Onko valinnoilla sitten loppupeleissä mitään merkitystä?
Jos lähdetään liikkelle siitä, että meillä ei kai ole mitään tarkoitusta täällä maapallolla (järkevää syytä). Eli jos on täysin sama onko kukaa olemassa tai ei, niin onko silloin kenenkään valinnoilla mitään väliä?
Kommentit (29)
Tavallaan on siis väliä koska kaikki mitä teemme tai jätämme tekemättä vaikuttaa kokonaisuudessa.
Elämämme on kaiken tämän summa.
Vierailija kirjoitti:
On vapaa tahto valita.
Voi valita tehdä asioita tai jättää tekemättä. Jos ei tee mitään, ei kannata myöskään odottaa mitään tulevaksi.
Vapaa tahto on illuusio.
Mitä enemmän teemme hyvää, sitä enemmän sitä on.
Mitä enemmän teemme pahaa, sitä enemmän sitä on.
Mitä enemmän jätämme hoitamatta asioitamme, sitä enemmän jää muille tehtävää.
Yhden onni on toisen epäonni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vapaa tahto valita.
Voi valita tehdä asioita tai jättää tekemättä. Jos ei tee mitään, ei kannata myöskään odottaa mitään tulevaksi.
Vapaa tahto on illuusio.
Ai nyt se on illuusio koska sanoin että se on mahdollista.
Ok, vapaa tahto voi olla myös illuusio. Tiedän tämänkin puolen.
Tällä hetkellä minulla on elämässäni rajoitteita. En ole itse asettanut niitä.
Elämän tarkoitus on nautinto. Kuka sen sitten mistäkin saa. Niinpä olen valinnoillani pyrkinyt mahdollisimman mukavaan elämään. Olen opiskellut alaa, mikä kiinnostaa ja valinnut sellaisen työn, mistä pidän. Samoin vietän aikani mieleisteni harrastusten ja ihmisten seurassa.
Minulle on ihan se ja sama, mikä on merkitykseni maapallolle tai vaikka valtiolle.
Voiko olla elämäntilannetta jossa mikään ei koskaan rajoita ihmisen elämää?
Vierailija kirjoitti:
Elämän tarkoitus on nautinto. Kuka sen sitten mistäkin saa. Niinpä olen valinnoillani pyrkinyt mahdollisimman mukavaan elämään. Olen opiskellut alaa, mikä kiinnostaa ja valinnut sellaisen työn, mistä pidän. Samoin vietän aikani mieleisteni harrastusten ja ihmisten seurassa.
Minulle on ihan se ja sama, mikä on merkitykseni maapallolle tai vaikka valtiolle.
Miksi asetit tuon viimeisen lauseen? Se vei hieman mielenkiintoani.
Oletko kiinnostunut siitä miten sinä vaikutat kaikkeen elämään? Oletko miettinyt tällaista asiaa?
Elämä on valintojen, tuurin ja lähtökohtien summa sekä myös muiden tekemiset voivat vaikuttaa asiaan. Omalla tekemisellä voi olla suuntaa antava merkitys, mutta joku toinen voi hetkessä muuttaa elämäsi täysin. Niin kauan luulee esim. itse voivansa estää onnettomuuden tai sairauden valinnoillaan, kunnes se kohdalle sattuu. Esim. itse olisin kuollut, ellei olisi bussipysäkki sattunut juuri kohdalle kun auto ohitti rekkaa kovaa vauhtia tullen vastaan omaa kaistaa. Muutaman metrin päässä väistäminen olisi johtanut kivikkoon.
Voisinko minä tehdä elämässäni jotakin muutosta joka olisi enemmän myös yhteiseksi hyväksi?
Onko meillä aina vapaa tahto valita vai käykö joskus niin että on pakko tehdä kuten ei itse haluaisi tehdä?
Eli onko siis mitään väliä mitä minä teen? Ei kai se ketään nyt kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vapaa tahto on illuusio.
Minut on pakotettu uskomaan vapaaseen tahtoon siinä missä sinut on pakotettu uskomaan, että se on illuusio.
Ihan siis sama mitä valitsemme, ei se nyt mihinkään vaikuta. Te muut elätte omaa elämäänne rauhassa.
Jos uskot valinnoillasi olevan väliä, olet pian kokoomuslainen Chad-mies, joka astuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi asetit tuon viimeisen lauseen? Se vei hieman mielenkiintoani.
Koska se on iso osa ajatusmaailmaani. Moni, päinvastoin kuin minä, tekee valintoja muut ihmiset tai maapallo silmälläpitäen.
Tässä uskovaisen ajatukset eroaa isosti ateistin/agnostikon.
Elämällä on paljonkin tarkoitusta. Meidän tulee rakastaa, Jumalaa yli kaiken, sekä lähimmäisiä ja itseäkin terveesti. Tämä sisältää kaiken oleellisen, ja tästä seuraa kaikenlaista hyvää ja kaunista, ja poistaa välinpitämättömyyden, näköalattomuuden ja ahdistustakin. En elä VAIN itselleni vaan katse on muissa.
Vierailija kirjoitti:
Tällainen hedonistinen maailmankatsomus on liian itsekeskeistä ja lyhytnäköistä, lopulta ei anna oikeaa onnea.
Minäkin olen opiskellut itselleni sopivaa alaa ja saanut hyvän työn, harrastan mitä haluan ja vietän aikaa ihanien ihmisten kanssa. Ei tämä kuitenkaan ole nautinto-asia, vaan ihan vain hyvän elämän elämistä ja yhteiskunnallisestikin mielekästä ja hyödyllistä.
On vapaa tahto valita.