Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkytyin kuinka epäterveellisiä perheiden ruokaostokset ovat

Vierailija
10.11.2024 |

Kävin eilen kaupassa ja varmasti isänpäivänaatto vaikuttaa asiaan, mutta silti en voinut olla hämmästelemättä, kuinka epäterveellisiä ostoksia perheillä keskimäärin oli. Ymmärrän, että herkkujakin ostetaan, mutta suurin osa vaikutti sellaisilta tuotteilta, jotka oli ostettu nimenomaan arkipäivän syömisiksi. 

- hedelmiä ei lainkaan tai jos niitä oli niin pelkkää banaania

- kasviksista saattoi löytyä kurkku, jos sitäkään

- kaikki viljatuotteet vaaleita ja täysjyvä loisti poissaolollaan (vaalea spagetti, valkoinen vehnäleipä, keksit

- ranskanperunoita, pakasteaterioita, eineksiä

- makeutettuja maitovälipaloja

- limsaa, energiajuomia, suurella osalla myös alkoholia

- maissilastuja, suklaapatukoita, valmissoseita, joulusuklaita, makeutettuja vähäkuituisia muroja

Useilla oli lapsia mukana rattaissa ja kävellen, joten todennäköisesti olivat lapsiperheitä. Jotenkin surullista, jos iso osa lapsista ja aikuisista syö arjessaan näin, koska paljon terveellisiä aineita jää ravinnosta puuttumaan ja kasvavat lapset eivät voi ruokavalioonsa vaikuttaa vaan vanhempien tulisi olla opastamassa ja ohjaamassa. 

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pidemmän aikaa katsellut ja järkyttynyt sitä mitä ylipainoiset naiset ostaa kaupasta! 

Hyvin usein heillä on herkkuja,limpparia,alkoholia,eineksiä,energiajuomaa... jne ja ne ostaa valtavia määriä ruokaa. Miksi ne ei osta vihanneksia,hedelmiä ja tee itse ruokaa? 

Vierailija
22/81 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliiviöljy sopii pienissä määrin salaatteihin tai joihinkin uuniruokiin. Paistamiseen en ole pystynyt käyttämään sitä enkä myöskään kookosöljyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kassalla takanani oli nuori pariskunta vauvan kanssa. Olutta, siideriä ja äidinmaidonkorviketta ostivat sekä sipsiä ja karkkia, einespizzaa, eineslihapullia. Sääliksi kävi vauvaparkaa.

Lastensuojeluilmoitus. Vai oliko paljonkin sitä juomaa mukana? Joskus vain toinen, yleensä isä nauttii niitä juomia enimmälti. Itse en ole juonut alkoholia positiivisen raskaustestin jälkeen enkä koko vauvavuonnakaan vielä.

voi vattu mitä kyttäystä. Et oikein lastensuojeluilmo tuosta. Harmi, että neuvostoliitto ja DDR ovat hajonneet. Olisit sopinut täysin sinne. Ehkä pohjois-korea vielä ottaa vastaan.

Vierailija
24/81 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuten aina ihmetellyt sitäkin että miksi ne pakasteranut olisivat epäterveellisiä? Uunissahan ne valmistuvat.

Vierailija
25/81 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Käyn kyllä kaupassa, mutta yleensä tuntuu siltä, että käyn eri aikaan kuin useimmat lapsiperheet. Kasvatan myös jonkin verran ruokaa itse ja nyt alkaa puutarhan ja kasvimaan sato olla käytetty, joten kaupassakin tulee nyt käytyä enemmän. Nyt vain sattui olemaan paljon lapsiperheitä samaan aikaan liikkeellä."

Harrastuksestakin tuokin tietysti käy. Mutta itse harrastaisin bäjän positiivisempia asioita kuin järkyttymistä muiden tekemisistä tai tekemättä jättämistä. Mutta kukin tyylillään. 

Vierailija
26/81 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen muuten aina ihmetellyt sitäkin että miksi ne pakasteranut olisivat epäterveellisiä? Uunissahan ne valmistuvat.

Ne on uitettu huonoissa rasvoissa. Jos haluat terveelliset ranut niin tee itse ranuja? Perunoita osta ja viipaloi ne, sitten kuivata perunat, mausta ne ja lopuksi laita uuniin tai airfryeriin. 

