Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alle kouluikäisten lasten vuorotyössä käyvät yksinhuoltajaäidit!

Vierailija
19.02.2007 |

Onko teitä olemassa? Miten saatte arjen sujumaan? Saako homman toimimaan?

Ja kaikkien kysymysten taustalla pelkoni, kärsiikö lapset tilanteesta..?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On luvannut hoitaa heitä, kuten tähänkin asti iltaisin ja viikonloppuisin. Omia työvuoroja muutan niin, etten valvo kuin viikonloppuisin. Mulla on yksi tai kaksi iltaa viikossa, ja yksi vapaa viikonloppu kolmesta ja valvon yhden viikonlopun kolmesta, jolloin lapset ovat yötä isällään.

Haluan tähän saumaan muutoksia lapsille ja itselleni niin vähän kuin mahdollista. Siksi en vaihda päivätyöhön, koska tulojen tippuessa en voisi säilyttää lasten nykyistä kotia. Vuoropäiväkotiin en halua lapsia laittaa, ettei tarvitse vaihtaa hoitopaikkaa. Enkä itsekään kestäisi yhtään enempiä muutoksia kerralla. Silti vain tuntuu, että kuinka raskaasti lapset tämän muutoksen ottaa. Ja pahalta tuntuu, kun en voi heitä siltä suojella.

ap

Vierailija
2/14 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mietiskelen samoja asioita. Yhdellä ystävälläni on ystävä, kolmen lapsen yh. Tämä äiti opiskelee ja tekee töitä menestyksekkäästi. Ihmettelen aina, miten hän pärjää. Olen käsittänyt, että äitinsä auttaa jonkin verran, ja lasten isäkin. Itselläni ei onnistuisi, ainoat sukulaiset tai yleensäkään kukaan kuka voisi auttaa asuu tunnin ajomatkan päässä. Jos joudun joskus tekemään vuorotyötä, lapseni menee muutaman kilsan päähän vuoropäiväkotiin. Oma päiväkoti on tässä kodin lähellä. Lapseni on sosiaalinen ja jos ei kovin usein ole tätä toista vuoroa, niin en usko lapsen kärsivän. Nyt käy vuoropäiväkodissa yhden illan kuussa. Syksyllä joutuu ehkä hieman useammin vuoropäiväkotiin. Lapseni nyt 3,5 vuotias.

Ja palatakseni tähän ystäväni ystävään, en ole koskaan nähnyt häntä ulkona lasten kanssa tms. Olen nähnyt hänet vain silloin kun hän on aamulla menossa töihin/kouluun. Ja olen ymmärtänyt myös, ettei heillä ole kovin siistiä, päinvastoin, eihän äidille jää aikaa tällaisiin perusasioihin, kuin ulkoilu lasten kanssa tai siivoaminen. ;( en sitten tiedä onko tuokaan hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mihinkäs saat kouluikäiset hoitoon? Se on ongelma. Itse jouduin jäämään työttömäksi, koska en sitten millään voi jättää ekaluokkalaista pärjäilemään yksin iltoja ja öitä. Toivottavasti pian tärppäisi, ja saisin tavallisen 8-16 työn.

Vierailija
4/14 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 v lapsi vuoropäiväkodissa. Omat työvuorot ma-su 8:30-24:00. Siis noilla aikaväleillä. Lapsi sopeutunut hyvin vuorohoitoon, nukahtaa hyvin päiväkodissa ja on iloinen ja tyytyväinen ja reipas päiväkotilainen. Arki sujuu, ilman suurempia onglemia.

Vierailija
5/14 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö keksi mitään muuta vaihtoehtoa!?

Vierailija
6/14 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen isä asuu ulkomailla joten siitä ei ole apua.

Lapsi 2v on vuoropäiväkodissa ja sitten usein mummon tai tädin luona.

Itse en ole niin kauhean myöhään töissä, mutta työpäivät venyy 07.00- 22.00. Monesti jos joudun menemään seuraavana aamuna jo 07.00, niin en hae lasta yöksi kotiin. En näe syytä repiä hereille kesken unien ja sitten taas aamulla sama.

Eihän tämä ideaalinen tilanne, mutta minkäs teet? Palkka on ansaittava.

Vierailija
7/14 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aamuvuoro. Jos iltavuoron perään on iltavuoro, haen lapsen puolen yön aikaan nukkuvana kotiin, jotta saadaan aamulla molemmat rauhassa nukkua niin pitkään kuin nukuttaa.

En ole missään vaiheessa kokenut vuorotyötä ja tai -hoitoa ongelmaksi, kaikki on mennyt niin hyvin. Ja ajattelen niin, että jos lapsi ei siitä kärsi, niin miksi minä tekisin siitä ongelman. Ja onhan meillä sitten pitkät päivät aikaa olla yhdessä iltavuorojen välillä, toisin kuin päivätöissä olevat vanhemmat saavat viettää aikaa lapsensa kanssa vain pari tuntia illalla.

- 5 -

Vierailija
8/14 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaksivuotiaan tehtävä ole kiertää tarhaa, mummulaa ja kotia!

Olen myös yh käyn päivätöissä. Minulla on kaksi tuttua sairaanhoitaja yh:ta, molemmat myös päivätöissä.

Lapsista tulee kovin turvattomia. Tuttu nainen on 24 h päiväkodissa hoitajana ja sanoi, että siellä on paljon huonosti voivia lapsia.

Vierailija
9/14 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on kokonaisuus, jossa monet eri palaset on sovitettava yhteen. Joskus se tarkoittaa sitä, että on käytävä vuorotöissä, ja kun omasta takaa ei ole sellaista verkostoa, että joku hoitaisi kotona lasta, on yhteiskunta tarjonnut mahdollisuuden vuorohoitoon, jotta kaikenlaiset ihmiset voivat tehdä kaikenlaista työtä, ja yleensäkin käydä töissä. Vanhemman työssäkäynti on tunnetusti lapsen etu, joka ehkäisee monenlaisia ongelmia lapsenkin elämässä.

- 5 -

Vierailija
10/14 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun ei ole pakko olla vuorotyössä! Aikuinen osaa ja pystyy tekemään valintoja.

Todellakin se tuttu on sitä mieltä, että vuorotyöstä lapset kärsii... Mieti itse jos nukkuisit aina naapurissa ja välillä hotellissa. Koti on koti, ja äiti on äiti.

Mulla on hyväpalkkainen päiväduuni, eikä vituta yhtään.

Vierailija
11/14 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on ihan innolla lähdössä aina päiväkotiin yöksi, se kokee sen jännittävänä vaihtelua ehkä. Olin mä aina itsekin lapsena tosi innoissani, kun mentiin jonnekin yökylään, se oli aina kuin seikkailu. Muualla lapsi ei sitten yökylässä käykään päiväkodin lisäksi kuin joskus rakastamassaan mummolassa. Muiden sukulaisten luona tai esim isän luona ei käy yötä. Mites sitten sun mielestä ne lapset, joita riepotellaan isän luona yökylässä jne jne, muilla sukulaisilla, millon missäkin... Ja kuten jo aikaisemmin sanoin, meillä on iltavuorojen välillä ne pitkät, ihanat päivät aikaa olla yhdessä, toisin kuin päivätöissä käyvillä vanhemmilla, joilla on pari hikistä tuntia vaan illasta aikaa olla yliväsyneenä yliväsyneen lapsen kanssa.

- 5 -

Vierailija
12/14 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmat tekevät vuorotyötä, elämä on ihan normaalia.

Voisitte avartaa tuttavapiiriänne ja tutustua vaikka sairaanhoitajiin, taksinkuljettajiin, muusikoihin, toimittajiin, palomiehiin, veturinkuljettajiin...

On helppo tarjota ratkaisuksi työpaikan vaihtoa (jos oma työpaikan vaihto on sujunut helposti). Käytännössä työpaikan vaihto ei ole mikään läpihuutojuttu, eikä myöskään työaikojen vaihtaminen.

Vierailija
13/14 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Sinun ei ole pakko olla vuorotyössä! Aikuinen osaa ja pystyy tekemään valintoja.

Vierailija
14/14 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä uskon, että lapselleni tämä elämä on aivan luonnollista, hän on kasvanut siihen jo alusta asti.

Tämä työ on jotain, jota rakastan ja se antaa minulle mahdollisuuden esim. viedä lastani lomilla tapaamaan isäänsä. Jotain, mihin mulla ei taatusti oli varaa 8-16 työssä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme