilyttää vain tavarat joita oikeasti käytämme ja muutama muistotavara.
Olen ihmetellyt miten monessa kodissa säilytetään nurkissa erilaisia tavarapinoja ja nyssyköitä. Meillä on kaikille tavaroille omat paikkansa kaapeissa. Esim. sänkyjen alla emme säilytä mitään.
PItääkö sen rakin teillä olla?
Antakaa se jonnekin maaseudulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme siinä ärsyttää, että kaveri leipoo pipareita tällä viikolla, minä ensi viikolla ja käytämme samoja muotteja? En vaan ymmärrä tällaista ajattelutapaa - miksi piparimuottien pitää lojua koko vuoden toimettomana kahdessa eri laatikossa sen sijaan että voimme käyttää samaa? Muotin jakaminen ÄRSYTTÄÄ? Kaikkea sitä kuuleekin. T. Eri mutta useita tavaroita parhaan kaverin kanssa jakava. Esim. Vohvelirauta ja juurikin ne muotit
Vierailija kirjoitti:
Eikös iso sohva, iso telkkari, kolmen tonnin mäkkibookki ja kalliit kuulokkeet ole kliseisistä kliseisimmät minimalistin tavarat? 🤩 Että sinällään siellä ollaan ihan semi-minimalisteja jo. Ja jos minimalisti tykkää grillata usein niin silloin täytyy pihalla olla grilli.
Erehdyin lukemaan tätä vätkytystä ja sain vaan päänsäryn. Menkää hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään mainitsemistasi asioista ei estä minimalismia. Ei se tarkoita ettei omista mitään, vaan ettei omista turhaa. Minulla on yksi paistinpannu, yksi kattila ja yksi uunivuoka. Enempää en ole vielä koskaan tarvinnut, siispä en ole ostanut muita. Siskolla on taas vaikka minkälaista ja kokoista kaappi väärällään, vaikka hän ei edes laita ruokaa. Sitten häntä ahdistaa kun kaappi
Kattiloita oltava iso ja pieni. Rautapataa käytän usein vain jouluruoan tekoon, en vielä ole luopunut siitä.
Mulla on 3 kattilaa, paistinpannu ja wokpannu ja kaikki ovat lähes viikottain käytössä. Minimalismin tavoite omalla kohdallani on että minulla ei olisi turhaa, käyttämättä jäävää tavaraa kaappien täytteenä vaan tavara olisi siinä käytössä mihin se on tarkoitettukin. Vielä on matkaa siihen, mutta pikkuhiljaa lähestyn ihannetilaani.
Mitä hyrrää? Joulutortut myydään levyinä, jotka leikataan veitsellä haluttuun muotoon. Näin mä ainakin teen.