YLE: Kesämökkien vuokraaminen on laitonta
Mökkien lyhytaikainen vuokraaminen voidaan nykylain mukaan tulkita laittomaksi samalla tavalla kuin paljon puhuttanut Airbnb-toiminta. Mökkien käytön valvonta on kuitenkin vaikeaa. Käytännössä rike käy ilmi vasta, kun joku tekee ilmoituksen jatkuvasti vaihtuvasta mökkinaapurista.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole laitonta, jos vuokraaminen on pienimuotoista ja mökkiä käytetään myös itse.
Kannattaa harjoitella luetun ymmärtämistä.
Älä nyt pilaa hyvin alkanutta öyhöttämistå 😅
Yle: vuokraaminen saattaa olla laitonta
Ap: vuokraaminen on laitonta
Disinformaatio poistoon.
Vassarit taas iskemässä kapulaa rattaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole laitonta, jos vuokraaminen on pienimuotoista ja mökkiä käytetään myös itse.
Niinpä! Vihervassut taas katkerina kun joku yrittää tienata leipää pöytään
Matkailukäyttöön kaavoitetun mökin vuokraaminen ei ole laitonta. Jos mökki o vapaa-ajan asunto (vapaa-ajanasunnoksi kaavoitettu), ja sitä vuokrataan vuoden ympäriinsä, niin silloin se on laitonta.
Noin minä sen ymmärsin-
"Kaikki on kiellettyä, mikä ei ole nimenomaan sallittua."
On tämä kyllä jotenkin masentavaa, että aivan kaikesta oikein etsimällä etsitään vikaa ja valitettavaa. Jotain mistä nostaa riitaa ja kohua. Annettaisiin nyt asioiden olla. Mitä se on muilta pois jos joku muutoin tyhjillään olevaa mökkiään vuokraa? Järkeväähän se on, että ei seiso tyhjillään ja ettei rakenneta aina vain uusia ja kaikille omaa kun vuokratakin hyvin voi.
Masentava maa. Kaikki on kiellettyä ja kaikesta rangaistaan. Mitään et saa yrittää, aina on joku pykälä estämässä. Tässäkin taas oikein kannustetaan naapureita kyttäämään toinen toisiaan ja käräyttämään. Mikä tätä maata vaivaa?! Ei täällä ennen tämmöistä ilmapiiriä ollut.
Normaalimökkiläisen näkökulmasta tervetullut esilleotto. Heikentää yleistä turvallisuudentunetta, jos naapurusto vaihtuu tuntemattomiin viiloittaain.
Menkää oikeasti töihin, älkääkä leikkikö jotain muodikasta sijoittajaa.
Onkin tosi fiksua seisottaa mökkejä tyhjillään ja samaan aikaan valittaa, ettei kotimaanmatkailu vedä.
Kateelliset majoitusalan yrittäjäthän tässä takana ovat. Eli kokkareita suurin osa, persuja loput.
Vierailija kirjoitti:
Vassarit taas iskemässä kapulaa rattaisiin.
Ai vassaritko ne omistaa mökkimajoitusyritykset ja hotellit?
Vierailija kirjoitti:
Normaalimökkiläisen näkökulmasta tervetullut esilleotto. Heikentää yleistä turvallisuudentunetta, jos naapurusto vaihtuu tuntemattomiin viiloittaain.
Rakenna aita tai hommaa oma saari.
Ainoa oikea tapa tulla toimeen on ilmeisesti loisia tukien varassa.
Pitkäaikainen vuokraus on ok niinkuin asunnonkin voi vuokrata. Lyhyet viikkovuokrat on yritystoimintaa. Tämä on nyt maalaisjärjelläkin tajuttavissa.
Vierailija kirjoitti:
Onkin tosi fiksua seisottaa mökkejä tyhjillään ja samaan aikaan valittaa, ettei kotimaanmatkailu vedä.
Kateelliset majoitusalan yrittäjäthän tässä takana ovat. Eli kokkareita suurin osa, persuja loput.
Niin. Verot maksavia yrittäjiä ärsyttää että toiset harjoittaa yritystoimintaa ilman asiallisia papereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä! Vihervassut taas katkerina kun joku yrittää tienata leipää pöytään
Juuri näin. Vasemmistolaisuus tappaa oman ajattelun.
Ja ihan kaiken muunkin.
Vierailija kirjoitti:
Miten muka? Asun itse ihan vuokramökin naapurissa enkä koe sen heikentävän turvallisuuttani millään tavalla.