Vierailija
27/81 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kassalla takanani oli nuori pariskunta vauvan kanssa. Olutta, siideriä ja äidinmaidonkorviketta ostivat sekä sipsiä ja karkkia, einespizzaa, eineslihapullia. Sääliksi kävi vauvaparkaa.

Lastensuojeluilmoitus. Vai oliko paljonkin sitä juomaa mukana? Joskus vain toinen, yleensä isä nauttii niitä juomia enimmälti. Itse en ole juonut alkoholia positiivisen raskaustestin jälkeen enkä koko vauvavuonnakaan vielä.

voi vattu mitä kyttäystä. Et oikein lastensuojeluilmo tuosta. Harmi, että neuvostoliitto ja DDR ovat hajonneet. Olisit sopinut täysin sinne. Ehkä pohjois-korea vielä ottaa vastaan.

Enkä sopisi. Olen vain sitä mieltä että vauvalla tulee olla turvallista, monilla on noita elämäntapahallinnan ongelmia. Lastensuojeluilmoituksen voi nykyisin tehdä jo sosiaalisen median julkaisunkin perusteella joten miksi tästäkin ei voisi tehdä. Kuulemma kaikki ilmi tulleet asiat ovat eteenpäin.

Vierailija
28/81 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen pidemmän aikaa katsellut ja järkyttynyt sitä mitä ylipainoiset naiset ostaa kaupasta! 

Hyvin usein heillä on herkkuja,limpparia,alkoholia,eineksiä,energiajuomaa... jne ja ne ostaa valtavia määriä ruokaa. Miksi ne ei osta vihanneksia,hedelmiä ja tee itse ruokaa? 

Olen itse hoikka ja viime vuosina olen ostanut vain valmisruokia aika pitkälle, olen ollut väsynyt ja kuormittunut, myös makeaa on tehnyt paljon mieli. Väsymys sekä kuukautisetkin saavat sitä makeanhimoakin aikaiseksi.

Vierailija
29/81 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enkä sopisi. Olen vain sitä mieltä että vauvalla tulee olla turvallista, monilla on noita elämäntapahallinnan ongelmia. Lastensuoje

Täysin järjetöntä toimintaa sinulta. Siinä ei kenellekään tapahdu yhtään mitään, että esim. toinen vanhemmista ottaa yhden tai kaksi olutta. Heijastat omia sairaita pelkojasi muihin ihmisiin. Sitten ihmetellään, että lasten hankinta ei Suomessa ketään enää kiinnosta

Vierailija
30/81 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä päättelit, että nämä oli arkisyömiseksi tarkoitettu?

Itse pysähdyn monestikin viikossa kaupassa, kun se on matkan varrella. Toisena päivänä saatan ostaa pelkästään vihanneksia ja salaattiaineksia, toisena taas pelkästään kuivamuonat varastoon, kolmantena kalaa ja lihaa, ja neljäntenä pelkästään ne merkkipäivän herkut. Mikään näistä kauppareissuista ei kerro yhdellekään sivustakatsojalle, miten me tosiasiassa arkisin syömme ja mitä opetamme lapsillemme asiasta...

Vierailija
31/81 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on uitettu huonoissa rasvoissa. Jos haluat terveelliset ranut niin tee itse ranuja? Perunoita osta ja viipaloi ne, sitten kuivata perunat, mausta ne ja lopuksi laita uuniin tai airfryeriin. 

Tämä selitys ei mene läpi, käytän muutenkin voitakin ja normaaleja asioita. Olen hoikka ja terve ihminen.

Vierailija
32/81 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä selitys ei mene läpi, käytän muutenkin voitakin ja normaaleja asioita. Olen hoikka ja terve ihminen.

Ranuissa on valtavasti piilorasvaa ja turhia kaloreita. Syö hedelmiä mieluummin. 

Vierailija
33/81 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no kukaan ei voi kaikkia miellyttää ruokaostostenkaan suhteen. Ei ap:n osoksetkaan ole kaikkien mieleen.

Vierailija
34/81 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enkä sopisi. Olen vain sitä mieltä että vauvalla tulee olla turvallista, monilla

Ei minulla ole pelkoja mutta tiedostan itse että alkoholia ei saisi nauttia äiti sekä isä kun ovat vauvan kanssa. Itse humallun jo muutamasta juomasta joten tämä kertoo minulle sisäisesti riskeistä tässäkin asiassa. Lastensuojelu on tätä samaa mieltä, vastuullinen aikuinen ei koe ongelmaa ottaa vastuutansa vakavasti lapsiperheessä.

Vierailija
35/81 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin ihmettelen miten epäterveellistä ruokaa ihmiset rahtaa kaupasta. Herkkuja ja epäterveellistä moskaa valmisaterioineen kaikkineen. Ei ihme, että ihmiset lihoo ja masentuu. En itsekään tykkää laittaa ruokaa, mutta pakkohan se on vain laittaa jotta saa terveellistä ruokaa. Kokkaan isoja annoksia joita perhe syö pari päivää. Toinen asia mitä en ymmärrä on wolttaaminen. Eikö ihmiset tajua, kuinka epäterveellistä ravintolaruoka on. Siis ei niissä säästellä suolaa, kermaa tai voita. Käyn itsekin ravintolassa syömässä, mutta en joka viikko. Ja nimenomaan käyn ravintolassa syömässä ja haluan makssa aterioista korvauksen suoraan ravintolalle enkä Wolt-miljonääreille. Todellakin ihmettelen suurta Wolt-kuskien määrää. Miksei ihmiset jaksa enää ravintolaankaan mennä? Onko se vaarallista jos yhtään askelta joutuu ottamaan syömisen eteen? En wolttaa itse koskaan ihan periaatteesta. 

Oon normaalipainoinen ihminen ihan sen takia, että katson mitä syön. Harrastan myös liikuntaa. Kyllähän se helpompaa olisi antaa olla ja syödä roskaruokaa, mutta en halua niitä kaikkia sairauksia mitä huono ruokavalio voi aiheuttaa. Oon nähnyt omista vanhemmistani epätervellinen ruokavalio ja vähäinen liikunta aiheuttaa sairauksia ja lihomista. Jo keski-ikäisenä heiltä löytyi verenpainelääkityustä jne. ja lääkearsenaali vain kasvoi kun ikää kertyi. Oon itse nyt keski-ikäinen, eikä mulla ole mitään lääkitystä. Paskat geenit kyllä on, joten ei auta muu kuin tehdä itse parhaansa ettei olis sairas vanhuus. Isällä tosin ei enää ole sitäkään kun kuoli sydänsairauteen.

Vierailija
36/81 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ranuissa on valtavasti piilorasvaa ja turhia kaloreita. Syö hedelmiä mieluummin. 

Oletko siis tosissasi? Eipä taida hedelmät korvata ruokia. Kyllä minä niitä hedelmiäkin dyön tottakai.

Vierailija
37/81 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarjassamme päättelen ihmisistä kaiken näkemäni minuutin perusteella.

Itse kasvatan myös paljon omassa puutarhassa, joten kesäisin ostoskärryssäni ei ole juurikaan kasviksia. Lapset syövät silti niitä enemmän kuin tarpeeksi, ja napostelevat kaikki kesäpäivät marjoja suoraan pensaasta.

Ja ostan muutenkin kasvikset ja kalan eri kaupasta, mistä kaiken muun. Toisessa on parempi valikoima tuoreita, ja toisessa taas oikeastaan kaikkea muuta. Se yksittäisen kauppareissun kärryn sisältö ei kerro juuri mitään siitä, miten kyseiset ihmiset kokoniasuudessaan syövät.

Vierailija
38/81 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan tänä viikonloppuna syöty vaan pakaste pitsaa,porilaisia ja kohta korkataan kakku. Ihmettelin tota teiniä just kun aamupalaa haki, et kuihtuuko se kun on hoikka tikku. Pitää siis isänpäivän kunniaksi tänään lähteä jonnekkin pikaruokalaan syömään, et sais vähän rasvaa luittensa päälle.

Vierailija
39/81 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna mun kaikki kestää. Soitto lastensuojeluun, että ruokakaupassa vauvan vanhemmat ostivat Olutta, siideriä ja äidinmaidonkorviketta sekä sipsiä ja karkkia, einespizzaa, eineslihapullia. Lastensuojelu varmasti osaa ottaa yhteyttä kyseisiin vanhempiin. Ei hyvää päivää

Vierailija
40/81 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet taas ostaa makkaraa ja kaljaa. Ja maha vain kasvaa !! Mutta ei kuulu mulle !

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan