Millä perusteella irtisanottavat valitaan yt neuvotteluissa?
Olen lähihoitaja ja meillä on firmassa käynnissä yt neuvottelut joiden lopputulos annetaan ensikuussa. Sen verran olemme saaneet tietä että 35 henkilön vakituisista hoitajista puljusta saa kenkää n 10 vakituista hoitajaa eli aika moni. Irtisanomiset koskevat vaan vakansseja eli määräaikaisina olevia.
Millä perusteella irtisanottavat valitaan?
Mitkä tekijät siihen voivat vaikuttaa? Kyseinen yksikkö on ollut toiminnassa vasta 3vuotta ja osa on ollut siellä töissä aukeamisesta asti ja osa tulleet tipoitellen sen jälleen. Eli kukaan ei siellä ole ollut 3v kauempaa töissä.
Osa on vasta hoitajiksi valmistuneita ja osa kymmeniä vuosia alalla olleita. Osa on nuoria 18-30v ja yhtä iso osa 30-50v. Vanhempia hoitajia ei meillä tuolla ole.
Kommentit (67)
Puolisolla oli tämä tilanne vuosi sitten ja koska ollaan LinkedIn-kavereita, näkyvät mulle hänen tykkäykset ex-työkaverien työnhakupäivityksiin. Näillä tyypeillä vaikuttaisi järjestään olleen kovapalkkaisen kuuloinen titteli, vähintään senior jotain, ja pitkähkösti työkokemusta. En tiedä ovatko sen lisäksi sitten olleet jotenkin hankalia tyyppejä. Puolisoni - joka siis joutui myös leikkurin uhriksi - oli kyllä oman käsityksensä mukaan työpaikallaan hyvin pidetty ja sellainen jolta kysytään apua. Tällä perusteella väittäisin, että yt-irtisanotun on turha ensisijaisesti etsiä vikaa itsestään, jos selkeää syytä kuten runsaita poissaoloja tai toistuvaa negatiivista palautetta ei itse havaitse. Noissa voi olla logiikkana vähän mikä vaan.
Paikallisesta tehtaasta lähtivät ainakin "nuoret" ensin, vaikka olisivat olleet talossa jo sen 5-10v. Eläkeikää lähestyvät jäivät. Johtui vissiin siitä, että vanhat siirtyivät siitä sitten eläkkeelle seuraavan parin vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja saa valita miten haluaa. Usein pisimpään olleet saa jäädä. Mutta voi olla ihan mikä peruste vaan.
Valtiolla on jäänyt eläkeläiset töihin ja nuoret ja perheelliset irtisanottu. Nuorten määräaikaisten sopimuksia ei jatketa. Eläkeläiset ehtineet kuroa paremmat kaveriverkostot.
Sama oli meillä tai sitten lähdettiin samasta lafkasta
Olen ict-alalla ja meillä irtisanottiin työtehtävien mukaan. Eli ne jotka puursivat lopetettavan projektin parissa saivat lähteä. Poikkeuksetta, eli ei vaikuttanut pätkääkään kuinka hyvä tai huono olet, minkä ikäinen olet, kauanko olet ollut talossa tai oletko saikuttaja vai aina töissä.
Mitkä irtisanomiskriteerit nyt on julkisella puolella? Lähellä eläkeikää olevat työntekijät ulos?