Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä minimalisteja? Millaisilla tavaramäärillä pärjäätte?

Vierailija
10.11.2024 |

Tiedän että riippuu harrastuksista ym. mutta haluaisin kuulla esimerkkejä!

Kommentit (146)

Vierailija
101/146 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimalismia voi kutsua myös köyhyydeksi. Itselläni on pienessä yksiössä sänky, pöytä, tuoli ja tietokone. Minulla on vain yksi astiakerta eli jokaisen aterian välillä täytyy tiskata. 

Vierailija
102/146 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisää lakanajärkytystä voi hankkia siitä, ettei välttämättä tarvitse ainuttakaan pussilakanaa! Voi hyvin hommata jonkun soman täkin ja nukkua sen kanssa, ja sitten pesee sen täkin kerran kuussa koneessa. Whoo kuulen kuinka joillain maailmankuva juuri mullistuu. 😆

Järjetön ratkaisu. Lakanat on olemassa juuri siksi ettei peittoja tai tyynyjä tarvitsisi pestä niin usein. Sama logiikka kuin alusvaatteissa, säästät siinä että niiden farkkujen sijasta peset vain pikkarit. Sulla sius kuluu melko varmasti enemmän vettä ja sähköä siihen että peset sen täkin joka kuukausi. 

Jos pesee sen pussilakanan kerran viikossa ja lisäksi täkin kahdesti vuodessa, siitä tulee 54 pesukertaa vuodessa. Jos taas pesee sen peiton kerran kuussa, siitä tulee 12 pesukertaa vuodessa. 

Selitä nyt

Ei kai kukaan pistä yhtä pussilakanaa kerrallaan koneeseen pyörimään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/146 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koita nyt aikuinen ihminen keskustella asiallisesti äläkä naura joka viestissä. 

Aika kummallinen pesukone jos ei ole yli tunnin ohjelmaa. Melkoisen aneeminen kone.

Eikö ole riittävän minimalistiset viestit jos niissä on hymiöitä? 😆 Ei tätä oikeasti voi ottaa tosissaan. 

Tärkeisiin asioihin kannattaa investoida, vaikkapa hyvään pesukoneeseen. Jos pyykin kuivuminen vie puoli vuorokautta niin varmaan kannattaa vaihtaa koneeseen jossa on tehokas ja ajanmukainen linkous. Sitten voi käyttää energiaansa johonkin mielekkäämpään kuin tuollaisten pohtimiseen. 

Mä en ole omasta koneestani tai pyykkieni kuivumisesta kertonut tässä ketjussa yhtään mitään. Se ei vain kuulosta hygieeniseltä, että kone pesee vain tunnin. Lisäksi kummallinen kone kun ei tuon pidempää pesuaikaa ole vai onko sulla kotona joku teollisuuskone. 

Mun ei kyllä ainakaan tarvitse pohtia pyykinpesua vaikka pesisin pyykkiä 2,5 tuntia. Kone osaa pestä ihan itse eikä mun tarvitse siinä vieressä pohtia sitä pyykinpesua. Osaan tehdä sillä välin muuta.

Sun ulosanti nyt vain on kovin lapsellista vaikka moni kirjoittanut ihan asiallisesti. Totta on kyllä tuo, että ei sua voi ottaa tosissaan. Perushygienia hakusessa pahasti ja naureskelet kuin mikäkin vähäjärkinen. Hyvästi, en jaksa katsella tuollaista.

Vierailija
104/146 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskin minimalismikauhistelu koskaan oli mielestäni se että miten ei ole taloudessa edes PIPARIMUOTTEJA! Jos haluaa tehdä pipareita, niin mitenkään ei voi tehdä pipareita muuten kuin valmiilla muotilla! Kun on Muumipeikon mallineen piparimuotti, silloin voi tehdä Muumipeikon mallisia pipareita! Tälle ihmiselle oli täysi järkytys ja mahdottomuus että voisi tehdä muumin maallisen piparin ihan vapaalla kädellä leikkaamalla taikinaa veitsellä. 

Olen suhteellisen varma, että sama ihminen tekee joka vuosi pellillisen joulutorttuja eikä pystyisi siihen ilman tarkoitukseen varattua taikinahyrrää! 😆

Vierailija
105/146 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on KUIVURI ja kutsut itseäsi minimalistiksi???

Kyllä, minulla on pyykinkuivuri, kahvikone ja juoksumatto. Syvästi inhoan lenkkeilyä liukkailla keleillä, hyi olkoon. 

Miten olisi kuntosalijäsenyys?

Vierailija
106/146 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keittiövälineeni, ei sähköiset:

hiiliteräsveitset 3 kol

Leipäveitsi 1 kpl

Asiastot 2 kpl 6 hlöä

arkiastiat Kahvikuppipareja 5 kpl

Teekuppipareja 3x 2 kpl

Teekannuja 3 kpl

kakkuvuokia 15 kpl

Muita muotteja 30 kpl

Ruokaliluvälineet 3 x 6 hlöä Myös leivoshaaarukay ja kalaveitset

Kuparikasareja 3 kpl 

Kuparinen sauté-pannu 1 kpl 

Pastakasari 1 kpl

Iso kattila 5-8 l 2 kpl

Paistinpannuja 5 kpl 

Kattauslautasia 4 kpl

Pippurimylly 1 kol

Raastimia 2 kpl 

Erilaisia lastoja ym 10 kpl

Juomalaseja erilaisia 30 kpl 

ym ym ym

Tämä ei voi olla tosissaan kirjoitettu jos minimalismiin on tarkoitus pyrkiä. 15 kakkuvuokaa, 5 paistinpannua?

Vierailija
107/146 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koita nyt aikuinen ihminen keskustella asiallisesti äläkä naura joka viestissä. 

Aika kummallinen pesukone jos ei ole yli tunnin ohjelmaa. Melkoisen aneeminen kone.

Eikö ole riittävän minimalistiset viestit jos niissä on hymiöitä? 😆 Ei tätä oikeasti voi ottaa tosissaan. 

Tärkeisiin asioihin kannattaa investoida, vaikkapa hyvään pesukoneeseen. Jos pyykin kuivuminen vie puoli vuorokautta niin varmaan kannattaa vaihtaa koneeseen jossa on tehokas ja ajanmukainen linkous. Sitten voi käyttää energiaansa johonkin mielekkäämpään kuin tuollaisten pohtimiseen. 

Mä en ole omasta koneestani tai pyykkieni kuivumisesta kertonut tässä ketjussa yhtään mitään. Se ei vain kuulosta hygieeniseltä, että kone pesee vain tunnin. Lisäksi kummallinen kone kun ei tuon pidempää pesuaikaa ole vai onko sulla kotona joku teollis

Olen eri kirjoittaja mutta hyvä kone pesee kyllä puhtaaksi tunnin ohjelmalla. Tuleehan käsin pestenkin puhdasta eikä kukaan 2,5 tuntia vatkaa sitä mekkoa lavuaarissa. En minä ainakaan jaksa käyttää pitkiä ohjelmilla kun lyhyillä tulee sama pesutulos. 

Vierailija
108/146 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on KUIVURI ja kutsut itseäsi minimalistiksi???

Kyllä, minulla on pyykinkuivuri, kahvikone ja juoksumatto. Syvästi inhoan lenkkeilyä liukkailla keleillä, hyi olkoon. 

Miten olisi kuntosalijäsenyys?

No mulle ei ainakaan kuntosali sovi. En pidä ihmisten kanssa treenaamisesta, odottelusta, salilla kuvaajista, muiden bakteereista jne jne :D. Paljon mukavampaa on treenata kotona, ja halvempaakin - ostin 4,5 vuotta sitten kuntopyörän ja olen siitä lähtien käyttänyt sitä 4-6 kertaa viikossa. On maksanut itsensä jo moninkertaisesti takaisin siihen verrattuna että kävisin jollain salilla polkemassa. Lisäksi on helppo ryhtyä kuntoilemaan kun laite on tässä nenän edessä, eikä tarvitse lähteä jonnekin kauemmas salille. Tarpeellinen tavara ei sodi mitenkään minimalismiin pyrkimistä vastaan.

Vierailija
109/146 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki juoksumatto/kuntopyörä sopii bakteerikammoisille ym. Itselleni olisi moinen rakkine kauhistus kotona tilaa viemässä. Paljon mieluummin maksan sen 20 e kuussa siitä, että joku muu puhdistaa ja huoltaa sen juoksumaton mulle. Käyn isolla salilla, jossa ei tarvitse ikinä jonottaa ja samalla voin käyttää halutessani muitakin laitteita.

Vierailija
110/146 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan pistä yhtä pussilakanaa kerrallaan koneeseen pyörimään?

Ymmärrän nyt paremmin tuon kommentin siitä että minimalistit on pakko-oireisia. Jos jostain täysin tuntemattoman ihmisen pyykinpesusta, koneen täyttöasteista, pesuun käytetyistä vesilittoista ja kilowattitunneista, pesun hygieniatasosta yms. tulee tuollainen ajatusjumi ja pakkoajatuksen alku, niin taatusti sinä sairastuisit jos joutuisit tavaroitasi vähentämään. 

Mut hei se ei ole minimalismin vika vaan sun ominaisuutesi, ja sun kannattaa varmasti suojella omaa mielenterveyttäsi myös pitämällä tärkeistä tavaroistasi kiinni. Kaikkea hyvää sinulle. 🌺

Tämä minimalisti lähtee nyt leffaan, voin vielä illemmalla jatkaa juttua jos sitä on. 🌺

Vierailija
111/146 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskin minimalismikauhistelu koskaan oli mielestäni se että miten ei ole taloudessa edes PIPARIMUOTTEJA! Jos haluaa tehdä pipareita, niin mitenkään ei voi tehdä pipareita muuten kuin valmiilla muotilla! Kun on Muumipeikon mallineen piparimuotti, silloin voi tehdä Muumipeikon mallisia pipareita! Tälle ihmiselle oli täysi järkytys ja mahdottomuus että voisi tehdä muumin maallisen piparin ihan vapaalla kädellä leikkaamalla taikinaa veitsellä. 

Olen suhteellisen varma, että sama ihminen tekee joka vuosi pellillisen joulutorttuja eikä pystyisi siihen ilman tarkoitukseen varattua taikinahyrrää! 😆

Mä lainaan naapurilta. Meillä on 4 piparkakkumuottia, mutta muumeja ei ole. Naapurilla on ja olen lainannut häneltä.

Tänä vuonna leivon Suomen mallisia pipareita, meille tulee itsenäisyyspåivänä ihmisiä kylään.

Vierailija
112/146 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimalismiin liittyy usein myös ajastamme kertova täydellisyyden tavoittelu. Vain täydellinen kelpaa, mikään vähän sinnepäin ei ole enää riittävän hyvää. Epätäydellisistä tavaroista ( ja kumppaneista) hankkiudutaan eroon ja uutta tilalle. Olemassa olevia tavaroita kuten ihmisiäkään ei arvosteta, somesta nähdään, että kuuluu tavoitella aina hienompaa. Onnea tavoitellaan tavaroita miettimällä ja toisaalta valitetaan rahapulasta.

Vierailija
113/146 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä lainaan naapurilta. Meillä on 4 piparkakkumuottia, mutta muumeja ei ole. Naapurilla on ja olen lainannut häneltä.

Tänä vuonna leivon Suomen mallisia pipareita, meille tulee itsenäisyyspåivänä ihmisiä kylään.

Niin, eli olet juuri näitä pummi-minimalisteja, joista ketjussa jo puhuttiin. 

Vierailija
114/146 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistan tavaraa mitä tarvitsen.

Vierailija
115/146 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen joka vuosi pari kertaa inventaarion ja hankkiuduin eroon turhista vaatteista, käyttämättömistä tavaroista tms. Vien ne siis kierrätykseen. Tämä siksi, koska mulla on hyvin rajoitetusti kaappitilaa yksiössäni. Omistan keskivertoa vähemmän vaatteita. Mua ei haittaa olla,se tyyppi, jolla on aina samat vaatteet. 

Vierailija
116/146 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minimalismiin liittyy usein myös ajastamme kertova täydellisyyden tavoittelu. Vain täydellinen kelpaa, mikään vähän sinnepäin ei ole enää riittävän hyvää. Epätäydellisistä tavaroista ( ja kumppaneista) hankkiudutaan eroon ja uutta tilalle. Olemassa olevia tavaroita kuten ihmisiäkään ei arvosteta, somesta nähdään, että kuuluu tavoitella aina hienompaa. Onnea tavoitellaan tavaroita miettimällä ja toisaalta valitetaan rahapulasta.

Höpö höpö. Ei vaan haluta hukkua turhaan tavaraan. 

Vierailija
117/146 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista eniten inhoan roinan paljoutta avoimilla hyllyillä ja muilla tasoilla. Mulla on vaan muutamia valikoituja koriste-esineitä huonekasvien lisäksi. 

Vierailija
118/146 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatus on aina kiehtova mutta käytäntö ei niinkään. Esimerkiksi pelkkään ruoanlaittoon tarvii jo pannuja ja kattiloita ja ihan tarpeeksi. Myöskin on mukava kun olohuoneessa on jotain viihdettä, stereot ja iso telkkari ja hyvä sohva. Ja kun tekee työtä kotoa niin tarvii myös työpisteen ja ATK romppeet. Niin ja kuntoilu ja urheiluvaatteet ja välineet. Ja kesällä on mukava grillata ja syödä pihalla.

Vierailija
119/146 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatus on aina kiehtova mutta käytäntö ei niinkään. Esimerkiksi pelkkään ruoanlaittoon tarvii jo pannuja ja kattiloita ja ihan tarpeeksi. Myöskin on mukava kun olohuoneessa on jotain viihdettä, stereot ja iso telkkari ja hyvä sohva. Ja kun tekee työtä kotoa niin tarvii myös työpisteen ja ATK romppeet. Niin ja kuntoilu ja urheiluvaatteet ja välineet. Ja kesällä on mukava grillata ja syödä pihalla.

Kaikki nämä onnistuu hyvin minimalismin hengessä. 

Vierailija
120/146 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään mainitsemistasi asioista ei estä minimalismia. Ei se tarkoita ettei omista mitään, vaan ettei omista turhaa. Minulla on yksi paistinpannu, yksi kattila ja yksi uunivuoka. Enempää en ole vielä koskaan tarvinnut, siispä en ole ostanut muita. Siskolla on taas vaikka minkälaista ja kokoista kaappi väärällään, vaikka hän ei edes laita ruokaa. Sitten häntä ahdistaa kun kaappi on sekaisin ja täynnä. Siihen kohtaan minimalismi voi olla ratkaisu ja helpotus - todella harvalle se on mitään kilpailua siitä kuinka vähän voi omistaa. (Toki heitäkin on, he ovat luku erikseen.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi