Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkytyin kuinka epäterveellisiä perheiden ruokaostokset ovat

Vierailija
10.11.2024 |

Kävin eilen kaupassa ja varmasti isänpäivänaatto vaikuttaa asiaan, mutta silti en voinut olla hämmästelemättä, kuinka epäterveellisiä ostoksia perheillä keskimäärin oli. Ymmärrän, että herkkujakin ostetaan, mutta suurin osa vaikutti sellaisilta tuotteilta, jotka oli ostettu nimenomaan arkipäivän syömisiksi. 

- hedelmiä ei lainkaan tai jos niitä oli niin pelkkää banaania

- kasviksista saattoi löytyä kurkku, jos sitäkään

- kaikki viljatuotteet vaaleita ja täysjyvä loisti poissaolollaan (vaalea spagetti, valkoinen vehnäleipä, keksit

- ranskanperunoita, pakasteaterioita, eineksiä

- makeutettuja maitovälipaloja

- limsaa, energiajuomia, suurella osalla myös alkoholia

- maissilastuja, suklaapatukoita, valmissoseita, joulusuklaita, makeutettuja vähäkuituisia muroja

Useilla oli lapsia mukana rattaissa ja kävellen, joten todennäköisesti olivat lapsiperheitä. Jotenkin surullista, jos iso osa lapsista ja aikuisista syö arjessaan näin, koska paljon terveellisiä aineita jää ravinnosta puuttumaan ja kasvavat lapset eivät voi ruokavalioonsa vaikuttaa vaan vanhempien tulisi olla opastamassa ja ohjaamassa. 

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen muuten aina ihmetellyt sitäkin että miksi ne pakasteranut olisivat epäterveellisiä? Uunissahan ne valmistuvat.

Ei ne nyt niin kovin epäterveellisiä olekaan. Kyllä niin voi silloin tällöin syödä.

Vierailija
42/81 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kassalla takanani oli nuori pariskunta vauvan kanssa. Olutta, siideriä ja äidinmaidonkorviketta ostivat sekä sipsiä ja karkkia, einespizzaa, eineslihapullia. Sääliksi kävi vauvaparkaa.

Lastensuojeluilmoitus. Vai oliko paljonkin sitä juomaa mukana? Joskus vain toinen, yleensä isä nauttii niitä juomia enimmälti. Itse en ole juonut alkoholia positiivisen raskaustestin jälkeen enkä koko vauvavuonnakaan vielä.

voi vattu mitä kyttäystä. Et oikein lastensuojeluilmo tuosta. Harmi, että neuvostoliitto ja DDR ovat hajonneet. Olisit sopinut täysin sinne. Ehkä pohjois-korea vielä ottaa vastaan.

Enkä sopisi. Olen vain sitä mieltä että vauvalla tulee olla turvallista, monilla on noita elämäntapahallinnan ongelmia. Lastensuoje

Mites ne osaa mennä oikeeseen osotteeseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, me syömme normaalisti hyvinkin terveellisesti, mutta meillä oli juuri useamman viikon keittiöremontti, kun käytössä oli vain jääkaappi ja mikro (keittiöön ei tullut edes vettä joten tiskausmahdollisuuskin oli olematon), joten jokusen viikon ostimme käytännössä pelkkiä eineksiä, joita emme normaalisti syö ollenkaan. On siinä jollakin ollut kauhisteltavaa.

Vierailija
44/81 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kassalla takanani oli nuori pariskunta vauvan kanssa. Olutta, siideriä ja äidinmaidonkorviketta ostivat sekä sipsiä ja karkkia, einespizzaa, eineslihapullia. Sääliksi kävi vauvaparkaa.

Lastensuojeluilmoitus. Vai oliko paljonkin sitä juomaa mukana? Joskus vain toinen, yleensä isä nauttii niitä juomia enimmälti. Itse en ole juonut alkoholia positiivisen raskaustestin jälkeen enkä koko vauvavuonnakaan vielä.

Anna mun kaikki kestää. Soitto lastensuojeluun, että ruokakaupassa vauvan vanhemmat ostivat Olutta, siideriä ja äidinmaidonkorviketta sekä sipsiä ja karkkia, einespizzaa, eineslihapullia. Lastensuojelu varmasti osaa ottaa yhteyttä kyseisiin vanhempiin. Ei hyvää päivää

No jos tuntee tai tietää niin se ei kuule olisi huonokaan asia. Naapureistakin valitetaan jatkuvasti.

Vierailija
45/81 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Mummon pakasteranskalaisissa on rasvaa 4,8g/100g josta 0,4g tyydyttynyttä. Suolaa 0,03g. Kilokaloreita 137. Ainesosat peruna ja kasviöljy.

Pakasteranskalaiset ovat ihan eri asia kuin pikaruokaloiden uppopaistetut mättöranut. 

Vierailija
46/81 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvää päivää. Mitäs jos ne ostokset oli vaikka juhliin tarkoitettu?

En osta itse normaalisti koskaan alkoholia enkä eineksiä. Kun puolisoni täytti pyöreitä, järjestin hänelle juhlat ja tein ostokset kolme vuotiaan kanssa. Kärryssä oli 6 lavaa alkoholijuomia ja saman verran limsaa, sekä iso kasa pakastepizzoja. Nämä oli tarkoitettu useammalle kymmenelle juhlavieraalle saunailtaan, jotka alkoivat varsinaisen juhlatilaisuuden jälkeen, kun pikkuväki oli jo lähtenyt kotiin nukkumaan selvin päin olevien aikuisten kanssa. Olisi siinä ollut taas lastensuojeluilmoitukselle käyttöä!

Vierailija
47/81 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2/3 ns. elintarvikkeista pitäisi kieltää

Turhaa moskaa, ultraprosessoituja, värjättyjä, täynnä lisäaineita

Kaikki ruokaöljyt pitäisi kieltää paitsi oliiviöljy.

Rypsi yhtä hyvää ja kotimaistakin.Oliiviöljyjä väärennetään

Vierailija
48/81 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset syövät epäterveellisesti koska monilla on liian kiireinen ja raskas elämä. Jatkuvasti pitää suorittaa ja tehdä. Suurinta osaa ihmisistä ei ole tehty tuollaisiksi suorittajaksi. Siinä sitten työ vie kaiken ajan ja jäljelle jää ettei jaksa mitään kokata itse koska kiire ja stressi. Huomasin tuon itsekin kun olin töissä, jatkuvasti ostin einesruokaa ja en jaksannut valmistaa ruokaa. 

Vierailija
49/81 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen ruokavalio ei ole ollut perinteisesti mitenkään terveellinen, joten tämä on sille vaan jatkumoa. Hedelmät ja kasvikset ovat kasvaneet täällä ilmaston takia aina suht heikosti.

Vierailija
50/81 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. Mummon pakasteranskalaisissa on rasvaa 4,8g/100g josta 0,4g tyydyttynyttä. Suolaa 0,03g. Kilokaloreita 137. Ainesosat peruna ja kasviöljy.

Pakasteranskalaiset ovat ihan eri asia kuin pikaruokaloiden uppopaistetut mättöranut. 

Onnea vaan sinulle. Ranskalaisiset on ravintona erinomaista, saat niistä tarvittavat vitamiinit ja ne pitää nälän pitkään poissa. 

Vierailija
51/81 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjä on elämä, kun täytyy toisten ostoskärryjä kyylätä.

En minäkään ymmärrä, miksi kukaan syö maustettuja jugurtteja, vanukkaita, proteiinirahkoja ym. lisä- ja makeutusaineilla ympättyjä sotkuja, joita markettien maitokaapit on pullollaan, mutta siinäpä syövät. Ei ole minulta pois. 

Vierailija
52/81 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ruokavalio on ollut sellainen mitä meillä on ollut mahdollisuus tuottaa, ei täälä appelsiinit ja banaanit menesty.

Hengissä on pysytty ja jaksettu maata rakentaa, aivan turha mollata suomalaisia perinteisiä ruokia.

Vierailija
53/81 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitsetko jotain kriisiapua järkytykseesi?

Ehdottomasti tarvitsee. Näitä järkytys-ketjuja syntyy häneltä kuin sieniä sateella. Ap voisi tarvita saattajan kauppaan avukseen.

Vierailija
54/81 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen sitä miten jotain voi muiden ostokset kiinnostaa. 

Ei nyt varmaan yksittäisen ihmisen ostokset, mutta on tämä koko Suomen kannalta surullinen kehitys. Lapset kasvavat huonolla ravinnolla: keskittymisongelmia ja terveyspulmia. Aikuisena yhteiskunnan rahoja käytetään sairauksien hoitoon ja sairauseläkkeisiin. Tämä on meidän kaikkien yhteinen asia.

Vierailija
55/81 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen sitä miten jotain voi muiden ostokset kiinnostaa. 

Ei nyt varmaan yksittäisen ihmisen ostokset, mutta on tämä koko Suomen kannalta surullinen kehitys. Lapset kasvavat huonolla ravinnolla: keskittymisongelmia ja terveyspulmia. Aikuisena yhteiskunnan rahoja käytetään sairauksien hoitoon ja sairauseläkkeisiin. Tämä on meidän kaikkien yhteinen asia.

Jos vanhat ihmiset on syöneet nykypolvia terveellisemmin miksi he sairastaa?

Vierailija
56/81 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen muuten aina ihmetellyt sitäkin että miksi ne pakasteranut olisivat epäterveellisiä? Uunissahan ne valmistuvat.

Ne on uitettu huonoissa rasvoissa. Jos haluat terveelliset ranut niin tee itse ranuja? Perunoita osta ja viipaloi ne, sitten kuivata perunat, mausta ne ja lopuksi laita uuniin tai airfryeriin. 

Tämä selitys ei mene läpi, käytän muutenkin voitakin ja normaaleja asioita. Olen hoikka ja terve ihminen.

Ranuissa on valtavasti piilorasvaa ja turhia kaloreita. Syö hedelmiä mieluummin. 

Ehdotat ruuan korvaamista hedelmillä? Eikö hänen kannattaisi syödä oikeita perunoita mieluummin?

Vierailija
57/81 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ruokavalio on ollut sellainen mitä meillä on ollut mahdollisuus tuottaa, ei täälä appelsiinit ja banaanit menesty.

Hengissä on pysytty ja jaksettu maata rakentaa, aivan turha mollata suomalaisia perinteisiä ruokia.

Sipsit, limpparit ym. ei ole perinteistä suomalaista ruokaa. Perinteinen suomalainen ruoka olisi esim. metsämarjoja, perunaa eri muodoissa (ei uppopaistettuna), hirvenlihaa, juureksia, ruisleipää...

Vierailija
58/81 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on uitettu huonoissa rasvoissa. Jos haluat terveelliset ranut niin tee itse ranuja? Perunoita osta ja viipaloi ne, sitten kuivata perunat, mausta ne ja lopuksi laita uuniin tai airfryeriin. 

Tämä selitys ei mene läpi, käytän muutenkin voitakin ja normaaleja asioita. Olen hoikka ja terve ihminen.

Ranuissa on valtavasti piilorasvaa ja turhia kaloreita. Syö hedelmiä mieluummin. 

Ehdotat ruuan korvaamista hedelmillä? Eikö hänen kannattaisi syödä oikeita perunoita mieluummin?

Ranskalaiset ei ole oikeaa ruokaa. Enemmän ravinteita ja vitamiineja saat hedelmistä, raneista et saa mitään.

Vierailija
59/81 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko hetkeäkään ettei kellään olisi ollut mitään ruisleipää, perunoita, porkkanaa esim. tai kauden herkullisia sitrushedelmiä, omenoita, viinirypäleitä tms. tomaattia, salaatinlehteä tai keittojuureksia. Tämä siis jos otanta on ollenkaan järjellinen, jotta siitä kannattaa tänne tulla tyrmistymään. 

Vierailija
60/81 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä et kuitenkaan tiedä mitä niitten perheiden kaapista jo löytyy valmiiksi, saattaa olla vaikka juureksia jääkaapissa ja marjoja pakastin täynnä. Jopa täysjyvänäkkäriä voi olla kuivakaapissa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi